آشپزی و خانه داری

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه: انواع مجلسی، رستورانی، مرغ و گوشت

دستور پخت باقالی پلو بسیار خوشمزه و لذیذ

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را به انواع شیوه‌های مجلسی، رستورانی، با رب، مرغ، زودپز، با گوشت گوساله و با سبزیجات برای شما آموزش داده‌ایم. در این دستورالعمل، منظور از سبزیجات باقالی پلو همان سیر، شوید، پیاز و باقالی هستند. شما می‌توانید برای طعم بهتر از شوید تازه استفاده کنید. با ما باشید تا تمام روش‌ها و ترفندهای طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را با هم آموزش ببینیم.

دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه از جمله غذاهای سنتی و قدیمی در ایران است که ایرانیان آن را در مراسم‌های مختلف تهیه کرده و به عنوان یکی از غذاهای کامل و خوشمزه شناخته می‌شود. این غذا را می‌توان همرده با دیگر غذاها از جمله چلوکباب، کباب کوبیده و غیره دانست. با این معرفی کوتاه، با ما باشید تا دستورالعمل پخت باقالی پلو با ماهیچه را برای 4 نفر بیان کنیم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
پیاز 2 عدد
ماهیچه نیم کیلوگرم
کره 50 گرمی 1 عدد
قابلا سبز 1 لیوان
روغن مایع به میزان کافی
هل 1 قاشق چای خوری
شوید خشک 1 پیمانه
برنج 4 پیمانه
دارچین 1 قاشق چای خوری
پودر گل سرخ 1 قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده 3 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان مورد نیاز

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی برنج را خیس کنید. سپس پوست باقالی‌ها را گرفته و سپس آنها را آبکش کنید. مرحله بعدی آن است که آنها را از وسط نصب نمایید و به کناری هدایت کنید. حال بایستی در قابلمه آب ریخته و مقداری نمک را به آن اضافه نمایید. حال آن را روی حرارت زیاد قرار داده و بگذارید تا آب جوش کند.
  • مرحله بعدی آن است که برنج را حال آورده و آن را آبکش کنید و درون آب جوش بگذارید. سپس بایستی صبر کنید تا آب جوشی که پس از انجام این کار از جوش افتاده، دوباره غلغل کند. حال نوبت آن است که باقالی‌ها را به آن افزوده و بگذارید تا خوب بپزند. حال وقتی که برنج را تست کردید و مغز آن پخته شد، می‌توانید آن را به همراه باقالی، با هم آبکش نمایید.
  • اگر قصد دارید ته دیگ سیب زمینی را داشته باشید، می‌توانید سیب زمینی را اکنون حلقه حلقه کنید. حال به کف قابلمه روغن ریخته و سیب زمینی‌ها را بر روی آن می‌چینیم. سپس بایستی 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را بر روی سیب زمینی ریخته و مقداری از برنج را با کمک کفگیر بر روی آن قرار دهیم. مرحله بعد نوبت آن است که مقداری شوید خشک را بر روی برنج بپاشانید.
  • حال لازم است تا هل (1 قاشق چای خوری) به همراه دارچین (نوک قاشق چای خوری) و نیز پودر گل محمدی و زعفران (1 قاشق چای خوری) را به برنج خود اضافه کنید. حال یک لایه دیگر برنج را ریخته و این کار را تکرار نمایید.
  • در این لایه می‌توانید کره را ورقه ورقه کنید و بر روی برنج بیندازید. این کار به خاطر جذب آن توسط برنج و نیز طعم دار کردن آن انجام خواهد شد. سپس می‌توانید نصف استکان آب را دور قابلمه ریخته و درب آن را بگذارید تا حرارت تا حد متوسط شده و بخار کند.
  • حال حرارت را کم کرده و می‌گذاریم تا به مدت 15 دقیقه پخته شود. سپس بایستی شعله را خاموش کرده و کار پلو در این قسمت تمام است.
  • به سراغ پخت ماهیچه می‌رویم و برای آن پیاز را پوست گرفته و آن را آبکش می‌کنیم. حال آن را روی تخته نگینی خرد کرده و در یک تابه کمی روغن اضافه می‌کنیم. سپس ماهیچه را به همراه پیاز درون تابه ریخته و به آن 1 قاشق مرباخوری زردچوبه را با فلفل سیاه اضافه می‌کنیم که بوی آبگوشت را کامل می‌گیرد. به مدت 15 دقیقه می‌گذاریم تا خوب تفت خورده و آن را نیز زیر و رو می‌کنیم که چیزی در ته آن ایجاد نشود. این کار را ادامه می‌دهیم تا زمانی که پیاز نرم و سبک شد، ماهیچه‌ها رنگشان تغییر یافته و سرخ شوند.
  • حال بر روی آن ترکیب آب جوش می‌ریزیم و به مدت 3-4 ساعت آن را روی حرارت گذاشته و می‌گذاریم تا کامل مغز پخت شود. زمانی که آب غلیظ شد و به انتهای این زمان رسیدیم، می‌توانید نمک را نیز به مقدار کمی به آن بیفزایید. حال باقالی پلو را در قابلمه زیر و رو کنید و آن را در دیس بکشید. سپس بایستی ماهیچه را نیز به آن اضافه کرده و از زرشک برای تزئین آن استفاده کنید.
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه
آموزش پخت باقالی پلو ایران

باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

یکی از دستورالعمل‌هایی که می‌توان برای باقالی پلو با ماهیچه بیان کرد، مدل مجلسی آن است که می‌توانید از آن برای مهمانی‌ها و رویدادهای خاص استفاده نمایید. در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
ماهیچه گوسفندی 4 عدد
برگ بو 3 عدد
پیاز 4 عدد (متوسط)
زعفران دم کرده به میزان دلخواه (غلیظ)
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان موردنیاز
سیر 3 حبه
چوب دارچین 1 عدد
روغن مایع به میزان موردنیاز
شوید تازه 2 پیمانه (خرد شده)
برنج 3 پیمانه
باقالی 2 پیمانه
روغن مایع یا حیوانی به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا بایستی پیازها را خلالی خرد کرده و به اندازه نصف آنها را در قابلمه بریزید. حال بایستی آنها را با کمی روغن تفت دهید و زمانی که پیازها سبک شدند، ماهیچه را به آنها اضافه نمایید. حبه های سیر را نیز به همراه بقیه پیازهایی که خلالی شده‌اند، بر روی ماهیچه‌ها ریخته و مواد طعم دهنده از جمله فلفل سیاه، زعفران دم کرده (به حالت غلیظ) و نیز زردچوبه را اضافه کنید.
  • حال بر روی این مواد هم برگ بوها و چوب دارچین را اضافه کنید و در نهایت درب قابلمه را ببندید. به مدت 3 ساعت آنها را بر روی شعله ملایم گذاشته و بگذارید تا پخته شوند. در این زمان می‌توانید چندین بار ماهیچه‌ها را نیز زیر و رو کنید تا غذا یکدست پخته شوند. در انتها یک سوپ غلیظ ماهیچه دارید که لازم است تا زمان سرو شدن باقالی پلو با ماهیچه نگهدارید. زمانی که 3 ساعت گذشت، می‌توانید نمک را به آن اضافه نموده و به مدت 1 تا 1.5 ساعت دیگر نیز بگذارید تا پخته شود.
  • حال به سراغ تهیه باقالی پلو می‌رویم و برای این کار بایستی برنج را شسته و به مدت 1 – 2 ساعت آن را در آب و نمک خیس نمایید. سپس بایستی باقالی‌ها را نیز بشویید و آن را در مدت 5 دقیقه در آب بپزید. اگر کفی روی آن شکل گرفته باشد آن را دور بیندازید. بعد از این مرحله آن را آبکش نموده چراکه این کار می‌تواند از تیره شدن رنگ آن جلوگیری کند.
  • حال نوبت آن است که در یک قابلمه جدا، آب را جوش آورده و برنج آماده شده را در آن بریزید. سپس بایستی باقالی‌های آبکش شده را به برنج در آب جوش اضافه نمایید. اگر می‌خواهید برنج در آمده و له نشده باشد، می‌توانید آن را آبکش کنید. حال برنج و باقالی را با هم ترکیب کرده و به آن شوید را هم اضافه کنید. بهتر است اضافه کردن شوید را به صورت لایه لایه انجام دهید.
  • در کف قابلمه روغن ریخته و ته دیگ مناسبی را به آن اضافه کنید. حال به صورت لایه لایه مواد را اضافه کنید. به این صورت که لایه اول ترکیب برنج و باقالی بوده و شوید و سبزیجات را اضافه کنید. سپس سایر لایه‌ها را نیز بدین سان بیفزایید. حال با دم شدن برنج، کره آب شده یا روغن محلی را به آن اضافه نمایید. حال می‌توانید در انتها ماهیچه را در کنار باقالی پلو سرو نمایید.

باقالی پلو با ماهیچه به انگلیسی

اگر با معادل انگلیسی باقالی پلو با ماهیچه آشنایی ندارید، به طور خلاصه باید گفت این غذا با عنوان broad bean rice with lamb shank شناخته می‌شود. همچنین باید گفت باقالی پلو با عنوان Baghali Polow یک غذای ایرانی و در آذربایجانی با عنوان Paxla plov شناخته می‌شود. شما همچنین می‌توانید دستورالعمل‌های این غذا را نیز به سبک انگلیسی مشاهده کنید.

مواد اصلی باقالی پلو برنج، باقالی و شوید است. باقالی در زبان فارسی به معنای باقلا و چوگان پلو است که نوعی برنج پخته است. از پختن برنج و لوبیا سبز در آب جوش تهیه می‌شود. وقتی پخت، برنج و لوبیا را با شوید در تابه می‌ریزند و همه چیز را در قابلمه می‌پزند تا آماده شود. آب زعفران را نیز می‌توان به برنج اضافه کرد. این غذا معمولا با گوشت گوسفند یا گوساله سرو می‌شود.

باقالی پلو با ماهیچه در زودپز

اگر می‌خواهید کمی کار خود را در پختن این غذای سنگین اما بسیار خوشمزه و جذاب راحت‌تر کنید، می‌توان از زودپز استفاده کرد. زودپز برقی یا گازی می‌تواند منجر به کوتاه شدن زمان آماده سازی و حفظ خواص و فواید آن شود. در این حالت می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت ماهیچه 500 گرم
آب 3 لیوان
روغن 7 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان موردنیاز
زعفران 2 قاشق مرباخوری
پیاز 1 عدد متوسط

حال با تهیه این مواد داریم:

  • برای مرحله تهیه باقالی پلو، ابتدا برنج را الان خیس کنید تا یکساعت بعد آماده باشد.
  • ابتدا بایستی برای سرخ کردن پیازها اقدام کنید. در این حالت پیاز متوسط را ریز کرده و درون زودپز بریزید. حال بایستی آن را با روغن تفت داده و به رنگ طلایی درآورید. سپس می‌توانید زردچوبه را به کار اضافه کرده و آنها را با پیاز مخلوط نماید. یک ترکیب یکدست را ایجاد کنید.
  • در قدم بعدی بایستی گوشت ماهیچه را که از قبل شسته و آماده گذاشته‌اید، به این پیازها اضافه کرده و آن را کمی تفت دهید. سپس بگذارید تا کمی گوشت‌ها تغییر رنگ داده و به آن فلفل و زعفران را اضافه نمایید. حال آب را به این ترکیب اضافه نموده و درب زودپز را ببندید. حال به مدت 40 – 50 دقیقه صبر کنید تا گوشت ماهیچه در زودپز آماده شود. البته توجه کنید که این زمان تقریبی بوده و لازم است ماهیچه از نوع گوسفندی یا گوساله باشد. در حالت گوساله می‌توانید زمان را بیشتر کنید.
  • حال صبر کنید تا گوشت پخته شود. آب آن تبخیر شده و در این حالت می‌توان گفت کامل جا افتاده است. حال می‌توانید نمک را به گوشت بیفزایید.

نکته: یکی از نکاتی که لازم است توجه کنید، این است که در برخی از زودپزها، هیچ گونه آبی تبخیر نمی‌شود که در این حالت می‌توانید از مقدار 3 لیوان آب، حجم آن را کمتر کنید.

  • حال نوبت باقالی پلو است که در این حالت داریم:
مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
برنج خیس خورده 4 پیمانه
روغن حیوانی، زردچوبه و پودر دارچین به مقدار موردنیاز
زعفران دم کرده به میزان موردنیاز
باقالی پخته 300 گرم
شوید خشک 4 قاشق غذاخوری

با تهیه این مواد حال می‌توان گفت:

  • برنج خیس شده را که یک ساعت گذشته، آماده کنید. پیشنهاد می‌شود از برنج ایرانی برای تهیه این نوع پلو استفاده نمایید.
  • حال بایستی باقالی‌های پاک شده را کامل شسته و کنار بگذارید.
  • قابلمه را تا نصفه آب کرده و بگذارید تا جوش آید. حال یک قاشق چایخوری نمک را اضافه نموده و برنج را به آن اضافه کنید. حرارت را به حالت متوسط و زیاد درآورده و زمانی که آب برنج جوش آمد، باقالی‌ها را نیز اضافه کنید.
  • برنج را در حدی بجوشانید که وقتی به عنوان مثال یک دانه از آن را برداشته‌اید، از وسط خام ولی از اطراف نرم باشد.
  • حال نوبت آن است که برنج را آبکش نموده و روی آن آب سرد بریزید. این کار باعث حذف نمک اضافه خواهد شد. سپس بایستی پخت دانه‌ها را متوقف کرده و تا زمانی که دم کشیدن دانه‌ها به هم نچسبد.
  • داخل قابلمه برنج را افزوده و اطراف آن را جمع کنید. این کار برای کمتر کردن زمان تماس انجام می‌شود. سپس بایستی بر روی آن مخلوط آب و روغن را اضافه کنید. همچنین شما می‌توانید به جای آب و روغن، از کره استفاده کنید.
  • حال برنج را گذاشته تا دم کشیده و برای این کار 40 – 60 دقیقه زمان درنظر بگیرید. بعد از آن بایستی کره محلی آب شده را یا روغن حیوانی را بر روی برنج ریخته و آن را سرو نمایید. سپس شما می‌توانید جهت تهیه آن از قالب پلوپز بهره بگیرید.

در انجام این کار به چند نکته توجه کنید:

  • عطر و طعم کره در کنار زعفران برای گوشت بهتر است. پس از آن به جای روغن استفاده کنید.
  • حتما نمک را در انتهای پخت برای پرهیز از دیرپز شدن و سفت شدن گوشت اضافه نمایید.
  • برای آنکه ماهیچه مجلسی را سرو نمایید، حتما از استخوان پخته استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید ماهیچه قرمز رنگ باشد، می‌توانید از طرز تهیه باقالی پلو با گوجه فرنگی استفاده کنید که در ادامه کامل آن را توضیح دادیم. در این حالت بهتر است تا رب گوجه را تفت داده و کمی سرخ کنید. سپس نیم ساعت پیش از خاموش کردن خوراک به آن اضافه کنید.
  • شما می‌توانید از لیمو ترش به عنوان چاشنی استفاده نمایید.
  • شما می‌توانید برای اینکه برنج قد بکشد، از یک لیوان آب سرد زمانی که برنج شروع به جوشیدن می‌کند استفاده کنید. در این حالت به برنج شوک وارد شده و قد می‌کشد.
  • در خرید، باقالی‌هایی استفاده کید کنید که رنگ سبز داشته باشند.
  • شما می‌توانید برای تزئین، از پیاز داغ برای سرو ماهیچه استفاده کنید.
  • برای تکمیل مخلفات این غذا، می‌توانید از دوغ، ماست، سالاد شیرازی، خیار استفاده کنید.
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه در زودپز
نحوه تهیه باقالی پلو در زودپز

باقالی پلو با ماهیچه دونفره

یکی از غذاهای لاکچری و خوشمزه‌ای که می‌توانید در رویدادهای خاص بین خود و عزیزانتان تهیه کنید، باقالی پلو است. شما می‌توانید برای تهیه این نوع غذا هم برای دو نفر یک تکه گوشت را نیز استفاده کنید. استفاده از چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها نیز می‌تواند فقدان گوشت کم آن را جبران کند. حال در مورد طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه برای 2 نفر باید گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
ماهیچه گوسفندی 2 عدد
پیاز 2 عدد
زعفران دم کرده نصف پیمانه
سیر 4 حبه
کره 50 گرم
زردچوبه، پودر دارچین، نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
چوب دارچین 1 عدد
برنج 2 پیمانه (خیس خورده)
شوید خشک 3 قاشق غذاخوری
باقالی 200 گرم (پخته)
زعفران دم کرده به میزان موردنیاز
روغن حیوانی به میزان موردنیاز
زردچوبه و پودر دارچین به میزان موردنیاز

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی در یک تابه، همه ماهیچه‌ها را با 50 گرم کره کامل تفت دهید (همه طرف‌های ماهیچه). سپس بایستی زمانی که گوشت رنگ گرفت، 2 عدد سیر له شده را به همراه 1 عدد سیر کامل، چوب دارچین و نیز ادویه‌ها (به غیر از نمک) به کار اضافه کنید و کامل تفت دهید تا رنگ آنها طلایی شود.
  • حال پیازها را به حالت خلالی خرد کرده و بر روی ماهیچه‌ها بریزید. چینش آن را طوری انجام دهید که کل ماهیچه‌ها با این ماده پوشانده شود.
  • سپس بایستی زعفران دم کرده را نیز بر روی پیازها ریخته و بگذارید تا حرار بخورد. (حرارت کم و درب قابلمه هم بسته باشد). زمانی که پیاز آب انداخت، نوبت آن است که ماهیچه‌ها را در آب به مدت 4 – 5 ساعت پخته و در این حالت حتما توجه کنید که قابلمه آب اضافی وارد نکنید.
  • پس از آنکه 2 ساعت طی شد، پیازها را می‌بینیم که آب انداخته‌اند و ماهیچه در آب پیاز در حال پخت است. حرارت را همچنان کم نگه داشته و ماهیچه‌ها را نیز هم نزنید. این کار را انجام دهید تا زمانی که آب پیاز تبخیر نشود.
  • حال نوبت به تهیه باقالی پلو است که در این حالت بایستی برنج را با توجه به نوعی که دارد، به مدت 30 – 3 ساعت در آب ولرم با مقداری نمک بخوابانید. حال بایستی باقالی را با کمک 2 پیمانه آب درون قابلمه مناسب ریخته و آن را روی حرارت متوسط بگذارید.
  • زمانی که آب به نقطه جوش برسد، روی آن را کمی کف شده می‌بینید که باید آن را گرفته و دور بریزید. سپس بایستی به مدت 20 دقیقه گذاشته تا باقالی‌ها بجوشند. آنها را آبکشی کرده و در کناری بگذارید.
  • حال یک قابلمه را بعد از خیس شدن کامل برنج تا نیمه پرآب کرده و آن را روی حرارت بالا می‌گذارید. سپس زمانی که آب به نقطه جوش رسید، بایستی 1 قاشق غذاخوری نمک را به همراه 1 قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کنید.
  • برنج خیسانده شده را به همراه باقالی نیم پز شده به آب جوش اضافه نموده و بگذارید تا در مدت 7 – 10 دقیقه بپزد. سپس بایستی آن را آبکشی نموده و نوبت آن است که برای ته دیگ اقدام کنید.
  • برای ته دیگ باقالی پلو با ماهیچه گوساله می‌توانید از سیب زمینی‌های نصف شده و یا نان لواش استفاده کنید. برای این کار بایستی روی ته دیگ را با آن یک لایه پر کنید. سپس لایه رویی را با ترکیب برنج و باقالی پلو بپوشانید.
  • سپس بایستی ترکیب این دو را به همراه دارچین به صورت لایه‌ای درون قابلمه ریخته و بگذارید تا انتهای قابلمه پر شود. سپس بایستی کره را بر روی برنج پخش نمایید.
  • حال نوبت آن است که دم کنی تمیزی را بر روی قابلمه قرار دهید و بگذارید تا حرارت قابلمه زیاد شود. این کار باعث می‌شود تا بخار داخل قابلمه جمع شود. حال حرارت را کمتر کرده و بگذارید تا باقالی پلو به مدت 45 دقیقه تا 60 دقیقه دم بکشد. پس از 5 ساعت که ماهیچه‌ها کاملا پخته شدند، می‌توانید پیازها را از روی ماهیچه‌ها برداشته و بگذارید تا کمی سرخ شوند. نمک را به آن اضافه نموده و آن را اکنون می‌توانید در کنار پلو سرو نمایید.
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه 2 نفره
نحوه تهیه باقالی پلو 4 نفره

باقالی پلو با ماهیچه گوساله

اگر می‌خواهید با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه به همراه گوساله آشنا شوید، می‌توانید از همان دستورالعملی که در بخش “طرز تهیه باقالی پلو مجلسی با گوشت گوسفند” بیان کردیم استفاده کنید. اما در این حالت لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

  • طرز تهیه دنبالچه (گوسفند) همانند گوساله است اما توجه کنید که ماهیچه گوساله کمی دیرتر‌ پخته شده و به همین خاطر باید زمان آنها را بیشتر درنظر گرفت.
  • در تهیه ماهیچه گوسفندی نیازی به اضافه کردن آب به آن ندارید اما برای درست کردن ماهیچه گوساله بایستی یک لیوان آب اضافه کنید. این کار برای آن انجام می‌شود که بتوانید این نوع گوشت را به خوبی مغز پخت نمایید. این آب باید جوش باشد.

برای روش تهیه آن را به خوبی متوجه نشدید، می‌توانید از دستورالعمل زیر برای طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه گوساله استفاده کنید:

  • پیاز ریز شده و با روغن تفت داده شود. ماهیچه گوساله را با آن تفت داده و تا حدی که آب این نوع گوشت گرفته شود، به آن زردچوبه و نیز دارچین اضافه کنید. آن را با کمی آب و مقداری هویج خرد شده بگذارید تا کامل پخته شود. سپس بایستی در انتهای پخت مقداری رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و نیز آن را با روغن تفت دهید. این کار را انجام دهید تا کامل خوشرنگ شود. سپس آن را به ماهیچه اضافه کرده و نمک و فلفل بزنید. حال بایستی بعد از چند جوش، به آن کمی زعفران اضافه کرده ولی قبل از آن بایستی آبلیموی تازه را به عنوان چاشنی اضافه کنید.
  • شما می‌توانید از باقالی پلو فریز شده نیز استفاده کنید. در این حالت قبل از پختن باقالی بهتر است بسته آن را به مدت نیم ساعت از فریزر خارج کرده و بگذارید تا یخ آن باز شود.
  • حال برنج را درون قابلمه ریخته و باقالی را با آن هم می‌زنیم. سپس بایستی بگذارید تا با هم جوشیده و آن را آبکش کنید. ته قابلمه را ته دیگ ریخته و باقالی پلو را بریزید. میان آن نیز بهتر است از شوید تازه و باقلا اضافه کنید. کره و روغن را ریخته و بگذارید تا برنج دم شود.
  • حال می‌توانید غذای خود را سرو کنید.

باقالی پلو با ماهیچه رستورانی

اگر قصد دارید تا به سبک رستورانی، طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را درست کنید، دستورالعمل زیر را از دست ندهید. در این شیوه بدون استفاده از رب و به همراه شوید تازه، باقالی پلو با ماهیچه را به سبک رستورانی برای شما آموزش می‌دهیم.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
پیاز 2 عدد
سیر 4 حبه
چوب دارچین، کره به میزان موردنیاز
نمک، روغن، زعفران دم شده به میزان موردنیاز
شوید تازه 2 پیمنه
برنج 4 پیمانه
ماهیچه 500 گرم

با تهیه این مواد حال داریم:

  • ابتدا لازم است تا پیازها را خلالی خرد کرده و آنها را درون یک قابلمه مناسب بریزید. حال بایستی با مقداری روغن آن را تفت داده و بگذارید تا سبک شود. مرحله بعدی آن است که تکه‌های ماهیچه را بر روی پیازها بچینید.
  • حال سیرهای پوست گرفته را به همراه 2 قاشق غذاخوری زعفران دم شده بر روی تکه‌های ماهیچه بریزید. حال چوب دارچین را درون قابلمه قرار داده و به اندازه 1 لیوان آب هم به ته قابلمه اضافه کنید. درب آن را بسته و اجازه دهید تا ماهیچه‌ها به صورت کامل مغز پخت شوند.
  • در مرحله بعدی بایستی برنج را پیمانه کرده و آن را بشویید. سپس بایستی آب و نمک را به مدت 2 ساعت خیس کنید.
  • یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر کرده و بر روی حرارت قرار دهید. حال اجازه دهید تا جوش کند و آب اضافی برنج را از آن جدا نمایید. برنج را در حالت جوش آب اضافه نموده و اجازه دهید تا برنج‌ها پخته شوند. سپس بایستی آنها به سطح آب بیایند.
  • در مرحله بعدی بایستی باقالی‌ها را به برنج اضافه نمایید تا به مدت 1 دقیقه در آن پخته و سپس برنج را آبکش کنید. همچنین روی برنج آب ولرم بریزید.
  • ته قابلمه‌ای را با روغن ریخته و ته دیگ را بچینید. حال بایستی برنج را به آن اضافه نموده و یک لایه از برنج را به همراه باقالی و نیز یک لایه شوید بریزید. سپس همینطور لایه لایه اضافه کنید تا تمام مواد اضافه شوند. دم کنی را به آن متصل کرده و آن را روی حرارت بگذارید.
  • کره را درون شیر جوشی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. سپس بایستی اجازه دهید تا ذوب شده و به آن مقداری زعفران را اضافه کنید. حال این مخلوط را به برنج در حال دم شدن افزوده و بگذارید تا مغز پخت شوند.
  • مرحله نهایی آن است که باقالی پلو را در یک ظرف بکشید. این مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه در سبک رستورانی مهم است تا مشتری دید خوبی به آن داشته باشد. ته دیگ‌ها را به تکه‌های مناسب تقسیم کنید. مواد را بر روی ظرف گذاشته و نیز مقداری نمک برای مشتری بگذارید. کمی از پیاز و سیر کاراملی را هم در صورت تمایل می‌توانید در کنار برنج بگذارید و غذا را برای مشتری مانند عکس سرو کنید.

نکته: شما می‌توانید در این دستور العمل، به چند نکته زیر توجه کنید:

  • باقالی را جداگانه پخته و نیز آن را بعدا با برنج دم کنید.
  • ماهیچه را با حرارت ملایم بپزید. این کار باعث می‌شود تا آب انداخته و کامل کاراملی شود.
  • زعفران ادویه اصلی این غذا است که بهتر است غلیظ دم شده باشد.
  • دقت کنید که برای پخت ماهیچه نیاز به 4 ساعت زمان دارید.
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه رستورانی
روش تهیه باقالی پلو با ماهیچه به سبک رستورانی

باقالی پلو با ماهیچه با رب

برای طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه زمانی که می‌خواهید به آن یک رنگ قرمز خوب بدهید، می‌توانید از دستورالعمل سریع زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشند:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
برنج 500 گرم
ماهیچه 300 گرم
باقالی سبز 250 گرم
شوید تازه 400 گرم
لیمو ترش 1 عدد
سیر 1 حبه
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق سوپ خوری
روغن به مقدار موردنیاز

حال داریم:

  • پیاز را نگینی خورد کرده و آن را با کره در یک قابلمه تفت دهید. حال بایستی ماهیچه را به همراه سیر، فلفل سیاه، زردچوبه به آن اضافه کرده و بگذارید تا تفت بخورد. سپس بایستی آب آن را کشیده و آب و برگ بو را به آن اضافه نمایید. زمان بگذارید تا گوشت کامل پخته و بپزد.
  • سپس بایستی رب را با مقداری کره تفت داده و در پایان، گوشت را به آن اضافه کنید. حال بایستی بگذارید تا گوشت و رب با هم بجوشند و قابلمه را بدون معطلی از روی گاز بردارید.
  • برنج را شسته و سپس 2 ساعت آن را با نمک خیس نمایید. سپس بایستی قابلمه حاوی آب را در حرارت گذاشته و بگذارید تا بجوشد. مرحله بعدی آن است که باقالی‌های بدون پوست را به آن اضافه کرده و بگذارید تا برنج جوش زده و به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهایی از طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه به همراه رب آن است که برنج را آبکش نموده و در کف قابلمه کره را بریزید. حال بایستی برنج را به همراه شوید تازه خرد شده و نیز ادویه پلویی که شامل هل، پودر گل محمدی، دارچین، جوز هندی و نیز میخک می‌شود با هم ترکیب نموده و دم کنید.

تزیین باقالی پلو با ماهیچه

اگر پس از طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، ایده‌هایی برای تزئین ندارید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • یکی از ایده‌های تزئین این است که برنج زعفران خورده (زرد رنگ) را در اطراف ظرف چیده، در میانه آن از برنج سفید یک تپه درسته کرده و تکه‌های ماهیچه را روی آن قرار دهید.
  • روش دیگر آن است که گوشت و استخوان‌ها را در یک طرف سینی و در طرف دیگر برنج را به همراه سبزیجات و باقالی قرار دهید.
  • شما می‌توانید برای سرو کردن در ظرف‌های تک نفره، برنج را به حالت کاسه‌ای قرار دهید. همچنین ماهیچه را با استخوان آن بر روی کاسه قرار داده و برای تزئین بیشتر نیز ته دیگ‌ها را به اشکال هندسی برش دهید و در طرف دیگر از سبزیجات طعم دهنده اضافه کنید.
  • استفاده از ترشی، بادمجان، زیتون، تن ماهی نیز می‌تواند در اطراف این غذا موجب خوشمزه و کامل شدن آن شود.
  • حتما برای تزیین باقالی پلو با ماهیچه، از ظرف با ظرفیت کافی استفاده کنید.
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه تزئین شده
روش تزئین باقالی پلو

سس باقالی پلو با گوشت

برای طرز تهیه باقالی پلو به همراه گوشت، می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که در قسمت‌های قبل بیان شد استفاده کنید. برای این حالت می‌توانید از تیترهای زیر استفاده کنید:

  • طرز تهیه باقالی پلو با گوشت گوساله
  • طرز تهیه باقالی پلو با گوشت مرغ
  • طرز تهیه باقالی پلو با گوشت گوسفند

همچنین در مورد سسی که از باقالی پلو می‌توان اضافه کرد می‌توان گفت:

  • برای تهیه سس گوشت می‌توانید گوشت چرخ کرده‌ای را به اندازه 350 گرم به همراه پیاز ها اضافه کنید. سپس بایستی فلفل سیاه، پابریکا، نمک و زردچوبه را با هم ترکیب کرده و به آن مقداری آب اضافه کنید. حال بایستی برای یک دست شدن این ترکیب، 15 دقیقه آن را بپزید. زمانی که باقالی پلو سرو کردید، می‌توانید در کنار آن با سس گوشت و سیب زمینی آن را میل کنید.

ادویه باقالی پلو

یکی از سوالاتی که در طرز تهیه باقالی پلو بیان می‌شود، ادویه‌هایی هستند که برای این ماده به کار می‌روند. به طور کلی باید گفت ادویه‌ها همگی به ذائقه شما بستگی دارد اما می‌توانید از این غذا را با دارچین پخته و چند بار آن را آبکش کنید تا حالت مزه‌دار بگیرد.

یکی دیگر از پیشنهادها در این راستا، استفاده از ترکیب پوره زیره به همراه دارچین و نیز گل سرخ است که وقع دم کشیدن کاربرد دارد. شما می‌توانید با اضافه کردن کره و پودر دارچین نیز مزه حیوانی آن را اضافه کنید.

به تجربه یکی از دوستان نیز می‌توان در زمان تفت دادن برنج با باقلا، اگر آب گوش دارید آن را به جای آب اضافه کرده و یا آب را به همراه عصاره قلم و نیز مقداری شوید خشک بریزید و دارچین را به مقدار نوک قاشق چای خوری اضافه کرده و دم کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ را در اینجا بخوانید:

طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

از آنجایی که ممکن است بسیاری از افراد به گوشت مرغ تمایل داشته باشند و یا گوشت گوسفند یا گوساله برای آنها بسیار گران‌تر باشد، می‌توان به شیوه تهیه باقالی پلو با مرغ هم اشاره کرد که به صورت زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
سیر 3 حبه
برنج 3 پیمانه
ران یا سینه مرغ 4 تکه
پیاز 1 عدد متوسط
باقلا 2 پیمانه
                                   روغن مایع به میزان کافی
نمک، فلفل سیاه و روغن مایع به میزان کافی
شوید تازه یا خشک 2 پیمانه
زعفران دم کرده 1 قاشق چایخوری

حال داریم:

  • ابتدا در یک قابلمه مقداری روغن را ریخته و سپس آن را بر روی حرارت بگذارید. حال بایستی پیاز را پوست گرفته و بر روی تخته آشپزخانه آن را به حالت نگینی خرد کنید. پیاز را در یک قابلمه ریخته و تفت می‌دهید تا زمانی که رنگ آن طلایی و سبک شود.
  • مرحله بعدی آن است که پیازهای سرخ شده را گرفته و تکه‌های مرغ را در یک قابلمه بگذارید. حال بایستی تمام قسمت‌های مرغ طلایی را سرخ کنید. حال سیرها را پوست گرفته و آبکش کنید. آنها را از وسط نصف نمایید.
  • پیاز سرخ شده را با نصف قاشق چای خوری زعفران دم کرده به مرغ افزوده و سپس مقداری نمک و 1 لیوان آب را نیز به آن اضافه می‌کنیم. حال بایستی درب قابلمه را گذاشته و حرارت را کمی ملایم کمتر کمتر کنید. این کار باعث می‌شود تا مرغ به خوبی و به مرور زمان پخته شود.
  • در مرحله بعدی بایستی برنج را پاک کرده و در قابلمه بیندازید. حال مقداری نمک را به آن اضافه نموده و قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید. مرحله بعدی آن است که آب سریعتر به جوش آید و وقتی که جوشید، برنج را در یک کیسه بزرگ بریزید. سپس باید روی آن را آب بگیرید.
  • حال شما باید برنج را شسته و 2-3 کاسه آب را با برنج زیر و رو کنید. آب را بیرون انداخته و حال نمک‌های اضافی گرفته می‌شود و رنگ برنج به حالت شفاف در می‌آید. سپس آب برنج را بیرو بریزید. برنج را بار دیگر در آب جوش ریخته و هم بزنید. (یک مرتبه) دیگر به آن دست نزنید.
  • وقتی که برنج جوش آمد، 1-2 دقیقه باقالی‌ها را به آن اضافه کنید و بگذارید تا برنج باقالی‌ها را نیز همراه خود بجوشاند. توجه کنید که درب قابلمه را برای پخت برنج بسته نکنید.
  • حال با گذشت 5 دقیقه، به برنج سر بزنید و یک دانه از برنج را زیر دندان تست کنید تا اگر پخته بود (اطراف برنج) اما مغز آن کمی سفت باشد، مراحل بعدی را ادامه دهید.
  • در ادامه مراحل طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه نیز برنج و باقالی را آبکش کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سپس زمانی که قابلمه خشک شد، روی آن روغن ریخته و ته دیگ اضافه می‌کنیم.
  • مخلوط برنج و باقلا را با کفگیر انداخته و روی آن شوید نیز اضافه کنید. سپس مجددا یک لایه دیگر را نیز همینطور بریزید.
  • درب قابلمه را گذاشته و با حرارت متوسط و کمی بیشتر بگذارید تا به مدت 5 دقیقه برنج بخار کند. سپس حرارت را کم کرده و بگذارید تا کامل باقالی پلو شما دم بکشد. 1 ساعت که گذشت، کامل باقالی پلو آماده می‌شود.
  • به باقالی پلو سری بزنید و با کفگیر آن را در سینی سرو کنید. شما می‌توانید کمی نیز کره در شیر داغ کن قرار داده و آن ذوب کنید. سپس آن را روی برنج بریزید.
  • حال باقالی پلو با ماهیچه (مرغ) را تزئین کرده و میل کنید.
طرز تهیه باقالی پلو با مرغ
روش تهیه باقالی پلو با گوشت مرغ

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا