ترفندتکنولوژی

10 تا از قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار در سال 2023 (نکات مهم انتخاب آن)

معرفی قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار در سال 2023

قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار کدامند؟ اگر شما هم به دنبال جمع کردن یک سیستم هستید، می‌بایست در خرید 3 قطعه حساسیت بالایی به خرج دهید. گرافیک، پردازنده و مادربرد. در این بخش با ما همراه باشید، چراکه می‌خواهیم سیر تا پیاز انتخاب قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار را به شما معرفی کنیم و 10 مدل از برترین و بهترین cpuهای بازار را به شما معرفی نماییم.

پردازنده یا CPU چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به معرفی 10 تا از قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار بپردازیم، ابتدا بهتر است با این مدل از قطعات آشنا شویم. پردازنده، یک جزء بسیار مهم در کامپیوتر است که مخفف عبارت Central Processing Unit می‌باشد. این قطعه مسئولیت اصلی اجرای دستورات در برنامه‌های نرم افزاری را برعهده دارد که به همین خاطر از آن به عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌شود. چراکه همانطور که گفتیم، از آن برای انجام محاسبات کامپیوتری استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید دستورالعمل‌های مختلفی که در هنگام اجرای برنامه‌ها و اجرای بازی‌ها انجام می‌شوند را در این قطعه انجام دهید. در داخل این قطعات، از یک واحد کنترل، یک واحد منطق حسابی (ALU) و رجیسترها استفاده می‌شوند که برای اجرای دستورالعمل‌ها باید هماهنگ با یکدیگر کار کنند. نکته‌ی دیگری که لازم است بدانید، آن است که سرعت CPU بر حسب گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود و هرچقدر سرعت کلاک آن بیشتر باشد، از قابلیت‌های پردازش سریع‌تری برخوردار است. CPUها در انواع و طرح‌های مختلف مانند پردازنده‌های اینتل و AMD تولید می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد خود را دارند.

کاربرد پردازنده چیست؟

ممکن است در مورد کاربری‌های قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، هنوز هم سوالاتی داشته باشید و اصلا با کاربرد خرید این قطعه آشنا نباشید. در این صورت می‌توان گفت:

  • اجرای برنامه‌ها: بدیهی است که کاربرد اصلی و اول پردازنده‌ها، اجرای برنامه می‌باشد. شما می‌توانید به کمک این قطعات، دستورالعمل‌ها و دستوراتی که در برنامه‌ها اجرا می‌شوند را درنظر داشته باشید.
  • مدیریت منابع: همانطور که گفتیم، پردازنده در نقش یک مغز متفکر برای سیستم شما است. در نتیجه هدایت کامپیوتر شما را برعهده دارد. CPU منابع سیستم مانند حافظه و دستگاه‌های ورودی یا خروجی را به بخش‌های گوناگون تخصیص می‌دهد. همچنین این قطعه وظیفه مدیریت این قطعات را برعهده داشته و می‌تواند از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کند.
  • محاسبات داده‌ها و پردازش آنها: پردازنده یا CPU می‌بایست برای اجرای محاسبات پیچیده و وظایف هر برنامه، پردازش داده‌ها را انجام دهد، مانند رندر کردن گرافیک‌های سه بعدی، رمزگذاری یا رمزگشایی ویدیو و اجرای شبیه سازی‌ها.
  • اجرای وظایف برای پردازش سیستم عامل: CPU مسئول اجرای وظایف مورد نیاز سیستم عامل مانند مدیریت حافظه، مدیریت عملیات ورودی‌ها یا خروجی و هماهنگی فعالیت‌های سایر اجزای سیستم‌ها هستند.
  • اجرا و هندل کردن برنامه‌های پس زمینه: پردازنده‌ها می‌توانند به عنوان مسئول اجرای وظایف پس‌زمینه ویندوز شما استفاده شوند. برخی از کارها در این زمینه عبارتند از اسکن انواع ویروس‌ها، پشتیبان‌گیری از سیستم و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری. اینها همگی مواردی هستند که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، در حالی که کاربر می‌تواند بر روی کارهای دیگر کار نماید.
پردازنده یا CPU چیست؟
پردازنده قوی چیست؟

در انتخاب پردازنده به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار دارید، باید به فاکتورهای مختلفی توجه کنید. با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل بیان کردیم، باید درک کرده باشید که به طور کلی، CPU یا پردازنده یک جزء حیاتی از یک سیستم کامپیوتری شماست که قدرت پردازش و کارایی بالایی داشته و عملا بدون آن نمی‌توانید بهره وری سیستم خود را تکمیل نمایید. اگر قصد خرید یک پردازنده را دارید، لازم است به چند فاکتور مهم برای آن دقت کنید که به شرح زیر می‌باشند:

  • سازگاری: لازم است حتما توجه کنید که پردازنده‌ای که شما استفاده می‌کنید، می‌بایست حتما با مادربردی که دارید، سازگار باشد. برای این کار لازم است به فاکتورهای نظیر نوع سوکت و نیز مشخصات مادربرد در پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌ دقت نمایید.
  • سرعت کلاک: همانطور که گفتیم، سرعت کلاک برحسب گیگاهرتز سنجیده می‌شود. شما باید همواره به دنبال سرعت‌های بالا باشید. به طور کلی، 2 سرعت برای پردازنده درنظر گرفته می‌شود. اولی حالت پایه است که در آن فرکانس پایه بدون نیاز به اورکلاک، این پردازش را ارائه می‌کند. هرچند که باید درنظر داشته باشید که بهترین پرفورمنس برای زمانی است که از خنک کننده خوبی استفاده کرده باشید.
  • تعداد هسته‌ها: مورد دیگری از فاکتورهای انتخاب قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، تعداد هسته‌های آنها هستند که به آنها اجازه می‌دهد چندین کار را به طور همزمان انجام دهند. تعداد هسته های بیشتر به شما این امکان را می‌دهد تا در عملکردهای کلی با بهبود قابلیت چند وظیفه‌ای، پرفورمنس خوبی داشته باشید.
  • اندازه کش: حافظه نهان مقدار کمی از حافظه روی CPU است که داده‌هایی را که ممکن است گهگاهی به آنها درسترسی داشته باشید را در خود ذخیره می‌نماید. هرچقدر اندازه کش بزرگتر باشد، عملکرد بهبود بخشیده خواهد شد.
  • توان طراحی حرارتی (TDP): یکی از فاکتورهایی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند TDP است. یعنی حداکثر توانی است که CPU برای استفاده از آن طراحی شده است. TDP هرچقدر بالاتر باشد، عملکرد را بهینه‌تر می‌کند. با این حال، از سوی دیگر باید با عوارض آن یعنی تولید گرمای بیشتر و نیز مصرف انرژی بالاتر روبرو شوید.
  • برند و مدل: یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، برند و مدل دستگاه‌ها است که در ادامه بیشتر راجع به آن بحث می‌کنیم. این فاکتور می‌تواند بیانگر سطوح و قیمت‌های متفاوت عملکرد متفاوت بوده و معمولا بین دو شرکت Intel , AMD خواهد بود.
  • عملکرد مناسب: در انتها فاکتور مهم دیگری که باید درنظر بگیرید این است که حتما یک بار ریویو یا نظرات و ملاحظاتی که بر روی پردازنده مدنظر شما با رقیبان آن شده است را مشاهده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید قبل از انتخاب قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، یک دید خوب از رقبا و عملکرد پردازشی انها داشته باشید. به عنوان مثال، قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار بین دو مدل Core i7-13700K و Core i9-12900K، مدل I7 است که هرچند از نسل قدیمی اینتل بوده، اما پردازش بسیار خوبی نسبت به مدل I9 دارد.
فاکتورهای مهم در خرید cpu
عوامل مهم در خرید cpu

معرفی 10 تا از قوی‌ترین پردازنده‌های بازار برای اسمبل کامپیوتر

حال نوبت آن است تا به معرفی 10 تا از برترین پردازنده‌های بازار بپردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

1- پردازنده Ryzen 9 7950X3D

برخلاف آن چیزی که اکثریت در مورد آن فکر می‌کنند و می‌گویند اینتل قوی‌ترین پردازنده را دارد، باید بگوییم رایزن 9 عنوان قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار را به خود اختصاص می‌دهد. این پردازنده در 4 ژانویه سال 2023 یعنی کمی بیشتر از 2 ماه قبل منتشر شده است و می‌توان آن را داغ داغ دانست. مدل 7950X3D، بهینه یافته مدل 7950X است که عملکرد بسیار بهتری دارد. به طور خلاصه در مورد برخی از مشخصات مهم این قطعه می‌توان گفت:

  • تعداد هسته: در مجموع 16 هسته برای این CPU درنظر گرفته شده است.
  • تعداد رشته: این پردازنده دارای 32 رشته است.
  • فرکانس پردازنده: یکی از ویژگی‌های جذاب برای پردازنده‌های Ryzen، فرکانس پایه بالای آنها است که می‌تواند رقبای خود را به خوبی پشت سر بگذارد. همچنین لازم است بدانید که فرکانس در حالت اورکلاک به 5.7 گیگاهرتز افزایش می‌یابد.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 64K، 1MB برای هسته و نیز 128MB به صورت اشتراکی است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR5 پشتیبانی می‌کند و حداکثر تا 128 گیگابایت می‌توان به آن متصل نمود.

2- پردازنده Core i9 سری 13700KS

بدون شک بعد از مدل بالا به عنوان قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، باید نگاهی به پردازنده‌های اینتل داشته باشید که توانسته‌اند همواره پرچم رقابت را بالاتر نگه دارند. شاید این حرف نادرست نباشد که می‌گویند، این اینتل بود که باعث شد تا کمپانی‌های دیگر مانند AMD به خود آمده و محصولاتشان را ارتقا کنند. پردازنده Core i9-13700KS یکی از قوی‌ترین سیستم ها است که نقطه قوت آن، وجود تعداد هسته‌های بیشتر است. مشخصات کامل این قطعه به شرح زیر می‌باشد:

  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 24 هسته درنظر گرفته شده است که در کنار آن 32 رشته نیز قرار دارند. 8 هسته آن Performance و 16 هسته دیگر از نوع Efficient است
  • تعداد رشته: این پردازنده دارای 32 رشته است.
  • فرکانس پردازنده: فرکانس پایه‌ای که برای پردازنده درنظر گرفته شده است، شامل 3.2 گیگاهرتز بوده اما در حالت اورکلاک می‌توان آن را تا 6 گیگاهرتز نیز بیشتر کرد. البته در هسته‌هی Efficient، حداکثر فرکانس بوست 4.3 گیگاهرتز است.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 2176کیلوبایت، 32MB و نیز 36MB است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR5 و DDR4 پشتیبانی می‌کند و حداکثر تا 128 گیگابایت می‌توان به آن متصل نمود.

البته قابل ذکر است که بدانید مدلI9-13900K  نیز یکی از انتخاب‌های جذاب پس از این مدل است که دیگر به آن نمی‌پردازیم.

3- پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

همانطور که برادر بزرگتر این مدل توانست رتبه اول را بدست آورد، شما می‌توانید مدل 7950X آن نیز اسفاده کنید. با این حال  نسبت به مدل X3D، مشخصات آن تقلیل یافته است. به طور کلی در مورد این وسیله می‌توان گفت:

  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 16 هسته درنظر گرفته شده است که در کنار آن 32 رشته نیز قرار P-Cores می‌باشند و می‌توانند در عملکرد مستقیم به کار بروند.
  • تعداد رشته: این پردازنده دارای 32 رشته است.
  • فرکانس پردازنده: فرکانس پایه‌ای که برای پردازنده درنظر گرفته شده است، شامل 4.5 گیگاهرتز بوده و این یکی از طلایی‌ترین مزیت‌هایی است که می‌توانید در این پردازنده بیابید.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 64 کیلو، 1MB و نیز 64MB است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR5 تا حالت معمولی یعنی 5200 مگاهرتز فقط پشتیبانی می‌کند و حداکثر تا 128 گیگابایت می‌توان به آن متصل نمود.
قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار معرفی ه مورد
بهترین پردازنده های بازار

4- پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3970X

یکی از پردازنده‌های کمتر شناخته شده که می‌تواند بسیار جذاب و ایده آل نیز باشد، AMD Ryzen Threadripper 3970X نخته دارد که بدون شک در لیست قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار قرار می‌گرد. به طور خلاصه راجع به مشخصت این افراد می‌توان گفت:

  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 32 هسته درنظر گرفته شده است که در کنار آن 64 رشته نیز قرار P-Cores می‌باشند و می‌توانند در عملکرد مستقیم به کار بروند.
  • تعداد رشته: این پردازنده دارای 64 رشته است.
  • فرکانس پردازنده: فرکانس پایه‌ای که برای پردازنده درنظر گرفته شده است، شامل 3.7 گیگاهرتز بوده و می‌تواند تا 4.5 گیگاهرتز نیز بالاتر برود.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 64 کیلو، 512 کیلو و نیز 128MB است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR4 تا حالت معمولی یعنی 3200 مگاهرتز فقط پشتیبانی می‌کند و حداکثر تا 256 گیگابایت می‌توان به آن متصل نمود.

5- پردازنده Intel Xeon Platinum 8380

یکی از پردازنده‌هایی که معمولا برای سرورها و نه برای کامپیوتر شخصی استفاده می‌شود، اگزئون پلاتینیوم 8380 است. این قطعه بسیار گران قیمت است و مشخصات آن عبارتند از:

  • در حدود 40 هسته و 80 رشته دارد. میزان کش آن 60 مگابایت بوده و فرکانس پایه آن 2.3 گیگاهرتز (قابل ارتقا به 3.4 گیگاهرتز) است.
  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 16 هسته درنظر گرفته شده است که در کنار آن 32 رشته نیز وجود دارند.
  • کش: مقدار کش این پردازنده 60 مگابایت است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR4 تا حالت معمولی یعنی 3200 مگاهرتز فقط پشتیبانی می‌کند و حداکثر تا 6 ترابایت می‌توان به آن متصل نمود.

6- پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این لیست به آن اشاره کرد، پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX است که توانسته است از رقیب خود یعنی Core i9-13980HX قوی‌تر ظاهر شود. از مشخصات اجمالی این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 16 هسته درنظر گرفته شده است که در کنار آن 32 رشته نیز وجود دارند.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 1024 کیلو، 16 مگابایت و 128MB است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR5 تا حالت معمولی یعنی 5200 مگاهرتز فقط پشتیبانی می‌کند.
  • گرافیک داخلی: برای گرافیک داخلی این دستگاه، مدل AMD Radeon™ 610M درنظرگرفته شده است که شامل 2 هسته با فرکانس 2200 مگاهرتز است.

پس از این مدل، می‌توان به پردازنده‌های Core i9 سری 13900K و 13900KF اشاره کرد.

7- پردازنده AMD Ryzen 9 7900X

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این لیست جزو قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار در نظر گرفت، مدل 9 7900X از AMD است که می‌تواند انتخاب بسیار جذابی باشد. برخی از مشخصات مهم آن عبارتند از:

  • تعداد هسته: برای پردازنده در این قطعه، 12 هسته درنظر گرفته شده است.
  • تعداد رشته: این پردازنده دارای 24 رشته است.
  • فرکانس پردازنده: فرکانس پایه‌ای که برای پردازنده درنظر گرفته شده است، شامل 4.7 گیگاهرتز بوده و می‌تواند تا 5.6 گیگاهرتز نیز بالاتر برود.
  • کش: مقادیر کش برای لول‌های 1و2و3 به ترتیب عبارتند از 768 کیلو، 12 مگابایت و نیز 64MB است.
  • حافظه مموری: این پردازنده از رم‌های سری DDR5 در حالت معمولی یعنی 3200 مگاهرتز یا 5200 فقط پشتیبانی می‌کند.

دیگر پردازنده‌هایی که می‌توان در ادامه این بخش معرفی کرد، عبارتند از

  • AMD Ryzen 9 7900X3D،
  • Intel Core i9-13900،
  • Intel Core i9-13900HX.

در جمع آوری داده‌های این بخش برای تعیین قوی‌ ترین پردازنده‌ های بازار، از بنچمارک‌ها استفاده شده است. با این حال شما می‌توانید مدل‌های نزدیک را برای اطلاعات دقیق‌تر با یکدیگر مقایسه کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا