بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

عوارض نگه داشتن ادرار (خطرات دیر رفتن به دستشویی)

عوارض و پیامدهای بد نگه داشتن ادرار و بیماری‌های ناشی از آن

در همین ابتدا بهتر است بدانید مثانه فقط حجم مشخصی از ادرار را نگه می‌دارد. چنانچه بیش از حد پر شود، احتمال عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی در این مطلب از مجله جوان ایرانی عوارض نگه داشتن ادرار را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

 

عوارض نگه داشتن ادرار چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، نگه داشتن ادرار به صورت طولانی باعث ایجاد شرایط برای عفونت ادراری و عفونت مثانه می‌شود. البته شما عزیزان باید بدانید که نگه داشتن ادرار در کودکان خطر بیشتری بسیار بیشتری نسبت بزرگسالان دارد در طولانی‌مدت باعث ایجاد نارسایی مزمن کلیه خواهد شد.

در این بخش از مجله جوان ایرانی به طور کامل عوارض نگه داشتن ادرار را به طور کامل شرح می‌دهیم.

بی‌اختیاری ادرار

اگر ادرار خود را به مدت طولانی نگه دارید، باعث بی‌اختیاری ادرار می‌شود. همچنین باعث مختل شدن تفکر فرد شده و درنتیجه ذهن  فرد را آشفته می‌کند.

درد در قسمت تحتانی شکم

اگر ادرار خود را نگه داشته و آن را تخلیه نکنید، در قسمت تحتانی شکم شما درد بسیار بدی ایجاد می‌شود. بنابراین توصیه تیم پزشکی مجله جوان ایرانی این است که به هیچ وجه ادرار خود را نگه برای مدت طولانی نگه ندارید.

درد هنگام دفع ادرار

اگر شما عزیزان به طور مداوم و مکرر ادرار خود را نگه دارید، هنگام دفع آن دچار درد شدیدی خواهید شد.

سنگ کلیه

کلیه هرچند که مایعات و آب فراوان برای پاکسازی کلیه‌ها بسیار مفید است. اما اگر ادرار خود را به مدت طولانی نگه دارید، روی کلیه‌ها فشار آورده و درنتیجه منجر به سنگ کلیه می‌شود. توصیه ما به شما این نیست که به محض ادرار به سرویس بهداشتی رفته و تخلیه کنید. البته اگر به محض احساس نیاز به تخلیه ادرار آن را تخلیه کنید، ممکن است در این مورد دچار وسواس شوید. اما به هیچ وجه نباید ادرار را به مدت طولانی در کلیه‌ها نگه دارید. حتماً باید حد وسط را پیدا کنید و به موقع به سرویس بهداشتی بروید.

عفونت ادراری و عفونت معده

اگر ادرار خود را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، بدن شما در معرض باکتری‌های مضر قرار گرفته و درنتیجه مبتلا به عفونت می‌شوید.

همچنین خطر ابتلا به عفونت معده در شما افزایش می‌یابد، زیرا در زمان مناسب میکروب‌های موجود در ادرار از بدن شما خارج نشده است.

پریشانی ذهن

یکی دیگر از عوارض نگه داشتن ادرار پریشانی ذهن است. اگر هنگامی‌که مثانه پر است، آن را در زمان مناسب خالی نکنید، ذهن شما پریشان شده، حتی خطر تصادفات رانندگی نیز افزایش می‌یابد‌‌.

ورم مثانه

اگر مثانه شما هنگامی‌که پر است در زمان مناسب خالی نشود، ورم کرده و دچار التهاب خواهد شد. اگر از این نوع ورم پیشگیری نکنید یا آن را درمان نکنید، مبتلا به سرطان مثانه خواهید شد.

درمان خانگی سوزش ادرار در کودکان، زنان و مردان را در این مطلب بخوانید:

درمان سوزش ادرار

احتباس ادراری

اگر برای ۱۰ ساعت یا بیشتر ادرار خود را نگه دارید، به مرور زمان دچار احتباس ادراری خواهید شد. در این صورت مثانه شما به راحتی تخلیه نمی‌شود. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند، هر سه ساعت یک‌بار ادرار خود را تخلیه کنید. البته این زمان باز هم بستگی به میزان مایعاتی دارد که مصرف می‌کنید. اگر مایعات بیشتری مصرف کنید احتمال دستشویی رفتن شما نیز بیشتر خواهد شد.

احتباس ادراری معمولاً در افرادی که دارای آلت تناسلی هستند و سن آن‌ها بالاتر از ۸۰ سال است بیشتر رخ می‌دهد، اما زنان نیز مبتلا به این بیماری می‌شوند. حتی افراد در سنین پایین نیز دچار احتباش ادراری خواهند شد. بنابراین سعی کنید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

کشیدگی مثانه

یکی دیگر از عوارض نگه داشتن ادرار کشش مثانه است. در این حالت مثانه بسیار منقبض شده و باعث کشیدگی آن می‌شود.

اگر برای مدت طولانی ادرار خود را نگه دارید، مثانه شما بازتر و گشادتر خواهد شد، زیر مجبور است حجم زیادی ادرار را در خود نگه دارد. در نتیجه به مرور زمان نیاز به دفع ادرار را کمتر احساس خواهید کرد، همچنین به مثانه شما آسیب بسیار زیادی وارد می‌شود.

 

آیا نگه داشتن ادرار باعث ترکیدن مثانه می‌شود؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است در ذهن اکثر افراد ایجاد شود این است که آیا واقعاً اگر ادرار خود را چند ساعت نگهداری کنند، ممکن است مثانه آن‌ها بترکد یا خیر؟ اکثر پزشکان بر این باورند که مثانه درنهایت خودش را تخلیه می‌کند و نمی‌ترکد، اما احتمال خیلی خیلی کم برای ترکیدن مثانه وجود دارد. البته شما عزیزان باید بدانید که ترکیدن مثانه تهدیدکننده زندگی است و شما باید در اسرع وقت به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. البته توصیه ما این است که ادرار خود را نگه ندارید و در زمان‌های مناسب آن را تخلیه کنید.

عوارض نگه داشتن مدفوع چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید:

عوارض نگه داشتن مدفوع

آیا نگه داشتن ادرار خطرناک است؟

بسیاری از پزشکان معتقد هستند اگر ادرار را تخلیه نکنید، محیط مناسب برای رشد میکروب‌ها فراهم شده و در نتیجه مبتلا به عفونت ادراری می‌شوید.

البته برخی از افراد برای اینکه کمتر به دستشویی بروند، مایعات کمتری مصرف می‌کنند. اینگونه افراد باید بدانند که اگر در طی روز آب کمتری مصرف کنند، خطر سنگ کلیه در آن‌ها افزایش یافته و در نتیجه در طولانی‌مدت نیز در هماهنگی اعصاب مثانه اختلال به وجود خواهد آمد.

بنابراین اگر شما عزیزان به سیگنال‌های بدن توجه نکنید، به کلیه‌ها فشار بیشتری وارد خواهد شد. اگر ادرار خود را برای مدت طولانی نگه دارید، علاوه بر عفونت ادراری، باعث برگشت ادرار به کلیه‌ها خواهید شد که این مورد نیز باعث عوارض بسیار زیادی می‌شود.

البته نگه داشتن ادرار عوارض بسیار زیادی دارد که در این مطلب به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده شد، اما در این بخش به مهم‌ترین خطراتی که پزشکان به تمام بیماران گوشزد می‌کنند پرداختیم.

دقت کنید که اگر علاوه بر مصرف مایعات احساس ادرار ندارید و نیاز به دستشویی پیدا نمی‌کنید، حتماً در اسرع وقت به اورولوژیست مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل شرح داده شد نگه داشتن ادرار اگر تبدیل به عادت شود خطرناک است. بنابراین سعی هر وقت نیاز به تخلیه ادرار داشتید به دستشویی بروید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا