ترفند

غذای ماهی چیست؟ انواع کامل آن شامل خانگی + رودخانه ای

انواع غذای ماهی در انواع خانگی، گیاهخوار، رودخانه ای، قرمز و ....

غذای ماهی در انواع آن و نکاتی که باید در هنگام تغذیه این گونه حیوانات به آن توجه کنید را در این مقاله برای شما بیان می‌کنیم. بسته به اینکه چه نوع گونه‌ای را می‌خواهید پرورش دهید، دسته‌های مختلفی از انواع ماهیان وجود دارند که سعی شده است تا مهم‌ترین آنها در این مورد بررسی و غذای ماهی برای آنها معرفی شود.

غذای ماهی چیست؟

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که ماهی‌ها، از چه منابع غذایی تغذیه می‌کنند؟ اگر شما هم به عنوان کسی هستید که ماهی در خانه دارید یا به عنوان یک کسب‌و‌کار، ماهی پرورش می‌دهید، باید به این مورد فکر کنید که آنچه به این حیوان می‌دهید و میزان آن بسیار مهم است تا آنها سالم بمانند.

قبل از اینکه بخواهید به ماهی خود غذا بدهید، بایستی با انواع ماهی‌ها آشنا شوید. نوع گوشت خوار یا گیاه خوار آن. در این مقاله می‌توانید با انواع ماهی‌های آکواریومی آشنا شوید. در کنار این مورد به طور کلی می‌توان در مورد انواع غذاهای ماهی‌ها به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای خشک: اولین موردی که می‌توان در این موضوع آن را یک غذای مشهور دانست، پرک‌ها هستند. پرک‌ها رایج ترین گزینه برای تغذیه یک مخزن ماهی است، اما غذای خشک ماهی به صورت‌های دیگری هم وجود دارند از جمله گرانولی یا گلوله و انواع شناور به خصوص برای گونه‌های خاص.. غذای ماهی خشک می‌تواند فیبر کمتری داشته باشد، اما افزودن غذاهای گیاهی به رژیم تغذیه آنها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات مثانه شنا و نفخ برای گونه‌های گیاهخوار کمک ‌کند. فروشگاه‌های حیوانات خانگی همچنین ماسک‌های ورقه‌ای اسپیرولینا (نوعی جلبک) خشک شده را به عنوان غذای ماهی می‌فروشند که برای ماهی‌های گیاه‌خوار خوب است.
  • غذای منجمد: برخی از ماهی‌ها از غذای منجمد مانند میگو، کرم خونی، پلانکتون، کریل یا صدف لذت می‌برند. همچنین در فروشگاه‌های حیوانات خانگی می‌توانید غذاهایی را در قالب مکعب‌های اسپیرولینا یخ‌زده برای تغذیه گیاه‌خواران مشاهده کنید.
  • غذاهای فریز و خشک شده: در کنار این موارد، غذاهایی هم هستند که در حالت فشرده و منجمد ارائه می‌شوند. این غذاها از کرم های Tubifex و میگو Mysis یا سایر مواد غذایی برای ماهی، معمولا در قالب یک بسته چند ده گرمی ارائه می‌شوند. این دسته از مواد غذایی بسیار مغذی هستند و برای ماهی‌های گوشتخوار عالی می‌باشند.
  • غذای زنده: در این دسته‌بندی از انواع غذای ماهی، می‌توان مواد غذایی را شامل آب نمک یا میگوی شبحی، ماهی تغذیه کننده یا فیدر (برای ماهی‌های گوشتخوار بزرگتر)، جیرجیرک‌ها و کرم‌ها هستند.
  • سبزی‌ها: اگر ماهی‌های شما از گیاهان آکواریومی مانند آناچاریس می‌خورند، به آنها سبزی هم بدهید. در این دسته مواد غذایی شامل کاهو، خیار، کدو سبز و اسفناج است. سبزیجات نخورده را ظرف 24 ساعت بردارید یا جایگزین کنید. برخی از ماهی‌ها مانند پلکوستوموس، به خوردن سبزیجات تازه علاقه بسیاری دارند.

بیولوژی ماهی‌های مختلف به این معنی است که آنها اغلب به غذای متفاوتی نیاز دارند. بنابراین، اگر ماهی‌های متنوعی در آکواریوم خود دارید، از ترکیبی از غذاها استفاده کنید. مانند غذاهای شناور، غذاهایی که به آرامی غرق می‌شوند و غیره، تا مطمئن شوید که آنها تغذیه مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

غذای ماهی چیست؟
انواع مختلف غذای ماهی چیست؟

بهترین غذای ماهی

یکی از سوالاتی که ممکن است مطرح شود، تشخصی بهترین نوع غذاهایی است که می‌توانیم برای ماهی‌ها استفاده کنیم. شما می‌توانید در این راستا به نکات مختلفی توجه کنید. مثلا در سالن‌هایی که برای تکثیر ماهی‌ها هستند، بایستی از غذاهای خشکی که برچسب آنالیز شیمیایی دارند استفاده نمایید.

غذاهای زنده را می‌توان یکی از بهترین نوع‌ها برای غذای ماهی دانست که هم می‌تواند کیفیت بالاتری را نسبت به غذاهای خشک در آن انتظار داشت و هم از سوی دیگر طول دوره پرورش ماهی را کاهش می‌دهد. همچنین از توصیه‌هایی که قبل از تخم ریزی ماهیان انجام شده است، تغذیه آنها با غذاهای زنده است که اصل مهمی در این پروسه به ارمغان می‌آورد. غذاهای زنده را می‌توان در قالب دو دسته‌بندی آبزی و خاکزی تقسیم کرد.

غذاهای پودری را می‌توان نوع مناسبی از انواع غذاهای نوزاد ماهی دانست. همچنین شما می‌توانید از انواع غذاهای پلت برای ماهی‌های قزل آلا هم استفاده کنید. یکی دیگر از فاکتورهای مهم انتخاب غذا، توجه به سایز ماهی‌ها است. در بین غذاهای خشک، برندهای خوبی وجود دارند که بهتر است با آنها هم آشنا باشید مانند انرژی، بتا و بیومار (به ترتیب Energy, Beta, Biomar)

یکی دیگر از نکاتی که باید در راستای بهترین غذای ماهی بیان کرد، ان است که شیوه غذا دادن باید به گونه کم اما در تعداد بیشتر باشد. همچنین بایستی با توجه به نوع ماهی‌ها، دمای محیط و اشتهای آنها به میزان مناسبی تغذیه ماهی انجام شود.

ساخت غذای ماهی

برای تهیه غذای ماهی می‌توان دستورالعمل‌های مختلفی را بیان کرد که برخی از آنها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

غذای خانگی ژلاتینی

مواد لازم در این غذا به این شرح است: 2 بسته ژلاتین بدون شکر، نصف حبه سیر، 3 فنجان سبزیجات، نصف فنجای غذای دریایی، یک قطره ویتامین مخصوص ماهی.

برای تهیه این نوع غذا ابتدا بایستی سبزیجات را در مواد لازم خرد کنید، سپس بایستی آن را بخارپز کرده و یا با آب بپزید. حال می‌توانید سبزیجات را در کنار سیر و غذای دریایی پوره کنید و اجازه دهید تا نرم شود. حال می‌توانید ویتامین را به آن افزوده و ژلاتین را با توجه به راهنمای روی بسته درست کنید. حال این ترکیب را در پوره اضافه کنید. شما می‌توانید با وارد کردن آن در یک قالب یخ، آن را در فریزر نگهداری نمایید.

غذای خانگی ماهیان گیاهخوار

مواد لازم در این غذا به این شرح است: اسفناج، جو دوسر، نخود فرنگی منجمد، خیار، ژلاتین ساده (بی طعم).

برای تهیه بایستی ابتدا سبزیجات را پخته، سپس بایستی آن را به حالت پوره درآورید. پس از انجام این کار لازم است تا جو دوسر را به آن اضافه نمایید. حال ژلاتین را در یک ظرف دیگر همانطور که در بسته آن دستورالعمل دارد، درست کرده و آن را به مخلوط سبزی اضافه نمایید. همچنین برای نگهداری این ماده می‌توانید آن را در قالب یخ بگذارید.

غذای خانگی ماهیان گوشتخوار

همچنین در مورد غذای خانگی ماهیان گوشتخوار می‌توان گفت، ابتدا موادی مانند سبزیجات (از جمله هویج، بروکلی، اسفناج و نخود فرنگی)، دل گوساله، ژلاتین ساده بدون طعم، میگو و گوشت ماهی را تهیه کنید.

حال برای تهیه این غذای ماهی بایستی سبزیجات را پخته، آنها را کامل و یکدست میکس کنید. همچنین گوشت‌ها را نیز میکس کنید. حال نوبت آن است که در یک ظرف ژلاتین را درست کرده و این 3 دسته مواد را با هم ترکیب نمایید. برای نگهداری می‌توانید آنها را در قالب یخ فریزر بگذارید.

بهترین غذای ماهی
چه نوع غذای ماهی خوب است؟

غذای ماهی خانگی

برای غذای خانگی می‌توان از ایده‌های مختلفی بهره گرفت که به شرح زیر می‌باشند:

  • دانه‌های ریز گرانول: این نوع غذها برای ماهی‌های آکواریومی و آبزی پروران است که می‌تواند برای ماهی‌های مختلف از جمله تترا، نئون، مولی و گوپی و غیره مناسب باشد. شما می‌توانید در آن از دانه‌های سویا و نیز ویتامین‌های مختلفی مانند A-D-C برای ماهی‌های خود بهره ببرید و می‌تواند در سلامت و تامین پروتئین کافی برای ماهی‌ها مناسب باشد.
  • قرص خوراکی: قرص‌های غذای ماهی که در قالب بسته‌های چند ده‌تایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند با داشتن بافت نرم خود و وارد شدن در آب برای انواع ماهی‌های ریز و میگوها هم مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده برای ماهی‌های مختلف، هضم راحت‌تر، عدم کاهش قابل ملاحظه آب، استفاده کمتر و یا بدون استفاده از ماده‌های شیمیایی.

یکی از ویژگی‌های ماهی‌های خانگی، همه چیز خوار بودن آنها است که به همین جهت در آب‌های راکد که محل زندگی حشرات هم هست در خانه‌های قدیمی زندگی می‌کردند. بهتر است برای این نوع از ماهی‌ها از تنوع مختلفی از غذاها استفاده کنید و می‌توانید از آکواریوم فروشی‌ها، غذای مخصوص آنها را سفارش دهید. به عنوان مثال می‌توان برای غذای ماهی قرمز از خرده‌های نان، زرده تخم مرغ و حبوبات پخته شده استفاده کرد. هر چند در برخی از ماهی‌ها شاهد استفاده از خرده‌های نان هستیم اما باید گفت این غذا مناسب آنها نیست، چراکه آنها همانند دستگاه گوارش انسان‌ها نمی‌توانند تغذیه مواد سخت را انجام داده و می‌تواند برای آنها مشکلاتی در سلامتی را ایجاد کند.

اشکال دیگری هم از انواع غذاها برای ماهیان آکواریومی وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید از جمله غذاهای خشک، پولکی، گرانولی، ورقه‌ای، گوشت میگو، آرتمیا، کریل، کرم خونی، دافنی.

غذای ماهی رودخانه ای

برای آنکه بتوانید غذای ماهی‌های رودخانه‌ای را تامین کنید، بهتر است ابتدا با انواع آن آشنا شوید. دسته‌بندی انواع این نوع از ماهی‌ها می‌تواند براساس اینکه گیاه خوار هستند، گوشتخوار یا همه چیز خوار هستند انجام شود. به عنوان مثال اگر از ماهی لونک رودخانه‌ای نگهداری می‌کنید، می‌توانید از مواد غذایی مختلفی مانند بنتوزها، ذراتی که در بستر نرم وجود دارند،پلانکتونها، ماهیان ریز و نیز بافت گیاهی برای تغذیه آنها اقدام کنید. نکته دیگر در تهیه غذا برای این نوع از ماهی‌ها، ساختار و آناتومی‌ آنها است که شامل فیدرهای پایین با دهانه پایین برای خوردن غذاها از ته مخزن، فیدر میان رده با دهانه متوسط که غذاها را هنگام افتادن جمع می‌کنند و فیدرهای سطحی بالا که غذاهای خود را از سطح آب دریافت می‌کنند.

برای غذاهای ماهیان رودخانه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جگر گاو: در این حالت شما می‌توانید از جگر گاو برای غذاهای ماهیان رودخانه‌ای استفاده نمایید که با داشتن ویتامین‌های زیاد، در عین حال پروتئین کمی دارد. این دسته از غذاها در قالب مکمل‌های غذایی ماهی‌ها دارای مواد مختلفی از جمله چربی (3 درصد)، آب (71 درصد)، مواد قندی (2.5 درصد) و پروتئین (20 درصد) است.
  • کرم‌ها: همانطور که می‌دانید، کرم‌ها یکی از مواد غذایی رایج برای ماهیان رودخانه‌ای و دریایی است که می‌توانید در پرورش نیز از آنها استفاده کنید. همچنین در کنار کرم‌ها، حشرات و حیوانات دیگری هم هستند که می‌توانند به عنوان غذای ماهی رودخانه استفاده شوند، از جمله لاشه حیوانات، نوزاد حشرات، سخت پوستان و تخم ماهیان. برخی از ماهی‌های رودخانه‌ای، به غذاهای شیرین علاقمند هستند که می‌توانید برای آنها از غذای تایگر ناتس استفاده نمایید.
  • سبوس گندم: دسته‌ای دیگر از غذاها که می‌تواند مورد استفاده در برخی موارد قرار گیرد، موادی مانند سبوس گندم، آرد جو، کنجاله سویا و از این دست مواد هستند.
  • غذهای گیاهی: شما می‌توانید برای ماهی‌هایی که گیاه خوار هستند از رژیم غذایی گیاهی مانند کاهو، اسفناج، کدو سبز و نخود سبز خرد شده به اندازه لقمه ماهی استفاده کنید.

برخی دیگر از انواع غذای ماهی برای این دسته از ماهی‌ها شامل سیب زمینی، نخود و دانه‌های ریز لوبیا، کدو سبز و سبزیجات است که این موارد نیز برای آنها مصرف می‌شود.

به طور کلی در طبیعت می‌توانید شاهد استفاده از منابع غذایی مانند سخت پوستان، حشرات کوچک، کرم‌ها، زالوها، کرم‌ها، زئوپلانکتون ها، جلبک ها و ماهی‌های کوچکتر برای ماهی‌ها باشید.

توصیه می‌شود اگر ماهی رودخانه‌ای را در منزل آورده‌اید، بایستی آنها را در یک محیط آبی مشابه رودخانه‌ای نگهداری نمایید. ابعاد بزرگ و کافی برای ماهی‌های رودخانه‌ای، ترجیح نگهداری در حوض یا استخر، استفاده از برخی گیاهان و جلبک‌های کافی در بستر این محیط و غیره از دیگر نکات نگهداری این نوع ماهی‌ها هستند.

غذای ماهی رودخانه ای
انواع غذای ماهی در رودخانه

غذای ماهی در دریا

از جمله غذاهایی که ماهی‌ها در دریا و رودخانه‌ها می‌خورند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای ماهی‌های کوچک: ماهی‌های کوچک آب شیرین معمولاً از گیاهان، حشرات، لاروها، زالوها، میگوها و مواد مرده یا پوسیده می‌خورند. ماهی‌های کوچک آب شور که علوفه یا خوراک ماهی نامیده می‌شوند، پلانکتون می‌خورند.
  • جلبک‌های دریایی: این مورد منبع غذایی برای ماهیان همه چیزخوار و نیز گیاه خوار است. این مورد از غذاها به همراه سخت پوستان برای ماهی‌های همه چیز خوار مصرف می‌گردد.
  • سبزه‌های دریایی: این مورد هم در کنار جلبک‌ها برای ماهی‌هایی است که گیاه خوار می‌باشند.
  • پسماند جلبک‌ها: پسماندهایی که از سمت ماهی‌ها در قالب مواد جامدی بر روی سطوح دریا ته نشین می‌شود هم غذایی برای گونه‌های مختلف در دریا است.
  • اسفنج: برای ماهی‌هایی که همه چیز خوار هستند، اسفنج‌ها یک منبع غذایی است.
  • پلانکتون‌ها: برای انواع مختلفی از حیوانات دریایی از جمله میسید، کاپود، ماهی، میگو و نیز امفپیودها این مورد از منابع غذایی هستند.
  • سخت پوستان: مانند میگو و خرچنگ.
  • بی مهرگان: این دسته از منابع غذایی شامل کرم‌ها، حلزون‌ها، خارپشت‌های دریایی هست که منبع طیف خاصی از ماهی‌ها را تشکیل می‌دهد.
  • بخش دیگری از انواع رژیم‌های غذایی را می‌توان شامل مرجان‌ها، صدف‌ها، انگل‌ها، ارگانیسم‌های نشسته و نیز پولیپ‌ها دانست.

به طور کلی منابع غذایی برای ماهی‌هایی که همه چیز خوار هستند، شامل سخت پوستان، کرم‌ها و نیز ماهی‌های کوچکی بعلاوه موادی که آلوده نیستند می‌باشد. ماهی‌هایی که از نوع گوشت خوار می‌باشند، این دسته از موجودات از موادی مانند انگل‌ها، بی مهرگان و سخت پوستان تغذیه می‌کنند.

غذای ماهی قرمز

ماهی‌های قرمز، یکی از متداول‌ترین نوع ماهی‌ها در زندگی انسان‌ها است که معمولا در تنگ‌های خاص خود نگهداری می‌شوند و می‌توانند از این طریق جلوه خاصی را به خانه‌های شما ببخشند. اما قبل از اینکه بخواهید به تهیه این نوع از ماهی‌ها اقدام کنید، لازم است تا با نحوه تغذیه و نیز شیوه نگهداری آن آشنا شوید که یکی از مسائل مهم در این حوزه، همین غذای آنها است. از جمله غذای ماهی قرمز می‌توان گفت:

  • تکه‌های ماهی: این نوع رایج برای انواع ماهی‌های آکواریومی و نیز تنگ مناسب است. این نوع از غذاها می‌توانند به راحتی برای آنها تهیه شده و ارائه شوند. با ریختن این نوع غذا، ابتدا روی سطح شناور شده و سپس به عمق آن می‌رود.
  • گلوله ماهی: همانطور که در ابتدای متن هم ذکر کردیم، گلوله ماهی نوع دیگری از تغذیه ماهی‌ها است که می‌توانید برای ماهی‌های آکواریومی و نیز تنگ از آن استفاده نمایید. این نوع از ماهی‌ها بافت نرم و سختی دارند و می‌توانید آنها را در آب بریزید. نفوذ پذیری آنها در برابر آب کم است و این منجر می‌شود تا در آب پس از مدتی کم کم آزاد گردند.
  • قرص ماهی: مورد دیگر از انواع غذای ماهی را می‌توان قرص ماهی دانست که می‌توانید آنها را به دیواره‌های تنگ چسبانده تا زمانی که ماهی‌های داخل آکواریوم از آن تغذیه کنند. همچنین توصیه شده است که برای دسترسی و خوردن راحت‌تر آنها، در پایین آکواریوم چسبانده شود.
  • چوب ماهی: برخلاف مورد قبلی، این نوع از غذاها بر روی سطح شناور شده و می‌تواند برای ماهی‌هایی که غذاهای رو سطح آب میل می‌کنند (ماهی‌های متوسط تا بزرگ) استفاده شوند.
  • ویفر ماهی: برای ماهی‌هایی که پوزه پایینی دارند و غذا را از پایین میل می‌کنند و یا برای سخت پوستان، بایستی ویفر ماهی تهیه کنید. در واقع این نوع از غذاهای ماهی‌ها، می‌توانند در عمق آب ته نشین شده و به آرامی جذب شوند. البته توجه کنید که استفاده از این غذا به میزان زیاد و در نوبت‌های مختلف استفاده نشود؛ چراکه در حالت کلی آاین ویفرماهی‌ها غذاهایی هستند که مناسب گونه‌های دارای قابلیت جویدن در دهان می‌باشد.
  • چیپس ماهی: چیپس ماهی را یکی دیگر از انواع متداول مواد غذایی برای ماهی‌ها دسته‌بندی می‌کنند که در حالت ورقه‌های نازکی شکل هستند و می‌توانید آنها را دیر در آب حل کنید. ماهی‌های آکواریومی و تنگی به این نوع غذا علاقه دارند.

در ادامه بررسی این نوع از غذاها، باید بدانید که شما باید یکبار در روز، به این نوع از ماهی‌ها غذا بدهید و غذای مورد استفاده برای آنها هم باید از نوع گیاهی و حیوانی باشد. علت این توصیه آن است که اگر به آنها غذای زیادی بدهید، باعث می‌شود تا مشکلات شدیدی را در قسمت گوارشی خود متحمل شوند. در بعضی موارد هم پرخوری سبب شده است تکه این گونه بمیرد. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر این نوع ماهی غذا را نخورد، بایستی آن را از ظرف خارج نمایید.

غذای ماهی قرمز
برنامه غذایی ماهی قرمز خانگی

غذای ماهی گوپی

ماهی گوپی که با عنوان Poecilia reticulata نیز شناخته می‌شود، یک نوع ماهی از نوع آکواریومی و آب شیرین است که اولین بار در سال 1866 کشف شد. این ماهی که منشا آن به برزیل و حوزه کشورهای آمریکای جنوبی برمی‌گردد، دارای طولی به 6 سانتی‌متر (ماده) و 3 سانتی متر (نر) می‌باشد. در مورد غذای ماهی گوپی می‌توان گفت:

  • شما می‌توانید از مواد و غذاهای پروتئینی برای رشید سریع ماهی‌های این گونه و بلوغ آنها، استفاده کنید. شما می‌توانید از غذاهایی با پروتئین 40 درصد در بازه زمانی 2 ماهگی به بعد استفاده کنید.
  • در این بازه زمانی از این قبلی غذاها یعنی Living Food شامل موجودات کرم توبیفکس، آرتمیای بالغ و کرم خونی استفاده نمایید.
  • گرانول یکی دیگر از غذاهای مناسب برای این نوع ماهی است.
  • همچنین توصیه شده است که از ماه 3 به بعد از قطره ویتامین به حالت محلول آن استفاده کنید.
  • برای آنکه تغییر رنگ را در ماهی‌های گوپی مولد ایجاد کنید، می‌توانید از غذاهای زنده و نیز رنگدانه‌ها مانند کارونوئیدها بهره ببرید. برای این کار می‌توانید از غذاهایی با ترکیبات هویج استفاده نمایید.
  • شما می‌توانید از جگر به صورت چرخ کرده برای ایجاد یک غذای پروتئینی استفاده کنید. برای استفاده از این نوع غذاها حتما به مبحث آلودگی آنها توجه کنید.
  • از دیگر غذاهایی که می‌توان برای این ماهی درنظر گرفت، غذاهای خشک است که شامل پشه‌های ریز توبیفکس، غذاهایی مانند Spirulina که در خود سبزیجات دارند، میگوی آب شور، غذاهای فریزری لارو قرمز است.
  • همچنین توجه کنید که بیشتر از 3 وعده غذایی برای بچه‌های گوپی ارائه ندهید.

غذای ماهی کپور

کپور از جمله ماهیان بزرگ در دریای خزر و امکان مختف است که معمولا هرازگاهی از صید نمونه‌های بزرگ آن، عکس‌هایی را مشاهده می‌کنید. این نوع از ماهی‌ها دارای دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که شامل ماهی کپور سرگنده، نقره‌ای، علفخوار خواهد بود. در مورد بهترین غذاهایی که می‌توان برای غذای ماهی کپور بیان کرد، می‌توان گفت:

  • تغذیه برای این دسته از ماهی‌ها شامل مواردی همچون سخت پوستان، لاشه حیوانات، سخت پوستان، تخم ماهیان، کرم می‌باشد.
  • شما می‌توانید از غذاهای تایگر ناتس به عنوان غذاهای شیرین که در صید این گونه ماهی استفاده می‌شود، بهره ببرید. این نوع از غذاهای شیرین مورد علاقه این گونه ماهی‌ها هستند.
  • مواد مغذی برای این نوع حیوانات بایستی دارای ترکیباتی مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و نیز انرژی و چربی باشد.
  • این نوع از ماهی‌ها می‌توانند با تغذیه از غلات ذرت و گندم از سطح و ارزش غذایی بالاتری بهره ببرند.
  • از جمله موادی که در خوراک ماهی کپور به کار گرفته می‌شود می‌توان به موادی همچون ژلاتین، گلوتن گندم، روغن ماهی، مکمل‌های معدنی، سبوس گندم، گلوتن ذرت، مکمل‌های معدنی و ویتامینه، روغن‌های گیاهی استفاده نمود.
  • یکی از نکاتی که در رابطه با محل تغذیه ماهی‌های کپور باید به آن توجه کنید، آن است که بایستی محل غذادهی بر روی تشتک غذای کپور بایستی ثابت باشد. این نوع از ماهی‌ها غذای زیادی نیاز دارند. پس در پرورش این نوع از ماهی‌ها به خصوص ابعاد بزرگ آن توجه کنید. اگر بخواهیم یک مقدار برای تغذیه و غذای ماهی بیان کنیم، می‌توان گفت ماهی‌ها حدود 2 درصد از وزن خود را تغذیه می‌کنند.
غذای ماهی کپور
منبع غذایی ماهی کپور چیست؟

غذای ماهی قزل آلا

قزل آلا، یک نوع ماهی مورد نیاز برای بازار است که امروزه از طریق دریا و یا مزرعه‌هایی برای پرورش آن، تامین می‌شود. توجه کنید که رشد ماهی‌ها در هر نوع آن مستلزم شرایط و موارد مختلفی است. یعنی شما به آب، اکسیژن، دما، میزان غذا، نور و شرایط مختلفی نیاز دارید. تغذیه نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که در پرورش این نوع ماهی باید به آن توجه کرد. راجع به غذای ماهی قزل آلا بایستی گفت:

  • ماهیان کوچک‌تر از انها
  • لارو حشرات آبزی
  • کرم‌ها
  • سخت پوستان
  • حشرات پروازی در سطح آب

در غذادهی به این نوع از ماهی‌ها می‌توانید از غذاهایی که رطوبت آنها 45 – 75 درصد است، در انواع ست ساز آنها استفاده کنید. همچنین دسته‌ای دیگر از غذاهای دست ساز برای آنها با رطوبت 30 درصد به صورت چرخ کرده ارائه می‌شود. یکی دیگر از اشکال غذای ماهی قزل آلا، غذاهای خشک یا پلت هستند که می‌توانید در رطوبت 10 درصد از آن استفاده نموده و شامل قسمت‌های خشک، فشرده و حبابی است. تغذیه این نوع از ماهی‌ها در 5 هفته اول زیاد است و کم کم می‌تواند تا 2 بار نیز کاهش یابد.

غذای ماهی قزل آلا
مواد غذایی برای ماهی قزل آلا

غذای ماهی فایتر

یکی از آن دسته ماهی‌های زیبا و آکواریومی، ماهی‌های فایتر هستند که معمولا اصالت آسیایی دارند. برای تغذیه این نوع از ماهی‌ها می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • حیوانات کوچکتر: به طور کلی این ماهی‌های یال دار بسیار زیبا در طبیعت، از ماهی‌های کوچکتر از خود یعنی کرم خونی، کرم دافنی، لارو پشه، ماهی‌های کوچکتر و نیز آرتمیا استفاده می‌کنند.
  • غذاهای پولکی و پلت: یکی از ساده‌ترین نوع غذاهایی که می‌توانید برای این نوع از حیوانات در نظر بگیرید، غذاهای پلوکی و پلت است که قابل تهیه در فروشگاه‌های مواد غذایی حیوانات می‌باشند.

به این نکته توجه کنید که پرخوری (خوردن تا انتهای غذا) از عادات آنها است؛ پس در تغذیه آنها به این نکته مهم توجه کنید و مقدار مناسبی غذا برای آنها درنظر بگیرید.

غذای ماهی فایتر
غذای ماهی گونه جنگنده

غذای ماهی کوی

ماهی کوی که با عنوان ” Cyprinus carpio” نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع ماهی‌های گیاهخوار با زیستگاه در ژاپن است که نام آن برگرفته از معنای کلمه رنگارنگ و ابریشمی است. این نوع ماهی که در آکواریوم نیز نگهداری می‌شود، برای تغذیه خود می‌تواند از انواع غذاهای خشک استفاده نماید. بهتر است ماهی کوی را به صورت دسته‌ جمعی در آکواریوم خود نگهداری کنید.

تغذیه این ماهی آرام و صلح طلب شامل رژیم‌های غذایی از جمله:

  • ماهیان کوچکتر: یکی از انواع منابع غذایی آنها، ماهیانی کوچکتر از خودشان است که به واسطه دهان بزرگی که دارند، می‌توانند این ماهی‌های کوچک را ببلعند. البته توجه کنید که این نوع از ماهی‌ها گوشتخوار نیستند.
  • گرانول: گرانول و مواد غذایی از این قبیل، یکی دیگر از دسته منابع غذایی برای ماهی کوی است.
  • غذاهای زنده: شما می‌توانید این نوع از ماهی‌ها را با غذاهای زنده تغذیه کنید.
  • هندوانه: یکی از غذاهای موردعلاقه این نوع از حیوانات، هنداونه است.
  • همچنین شما می‌توانید در رژیم‌ غذایی آنها از موادی مانند کاهو، برگ چغندر، اسفناج، نخود فرنگی و غیره استفاده کنید.

غذاهایی که در دسته کوی هستند، همواره در حال غذاخوردن می‌باشند. چرایی آن را می‌توان مرتبط با زیاد بودن زمان هضم غذا دانست.

غذای ماهی کوی
غذای ماهی کوی چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا