بهداشت و سلامتتغذیه سالم

فواید سرکه سیب چیست؟ (تاثیر آن بر سلامت روان + جسم)

خواص و کاربرد سرکه سیب و تاثیر آن بر سلامتی چیست؟

سرکه سیب یک درمان طبیعی محبوب است که قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تخمیر سیب با مخمر و باکتری ساخته می‌شود که قند موجود در سیب را به اسید استیک تبدیل می‌کند. سرکه سیب معمولاً به‌عنوان نگهدارنده و طعم‌دهنده مواد غذایی استفاده می‌شود، اما فواید متعددی دارد. در این مقاله، ما در مورد فواید سرکه سیب و اینکه چگونه می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد، صحبت خواهیم کرد پس تا انتها همراه ما باشید.

کمک به هضم غذا

سرکه سیب می‌تواند با افزایش تولید اسید معده برای هضم غذا کمک کند. اسید معده برای تجزیه غذا و جذب مواد مغذی ضروری است.

اگر اسید معده شما پایین است، ممکن است علائمی مانند نفخ، گاز و سوءهاضمه را تجربه کنید. سرکه سیب می‌تواند به افزایش اسیدیته معده کمک کند، هضم را بهبود بخشد و این علائم را کاهش دهد.

سرکه سیب همچنین می‌تواند در تنظیم حرکات روده مؤثر باشد. حاوی پکتین، نوعی فیبر محلول است که می‌تواند به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک کند. نوشیدن سرکه سیب همراه با آب قبل از غذا می‌تواند برای بهبود هضم و بهبود حرکات روده تأثیرگذار باشد.

کنترل قند خون

سرکه سیب می‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین به کنترل سطح قند خون کمک کند. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

اگر مقاومت به انسولین دارید، ممکن است بدن شما به‌درستی به انسولین پاسخ ندهد و منجر به افزایش سطح قند خون شود. سرکه سیب می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد که همین امر می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب می‌تواند به کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

کاهش کلسترول

سرکه سیب همچنین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. سطوح بالای کلسترول LDL، همچنین به‌عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

سرکه سیب می‌تواند با افزایش تولید صفرا، ماده‌ای که به تجزیه چربی‌ها در بدن کمک می‌کند، به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که مصرف روزانه 29 گرم سرکه سیب به مدت 12 هفته می‌تواند به کاهش سطح کلسترول LDL در افراد دارای اضافه‌وزن و چاق کمک کند.

کاهش وزن

سرکه سیب همچنین می‌تواند با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک کند. این سرکه حاوی اسید استیک است که می‌تواند به سرکوب اشتها و کاهش مصرف غذا کمک کند. همچنین می‌تواند در افزایش احساس سیری مؤثر باشد که می‌تواند منجر به کاهش کالری دریافتی شود.

در واقع چندین مطالعه نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به مدت 12 هفته می‌تواند به کاهش وزن بدن، درصد چربی بدن و دور کمر در افراد دارای اضافه‌وزن و چاق کمک کند.

کاهش وزن
کاهش وزن با سرکه سیب

بهبود سلامت پوست

سرکه سیب همچنین می‌تواند با متعادل کردن pH پوست به بهبود سلامت پوست کمک کند. pH پوست برای حفظ یک سد پوستی سالم مهم است که می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های پوستی و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند.

این سرکه همچنین می‌تواند به کاهش آکنه و بهبود بافت پوست کمک کند. حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که می‌تواند به لایه‌برداری پوست و باز کردن منافذ کمک کند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی مرتبط با آکنه کمک کند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

این ماده فوق‌العاده می‌تواند با افزایش تولید گلبول‌های سفید به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. گلبول‌های سفید مسئول مبارزه با عفونت‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا در بدن هستند. سرکه سیب همچنین می‌تواند در خنثی کردن باکتری‌ها و ویروس‌های مضر در بدن تأثیرگذار باشد.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و همچنین می‌تواند کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را به همراه داشته باشد.

کاهش رفلاکس اسید

رفلاکس اسید وضعیتی است که در آن اسید معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل و ناراحتی می‌شود. سرکه سیب می‌تواند با افزایش اسیدیته معده به کاهش رفلاکس اسید کمک کند که همین امر می‌تواند از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند.

کمک به تسکین گلودرد

سرکه سیب همچنین می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند در خنثی کردن باکتری‌های مضر در گلو تأثیر داشته باشد. همچنین می‌تواند به تسکین التهاب و تحریک در گلو کمک کند.

کمک به بهبود سلامت قلب

سرکه سیب می‌تواند با کاهش فشارخون و سطح تری گلیسیرید به بهبود سلامت قلب کمک کند. فشارخون بالا و سطح تری گلیسیرید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

همچنین می‌تواند به بهبود جریان و گردش خون کمک شایانی نماید که مصرف این سرکه می‌تواند خطر لخته شدن خون و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

بهبود سلامت استخوان

سرکه سیب می‌تواند با افزایش جذب کلسیم و سایر مواد معدنی در بدن به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کند. کلسیم برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری است و سرکه سیب می‌تواند به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند.

به بهبود سلامت روان

سرکه سیب با کاهش استرس و اضطراب به بهبود سلامت روان کمک می‌کند. این سرکه حاوی اسید استیک است که می‌تواند به تنظیم تولید کورتیزول، هورمونی که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود، مفید باشد. با کاهش سطح کورتیزول، سرکه سیب می‌تواند در کاهش احساس استرس و اضطراب نیز مؤثر باشد.

بهبود خواب

سرکه سیب همچنین می‌تواند با کاهش خطر اختلالات خواب به بهبود خواب شما کمک نماید. این سرکه حاوی اسیدهای آمینه است که می‌تواند در افزایش تولید سروتونین، یک انتقال‌دهنده عصبی که مسئول تنظیم خواب است، تأثیرگذار باشد. با افزایش سطح سروتونین توسط سرکه سیب می‌توانید به بهبود کیفیت و مدت خوابتان کمک نمایید.

کلام آخر

در نتیجه خواندیم که سرکه سیب یک درمان طبیعی همه‌کاره است که دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است. توجه به این نکته ضروری است؛ درحالی‌که سرکه سیب دارای فواید مختلفی است، باید در حد اعتدال و با احتیاط مصرف شود.

مهم است که آن را با آب رقیق کنید و با مقادیر کم شروع کنید تا از آسیب به مینای دندان و تحریک گلو جلوگیری کنید. اگر علاقه‌مند به گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی خود هستید، مهم است که با یک متخصص نیز صحبت کنید تا دوز و دفعات مناسب را تعیین کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا