بیماری‌ها و راه درمان

معرفی قرص سیتالوپرام + کاربردها و تاثیرات آن

خواص و عوارض قرص سیتالوپرام چیست؟

قرص سیتالوپرام چیست؟ در رابطه با این ماده باید گفت این ماده به عنوان 5امین داروی ضد افسردگی قدیمی شناخته می‌شود که می‌تواند به منظور افزایش سطح انرژی شما استفاده شود. به طور معمول تجویز این ماده برای بزرگسالان است که می‌توانید از ان برای درمان حملات هراس و نیز جلوگیری از ترس قرار گرفتن در اماکن شلوغ و اجتماع هراسی استفاده کنید.

قرص سیتالوپرام برای چیست؟

Citalopram یکی از قرص‌های کاربردی برای درمان افسردگی است که می‌تواند سطح انرژی و احساسات شما را کنترل نماید. این دارو به صورت مهارکننده سرتونین یا هورمون SSRI عمل می‌کند که قصد داریم در ادامه راجع به آن بیشتر صحبت کنیم. شما می‌توانید مصرف این دارو را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. نکته‌ای که لازم است توجه کنید، وضعیت شما است که در این حالت با توجه به سن، بیماری، وضعیت و نیز  پاسخگویی بدن شما به این مشکلات، می‌توان مقدار دوز مصرفی آن را به عوامل مختلفی بستگی دانست. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر میزان مصرف این ماده، لازم است از یک پیمانه بهره ببرید و به این نکته توجه کنید مقدار ماکزیمم مصرف آن در حدود 40 میلی‌گرم در روز می‌باشد.

سرتونین یک نوع ماده شیمیایی است که در مغز تولید شده و از نورون ترشح می‌گردد. این ماده می‌تواند نورون‌های دیگر را نیز تحریک نماید. در نهایت با پمپ به سلول‌های مغزی باز می‌گردند. با مصرف قرص سیتالوپرام فعالیت‌های این ماده شیمیایی در مغز افزایش می‌یابد. شما می‌توانید این دارو را با نسخه دکتر و در حالت‌های قرص و محلول دریافت کنید. توجه کنید که مقدار مصرف این دارو به منظور جلوگیری از عوارض آن به تدریج توسط پزشک ارائه می‌گردد و معمولا یکبار در صح یا عصر از آن استفاده می‌شود. در مورد نام عمومی و تجاری این دارو می‌توان به ترتیب به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از: (citalopram (si TAL o pram و CeleXA.

قرص CeleXA
قرص سیتالوپرام خارجی

عکس قرص سیتالوپرام

اشکال مصرف این دارو عمدتا به صورت قرص سیتالوپرام است که در این حالت می‌توانید آن را در برگ‌های مختلف و شامل چندین قرص دریافت کنید. مصرف این قرص می‌تواند با عناوین مختلفی سفارش داده شود که شامل تیدی‌پرام، سیتالوتد، سیتاکسا و نیز سیتالکس است. به طور کلی کاربردی که برای این ماده درنظر گرفته شده است شامل جلوگیری و درمان اختلال هراس و اجتماع هراسی است که همچنین می‌توان از آن برای درمان زود انزالی آقایان نیز استفاده کرد.

شما می‌توانید این نوع دارو را با اشکال دارویی زیر مصرف کنید که نمونه‌ای از تصویر قرص آن در ادامه گذاشته شده است:

  • قرص سیتالوپرام 10 میلی گرمی،
  • قرص سیتالوپرام 20 میلی گرمی،
  • قرص سیتالوپرام 40 میلی گرمی،
  • قطره خوراکی سیتالوپرام 40 میلی گرمی.

جلوگیری از افسردگی با مصرف این ماده از طریق افزایش سطح انرژی انجام می‌شود که منجر خواهد شد تا احساس خوبی پس از مصرف داشته باشید. همچنین نکته دیگری که باید بیان کرد، کمتر بودن عوارض ناخواسته این دارو نسبت به دیگر مواد ضد افسردگی است.

خواص قرص سیتالوپرام

حال لازم است در مورد خواص و کاربردهای قرص سیتالوپرام صحبت کنیم که به ترتیب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز جذب سروتونین: این ماده می‌تواند با بازجذب سروتونین امکان درمان افسردگی را داشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از این دارو سطح انرژی خود را افزایش دهید.
  • زود انزالی: یکی دیگر از کاربردهایی که می‌توان برای این ماده بیان کرد، جلوگیری از زودانزالی است که در این حالت می‌توان کارکرد آن را همانند قرص‌هایی مانند سرترالین، پاروکستین، فلوکستین دانست.
  • ایجاد شادابی: یکی از کارکردهایی که این دارو دارد، اثر گذاری آن بر روی مغز است. در این حالت با متعادل کردن سطح هورمون سروتونین در مغز، امکان رسیدن به تعادل را افزایش خواهد داد. این کار منجر خواهد شد تا علائم افسردگی از بین بروند و در نهایت حس شادابی ایجاد گردد.
  • ضد افسردگی: بسته به اینکه دلیل افسردگی چیست، می‌توان به استفاده از این قرص در جهت رفع عوارض آن اشاره کرد که منجر خواهد شد تا علائم افسردگی به تدریج رفع گردند.

به این نکته توجه کنید که این دارو نمی‌تواند اثرگذاری سریعی داشته باشد و اثر آن به صورت موقت می‌باشند. شما می‌توانید با مصرف این ماده در حد چند هفته یا ماه تاخیر انداخته و سپس اثر آن از بین خواهد رفت. همچنین لازم است بدانید این دارو می‌تواند به راحتی در دستگاه گوارش جذب شده و به مدت 2 – 4 ساعت به غلظت حداکثری پلاسمایی خود برسد. دفع این ماده در حدود 85 درصد از آن در این مدت انجام می‌شود و مابقی تا 35 ساعت بعد دفع می‌گردد.

عکس قرص سیتالوپرام
تصویر از قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام ۱۰

همانطور که گفتیم، استفاده از این قرص می‌تواند برای درمان افسردگی در حالت‌های مختلف به کار گرفته شود. یکی از این اشکال، قرص سیتالوپرام 10 است که شامل قرص‌های اس سیتالوپرام به حالت اگزالات ده گرمی بوده و هر بسته آن نیز دارای 30 قرص هستند. از جمله موارد مصرف این دارو می‌توان به بخش‌های زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • درمان افسردگی ماژور و حاد، رفع اختلال اضطراب عمومی، درمان پرخوری عصبی، جلوگیری از وسواس فکری، اختلال اضطرابی، اختلال پانیک، جلوگیری از اختلال وسواس فکری عملی.

در مصرف این دارو لازم است تنها کسانی که دارای مجوز مصرف و خرید آن هستند اقدام کنند. همچنین لازم است بیماران پیش از مصرف این دارو، اقدام به مطالعه برگه راهنمای آن نمایند. از دیگر نکاتی که لازم است مصرف کنندگان این قرص سیتالوپرام به آن توجه کنند باید گفت:

  • اگر به این دارو سابقه حساسیت دارید، می‌بایست از مصرف آن خودداری کنید.
  • کسانی که از داروهای دیگری استفاده می‌کنند، می‌بایست به اختلال بین آنها توجه نمایند.
  • همچنین لازم است بدانید در دوره شیردهی، بارداری و غیره، بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.
  • این دارو نباید به صورت همزمان با مهارکننده‌های مونو آمینو اکسیداز همانند ترانیل سیپرومین یا سلژیلین و نیز به صورت همزمان با لینزولید مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض قرص سیتالوپرام ۱۰

اما عوارض قرص سیتالوپرام چیست؟ در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • این نوع داروها می‌توانند منجر به برخی مشکلات شوند که از آن جمله باید به بروز رفتارها و افکار خودکشی، به خصوص در میان جوانان مبتلا به اختلال افسردگی اشاره کرد. به همین خاطر لازم است پزشک و خانواده در یکی دو ماه اول پس از مصرف مراقب فرد باشند.
  • این نوع داروها نباید برای افراد زیر 12 سال مورد استفاده قرار گیرند.
  • بسته به وضعیت افراد ممکن است برخی از عوارض این بیماری نیز بروز کنند که شامل اضطراب، حمله‌های عصبی، زودرنجی، بی پروایی، بی قراری، سرخوشی یا هیپروانیا، تشدید افسردگی یا سایکوز، بی خوابی است.
  • گزارش شده است که مصرف این دارو می‌تواند منجر به بروز اختلال در ریتم قلب افراد گردد.
  • قرص ستالوپرام می‌تواند منجر به اختلال تجمع پلاکتی و افزایش ریسک خونریزی گردد. این مورد به خصوص در زمانی که به صورت همزمان با مواد دیگر اعم از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آسپرین مصرف شود، بیشتر خواهد شد.
  • در برخی از بیماران شکستگی استخوان نیز گزارش شده است. بنابراین اگر دچار برخی علائم اعم از تورم یا کبودی و درد استخوانی هستید، می‌بایست حتما اطلاعات مربوطه را به پزشک ارسال نمایید.
قرص سیتالوپرام ۱۰
قرص سیتالوپرام 10 چیست؟

قرص سیتالوپرام ۲۰

شکل دیگری استفاده از قرص سیتالوپرام 20 آن است که از این دارو در محتوای 20 میلی گرمی آن استفاده کنید. همانطور که گفتیم، حداکثر مقدار مصرف آن در روز تا 40 میلی گرم است که دوز مصرفی با توجه به سابقه بیمار و نیز بازخوردی که پزشک از وضعیت او دارد، تعیین می‌گردد. برای کسانی که دچار اختلال افسردگی ماژور هستند، این دارو به صورت یکبار در روز با 20 میلی گرم تجویز می‌گردد. همچنین در صورتی که برخی رفتارهای پرخاشگرانه نیز همراه با زوال عقل صورت گیرند، مصرف این ماده در 3 روز اول با حالت 10 میلی گرمی و بعد از آن به حالت 20 میلی گرمی در روز افزایش می‌یابد.

کاربردهای دیگر قرص سیتالوپرام 20 به شرح زیر می‌باشند:

  • اختلال پرخوری: شما می‌توانید از این ماده به مدت یکبار در روز استفاده کنید. در این صورت قادر هستید تا یکبار در روز آن را میل کرده و با توجه به آستانه مصرف مقدار آن را به 40 میلی گرم برسانید.
  • اختلال اضطراب اجتماعی: همچنین یکی دیگر از موارد کاربردی از این قرص، رفع اختلال اضطراب اجتماعی است که در این حالت از مقدار 10 میلی گرم شروع شده تا هفته بعد که می‌تواند به تدریج به 20 میلی گرم افزایش یابد.

از دیگر مواردی که می‌توان برای قرص سیتالوپرام نیز بیان کرد باید به اختلال وسواسی اجباری، اختلال پانیک یا هراس، استرس پس از سانحه، انزال زودرس، علائم وازوموتور که در اثر یائسگی است نیز اشاره نمود.

عوارض قرص سیتالوپرام ۲۰

در رابطه با عوارضی که قرص سیتالوپرام می‌تواند ایجاد نماید، باید موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • مشکل پوستی دیافورز که می‌تواند تا 11 درصد و بسته به دوز مصرفی باشد،
  • مشکلات گوارشی که شامل حالت تهوع و نیز خشکی دهان هستند،
  • مصرف این قرص همچنین قادر است تا منجر به خواب آلودگی و نیز بی خوابی شما گردد،

این 3 مورد از جمله عوارض شایع این مشکل هستند. در صورتی که بخواهیم سایر عوارض هرچند کم آن را نیز در نظر بگیریم، می‌توان به مشکلاتی مانند برادی، افت فشار خون، تاکی کاردی، آمنوره، کاهش میل جنسی، کاهش وزن و یا افزایش آن اشاره کرد. همچنین دسمنوره، ناتوانی جنسی، اختلال در انزال، اختلال در تطبیق چشم، تحریک پذیری، اضطراب، گیجی، افسردگی، میالژی، سینوزیت، تب و یا میگرن، خمیازه و غیره از دیگر مواردی هستند که باید آنها را جزو عوارض قرص سیتالوپرام درنظر گرفت.

قرص سیتالوپرام ۲۰
قرص سیتالوپرام ۲۰ چیست؟

قرص سیتالوپرام خارجی

این نوع از قرص‌ها همچنین از کشورهای خارجی نیز وارد می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به کشور آلمان اشاره کرد که توسط تولید کننده‌ای به نام HEXAL وارد شده و در دسته داروهای روان درمانی، ضد افسردگی و مهارکننده انتخاب سروتونین کاربرد دارند. به طور کلی، قرص سیتالوپرام خارجی و ایرانی به ترتیب به نام‌های Cipram و نیز Citalopram شناخته می‌شوند.

شما می‌توانید از این ماده به منظور درمان اختلالات افسردگی و نیز وسواس و درمان پانیک بهره ببرید. این ماده می‌تواند به صورت محلول نیز ارائه شود که می‌توانید آن را تا مدت 16 هفته پس از باز کردن در دمای اتاق نگهداری نمایید. در مصرف مدل خارجی آن به نام  Cipram می‌بایست مقدار مصرف این ماده در 3 روز نخست در مقدار 10 میلی‌گرم باشد و شما می‌توانید با این مقدار آن را شروع کنید. سپس با گذشت این مدت می‌توان آن را تا روزانه 20 میلی گرم افزایش داد. حداکثر مقداری که در روز از این ماده مصرف می‌گردد، در حدود 40 میلی‌گرم است.

راهکارهای خانگی برای درمان سوزش معده و ترشی آن را در این مقاله بخوانید.

قرص سیتالوپرام برای معده

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، عدم مصرف این ماده برای قشری خاص از افراد است که یکی از این دسته از افراد، کسانی هستند که دارای زخم یا خونریزی روده و زخم معده هستند. همچنین باید بدانید عوارض احتمالی که این ماده دارد، شامل تاثیر آن بر معده و نیز تپش قلب است که این مورد به خصوص برای کسانی که در گروه سنی کودکان و نوجوانان قرار دارند، یک نکته بسیار مهم تلقی می‌گردد. در صورتی که پس از مصرف آن دچار برخی علائم از جمله تهوع شدید، دلدرد، سردرد یا درد چشم شدید، می‌بایست به یک دکتر گوارش مراجعه کرده و علائم آن را به وی گزارش دهید.

توصیه برخی از پزشکان آن است که مصرف این ماده در صبح یا ظهر در حالتی که معده پر است، انجام شود. علائمی که منجر به درد و عوارض ناشی از این ماده می‌شود، ممکن است پس از 2 ماه نشان داده شوند.

قرص سیتالوپرام برای معده
فواید قرص سیتالوپرام برای معده

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است مطرح شود، آن است که آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است یا خیر؟ در این صورت می‌توان به نکات زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • در لیست عوارض جانبی که برای این بیماری درنظر گرفته شده است، می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که از آن جمله باید به سوء هاضمه، درد شکم، کاهش اشتها، کاهش وزن، خمیازه کشیدن بیش از حد، مشکلات جنسی، شنیدن صداهای مختلف و غیره اشاره نمود.
  • اختلال در خواب نیز یکی از مواردی است که در لیست عوارض این قرص ذکر شده است. در این حالت خواب آلودگی یکی از مشکلاتی است که رخ می‌دهد.
  • خواب آلودگی غیرمعمول مشکلی است که در اثر آرامبخش بودن و خاصیت ضد افسردگی آن رخ داده و منجر می‌شود تا کیفیت خواب در بیمارانی که افسرده هستند و از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند برطرف شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا