ترفندتکنولوژی

لپ تاپ استوک چیست؟ مزایا و معایب خرید آن

مزایا و معایب لپ تاپ استوک چیست؟ دلیل ارزان بودن آن

لپ تاپ استوک چیست؟ این نوع دستگاه‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از پرسش‌های مهم شما بپردازیم و شما را با دستگاه‌هایی اقتصادی، با امکانات پردازشی خوب و قیمت عالی معرفی کنیم که ارزش خرید آنها بسیار بالا است. همچنین معایب این نوع کالاها نیز در ادامه بیان می‌شوند.

لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک چیست؟ یکی از دستگاه‌هایی که ممکن است در هنگام خرید لپ تاپ نام آنها را شنیده باشید، کامپیوترها و لپ تاپ های استوک است. Stock یک اصطلاح برای دستگاه های دست دوم یا استفاده شده است که در کشورهای خارجی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در کشورهای خارجی، تا مدت 30 روز افراد می‌توانند دستگاه خود را استفاده کرده و اگر راضی نبودند، بدون دلیل خاصی آنها را عودت دهند. چنین وسایلی که از پلمپ خارج می‌شوند، استوک نام دارند. بنابراین این احتمال وجود دارد که شما کالاهای استوکی را بیابید که تقریبا نو هستند و یا حتی یک هفته هم از عمر آنها گذشته نباشد. این دستگاه‌ها در زمان عودت، در انبار از کیفیت A تا D دسته‌بندی می‌شوند.

به طور معمول مبدا ورودی این دستگاه‌ها، از کشورهای اروپایی است. با این حال شما می‌توانید آن را از کشورهای دیگر نیز وارد کنید. مهم ترین دالان‌ها یا کشورهای واسطی که این دستگاه‌ها را به ایران وارد می‌کنند، ترکیه و امارات است. معمولا امارات یکی از کشورهای ضایعاتی اروپا شناخته می‌شوند که انواع مختلفی از وسایل دست دوم در آن پیدا می‌شود و بخشی از اجناس دست دوم و استوک از این کشور تامین می‌شوند.

همچنین از دیگر دلایلی که می‌توان برای ورود لپ تاپ‌های استوک به کشورهای جهان سوم بیان کرد، می‌توان گفت:

  • کمپانی‌های بسیار بزرگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور دارند که مدام دستگاه‌های خود را با تکنولوژی روز بروزرسانی می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا شرکت‌های بزرگ به صورت دوره‌ای هرچندسال یک بار یا هرچند ماه یکبار دستگاه‌های خود را ارتقا دهند و مدل‌های قدیمی را دور بیندازند. از آنجایی این برند‌ها در بازار داخلی نمی‌توانند وجود مدل‌های قدیمی خود را در بازار داخلی تحمل کنند و یا مشتریان بسیار کمی برای مدل‌های قدیمی وجود دارد، بیشتر آنها به کشورهایی با سطح پایین هدایت می‌شوند.
  • همچنین دلیل دیگر، جلوگیری از ضرر و زیان و حتی کسب سود از محصولاتی است که در این کشورها دیگر خریداری ندارند ولی در کشورهای فقیرتر، می‌توان مشتری برای آن پیدا کرد.
معرفی لپ تاپ استوک
لپ تاپ استوک چه چیزی است؟

لپ تاپ های استوک از چه کشوری وارد می شوند؟

بسیاری از کاربران در خصوص مبدا ورودی لپ تاپ استوک از ما سوال می‌کنند. در این خصوص باید گفت این دستگاه‌ها از مبدا 3 بخش عمدتا وارد می‌شوند که عبارتند از:

  • کشورهای اروپایی: در بین کشورهایی که در قاره اروپا قرار دارند، شما می‌توانید از کشورهایی همچون انگلیس و آلمان را در راس آنها ببینید. از آنجایی که این کشورها پیشرفته هستند، معمولا بیشترین دستگاه‌های استوک را به سرزمین‌های دیگر صادر می‌کنند.
  • آمریکا و ژاپن: 2 بخش دیگری که می‌توانید از آنها لپ تاپ‌های استوک را وارد کنید، آمریکا و نیز کشور ژاپن نام دارند. این کشورها هم جزو ملل پیشرفته با انبوهی از کمپانی‌های بین المللی هستند که می‌توان دستگاه‌های استفاده شده آنها را نیز در بازار مشاهده کرد.

ممکن است برخی دیگر از کشورها نیز کالاهایی را به عنوان لپ تاپ استوک در کشورهای دیگر به فروش برسانند اما تعداد این کشورها و کالاهای استوک آنها بسیار کم است. مثلا چین، کره و یا برخی دیگر از کشورهای پیشرفته اروپایی مانند فنلاند و غیره.

همچنین قابل ذکر است که معمولا دستگاه‌هایی که دارای ولتاژ 110 ولت هستند، از کشورهای ژاپن یا آمریکا بوده و می‌توان آنها را جزو لپ تاپ استوک درنظر گرفت. این مدل‌ها نیز می‌توانند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند که با توجه به قیمتی که دارند، بسیار ارزشمند خواهند بود.

ویژگی های لپ تاپ استوک

به طور کلی می‌توان چندین ویژگی را برای لپ تاپ استوک بیان کرد که دانستن آنها می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید لپ تاپ استوک موردنظر خود را به بهترین وجه تهیه کنید. از جمله این موارد باید گفت:

  • درجه بندی: شما می‌توانید لپ تاپ‌هایی که استوک هستند را در رده‌بندی‌ها و درجه‌بندی های مختلفی مشاهده کنید. مثلا یک نوع درجه بندی شامل A تا سطح D که پایین‌ترین است می‌باشد. معمولا سطح A همان دستگاه‌هایی هستند که ظرف مدت زمان کمتر از 30 روز به کارخانه بازگشت داده می‌شود. این نوع دستگاه‌ها کیفیت بسیار بالا در حد نویی خواهند داشت و قیمت آن بسیار اقتصادی خواهد بود.
  • نوع کشور: برحسب اینکه لپ تاپ شما از چه کشوری وارد شده باشد، شما می‌توانید تا حد خوبی از کیفیت و اصالت آن اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال عمده محصولات استوک اروپا و غالب محصولات آمریکا یا کره ارزش خرید بسیار خوبی دارند.
  • حجم و وزن: برخی از لپ‌تاپ ها و کامپیوترهایی که با عنوان استوک شناخته می‌شوند، در برخی مدل‌ها با عنوان مینی هم به فروش می‌رسند. البته این ویژگی بیشتر در کامپیوتر ها دیده می‌شود تا لپ تاپ. اما در این حالت حجم و نیز وزنی که دستگاه شما دارد، بسیار کمتر خواهد بود. به حدی که می‌توانید آن را بدون مشکل جابه جا کنید.

بیشترین مدل‌هایی که برای لپ تاپ استوک به فروش می‌رسند، از برندهای اروپایی از جمله hp، لنوو، ایسوس، دل و نیز MSI و غیره می‌باشند. شما می‌توانید مدل‌ دستگاه‌ها را در بازار دست دوم فروشی به تعداد بسیار بیشتری مشاهده کنید.

ویژگی های لپ تاپ استوک
لپ تاپ استوک از چه کشوری وارد می شود؟

مزایای خرید لپ تاپ استوک چیست؟

حال به یکی از پرسش‌های بسیار متداول در بین کاربران می‌پردازیم که در آن مزیت‌های خرید لپ تاپ‌های استوک سوال می‌شود. در این خصوص باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت: مهم ترین وجه تمایزی که خرید لپ تاپ های استوک می‌تواند داشته باشد، قیمت و هزینه آن است. در واقع شما می‌توانید به کمک این مدل از لپ تاپ‌ها، با یک قیمت کاملا رقابتی و اقتصادی، یک کانفیگ بسیار خوب را دریافت کنید. البته به این نکته توجه کنید که در بیشتر این لپ‌ تاپ‌ها، ممکن است گرافیک چندان قوی نباشد. با این حال مدل‌های استوک همیشه وجه برتری خود را با قیمت در مقابل سایر دستگاه‌ها جبران می‌کنند.
  • ارزش خرید: اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که دومین مزیت خرید لپ تاپ استوک چیست، باید به بالا بودن ارزش خرید آن اشاره کرد. بدین معنا که شما با پرداخت یک هزینه کم، کانفیگ بسیار خوبی را بدست می‌آورید. معمولا کانفیگ‌های دستگاه‌های استوک در بخش cpu و رم و برای کارهای پردازشی دست برتر را دارند.
  • برند و اورجینال بودن: عموم دستگاه‌های استوک از برندها و کمپانی‌های بزرگ به بازار دیگر کشورها سرازیر می‌شوند. همانطور که گفتیم، معمولا در سیاست شرکت های بزرگ، نوسازی سیستم‌ها هرچند سال یکبار رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان تا حد بسیار خوبی اورجینال بودن و نیز باکیفیت بودن آنها را تضمین کرد.

لپ تاپ استوک چه معایبی دارند؟

همچنین در روی دیگر سکه، باید به معایب لپ تاپ استوک بپردازیم. در این حالت می‌توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • دست دوم بودن: معیار و عیب بزرگی است که باعث می‌شود تا ارزش آن تا نصف هم کاهش یابد. به این نکته توجه کنید که اگر لپ تاپ استوک درجه بندی شده است، به سراغ مدل‌های D نروید. چراکه ممکن است کیفیت بسیار پایین تر از سطح انتظار شما را داشته باشند.
  • عمر پایین: در صورتی که دستگاه‌های استوک مدت زمانی طولانی استفاده شده باشند، حداقل می‌توان گفت یک سوم تا نیمی از عمر آنها مصرف شده است. البته این موضوع برای لپ تاپ‌های درجه آ و یا وسایلی که از برندها بزرگ وارد می‌شوند، چندان صدق نمی‌کند.
  • توان پردازشی کم برای بازی: این نوع دستگاه‌ها معمولا گرافیک قدرتمندی ندارند. این موضوعی است که می‌بایست حتما پیش از خرید و با توجه به نیاز و کاربردی که دارید به آن توجه کنید. چرا که در برخی مدل‌ها اصلا گرافیک جداگانه درنظر گرفته نشده است که یک ضعف اساسی تلقی می‌شود.

همچنین تهیه این نوع از دستگاه‌ها از یک برند معتبر که بتواند سالم بودن و درجه بندی آن را تضمین کند نیز بسیار سخت است. اما این دستگاه‌ها با این معایب و مزایا، برای چه دسته افرادی مناسب می‌باشند؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

مزایا و معایب خرید لپ تاپ استوک
چرا لپ تاپ استوک بخریم؟

چه کسانی می توانند لپ تاپ استوک تهیه کنند؟

با وجود مزایا و معایبی که برای لپ تاپ استوک بیان کردیم، اما گروه مخاطبین و هدف خرید این وسایل چه کسانی هستند؟ با توجه به توان پردازشی که این دستگاه‌ها دارند و در کنار آن، بودجه‌ای که می‌توان با کمک آن یک دستگاه لپ تاپ استوک را تهیه کرد، می‌بایست این نوع وسایل را برای گروه‌های زیر مناسب دانست:

  • دانشجویان: کسانی که در دانشگاه های کشور مشغول علم آموزشی هستند، جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه از نظر مالی به شمار می‌آیند. بنابراین همواره لپ تاپ‌های استوک برای آنها مناسب خواهد بود تا بتوانند نیاز خود برای واحد‌های درسی و پردازش‌های دیجیتالی را برطرف سازند.
  • شرکت‌های خصوصی: اگر شرکت و کسب و کاری دارید که می‌بایست بخشی از تیم پشتیبانی شما از یک سیستم برای انجام یکسری امور روتین یا پاسخگویی به سوالات مخاطبین اقدام کنند، مجهز کردن آنها به چنین سیستم‌هایی یک پیشنهاد جذاب خواهد بود.
  • مدارس و دانشگاه‌ها: بخش آی تی یکی از جدیدترین کلاس‌هایی است که امروزه در بسیاری از مجتمع های آموزشی درنظر گرفته می شوند. بنابراین شما می‌توانید از لپ تاپ‌های استوک به منظور تدریس مهارت‌های رایانه‌ای استفاده کنید.
  • مراکز فنی و حرفه‌ای و خصوصی: همانند مدارس، مراکز فنی و حرفه‌ای و یا آموزشگاه‌های خصوصی مانند کلاس‌های زبان و یا مراکزی که برای امتحانات زبان درنظر گرفته می‌شوند نیز می‌توانند از این وسایل استفاده کنند.

اگر شغل شما ادمینی شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، سئو، برنامه نویس یا طراح وب، حسابداری و غیره باشد نیز می‌توانید جزو مخاطبان و مشتریان هدف برای لپ تاپ استوک باشید.

در این مقاله بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی را مشاهده کنید.

چرا لپ تاپ های استوک ارزان هستند؟

اما دلیل ارزان بودن این نوع لپ تاپ‌ها چیست؟ ابتدا به این قضیه می‌پردازیم که استوک شدن یا برچسب دست دوم شدن در کشورهای خارجی، اهمیت بالایی دارد. بنابراین باعث می‌شود تا قیمت دستگاه‌ها تا حد بسیاری شکسته شده و ارزان تر شود.  از سوی دیگر، در کشورهای پیشرفته به واسطه عدم پشتیبانی از دستگاه‌های تاریخ مصرف گذشته، دستگاه‌های بسیاری هر چند سال یک بار مارک “قدیمی بودن” را می‌خورند. این موضوع نیز باعث می‌شود تا قیمت لپ تاپ‌های استوک ارزان شوند.

دلایل دیگر برای چنین سوالی، قدیمی شدن، کهنه شدن دستگاه، عمر طولانی دستگاه، آسیب دیدن دستگاه و یا کانفیگ بسیار پایین می‌باشند. بنابراین با توجه به قیمت و درجه بندی که این دستگاه‌ها دارند، می‌توانید یک مدل بسیار خوب را برای خوب کشف کنید.

بهترین لپ تاپ های استوک ارزان
معرفی مدل های مختلف لپ تاپ استوک

معرفی چند مدل از بهترین لپ تاپ های استوک

ابتدا همانطور که گفتیم، برندهای مختلفی برای دستگاه‌های لپ تاپ استوک وجود دارند که می‌توانید به کمک آنها برای خرید لپ تاپ اقدام کنید. اما اگر بخواهیم چند مدل خوب را معرفی کنیم‌، می‌توان گفت:

  • لپ تاپ NEC: یکی از لپ تاپ‌های بسیار جذاب در ایران است که قیمت و کانفیگ در طرح پایینی داشته و به همین خاطر برای دانشجویان و کاربری های روزانه یا ترید کردن پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید از آنها در ادارات نیز استفاده کنید.
  • لپ تاپ توشیبا: این مدل‌ها نیز همانند لپ تاپ قبلی، در سطح پایین و برای کاربران مبتدی پیشنهاد می‌شود که می‌توانید به کمک آن برای خرید یک لپ تاپ اقتصادی و جذاب اقدام کنید.
  • لپ تاپ ZBook 14: این دستگاه از برند اچ پی شناخته می‌شود که کانفیگ متوسط رو به بالایی داشته و از یک Core i7-4600U با 9 گیگ رم استفاده می‌کند. شما می‌توانید از این دستگاه برای دانشجویان فنی به خوبی استفاده کنید.

سوالات متداول

به انتهای مقاله لپ تاپ استوک چیست؟ می‌رسیم و برخی از سوالاتی که ممکن است کاربران داشته باشند را بیان می‌کنیم که عبارتند از:

  • لپ تاپ استوک چند سال استفاده شده است؟

برای مدت زمان استفاده از لپ تاپ استوک نمی‌توان یک مدت دقیق را اعلام کرد. اما بسته به درجه بندی‌های آن می‌توان از یک روز تا چند سال را درنظر گرفت.

  • مشخصات یک لپ تاپ استوک خوب چیست؟

در واقع بهترین ویژگی که می‌توان برای این نوع لپ تاپ‌ها مشاهده کرد، عبارتند از: قیمت مناسب، درجه بندی بالا، داشتن گرافیک و پردازنده بالا، قیمت بسیار رقابتی نسبت به مدل‌های مشابه، تولید توسط برندهای بزرگ.

  • لپ تاپ‌های استوک از چه کشورهای وارد می‌شوند؟

محل پخش این دستگاه‌ها برای ورود به ایران، ترکیه و امارات است. اما مبدا اولین آن از کشورهای اروپایی و نیز آمریکا و ژاپن است.

معرفی چند مدل از بهترین لپ تاپ های استوک
معرفی مدل لپ تاپ برای خرید

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا