بهداشت و سلامت

ماسک لب چیست؟ معرفی + مزایا و معایب آن

طرز استفاده ار ماسک لب چگونه است؟ آیا عوارض دارد؟

ماسک لب چیست؟ به طور کلی محصولاتی که به عنوان مرطوب کننده، آبرسان و نیز برای تغذیه استفاده می‌شوند، ماسک لب نام دارند. ماسک‌های لب به دو نوع کرم لب و نیز ماسک‌ها تقسیم می‌شوند. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی کامل‌تر این نوع محصولات و آشنایی با مزایا و عوارض آن بپردازیم.

ماسک لب چیست؟

یکی از محصولات آرایشی – بهداشتی که غالبان بانوان استفاده می‌کنند، ماسک لب است. اما این ماده چیست؟ ماسک لب، ماده‌ای شبیه ژل است که می‌تواند بر روی لب‌ها قرار بگیرد. استفاده از این ماده می‌تواند به عنوان یک آبرسان مورد استفاده قرار گیرد و موجب تغذیه لایه‌های زیرین در لب‌ها شود. از جمله اثرات این ماده به واسطه مرطوب بودن آن می‌توان به افزایش حجم لب‌ها اشاره کرد. این ماده می‌تواند خشکی لب‌ها را نیز از بین برده و به طراوت بیشتر لب‌ها کمک کند.

نام دیگری که برای این محصولات نیز گذاشته شده است، ماسک‌های لب کلاژن هستند که معمولا با سایز بندی و طعم مختلفی ارائه می‌گردند. همانطور که از نام آنها نیز پیداست، کلاژن‌ها مواد روتئینی هستند که معمولا از ژل ساخته شده و به مدت 20 دقیقه روی لب گذاشته می‌شوند. استفاده از این ماسک‌ها تضمینی در بزرگ کردن لب نمی‌دهد اما منجر به مرطوب شدن آنها می‌گردد.

استفاده از این مواد می‌تواند از روغن‌ها و نیز مواد نرم کننده نیز تهیه گردد. برای استفاده از این مدل محصولات، می‌توان آنها را در انتهای روز و نیز هفته‌ای 2 یا 3 بار استفاده نمود. بسته به مواد به کار رفته و نیز حساسیت‌های فرد، اما به طور معمول ضرری برای استفاده از آن وجود ندارد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر به بررسی طرز تهیه و فواید این ماده بپردازیم.

آشنایی با ماسک لب
ماسک لب چیست؟

طرز تهیه ماسک لب

ماسک‌های لب در حالت‌های تجاری معمولا در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. از اسکراب‌ها و پمادها گرفته تا ورقه‌ای و ماسک لب. در حالت کلی، ماسک ورقه‌ای برای آبرسانی تشکیل می‌شود. این درحالی است که ماسک‌های لب می‌توانند مواد بیشتری را آغشته کنند و حجم غلیظی را وارد نمایند که منجر می‌شود تا لب‌ها پرحجم‌تر و با مواد بیشتری درتماس باشند. در تهیه این مواد از ویتامین E، گلیسیرین، کلاژن، اسید هیالورونیک، ویتامین C و سایر مواد استفاده می‌گردد.

از آنجایی که لب‌ها بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، لازم است از بالم لب با SPF استفاده شده و از سوی دیگر چون لب‌ها غدد عرق ندارند، به راحتی خشک شده و می‌بایست مرطوب کننده نیز در ساخت آن به کار برود.

طرز استفاده از ماسک لب

شما می‌توانید بر اساس نوع ماسک لبی که استفاده می‌کنید، کرم لب یا ورقه‌ای از بالم لب استفاده کنید. اگر از ماسک لب بر پایه کرم استفاده می‌کنید، شب ها آن را روی تمام لب‌های خود بمالید. صبح روز بعد با استفاده از یک پد پنبه ای، به آرامی لب های خود را پاک کنید. اگر از ماسک ورقه‌ای لب استفاده می‌کنید، آن را به آرامی روی لب‌های خود بمالید. آن طبق دستورالعمل های ذکر شده روی بسته بندی، تا مدت زمان معینی روی لب‌های خود نگه دارید. به آرامی ماسک لب را بردارید و باقیمانده سرم را روی لب‌های خود بزنید تا کاملا جذب شود.

اگر راهنمای قدم به قدم این کار را می‌خواهید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید لب‌های خود را تمیز کنید. لب‌ها باید کاملا شسته شوند.
  • در قدم بعدی می‌بایست پیش از استعمال ماسک کلاژن لب، پوسته‌هایی که در این ناحیه وجود دارند را تمیز نمایید. این کار در جهت رفع کامل موانع روی لب انجام می‌گردد.
  • بهتر است قبل از اعمال این نوع ماسک‌ها، از عدم جراحت یا پوسته پوسته شدن لب خود اطمینان حاصل نمایید. چراکه استفاده از آن در این حالت منجر به سوزش خواهد شد.
  • در هنگام قرار دادن این محصول نیز باید آن را بر روی پوست جابه‌جا کنید تا کامل قرار گیرد.
  • همچنین در هنگامی که از این ماسک‌ها بهره می‌برید، نباید مکالمه کنید تا مواد آن به داخل دهان وارد نشوند.

ماسک های لب بر پایه کرم را می‌توان هر روز استفاده کرد. آنها لب‌های شما را هیدراته نگه می‌دارند و معمولا هیچ عارضه ای ندارند. با این حال، ماسک‌های ورقه ای را می‌توان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کرد.

کاربرد ماسک لب
چگونگی استفاده از ماسک لب

فواید ماسک لب

استفاده از ماسک لب چه مزایایی دارد؟ در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • این مواد دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند منجر به تقویت لب‌ها و تغذیه آنها شود. این کار منجر به بهبود کیفیت و سلامت پوست لب‌ها خواهد شد.
  • شما می‌توانید از موادی که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند، از جمله ویتامین C، گلیسیرین و نیز هیالورونیک اسید بهره‌مند شوید.
  • یکی دیگر از مزایایی که برای این نوع ماده بیان شده است، امکان مرطوب سازی و نیز صاف کردن لب‌ها می‌باشد. شما قادر هستید با این نوع ماسک‌ها، مشکل خشکی را رفع کرده و پوست لب را مات کنید.
  • همه این موارد در نهایت منجر می‌شود تا لب‌های شما درخشان، براق و شاداب بنظر برسند که در زیبایی پوست بسیار موثر می‌باشند.

ماسک لب خانگی

جالب است بدانید در کنار ماسک‌های لب تجاری و آماده، شما می‌توانید این مواد را در خانه نیز درست کنید. به صورت کلی برای تهیه ماسک لب از 2 جزء یعنی ماسک و تقویت کننده استفاده می‌گردد. در ادامه 2 دستورالعمل را برای آن ذکر می‌کنیم:

  • ماسک لب نارگیل و عسل: برای این کار در قدم نخست می‌بایست روغن نارگیل و عسل را با هم ترکیب نموده و سپس به آن شکر قهوه‌ای و نیز آب ولرم را بیفزایید. حال نوبت آن است که این مواد را بر روی لب‌های خود ریخته و آن را به مدت 2-3 دقیقه دورانی ماساژ دهید. حال باید آن را با آب ولرم شستشو دهید. در این دستورالعمل 1 قاشق روغن نارگیل، 1 قاشق عسل ارگانیک، نصف قاشق آب ولرم و نیز 2 قاشق شکر قهوه‌ای نیاز است.
  • ماسک اسکراب لب دارچین: مورد دیگر ماسک لب دارچین است که برای تهیه آن لازم است مواد را در درون یک کاسه با هم ترکیب نموده و آنها را کامل هم بزنید. سپس بایستی با انگشتان خود آنها را به آرامی بر روی لب‌ها و سلول‌های مرده پوست خود مالیده و سپس با آب ولرم آن را بشویید. حال می‌توانید از نرم کننده مورد علاقه خود استفاده نمایید.

در این مقاله راجع به ماسک ورقه ای صحبت می کنیم.

فواید ماسک لب
مزایای ماسک لب

ماسک لب رنگی

تهیه ماسک‌های لب رنگی می‌تواند به صورت ژله‌ای، ورقه‌ای و نیز رنگی امکان پذیر باشد. در این حالت ممکن است از نظر طعم نیز این نوع ماسک‌ها متفاوت باشند. منظور از ماسک لب رنگی، حالتی است که می‌تواند منجر به رفع بی‌رنگی لب‌ها شود. در موارد عادی، ماسک‌ها رنگی روی لب‌ها باقی نمی‌گذارند. مدل ماسک لب رنگی ممکن است در تیوپ‌های مختلفی ارائه گردد. نحوه استفاده از آن نیز مانند مدل‌های دیگر است و می‌بایست به مدت 10 دقیقه آن را بر روی لب‌های خود بمالید. سپس به صورت ورقه‌ای آن را جدا کرده و در این حالت رنگ ماسک بر روی لب‌ها اعمال می‌گردد. این کار منجر می‌شود تا رنگ‌ها برای مدت زمان محدودی به حالت زیبا، خوش رنگ و با طراوت برسند.

ماسک لب کره ای

ماسک لب یکی از مهم‌ترین لوازم آرایشی در کشور کره است که تاکنون برندها و محصولات مختلفی از این مبدا به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. آرایش لب در کره در گذشته متفاوت از امروز بود. اکنون با محصولات جدیدی که طراحی شده است، طراحی و آرایش لب‌ها به گونه‌ای انجام می‌شوند که یک ترکیب مختلف از رنگ‌ها روی آن اعمال شده و سپس فید کردن آنها برای طبیعی تر کردن رنگ‌ها اعمال می‌شود.

به طور معمول، محصولات کره ای از مواد طبیعی برای محفوظ ماندن رطوبت لب‌ها استفاده می‌کنند. فناوری نوآورانه آنها باعث می‌شود لب‌های خشک به طرز جذابی صاف، نرم، آبدار و حجیم شوند. اگر بخواهیم چندین مورد مهم از محصولات این برند از کشور کره را معرفی کنیم، می‌توان گفت:

  • ماسک لب هندوانه‌ای و مرطوب کننده از برند Soon: ماسک لب هندوانه مرطوب کننده Soon با ترکیبات طبیعی مانند آلوئه ورا و عصاره سیب فرموله شده است. این عناصر طبیعی به عنوان یک سپر محافظ عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند سموم محیطی به لب‌های شما آسیب برساند.
  • ماسک لب Carenel: این مدل بهترین اثرگذاری را دارد. در این حالت یک فرمول ترمیم کننده و التیام بخش برای لب‌های خشک، ترک خورده و کم آب شما ارائه می‌گردد. این ترکیب با توت ساخته شده است که لب های آسیب دیده و ترک خورده را درمان می‌نماید. عصاره توت سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است که باعث جوانسازی، محافظت و تغذیه لب‌ها در طول شب می‌شود.
  • ماسک لب لایه بردار Aritaum: این مدل از ماسک لب Aritaum به مدت 24 ساعت آبرسانی می‌کند و حاوی شکر زنجبیل است. ادعا می‌شود که مطابق با مدت زمان استفاده از آن، رطوبت لب 17.5٪ تا 22.8٪ افزایش می‌یابد. این روغن با کره شی ارگانیک، عصاره موم زنبور عسل و کره مورومورو تزریق ساخته شده سات. کره مورومورو یک نرم کننده عالی است. این سد پوستی غنی از چربی، رطوبت را می‌پوشاند و سطح آب رسانی کلی لب‌های شما را بهبود می‌بخشد.
ماسک لب رنگی
ماسک لب چیست؟

ماسک لب ژله ای

همانطور که گفتیم، مدل‌های مختلفی برای ماسک‌های لب وجود دارند که نمونه‌ای از آن، ماسک لب ژله‌ای است. این مدل از ماسک‌ها جنس نرم و ژله‌ای دارند و می‌توانند برای همه افراد مناسب باشند. برحسب نوع و برند محصول، می‌توان در آن مواد مختلفی را مشاهده کرد که شامل اسید آمینه، گلیسیرین، مرطوب کننده ضد خش، ویتامین E و هیالورونیک اسید است. استفاده از این محصول می‌تواند در قالب بسته‌های چندتایی و تک استفاده شود. شما می‌توانید آن را به صورت ورقه‌ای و هیدراته مشاهده کنید.

همچنین بسته به نوع مدل محصول، می‌توان آنها را به صورت غلیظ و یا ضخیم نیز دسته‌بندی کرد. به طور معمول یکبار مصرف بوده و طرح آن کمی بزرگتر از لب است. مدل‌های مختلفی نیز در این نوع ماسک‌ها وجود دارند که شامل ماسک ژله‌ای رنگی می‌شوند. از جمله مزایایی که برای استفاده از این مدل ماسک لب ژله‌ای می‌توان بیان کرد، باید گفت:

  • مقابله با چروک،
  • جلوگیری از خشکی لب‌ها،
  • ترمیم کننده بافت لب،
  • روشن کننده،
  • درمان پوسته پوسته شدن لب،
  • استفاده از ترکیبات کلاژن ساز،
  • جلوگیری از تیرگی لب‌ها.

ماسک حجم دهنده لب

از مزیت‌های استفاده از ماسک‌های حجم دهنده لب می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. یکی از این موارد، حجم دهندگی به لب‌ها است. استفاده از ماسک حجم دهنده لب‌ها منجر می‌شود تا دیگر نیازی به عمل‌های شیمیایی نداشته باشید. در این صورت آسیب زیادی به لب‌های شما وارد نخواهند شد. به این محصول همچنین ماسک خواب حجم دهنده لب نیز گفته می‌شود که در بسته‌های یک یا چندتایی ارائه می‌شوند. از جمله برخی موادی که می‌توان از آنها برای حجم دهندگی لب‌ها استفاده کرد، می‌توان گفت:

  • دارچین و وازلین: در این صورت می‌توان به خواص تحریک پذیری و نیز تسکین دهندگی آن اشاره کرد.
  • عسل: یکی دیگر از موادی است که غنی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و برای پوست نیز مفید می‌باشد.
  • کره کاکائو به همراه دارچین و روغن زیتون: مورد دیگری که می‌توان از جمله ماسک‌های حجم دهنده جذاب بیان کرد، ترکیب کره کاکائو، دارچین و زیتون است که از تحریب پوست در اثر عوامل محیطی جلوگیری کرده و نیز اثرات جانبی مفیدی دارد.
ماسک لب ژله ای
ماسک لب ورقه ای

درمان خشکی دور لب

همانطور که گفتیم، لب‌ها یکی از بخش‌های مهم بدن هستند که می‌تواند در اثر عدم تعریق و رطوبت رسانی، دچار خشکی شود. از جمله مهم‌ترین عللی که می‌توان برای خشکی در قسمت لب‌ها به آن اشاره کرد، باید گفت:

  • درماتیت پری ارورال،
  • کمبود سبوم،
  • آلرژی،
  • آب و هوا،
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید،
  • اگزما و پسوزیاس،
  • لیس زدن مدام لب‌ها و غیره.

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان برای درمان خشکی دور لب استفاده کرد، بهره بردن از محصولات مراقبت پوستی است که در این حالت می‌توان ماسک‌های لب را درنظر گرفت. به عنوان مثال شما می‌توانید از راهکارهایی که در بخش ساخت ماسک‌های دور لب خانگی بیان کردیم استفاده کنید. یکی ازا ین موارد، ماسک عسل است. این ماسک‌ها می‌توانند از مواد شیمیایی یا گیاهی ساخته شوند.

عوارض ماسک لب

عوارض استفاده از ماسک لب چیست؟ در این صورت باید گفت:

  • برخی از ماسک‌ها به خصوص مواردی از آن که با رنگدانه‌هایی همراه است، برای پوست‌های ترک خورده و خشک مناسب نیست. در این صورت نمی‌توان از آنها برای ماندگاری بیشتر استفاده نمود.
  • مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد، توجه به مواد به کار رفته در آن است. به عنوان مثال می‌توان به برخی از ترکیبا مضر در لوازم آرایشی اشاره کرد که عبارتند از فتالات (Phthalates)، پارابن، سورفاکتانت، رنگ های شیمیایی و غیره اشاره کرد.

بهتر است در انتخاب و خرید محصولات آرایشی بهداشتی به این دسته از مواد و درج علائمی مانند تاییده سازمان غذا و دارو (سیب سبز) دقت کنید.

عوارض ماسک لب
فواید ماسک لب

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 20

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا