کسب و کار

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟ قانون حقوق و مزایا

شغل پاره وقت چه مزایا و معایبی دارد؟

ازآنجایی‌که اکثر افراد طرفدار زندگی ایده آل با درآمد بالا هستند، ترجیح می‌دهند در کنار شغل ثابت، یک شغل دیگر را به‌عنوان پاره‌وقت در نظر بگیرند. همچنین بسیاری از افرادی که دانشجو هستند، تمایل به کارهای پارت تایم دارند. با ما همراه باشید تا در مورد مزایا و معایب شغل پاره وقت در ادامه با هم صحبت کنیم.

 

قانون شغل‌های پاره وقت

برای مشاغل پاره وقت، ساعت مشخصی در هفته وجود ندارد. بلکه بین کارفرما و کارمند قرارداد تعریف شده و بر اساس آن حقوق و مزایا در نظر گرفته می‌شود. در مورد بیمه تأمین اجتماعی نیز بستگی به توافق شما با کارفرما دارد. برخی از کارفرماها بر اساس روزها و ساعت‌های کاری، افراد را بیمه می‌کنند.

 

سطح مهارت موردنیاز برای شغل پاره وقت

اینکه برای شغل موردنظر خود چه میزان مهارت‌هایی نیاز است، بستگی به جایگاه شغلی شما دارد. گاهی اوقات دانش و مهارت شما باید بسیار بالا باشد، در برخی از موارد با حداقل دانش نیز می‌توان مشغول به کار شد. شما عزیزان می‌توانید با پشتکار و آموزش‌هایی که در حین کار می‌بینید خود را ارتقا داده و به یک فرد تأثیرگذار در سازمان تبدیل شوید.

 

مزایا و معایب شغل پاره وقت

شغل پاره وقت در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد دارای معایبی نیز هست که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

مزایای شغل پاره وقت

کارهای پاره وقت ساعت کاری بسیار منعطفی دارد. درواقع می‌توانید کارهای روزمره زندگی خود را انجام داده و در کنار آن با یک برنامه‌ریزی اصولی شغل ایده‌آل خود را نیز داشته باشید.

با توجه به اینکه شما به‌صورت پارت تایم، مشغول به کار هستید می‌توانید مهارت‌های جدید را یاد گرفته و امنیت شغلی خود را افزایش دهید.

بسیاری از دانشجویان که سابقه کاری زیادی ندارند، می‌توانند توسط شغل پاره وقت یک رزومه قوی برای خود ایجاد کنند.

با توجه به اینکه شغل پاره وقت به‌عنوان شغل دوم شما می‌تواند در نظر گرفته شود، درنتیجه درآمد شما افزایش پیدا می‌کند.

 

شغل های پردرآمد 2022 در ایران و جهان را در اینجا بخوانید:

شغل های پردرآمد دنیا کدامند؟

 

معایب شغل پاره وقت

هرچند شغل پاره وقت برای کوتاه مدت می‌تواند مناسب باشد، اما برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ آن‌چنان مناسب نیست و شما باید شغل بهتری داشته باشید. اینکه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی برای خودتان باشید بسیار خوب است، البته به‌خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

امنیت شغلی در کارهای پاره وقت در بسیاری از سازمان‌ها آن‌چنان زیاد نیست. درواقع زمانی که مدیر سازمان تصمیم به تعدیل نیرو می‌گیرد، معمولاً از افرادی که مشغول کار پاره وقت هستند شروع می‌کند.

طی تحقیقات انجام شده افرادی که شغل تمام‌وقت دارند، استرس آن‌ها بیشتر و کیفیت زندگی آن‌ها کمتر است. اما کارهای نیمه‌وقت این امکان را به افراد می‌دهد که بخشی از روز را به زندگی شخصی خودشان پرداخته و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

افراد دارای مشاغل پاره وقت می‌توانند برای خانواده اهمیت بیشتری قائل شوند، زیرا زمان مناسب‌تری در اختیار دارند. درواقع کار تمام‌وقت باعث می‌شود که افراد خانواده از همدیگر دور شوند.

افرادی که کارهای پاره وقت به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال نیازی نیست که هزینه ایاب و ذهاب پرداخت کنند.

مشاغل پاره وقت برای افراد مسن و یا بازنشستگان نیز بسیار مناسب است، زیرا باعث تنوع در زندگی آن‌ها شده و از مشکلات روحی، روانی و افسردگی پیشگیری می‌کند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در شغل پاره وقت امکان ارتقا و پیشرفت شغلی بسیار زیادی وجود دارد، اما قبل از اینکه این‌گونه کارها را انجام دهید، باید دلیل انجام آن را برای خودتان مشخص کنید‌‌. اگر به‌عنوان شغل دوم در نظر می‌گیرید باید تمام جوانب را بررسی کرده و بدانید که در طول روز چند ساعت قرار است کار کنید تا بتوانید از کیفیت لازم برخوردار باشد

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در مورد مشاغل پاره وقت دارید می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا