تغذیه سالم

خواص بادام زمینی در سلامتی + درمان بیماری‌: مضرات آن چیست؟

خواص و مضرات بادام زمینی چیست؟! آیا باعث لاغری می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید بادام زمینی با نام‌های دیگر پسته شامی، بادام خاکی و بادام کوهی نیز شناخته می‌شود. در این مقاله از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم آیا این نوع بادام که در دسته آجیل‌ها قرار می‌گیرد، چاق‌کننده است یا خیر و همچنین به بررسی خواص درمانی بسیار زیاد آن می‌پردازیم و درنهایت برای شما بیان کنیم که مضرات بادام زمینی چیست.

 

خواص درمانی بادام زمینی

ازآنجایی‌که بادام زمینی سرشار از پروتئین، ویتامین E و اسیدهای چرب غیراشباع است، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. ذکر این نکته ضروری است که طبع بادام زمینی گرم و تر است.

خواص بادام زمینی برای پوست

اگر شما دچار التهاب، تورم و قرمزی پوست ناشی از اگزما یا پسوریازیس  هستید می‌توانید بادام زمینی را در برنامه غذایی خود بگنجانید، زیرا دارای خواص ضدالتهابی است.

با توجه به اینکه بادام زمینی دارای مقادیر زیادی ویتامین E، روی و منیزیم است، باعث برطرف شدن هرگونه جوش و یا آکنه می‌شود.

یکی دیگر از خواص بسیار مهم این نوع بادام کوهی، جوان‌سازی پوست است، درواقع با تولید کلاژن باعث کاهش چین‌وچروک پوست می‌شود.

افزایش رشد مو با بادام زمینی

بر اساس تحقیقات انجام‌شده بسیاری از افراد با مصرف بادام زمینی فولیکول‌های موهای آن‌ها تقویت و درنتیجه رشد مو افزایش پیدا کرده است. همچنین با توجه به اینکه این نوع بادام دارای ویتامین بیوتین است از ریزش موها نیز پیشگیری می‌کند.

خواص بادام زمینی در روابط جنسی

خواص و مضرات بادام زمینی
خواص و مضرات بادام زمینی

ازآنجایی‌که بادام زمینی حاوی آرژنین است، بنابراین اختلالات نعوظ در مردان را درمان می‌کند. همچنین میل جنسی در آقایان را تقویت کرده و با رضایت بیشتری رابطه‌های خود را ادامه می‌دهند.

درمان کبد چرب با بادام زمینی

بسیاری از بیماران مبتلا به کبد چرب در برنامه غذایی خود بادام زمینی را قرار می‌دهند، زیرا به کاهش چربی کبد و پاک‌سازی آن بسیار کمک می‌کند.

آیا بادام زمینی چاق‌کننده است؟!

اکثر افرادی که تمایل به کاهش وزن و تناسب اندام دارند، بادام زمینی را در طی روز مصرف می‌کنند. اما آیا بادام زمینی چاق‌کننده است یا خیر؟ پاسخ این است که اگر شما به اندازه کافی مصرف کنید، باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود. اما باید دقت کنید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. همچنین کره بادام زمینی خاصیت لاغر کنندگی دارد، ولی اگر آن را زیاد مصرف کنید، نه تنها باعث تناسب اندام شما نمی‌شود بلکه ممکن است چاق شوید. شما عزیزان نباید تصور کنید که با بادام زمینی به تنهایی می‌توان به تناسب اندام برسید، بلکه باید ورزش و رژیم غذایی سالم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

پیشگیری از سرطان معده و روده بزرگ

به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند پلی فنول که در بادام زمینی وجود دارد، سرطان معده کاهش یافته، همچنین اسید پی‌کوماریک باعث کاهش تولید نیتروس آمین که سرطان‌زا است در بدن می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از سرطان معده نیز بسیار مفید است. فراموش نکنید اگر در هفته دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی میل کنید، خطر سرطان روده بزرگ در شما نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

کاهش چربی خون با بادام زمینی

به دلیل اسیدهای چرب موجود در بادام زمینی، با مصرف آن چربی خون در بدن شما کاهش می‌یابد، درنتیجه از بیماری‌های قلبی و سکته پیشگیری می‌شود.

خواص بادام زمینی برای درمان سنگ کیسه صفرا

طی تحقیقات انجام شده افرادی که در هفته ۳۰ گرم بادام زمینی میل می‌کنند، بیماری‌های کیسه صفرا در آن‌ها بسیار بهبود پیدا کرده است. بنابراین توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که اگر مبتلا به بیماری‌های سنگ کیسه صفرا هستید بادام زمینی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

افراد دیابتی بادام زمینی میل کنند یا خیر؟!

بادام زمینی کربوهیدرات خیلی پایین دارد اما درصد چربی و فیبر بالایی دارد، به‌طورکلی به عنوان یک ماده غذایی که قند پایین دارد دسته‌بندی می‌شود. بنابراین با مصرف آن قند خون بالا نمی‌رود، افرادی که دیابت دارند می‌توانند بادام زمینی مصرف کنند اما مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید.

حفظ سلامت استخوان با بادام زمینی

ازآنجایی‌که این آجیل بسیار خوشمزه سرشار از کلسیم و آهن است، درنتیجه از بیماری‌های استخوانی پیشگیری می‌کند. شما عزیزان می‌توانید در رژیم غذایی فرزندان خود بادام زمینی را قرار دهید، تا استخوان‌های قوی و محکمی داشته باشند. همچنین از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

آیا با خواص فراوان سنجد آشنایی دارید؟

خواص سنجد چیست؟

جلوگیری از لخته شدن خون با بادام زمینی

خواص و مضرات بادام زمینی
خواص و مضرات بادام زمینی

همان‌طور که می‌دانید بادام زمینی جزو آجیل‌ها محسوب می‌شود، درنتیجه اگر آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید جریان خون در بدن شما افزایش‌یافته و از لخته شدن آن پیشگیری کرده، درنتیجه حتی از سکته‌های مغزی نیز جلوگیری می‌کند.

خواص بادام زمینی برای درمان افسردگی

افسردگی مشکلی است که در جوامع امروزی بسیار گریبان گیر افراد شده است.  در برخی از مواقع این نوع بیماران به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند که البته کار درستی است، اما توصیه ما به شما این است: ازآنجایی‌که افسردگی به دلیل کاهش سروتونین در بدن ایجاد می‌شود، بنابراین با خوردن بادام زمینی می‌توانید آن کمبود را جبران کنید. توجه کنید کره و روغن بادام زمینی خواص بسیار بیشتری از بادام زمینی دارد‌، بنابراین دو قاشق از کره بادام زمینی را در برنامه روزانه خود قرار دهید زیرا برای کاهش افسردگی بسیار کاربرد دارد.

پیشگیری از آلزایمر

به دلیل اینکه بادام زمینی سرشار از نیاسین است، اختلالات مربوط به حافظه در شب بسیار کاهش می‌یابد، درنتیجه از ایجاد آلزایمر نیز پیشگیری می‌شود. نیاسین به بهبود سلول‌های عصبی کشنده مغز نیز بسیار کمک می‌کند.

ویتامین‌های موجود در بادام زمینی

این نوع بادام خوشمزه، ویتامین‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها را بیان کنیم:

  • حاوی ویتامین‌های گروه B ازجمله نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و اسید پانتوتنیک
  • حاوی پتاسیم
  • حاوی کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی
  • حاوی منگنز و مس

خواص جوی دوسر و دستور پخت آن را در این مقاله بخوانید:

خواص جوی دوسر چیست؟

مضرات بادام زمینی

خواص و مضرات بادام زمینی
خواص و مضرات بادام زمینی

یکی از مضرات مهم بادام زمینی این است که ممکن است موجب اختلال در تیروئید و تشدید گواتر می‌شود. بنابراین افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند باید تحت نظر پزشک آن را مصرف کنند.

بسیاری از افراد به بادام زمینی آلرژی و حساسیت دارند. این‌گونه افراد از بو کردن آن نیز حالشان بد می‌شود و درواقع دچار احساس خفگی حالت تهوع، تورم لب و زبان می‌شوند. حتی ممکن است گاهی مشکل تنفس و شوک آنافیلاکسی نیز پیدا کنند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید بادام زمینی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد فراوانی دارد. همچنین باعث ایجاد زیبایی در ظاهر شما می‌شود.

آیا شما تاکنون این نوع پسته شامی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار داده‌اید؟ تأثیر آن برای شما چه بوده است؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا