آشپزی و خانه داری

معرفی سه دسر ساده خانگی که با هر ذائقه‌ای جور هستند!

اگر میزبان یک مهمانی هستید یا به هر دلیلی تمایل دارید یک وعده غذایی کامل تدارک ببینید باید به جز پیش‌غذا و وعده اصلی به فکر یک وعده مجزا به نام دسر باشید! دسرها خوراکی‌هایی با طعم شیرین، شور یا پنیری هستند که با یک وقفه زمانی قابل‌توجهی پس از وعده اصلی سرو می‌شوند. دسر شما می‌تواند به اندازه یک برش کیک و یک لیوان چای ساده باشد یا با توجه به یک دستور خاص و فرنگی آماده شود و غوغا به پا کند! این تصمیم شماست که کدام را انتخاب کنید.

همان‌طور که میدانید یک میز پذیرایی زمانی کامل است که شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر باشد. پیش‌غذا برای ما ایرانی‌ها یعنی سوپ! البته در بعضی موارد هم می‌توان انواع آش مانند آش دوغ یا آش ماست را جایگزین کرد! سالاد هم ساده‌ترین نوع پیش غذایی است که می‌توانید آماده کنید، غذای اصلی به احتمال نود درصد ترکیب پلو با کباب، ماهی، خورشت یا مرغ است! اما برای دسر چه باید کرد؟ نظرتان درباره طرز تهیه حلوا ساده چیست؟

معرفی سه دسر ساده خانگی که با هر ذائقه‌ای جور هستند!

هرچند که معمولاً بر سر سفره پذیرایی ایرانی ژله را به‌عنوان دسر می‌شناسند اما به نظر ما با وجود صدها دستور تهیه دسر ایرانی و فرنگی دیگر وقتش رسیده تا تنوعی در سبک و سیاق تهیه و سرو دسر ایجاد کنیم! در ادامه قصد داریم به‌طورکلی شما را با انواع دسر و به صورت جزئی‌تر با سه نوع دسر خانگی بسیار محبوب آشنا کنیم.

انواع خوراکی‌ها به عنوان دسر

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم دسرهای خوراکی‌هایی با طعم شیرین، شور یا پنیری هستند که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها با توجه به منطقه و ذائقه مردم متفاوت است. چند برش میوه، یک برش کیک خانگی، مقداری حلوا، یک کاسه فرنی و … هرکدام به تنهایی یک دسر کامل هستند اما دنیای دسرها بسیار متنوع است.

انواع مواد غذایی نظیر انواع شیرینی، شکلات، بستنی، ژله، میوه خرد شده، انواع تارت، پای، کیک، پودینگ و … در ردیف دسرها دسته‌بندی می‌شوند. در هر منطقه با توجه به ذائقه مردم آن محدوده دسرها به روشی خاص تهیه می‌شوند. برای مثال انواع تارت میوه به همراه ژله، خامه یا سس شکلات و ترکیبی از میوه‌های خردشده جز محبوب‌ترین دسر برای مردم آمریکا و اروپا هستند. ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای شیرینی و سس شکلات، یک نوع شیرینی سرخ‌شده را به همراه شکلات داغ به عنوان دسر میل کنند و در کشورهای آسیایی انواع میوه به همراه شیرینی‌های سنتی آن منطقه جز محبوب‌ترین دسرها به شمار می‌روند.

برخلاف تصور عموم دسرها در ایران از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند، تنوع آب و هوایی سبب شده تا در مناطق مختلف میوه‌های بسیار متنوعی رشد و پرورش داده شوند و همین میوه‌ها پایه و اساس تهیه انواعی از دسرهای هستند. پودینگ های میوه‌ای و انواع تارت میوه هرچند که ریشه ایرانی ندارند اما با دستورهای ایرانیزه شده در مناطق مختلف کشور تهیه می‌شوند.

بستنی سنتی زعفرانی هم از دیگر دسرهای محبوب مردم در ایران است که اگر امتحان کرده باشید قطعاً تائید می‌کنید سرو  آن پس از یک وعده سنگین غذایی چقدر می‌چسبد. در تابستان ترکیب میوه‌هایی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و… بهترین دسر موجود در خانه‌های ایرانی هستند که برحسب عادت معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند. البته ما در ایران دستورهایی نیز برای تهیه دسرهای سنتی نیز داریم. فرنی، شیربرنج، شله زرد، مسقطی، حلوا، انواع شیرینی برنجی، کاک، رشته برشته، رشته خشکار رشت و … از انواع دسرهای ایرانی هستند که شاید خیلی از ما آن‌ها را به عنوان دسر نشناسیم اما در لیست دسرها دسته‌بندی می‌شوند.

گلاب و انواع عرقیجات گیاهی، زعفران، هل و دارچین اسانس‌های معروف و محبوب ایرانی در تهیه انواع دسر هستند که همین امر باعث شده دسرهای ایرانی از دسرهای فرنگی متمایز شوند.

تیرامیسو معروف‌ترین دسر با عطر قهوه

کمتر کسی است که نام تیرامیسو به گوشش نخورده باشد! تیرامیسو یک دسر بسیار معروف و البته محبوب ایتالیایی است که با عطر قهوه و طعمی پنیری غوغا به پا کرده است. این دسر خوشمزه  دستور تهیه بسیار ساده‌ای دارد و برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نیست، کافیست نان‌های مخصوص تیرامیسو را به قهوه آغشته کنید و  با ایجاد لایه‌هایی پوشیده شده با مخلوط خامه، شکر و پنیر ماسکارپونه یک دسر بسیار خوشمزه و خوش عطر آماده کنید که کمتر کسی ممکن است از آن استقبال نکند! شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دسر بیش از نیم‌قرن قدمت دارد. طرز تهیه دسر تیرامیسو برای اولین بار در سال 1970 در یک کتاب آموزش آشپزی ایتالیایی دیده شده است.

البته در گزارش‌های پراکنده‌ای می‌خوانیم که قدمت دسر تیرامیسو به سال 1960 یعنی بیش از 60 سال پیش بازمی‌گردد، در یکی از این گزارش‌ها با نام روبرتو لینگوانوتو روبرو می‌شویم، او یک شیرینی‌پز معروف و مالک رستوران “Le Beccherie” در منطقه ونتو ایتالیا بود در این گزارش به عنوان خالق تیرامیسو معرفی می‌شود.

در هر صورت این دسر هر زمان و به دست هر کسی که تهیه شده حالا یکی از محبوب‌ترین دسرها در کل جهان است که باید برای یک ‌بار هم شده در خانه تهیه کنید. دستور تهیه تیرامیسو ساده است و شما بدون نیاز به هیچ‌گونه پیش‌نیاز آشپزی قادر به پخت آن خواهید بود.

دسرهای نیمه آماده با دستور تهیه سریع

همان‌طور که گفتیم دنیای دسرها بسیار متنوع است و می‌توانند از یک کیک ساده تا یک دسر عجیب‌وغریب فرنگی را شامل شوند اما سومین مورد از انواع دسرهای خانگی که می‌توانید به راحتی آماده کنید چیزی نیست جز دسرهای نیمه آماده بازاری، این دسرهای به صورت پودری و نیمه آماده در فروشگاه‌ها در دسترس هستند که می‌توان با ترکیبشان با شیر یا  آب به پودینگ یا کرم بسیار خوشمزه به عنوان دسر رسید.

حلوا یک دسر خوشمزه ایرانی

یکی دیگر از دسرهای بسیار خوشمزه و ساده که از قضا ایرانیست، طرز تهیه حلواست! ما معتقدیم این دسر توانایی این را دارد که هر ذائقه‌ای را راضی کند چرا؟ چون تنوع طعم آن بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید! طرز تهیه حلوا انواع متفاوتی دارد از حلوا شیر گرفته تا حلوا زعفرانی، حلوا سیاه، حلوا هویج، حلوا با شیره انگور، حلوای دارچینی، حلوای زنجبیلی و….

ما ایرانی‌ها بیشتر از اینکه از حلوا به عنوان یک دسر یاد کنیم آن را برای پذیرایی در مجالس مختلف، نذری دادن و خیرات تهیه می‌کنیم اما این اصلاً به آن معنا نیست که حالا شما نمی‌توانید حلوا را به عنوان دسر پس از وعده اصلی سرو کنید. از آنجایی که هر منطقه در کشور دستور خاص خودش را در تهیه حلوا دارد دست شما برای پخت حلوا باز است، یک دستور را انتخاب کنید، حلوا را آماده کنید، تا داغ است داخل انواع نان میکادو ریخته و به همراه چای به عنوان دسر سرو کنید.

هرچند که ما در بیشتر مواقع حلوا را صرفاً برای پذیرایی در مراسم سوگواری آماده می‌کنیم اما این دسر خوشمزه و مقوی می‌تواند به عنوان میان وعده، وعده دسر یا به عنوان وعده عصرانه هم تهیه شود. ماده اصلی در طرز تهیه حلوا آرد است که حالا می‌تواند با توجه به نوع حلوایی که می‌پزید انواع مختلفی از آن را استفاده کرد. معمولاً از آرد گندم برای پخت انواع حلوا استفاده می‌کنند اما آرد برنج و آرد سنگک هم در تهیه بعضی حلواها کاربرد دارند. البته طرز تهیه حلوا با آرد برنج و یا آرد سنگک تفاوت چندانی با طرز تهیه حلوا با آرد سفید ندارد اما طعم حلوا با تغییر نوع آرد کاملاً تغییر می‌کند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا