کسب و کار

چگونه با مدیر زورگو و قلدر مقابله کنیم و رفتار حرفه‌ای داشته باشیم؟

نحوه برخورد با مدیرهای زورگو در شرکت چگونه است؟

برخی از مدیران غیرمنطقی بوده و مدام در حال زور گفتن به همکاران خودشان هستند. حتی ممکن است مدیر یک شرکت و یا سازمان معتاد به کار بوده و از کارمندان خود تقاضا کند که بیشتر از ساعت کاری در اداره بمانند. اگر آن‌ها اداره را سر ساعت ترک کرده و قصد رفتن به منزل را داشته باشند، مدیر بسیار عصبانی می‌شود. افراد موجود در آن مجموعه احساس می‌کنند که اگر همیشه کوتاه بیایند کار درستی انجام داده‌اند، ولی باید بدانند که همیشه سکوت کار درستی نیست. در این مطلب از جوان ایرانی نحوه برخورد صحیح با مدیران زورگو را برای شما بیان می‌کنیم.

 

چگونگی رفتار صحیح با مدیران زورگو

مدیرانی که عصبانی هستند و به کارمندان خود زور می‌گویند، باعث کاهش بهره‌وری در کار می‌شوند. حتی ممکن است کارمندان دچار بیماری‌های روحی روانی شوند، مدام استرس و اضطراب داشته باشند و نتوانند توانایی‌های خود را در محل کار بروز دهند. در ادامه برای شما شرح می دهیم که چگونه با اینگونه مدیران رفتار درستی داشته باشید.

با مدیر خود همدردی کنید

شما عزیزان باید بدانید که مدیر قلدر با رفتارهای تندی که دارد باعث ایجاد استرس و اضطراب درون شما می شود. چه بسا بسیاری از رفتارهای او دست خودش نیست و ریشه در زندگی دوران کودکی دارد. ابتدا تا می توانید با او همدردی کنید و خودتان را جای رئیس زورگو بگذارید. در اکثر مواقع با همراهی و رفتار صحیح شما اوضاع کنترل شده و جو مناسبی برقرار خواهد شد.

رفتار بد مدیر را تشویق نکنید

هیچ‌وقت سعی نکنید که تمامی رفتارهای مدیر خود را تحسین کنید، درواقع خودشیرینی نکنید. اگر شما از وضع موجود ناراضی هستید، باید به این موضوع واقف باشید که واقعاً مدیر شما در حال زور گفتن است، بنابراین اگر مدیر خود را تشویق کنید، او نیز به رفتارهای خود ادامه می‌دهد و ممکن است حتی محل کار برای شما غیرقابل‌تحمل شود‌.

فراموش نکنید شما باید ساعت‌های زیادی را در طی روز در چنین محیط آسیب‌زایی قرار بگیرید، اگر نتوانستید مدیر خود را اصلاح کنید و محیط برای شما قابل تحمل نبود، حتماً تصمیم جدی‌تری گرفته و به فکر شغل جدید باشید.

مستقیماً با مدیر صحبت کنید

گاهی اوقات به دلیل اینکه مدیر معمولاً رفتارهای خشونت‌آمیزی دارد و به دنبال اثبات حرف خودش است، کارمندان از صحبت مستقیم با او دوری می‌کنند و ترجیح می‌دهند که در مورد مشکلات شرکت و یا رفتارهای اشتباه صحبتی نکنند. ولی شما عزیزان باید بدانید که اگر این توانایی را داشته باشید که با مدیر خود در کمال آرامش و ادب مستقیم صحبت کنید، اثر بسیار خوبی دارد و حتی ممکن است بتوانید شرایط را به خوبی تغییر دهید.

دلیل عصبانیت رئیس خود نشوید

به مرور زمان کارمندان با اخلاق مدیر اداره و شرایط محیط کار آشنایی پیدا می‌کنند‌. شما باید بدانید که محل کار شما همانند منزل شخصی نیست و دارای یک سری اصول و قوانین است که باید این قوانین را رعایت کنید تا باعث خشم رئیس خود نشوید. درواقع اگر احساس می‌کنید که شرکت از تأخیر شما، بسیار عصبانی می‌شود، حتی ۱۰ دقیقه یا یک ربع زودتر در محل کار حاضر شوید‌‌. به‌طورکلی بهانه دست مدیر خود ندهید تا زمینه‌ی زورگویی و قلدری برایش فراهم نشود‌.

روی وظایف خود تمرکز کنید

افراد زورگو و قلدر معمولاً درگذشته و دوران کودکی نیز همین‌طور بوده و به دیگران فشار وارد می‌کردند. در بسیاری از موارد باید حرف، حرف خودشان می‌شد و حتی دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند. حال که به جایگاه مدیریت رسیده‌اند، نیز تمایل به ادامه این‌گونه رفتارهای غلط دارند. پیشنهاد مجله جوان ایرانی این است در کنار اصلاح مدیر خود، بر روی کار خود متمرکز شوید و تمام وقت خود را صرف تغییر دادن این‌گونه مدیرها نکنید، زیرا آن‌ها به سختی تغییر می‌کنند. اگر شما وظایف و نقش خود را به درستی انجام دهید کمتر نیاز به تأیید گرفتن رئیس خود دارید و درنتیجه در طی روز آرامش بیشتری خواهید داشت.

 

آیا می‌دانید چگونه باید با افراد پرتوقع رفتار کنید؟ در این مقاله بخوانید:

نحوه برخورد با افراد پرتوقع

اعتماد به نفس داشته باشید

هنگام صحبت با مدیر خود سرتان را بالا بگیرید و ارتباط چشمی برقرار کنید. در این صورت مدیرتان به این نتیجه می‌رسد که شما از او قوی‌تر هستید و درنتیجه کمتر رفتارهای تهاجمی خواهد داشت. هرچقدر احساس شرم و تحقیر بیشتری کنید و حرکات بدن خود را طوری نشان دهید که ترسیده‌اید، مدیر زورگو دستورات غیرمنطقی بیشتری به شما وارد می‌کند‌.

شبکه‌سازی کنید

سعی کنید با همکاران دیگر که تحت تأثیر مدیر قلدر و زورگو قرار گرفته‌اند، مشورت کنید و با همدیگر ارتباط برقرار کنید. در این صورت باعث می‌شوید که به صورت جمعی راه حلی برای این مشکل پیدا کنید و حتی راحت‌تر بتوانید با مدیر خود در مورد رفتارهایش صحبت کنید. اما مراقب باشید وقت زیادی بابت این موضوع هدر ندهید، درواقع از مسیر کاری خود منحرف نشوید. اجازه ندهید که رفتار خشونت‌آمیز مدیرتان شما را از کارها عقب بیندازد.

به مدیریت منابع انسانی اطلاع دهید

به فردی که در سطح بالاتری از شما قرار دارد و یا به مدیر منابع انسانی، در مورد رفتارهای توهین‌آمیز مدیر خود و یا سوءاستفاده‌هایی که از شما می‌کند، کاملاً توضیح دهید. حتی اگر لازم است مرخصی بگیرید تا از سوءاستفاده‌های بیشتر پیشگیری شود. در هر صورت فعالیت و یا کارهایی انجام دهید که مدیر شما متوجه شود، شما از این نوع رفتارها ناراضی هستید. مدیران ممکن است همکاران خود را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دهند و بر روی احساسات، عواطف و عملکرد کاری کارمندان تأثیر بسیار بدی می‌گذارند و باعث کاهش کیفیت زندگی و کار دیگران می‌شود. بنابراین شما عزیزان باید از این‌گونه رفتارها پیشگیری کنید و یا اگر در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید، سعی در اصلاح آن داشته باشید‌.

شتاب‌زده عمل نکنید

هیچ‌وقت فراموش نکنید که شما هیچ کنترلی بر روی رفتار دیگران و مدیر خود نمی‌توانید داشته باشید، اما می‌توانید صحبت‌ها و رفتار خودتان را مدیریت کرده و آن را کنترل کنید. شتاب‌زده عمل نکنید، صبر و حوصله به خرج داده و  عصبانی طور پاسخ ندهید. بلکه آرامش خود را حفظ کرده و بسیار حرفه‌ای عمل کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که از این موقعیت بسیار ناراحت و گاهی افسرده شده‌اید، از یک مشاور کمک بگیرید‌ ولی هیچ‌گاه سعی نکنید آتش را  با آتش خاموش کنید.

 

 چگونه مصاحبه کاری حرفه ای و موفقی داشته باشیم؟ در اینجا بخوانید:

چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

مدیر زورگو چه آسیبی وارد می‌کند؟

♦ بسیاری از مدیران زورگو باعث تحقیر کارمندان می‌شوند. کارمندان در برخی از مواقع نیز به دلیل اینکه می‌ترسند که شغل خود را از دست بدهند، سکوت کرده و یا واکنش آن‌چنانی ندارند، ولی این رفتارها باعث آسیب‌های زیادی به آن‌ها می‌شود.

♦ به طور کلی محیط‌های پرتنش برای سلامتی بسیار مضر است‌. حتماً سعی کنید شرایط موجود را اصلاح کنید، اگر واقعاً نتوانستید و شرایط بسیار آزاردهنده شد، حتماً از شغل خود استعفا داده و قبل از آن به فکر موقعیت شغلی مناسب و جدید باشید.

♦ به ویژه اگر مدیر یک مجموعه قصد سو استفاده از کارمندانش را دارد، باید با او مقابله کنید‌‌. ولی شما کارمند عزیز باید بدانی که ممکن است این مقابله و گفتگو منجر به ترک کار شما شود، بنابراین قبل از صحبت در مورد زورگویی‌های مدیر خود، حتماً به عواقب احتمالی آن فکر کنید و یک شغل جدید در نظر داشته باشید.

♦ بسیاری از مدیران زورگو حتی مسئولیت رفتارهای بد خودشان را به عهده نمی‌گیرند و گردن شما می‌اندازند. همین مورد ممکن است باعث ناراحتی کارمندان شده و ذهن آن‌ها را آشفته کند. در این صورت نمی‌توانند در محیط کار از بازدهی مناسبی برخوردار شوند.

♦ اگر رئیس اداره قلدر باشد، کم‌کم کارمندان شوق و ذوق خود برای کار‌ کردن را از دست می‌دهند.

♦ رضایت کاری آن کاهش پیدا کرده و درنتیجه برای پیشرفت خودشان هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند.

♦ کار کردن در چنین فضای آلوده‌ای، باعث ایجاد افسردگی می‌شود. شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که افسردگی در محل کار حتی ممکن است باعث ایجاد افسردگی در خانه و زندگی شخصی شود.

♦ انقدر این فضا می‌تواند سمی شود که حتی کارمندان تمرکز کافی برای کار کردن ندارند.

 

سخن پایانی:

اگر هرچقدر تلاش کردید نتوانستید رفتار مدیر خود را تغییر دهید و همچنان عصبانی باقی ماند، دنبال یک شغل دیگر باشید. هرچند با این وضع اقتصاد و وضعیت کنونی بسیار سخت است که شغل خود را رها کنید، اما بهتر است زندگی شغلی متناسب با روحیه و علایق خود داشته باشید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید به اهداف خود برسید. اگر شما عزیزان نیز در محیط کار با مدیران زورگو برخورد داشته‌اید، تجربه خود را در انتهای مقاله با ما و دیگر مخاطبان جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا