مهارت های زندگی

دلایل توقع زیاد از دیگران + نحوه برخورد با افراد پرتوقع

با افراد پرتوقع و خودخواه چگونه رفتار کنیم؟

افراد پرتوقع باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی دیگران می‌شوند، زیرا آن‌ها مدام از دیگران توقع دارند که در زندگی آن‌ها را موردحمایت قرار دهند‌. افرادی که از دیگران بیش‌ازحد انتظار دارند معمولاً هرکس به جز خودشان را مقصر اصلی گرفتاری‌های زندگی می‌دانند. نحوه برخورد با افراد پرتوقع کمی مشکل است، در این مقاله از جوان ایرانی دلایل توقع زیاد از دیگران و چگونگی برخورد با آن‌ها را شرح می‌دهیم تا بتوانید راحت‌تر با این‌گونه افراد معاشرت داشته باشید.

 

دلایل پرتوقع شدن دیگران

بر اساس مصاحبه‌هایی که با افراد مختلف در مورد دلایل توقع زیاد دیگران انجام شده، نتایجی به دست آمده که در ادامه بیان می‌کنیم:

♦ برخی از افراد به صورت ذاتی پرتوقع هستند و تلاشی هم برای بهبود وضعیت خودشان ندارند. درواقع این‌گونه افراد مدام از دیگران انتظار دارند تا در زندگی به آن‌ها کمک کنند.

♦ برخی از مردم بر این باور بودند که خوبی‌های بیش‌ازحد باعث می‌شود که افراد پرتوقع شود، درنتیجه باید برای محبت‌های خود، حدومرز قرار دهند.

♦ برخی از افرادی که نمی‌توانند زندگی خودشان را به تنهایی بچرخانند مدام از دیگران عصبانی هستند، انتظارات خودشان را با خشم بیان می‌کنند و احساس می‌کنند که دیگران در حق آن‌ها کم لطفی می‌کنند.

 

ویژگی‌های افراد پرتوقع

مدام از زندگی گلایه می‌کنند و دیگران را مقصر اصلی مشکلات خود می‌دانند.

دارای انرژی منفی هستند و به دلیل اینکه مدام عصبانی هستند، از واقعیت‌ها درک درستی ندارند.

همیشه از دیگران انتظار دارند که حالشان را خوب کنند.

احساس می‌کنند که دیگران حق آن‌ها را خورده‌اند و آن‌ها را دلیل غم و فقر زندگی خود می‌دانند.

افراد پرتوقع و طلبکار به‌هیچ‌وجه شنونده‌های خوبی نیستند. آن‌ها فقط تمایل دارند ساعت‌ها از خودشان حرف بزنند و خواسته‌های خودشان را توجیه کنند، ولی حاضر به شنیدن صحبت‌های شما نیستند.

این‌گونه افراد علاوه بر اینکه انرژی‌بخش نیستند، بلکه با حرف‌هایشان تمام انرژی شما را می‌گیرند، زیرا مدام در حال غر زدن هستند.

افراد پرتوقع قدردان شما نیستند و هرکاری برایشان انجام دهید، احساس می‌کنند وظیفه شما بوده است.

این‌گونه افراد به محض اینکه نتوانند به خواسته‌های خود برسند، قهر می‌کنند. آن‌ها به قهر کردن عادت کردند، حتی با پدر مادرهایشان نیز سر مسائل کوچک قهر می‌کنند.

اشخاص متوقع از دیگران طلبکار هستند و مدام انتظار دارند که دیگران آن‌ها را به خواسته‌هایشان برساند. سپس دیگران را نادیده گرفته و اصلاً به این موضوع توجهی ندارند که شاید قلب طرف مقابل را بشکنند.

 

نحوه برخورد با افراد پرتوقع

افرادی که از دیگران توقع زیادی دارند معمولاً باعث خسته شدن طرف مقابل می‌شوند. اما در این مطلب از جوان ایرانی نحوه برخورد با این‌گونه افراد را آموزش می‌دهیم تا بتوانید به راحتی با آن‌ها کنار بیایید و نتوانند به شما صدمه بزنند.

کمی ناراحتی آن‌ها اشکالی ندارد

ممکن است شما به دلیل خوش‌قلبی و مهربانی خود، دوست نداشته باشید که دیگران از شما ناراحت شوند. اما اگر به درخواست‌های افراد پرتوقع «نه» گفتید و آن‌ها ناراحت شدند اشکالی ندارد. اتفاقاً کمی ناراحتی برای آن‌ها خوب است تا دست از درخواست‌های مکرر بردارند.

همچنان مهربان بمانید

افراد پرتوقع ممکن است با خواسته‌های زیادی که دارند شما را عصبانی کنند، اما شما دست از مهربان بودن خود برندارید و با آن‌ها همچنان رفتار مناسبی داشته باشید، زیرا اکثر افراد پرتوقع حتی قصد اذیت کردن دیگران را دارند، وقتی‌که آن‌ها ببیند، دیگران هیچ واکنشی به خواسته‌های نامعقولشان نشان نمی‌دهند درنتیجه در رفتارهای خود تجربه نظر می‌کنند.

با اعتمادبه‌نفس بالا صحبت کنید

افراد پرتوقع ممکن است بر شما ریاست داشته و تمایل داشته باشند که دقیقاً باب میل آن‌ها زندگی کنید. در چنین مواقعی  شما باید با اعتمادبه‌نفس کامل صحبت کرده و به صورت قاطع به آن‌ها بگویید شما حق دارید که تصمیم نهایی را خودتان بگیرید‌. اگر با شک و تردید صحبت کنید افراد پرتوقع خود را رئیس شما می‌دانند.

با ادب باشید

افراد پرتوقع ممکن است حتی با بی‌ادبی بحث کنند، بهتر است شما همچنان مهربان باقی بمانید. در این صورت افراد متوقع متوجه می‌شوند که رفتارشان اشتباه بوده است و این رفتار شما ممکن است پایانی بر بی‌ادبی آن‌ها باشد‌.

انتظارات غیرواقعی نداشته باشید

علاوه بر اینکه باید بدانید با افراد پرتوقع چگونه رفتار کنید، خودتان نیز نباید انتظارات غیرواقعی از دیگران داشته باشید. درواقع انتظارات بیش‌ازحد باعث افسردگی، استرس و اضطراب می‌شود‌. شما باید بدانید که هیچ انسانی کامل نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظارات همه را برآورده کند. بنابراین برای سلامتی روح، روان و شادی خودتان هم که شده دست از انتظارات نابجا از دیگران بردارید.

لطف بیش‌ازحد نکنید

افراد پرتوقع معمولاً بسیار خودخواه هستند و از دیگران درخواست‌های زیادی دارند. ولی هنگامی‌که دیگران به آن‌ها نیاز دارند، جا خالی داده و کمکی نمی‌کنند. بنابراین شما نیز لطف‌های زیاد خود را قطع کنید و با آن‌ها بسیار منطقی رفتار کرده و نسبت به کمک‌های خود حدومرز قرار دهید.

فاصله بگیرید

در برخی از مواقع  هرچقدر هم که افراد پرتوقع صبوری بیش‌ازحد داشته باشند ولی باز هم ممکن است به شما آسیب بزنند. درواقع با انتظارات بیش‌ازحد باعث عصبانیت شما نیز می‌شوند، اما شما نباید از کوره به در روید. به آرامی و کم کم از آن‌ها فاصله بگیرید و در واقع ارتباط خود را با آن‌ها محدود کنید.

آن‌ها را تغییر ندهید

هیچ‌وقت سعی نکنید افراد پرتوقع را تغییر دهید، زیرا آن‌ها ممکن است در این مورد گارد گرفته و حتی باعث رنجش شما شوند. اجازه دهید خودشان متوجه اشتباهاتشان شوند و کم کم تغییر کنند‌.

 

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟ در این مقاله بخوانید:

فراموش کردن گذشته و خاطرات تلخ

چگونه از دیگران انتظار نداشته باشیم؟

هرچند تمرین اینکه از مردم توقع زیادی نداشته باشید، خیلی سخت است. ولی باید با این موضوع کنار آمده و سعی کنید برای انتظارات خود حد و مرز قائل شوید.

از مردم انتظار نداشته باشید که همیشه با شما موافق باشند.

اگر شما برای خودتان احترام قائل نیستید، پس از دیگران انتظار نداشته باشید که به شما احترام بگذارند.

وقتی خودتان نمی‌دانید در زندگی چه کاری انجام دهید، از دیگران انتظار نداشته باشید که شما را راهنمایی کنند‌.

 

سخن پایانی:

همان‌طور که مشاهده کردید، ارتباط با افراد پرتوقع بسیار سخت است، حتی آن‌ها ممکن است به دیگران آسیب زنند. اگر صبر و حوصله‌ی زیادی ندارید و یا طرز برخورد با این‌گونه افراد را آموزش ندیده‌اید، بهتر است از آن‌ها فاصله بگیرید. در این مطلب از جوان ایرانی ویژگی‌های این‌گونه افراد را بیان کرده و نحوه برخورد با آن‌ها را به شما آموزش داده‌ایم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید و با افراد پرتوقع در زندگی برخورد داشته‌اید، در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 18

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا