سرگرمیمهارت های زندگی

دلتنگ پدرت هستی؟ (نحوه برخورد با کودکی که پدر ندارد)

چگونه با کودکی که پدر ندارد رفتار کنیم تا او را درک کرده باشیم

آیا تاکنون با افرادی برخورد کرده‌اید که پدر یا مادر ندارند؟! طرز برخورد با این‌گونه افراد را می‌دانید؟! به ویژه اگر آن‌ها کودک بوده و یا دارای سن کم باشند، نحوه صحبت و تک‌تک کلمات شما در مکالمه‌های روزمره با آن‌ها بسیار مهم است. اگر این‌گونه کودکان احساس دلتنگی کردند، نباید آن‌ها را سرزنش کنید، بلکه باید بگویید می‌دانم که شما از نبود والدین خود ناراحت هستید، من نیز چنین دورانی را گذرانده‌ام. به‌طورکلی برای حمایت از این‌گونه کودکان و چالش‌هایی که ممکن است بچه‌هایی که پدر ندارند در زندگی با آن مواجه شوند، مطالعه این مطلب از مجله جوان ایرانی را از دست ندهید. همچنین در این مقاله سعی کرده‌ایم تا طرز برخورد صحیح با کودکانی که پدر یا مادر ندارند را برای شما شرح دهیم.

 

تأثیرات نداشتن پدر بر رشد کودک

در این مطلب از مجله جوان ایرانی اثراتی که غیبت و نبود پدر بر رشد کودک وارد می‌کند را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

کاهش توانایی شناختی

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی بررسی توانایی شناختی بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد. موش‌هایی که در طول رشد خود پدر نداشتند، ساختار مغزی بسیار متفاوتی داشتند. موش‌هایی که پدر نداشتند برای برنامه‌ریزی و مدیریت رفتار اجتماعی رشد خوبی نداشته و نسبت به داروها و آمفتامین‌ها حساسیت بسیار بیشتری نشان می‌دادند. همه این آزمایش‌هایی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، در رفتار بچه‌هایی که پدر نداشتن نیز رخ داد. درواقع این‌گونه فرزندان نمرات پایین در مدرسه داشته، حتی از مدرسه فرار کرده و یا مشکلات این‌چنینی را به همراه خود دارند.

اختلال در سلامت روان

شما عزیزان باید بدانید کودکانی که پدر ندارند، معمولاً بدون احساس امنیت بزرگ می‌شوند‌. درواقع عشق پدر به فرزندان باعث احساس تعلق آن‌ها می‌شود و درک بیشتری از هویت خود دارند. اگر پدر نباشد دنیای کودکان معمولاً بی‌ثبات شده و متلاشی می‌شود. همچنین ممکن است کودک شما از افسردگی و اضطراب رنج ببرد. به‌هیچ‌وجه فرزند خود را سرزنش نکنید، بلکه از یک مشاور حرفه‌ای در این زمینه می‌توانید کمک بگیرید‌.

اختلال در سلامت جنسی

بسیاری از کودکانی که پدر ندارند در سنین جوانی عواقب ناگواری ازجمله بارداری ناخواسته را تجربه می‌کنند. درواقع دختران و پسرانی که بدون پدربزرگ می‌شوند دچار اختلال دلبستگی می‌شوند. حتی چنین افرادی ممکن است رابطه جنسی را روشی برای برقراری ارتباط با جنس مخالف بدانند.

مشکلات رفتاری و اجتماعی

فرزندانی که پدر ندارند از نظر اجتماعی دچار مشکلات زیادی می‌شوند‌. چنین فرزندان از رها شدن می‌ترسند و احساس طرد شدن توسط دیگران آن‌ها را آزار می‌دهد. نبود پدر باعث ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود. این‌گونه فرزندان معمولاً  نمی‌توانند اضطراب و خشم خودشان را کنترل کنند. توانایی برقراری ارتباط با دیگران در آن‌ها بسیار کاهش‌یافته و این‌گونه مشکلات در روابط آن‌ها تأثیر بسیار منفی می‌گذارد.

چگونه بر غم ناشی از غربت و دوری از همدیگر غلبه کنیم؟

غلبه بر غم غربت و دوری از خانواده

نحوه تربیت کودکان بدون پدر

اگر فرزند شما پدر ندارد و مادری هستید که بدون پدر بچه خود را بزرگ می‌کنید، بهتر است نکاتی که در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی بیان‌شده را رعایت کنید.

عشق بی‌قید و شرط

اگر کودک شما پدر ندارد، باید بدانید که آن‌ها برای شکوفایی نیاز به عشق بدون بی‌قید و شرط شما دارند. سعی کنید احساسات فرزند خود را نادیده نگیرید و برای فرزندان خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.

نیاز به حضور مثبت مادر و اطرافیان

فرزندان به حضور مثبت پدر و مادر نیاز دارند. درواقع حضور منفی دیگران، بسیار بدتر از عدم حضور است. اگر کودکتان پدر ندارد و شما از شیوه‌های تربیتی و اعتقادی استفاده می‌کنید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. کودک شما غم از دست دادن پدرش را تجربه کرده است. بنابراین شما به عنوان مادر نیاز است که حمایت کافی را از او به عمل‌آورید. اگر مدام در زندگی منفی‌بافی کنید، مطمئن باشید که کودکتان را برای همیشه ناتوان می‌کنید.

حمایت دیگران از کودک بدون پدر

شما عزیزان باید بدانید که هیچ‌کس نمی‌تواند جای پدر را برای کودک شما بگیرد اما تا جای ممکن باید بتوانید این احساس خلأ را برای کودک خود کاهش دهید. البته نباید فرزند شما با افراد مختلف در ارتباط باشد بلکه از دایی عمو مادربزرگ و پدربزرگ فرزند خود بخواهید که از نظر عاطفی او را حمایت کنند. شما به عنوان مادر باید نوع تربیت و حمایت دیگران را تحت نظر بگیرید.

مشاوره با افراد حرفه‌ای

همان‌طور که می‌دانید فقدان پدر بار سنگینی از مشکلات را بر روی دوش مادر  وارد می‌کند. درواقع مادر یک خانواده باید مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده بگیرد. اگر به یک مشاوره خوب و حرفه‌ای مراجعه کنید، به شما کمک خواهد کرد که فرزند خود را به خوبی تربیت کنید. همچنین شما را راهنمایی و حمایت می‌کند تا شرایط زندگی را به خوبی پشت سر بگذارید.

عدم زیر پا گذاشتن قوانین

درست است که نبود پدر باعث احساس غم فراوانی در قلب فرزندان شما می‌شود. چنین کودکان سوگ سنگینی را تجربه می‌کنند، اما این مورد نباید باعث شود که شما تمام خواسته‌های کودکان را اجرا کنید تا آن‌ها به شادی و خوشحالی برسند، زیرا در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. همچنان تعادل را برقرار کنید و مانع لوس شدن کودک خود و زیر پا گذاشتن قوانین شوید.

توضیح فقدان پدر به کودک

وقتی پدر فوت کند و یا اینکه به دلایل مختلف پدر مادر از همدیگر جدا شوند، مادر باید به خوبی دلیل جدایی و یا فوت پدر را برای فرزندان بازگو کند‌. درواقع اگر فرزندان با توضیحات مفید و مؤثری روبرو شوند، کمترین آسیب را می‌بینند. مادر و اطرافیان باید از هرگونه بدگویی در مورد پدرها خودداری کنند. شما عزیزان باید بدانید کودکان بدون پدر حساسیت بسیار بالایی دارند و آن‌ها در غم از دست دادن پدر لحظه‌های سختی را تجربه می‌کنند. بنابراین تا جای ممکن با آن‌ها خوش‌رفتاری کنید و توضیحات لازم را ارائه دهید.

 

نحوه تربیت زوج‌های همجنس

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، زوج‌های همجنسگرا در آمریکا بچه‌های بسیار خوبی تربیت می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است آنچه مهم است عشق والدین است و نه جنسیت. بنابراین همان‌طور که در این مطلب بیان شد بچه‌ها نیاز به محبت و عشق اطرافیان دارند. اگر کودک شما از فقدان پدر در زندگی رنج می‌برد، عشق دوچندان شما باعث روحیه بهتر آن‌ها می‌شود. همان‌طور که زوج‌های همجنسگرا در آمریکا تابه‌حال هیچ مشکلی در تربیت فرزندانشان نداشته‌اند.

 

سرنوشت فرزندان بدون پدر

مادرانی که کودک آن‌ها بدون پدربزرگ شده‌اند، تربیت سخت‌تری را برای کودکانشان در پیش دارند. زیرا شما به عنوان مادر خانواده هم باید نقش پدر را ایفا کنید و هم نقش مادر را به‌خوبی انجام دهید. درواقع وظایف شما در زندگی مضاعف می‌شود.

احتمالاً این سؤال در ذهن شما ایجادشده که آیا فرزندانی که بدون پدر، بزرگ می‌شوند و در اطراف خود هیچ‌گونه محبت و عشق این فرشته مهربان را ندارند، خوب می‌شوند و روحیه آن‌ها به زندگی برمی‌گردد یا خیر.

پاسخ این است که بله کاملاً درست است. روحیه کودکان نیز به زودی خوب می‌شود. البته نیاز به عشق بی‌قید و شرط اطرافیان و همچنین مادر دارد. هرچند زندگی منصفانه نیست، اما شما عزیزان نباید اجازه دهید که بال‌های این‌گونه کودکان در زندگی شکسته شود. شما باید بدانید به کودکی که پدر ندارد آن‌چنان محبت کنید تا عدم وجود یکی از والدین را در زندگی احساس نکند‌.

آگهی ترحیم مادر و پدر: طرح، متن مناسب و برنامه ساخت آن را در این مقاله بخوانید:

آگهی ترحیم

تأثیر نبود پدر به دلیل طلاق والدین

پدر و مادری که از یکدیگر جدا می‌شوند، یک زخم سنگینی بر روی قلب فرزندان تا پایان عمر وارد می‌کنند. نباید منکر این ضربه بزرگ در زندگی بچه‌ها شویم. اما این نوع از دست دادن نیز می‌تواند مانند تمامی رها کردن‌های زندگی به‌خوبی التیام یابد. شما عزیزان باید بدانید که ضربه‌هایی که فرزندان طلاق در زندگی مواجه می‌شوند، بسیار کمتر از والدینی هست که مدام در حال جنگ در زندگی هستند. البته زخم‌ها تا مدت‌ها ماندگار است و کودکان ممکن است احساس کنند از سمت یکی از والدین شدند طردشده‌اند. در این صورت احساسات منفی در زندگی به آن‌ها وارد شود. اما شما عزیزان به عنوان والدین باید بپذیرید که طلاق نیز بخشی از زندگی است. تمام تلاش خود را برای حفظ روابط دوستانه بین محیط خانواده به کار بگیرید.

 

علت نفرت از روز پدر

اگر شما عزیزان از روز پدر متنفر هستید و یا اینکه اعصاب شما را به هم می‌ریزد این مطلب برای شماست. برخی از پدرها فرزندان خودشان را ترک کرده‌اند و علاقه‌ای به بچه‌ها ندارند. در خانواده‌هایی که پدر و مادر از همدیگر طلاق گرفته‌اند نیز ممکن است این تنفر از روز پدر در وجود فرزندان و مادر خانواده شکل بگیرد. برخی از خانواده‌ها نیز پدر خود را ازدست‌داده‌اند و از وجود چنین فرشته مهربانی در زندگی محروم هستند.

عشق و محبت پدر زندگی را به هیچ عنوان نمی‌توان انکار کرد، اما اگر شما عزیزان در نقش مادر یک خانواده هستید باید به فرزندان خود عشق و محبت بیشتری بورزید. درواقع به آن‌ها آموزش دهید که مستقل شوند و بتواند بدون پدر زندگی خودشان را ادامه دهند.

خانواده‌هایی که از وجود پدر محروم هستند، معمولاً مادر بسیار سخت کار می‌کند تا زندگی فرزندانش را فراهم کند. در این‌گونه زندگی‌ها کاملاً فقدان وجود پدر قابل‌درک است.

آنچه مهم است شما فرزندان یا مادر عزیز نباید از روز پدر متنفر شوید. سعی کنید در هر حالی شادی و نشاط را به زندگی خود به ارمغان بیاورید و بتوانید جایگزین خوبی برای پدر فراهم کنید.

 

نتیجه‌گیری

هرچند بسیاری از کودکانی که پدر ندارند، ممکن است شادابی و نشاط کافی در زندگی را نداشته باشند، اما مطمئن باشید این‌گونه زخم‌ها با عشق و محبت فراوان التیام می‌یابد. نداشتن پدر به‌هیچ‌وجه نباید به عنوان حائل برای رسیدن این‌گونه کودکان به آینده پررونق و درخشان شود. بهتر است مادر یک خانواده فضا و انگیزه‌ای لازم را برای رفع احتیاجات کودکان فراهم کند.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا