بهداشت و سلامت

واردات واکسن فایزر و مدرنا آزاد شد + جزئیات کامل

واردات واکسن فایزر و مدرنا، براساس گفته رئیس سازمان غذا و دارو از این پس بدون منع می‌باشد. این واکسن‌ها اکنون اجازه واردات از منابع مجاز را دارند که بنا به گفته مسئولین، ممنوعیت و محدودیت برای آنها در صورت تهیه از یک منبع موثق وجود نخواهد داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع آزاد شدن واردات واکسن فایزر و مدرنا بپردازیم و راجع به این موضوع و مسائل پیرامونی آن، با توجه به شیوع پیک پنجم کرونا و افزایش شدید تعداد بیماران و فوتی‌ها بیشتر صحبت کنیم.

واردات واکسن فایزر و مدرنا آزاد شد

فایزر و مدرنا، نام دو واکسن مورد تایید از جانب سازمان‌های بهداشتی در بسیاری از کشورهای غربی است که به ترتیب توسط شرکت‌های آلمانی بیوان‌تک و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده ساخته شده است. این واکسن‌ها امروزه در کشورهای مختلفی استفاده می‌شوند و بنا به داده‌هایی که وجود دارد، تاثیر استفاده از آنها 94-95 درصد با تزریق دو دوز می‌باشد. شما هم ممکن است نام این دو واکسن را به عنوان بهترین واکسن‌های موجود برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا و واکسیناسیون عمومی شنیده باشید.

در پی افزایش شدید فوتی‌ها و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و آغاز پیک پنجم در غالب استان‌های ایران، واردات واکسن فایزر و مدرنا بدون منع اعلام شده است. محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با واردات واکسن فایزر و مدرنا بیان می‌کند که خرید و فروش واکسن فایزر و مدرنا براساس درخواست دولت‌های و کشورهای مختلف انجام می‌شود و بخش خصوص در تامین آن دخالتی ندارد. در همین راستا مسئولان تاکید کرده‌اند که تا پایان تابستان امسال، واردات 40 میلیون دوز واکسن قطعی شده است. در کنار واردات واکسن فایزر و مدرنا، طبق آمارها تاکنون بیش از 21 میلیون دوز واکسن از کشورهای خارجی به ایران وارد شده است و بنا به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن‌های داخلی در حال تولید انبوه می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع واردات واکسن فایزر و مدرنا بپردازیم.

واردات واکسن فایزر و مدرنا | جوان ایرانی

چرا واردات واکسن فایزر و مدرنا آزاد شده است؟

در کنار خبرهایی که مبنی بر آزاد شدن واردات واکسن فایزر و مدرنا در کشور وجود دارد، این سوال مطرح می‌شود که چرا واردات واکسن‌های مدرنا و فایزر اکنون آزاد شده است. این سوال پس از یکسال تاخیر که موجب شده است تا در دوره کنونی، کشور ایران در پنجمین موج سنگین کرونا، شاهد آمارهای جهشی شدید باشد، بسیاری از کاربران را درگیر خود کرده است.

در پاسخ به این سوال بایستی به موارد مختلفی اشاره کرد. از جمله این موارد می‌توان به عواملی همچون:

  • پخش شایعاتی مبنی بر جاسازی وسایل جاسوسی،
  • نامه 2500 نفر از افراد مختلف از جمله وزیر بهداشت امروزی جهت اعلام صریح مخالفت و غیرقابل اعتماد بودن استفاده و واردات واکسن فایزر و مدرنا
  • لجبازی‌های غیرمسئولانه از جانب مسئولان و
  • تکیه بر واکسن‌های داخلی و اسپوتنیک
  • تحریم‌ها و عدم تامین مالی

اشاره نمود. اکنون اما تشدید وضعیت نامناسب سبب شده است تا 359 استان در وضعیت قرمر قرار گیرند و آمارهای مرگ‌و‌میر رفته رفته افزایش یابد.

واردات واکسن فایزر و مدرنا | جوان ایرانی

علت ممنوعیت و عدم واردات واکسن فایزر و مدرنا

اگر بخواهیم تحلیلی بر ممنوع بودن واردات واکسن فایزر و مدرنا داشته باشیم، بایستی به چند مسئله توجه شود که در این رابطه می‌توان گفت:

  • تردید و عدم تجربه: اخبارهای بسیار متفاوتی در اوایل گسترش استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا وجود داشت که برتردید استفاده از این واکسن‌ها می‌افزود. از جمله آنها می‌توان به اعلام یک مقام ارشد علمی مبنی برا ایجاد واکنش آلرژیک در واکسن‌های فایزر، فوت همسر یک پزشک آمریکایی در اثر تزریق واکسن و … اشاره کرد.
  • سابقه تاریخی اعتماد به غرب: یکی از دلایل ممنوعیت واردات واکسن فایزر و مدرنا، تجربه‌های نامناسب و منفی بود که ایران از کشورهای غربی داشت. یکی از این تجربه‌ها، ورود فرآورده‌های خونی آغشته به ویروس HIV توسط فرانسه در سال 1364 بوده است که موجب ابتلای تعدادی از بیماران به مشکلاتی از جمله هپاتیت، ویروس HIV و ایدز شد.
  • عدم وجود دید مناسب نسبت به آمریکا: وجود مواردی شک‌ برانگیز از جمله اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها از گرفتن واکسن فایزر خودداری می‌کنند، اعمال تاییدیه اورژانسی واکسن در ایران، ابهام در رابطه با ارسال واکسن در دولت ترامپ که بیشترین فشار را بر ایران وارد می‌کند و … از جمله دلایلی بوده است که واردات واکسن فایزر و مدرنا را در تردید و ابهام فرو برد.
  • قاعده فقهی دفع ضرر: براساس این قاعده، از انجام کاری که ممکن است به شما ضرری وارد کند، بایستی پرهیز شود. نمونه این قاعده را می‌توانید در احکام روزه و منع شدن افرادی که روزه گرفتن برای آنها ضرر دارد، مشاهده کنید. همین عامل سبب شده است تا واردات واکسن فایزر و مدرنا نیز برای جلوگیری از آزمایش آن بر روی مردم ایران، ممنوع شود.
علل ممنوعیت واردات واکسن فایزر و مدرنا | جوان ایرانی

وضعیت واکسن‌ های ایرانی

طبق آخرین آمارها، در کنار خبر واردات واکسن فایزر و مدرنا، اخباری در مورد واکسن‌های ایرانی نیز وجود دارد که بنا به گفته عضو کمیته ملی واکسن کووید 19، 8 پروژه پژوهشی در این زمینه در حال انجام است. بنا به گفته دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دنیا در حدود 108 واکسن در مرحله آزمایش بالینی می‌باشد که در این میان، 19 واکسن‌ در فاز سوم و 5 واکسن در فاز چهارم می‌باشد. از میان این 8 واکسن ایرانی، یکی از آنها به جهت مشابهت به مدل خارجی از لیست تولید خارج شده است.   در این میان:

  • واکسن نورا از دانشگاه بقیة الله در فاز یکم
  • واکسن‌های کووپارس و فخزا در فاز دوم
  • واکسن‌های پاستووک و اسپایکوژن و نیز یک شرکت دیگر در حوزه ساخت واکسن در فاز سوم
  • واکسن‌های کووبرکت و پاستووک نیز در مرحله استفاده اضطراری قرار گرفته‌اند.

بنا به گفته عضو کمیته واکسن کووید 19، 21 طرح واکسن در ایران در حال انجام است که شامل 3 طرح براساس ویروس کشته شده، 2 طرح براساس پلتفرم ناقل ویروسی، 3 طرح براساس اسید نوکلوئیک و 13 طرح مبنی بر پروتئین نوترکیب برای ساخت واکسن در پیش گرفته شده است.

همچنین در مورد واکسن اسپوتنیک ایرانی که با همکاری روسیه انجام می‌شود، رئیس سازمان غذا و دارو در مورد این واکسن گفته است که مراحل انتقال دانش فنی برای ساخت واکسن انجام شده است و در صورت تاییدیه شرکت‌های روسی و موفق بودن نمونه‌های تولیدی، تولید در کشور شروع می‌شود.

وضعیت واکسن های ایرانی | جوان ایرانی

جمع بندی در مورد واردات واکسن فایزر و مدرنا

در یک جمع‌بندی کلی راجع به آزاد شدن واردات واکسن فایزر و مدرنا، طبق گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، منعی برای وارد این واکسن‌ها وجود ندارد و واردات 40 میلیون دوز واکسن تا پایان تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است. این مقام گفته است که 120 میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون ایران در نظر گرفته شده است که می‌تواند شامل واردات واکسن فایزر، واردات واکسن مدرنا، واکسن سینوفارم چینی، واکسن اسپوتنیک روسیه‌ای و نیز واکسن‌های داخلی می‌باشد.

در حال حاضر بیش از 13 میلیون و 893 هزار نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که از این میان 3 میلیون و 401 هزار نفر نیز واکسن دوز دوم را تزریق کرده‌اند. طبق آخرین آمارها، واکسن‌های تزریقی به میزان 17 میلیون و 294 هزار دوز رسیده است و از این میان، هفت درصد واکسن‌ها از نوع تولید داخل می‌باشد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، میزان استفاده از واکسن‌های داخلی تا آخر شهریور به 35 درصد خواهد رسید.

شما میتوانید مطالب بیشتر در حوزه سلامت را از این قسمت دنبال کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا