مهارت های زندگی

تقویت فن بیان با ۱۹ تکنیک ساده + دلایل اهمیت فن بیان قوی

تاثیر فن بیان قوی در زندگی + کسب و کار

برای اینکه در هر جمعی بتوانید جذاب صحبت کرده و تأثیرگذار ظاهر شوید، نیاز است که با روش‌های فن بیان قوی آشنا باشید. در این بخش از جوان ایرانی برای شما بیان می‌کنیم که فن بیان چیست؟ سپس دلایل اهمیت آن و اینکه چگونه می‌توانید فن بیان خوب و حرفه‌ای داشته باشید را به طور کامل شرح می‌دهیم.

 

فن بیان چیست؟

برای برخی از افراد ممکن است این سؤال پیش بیاید که اصلاً فن بیان چیست و چگونه باید آن را تقویت کرد. تعریف فن بیان با توجه به حیطه کاری افراد متفاوت تعریف می‌شود. به عنوان مثال اگر شما مجری باشید نیاز است که بتوانید به خوبی نظر مخاطبان خود را جلب کنید. از طرفی اگر گوینده باشید نیاز است که کلمات را درست ادا کرده و به خوبی صحبت کنید. به‌طورکلی تعریف‌های متفاوتی از فن بیان در شغل‌ها و مکان‌های مختلف تعریف می‌شود.

 

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم؟ ۱۹ راهکار ساده

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم
چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم

شما هر شغلی که داشته باشید و یا حتی در جایگاه پدر مادر، کارمند، دانشجو و یا دانش‌آموز قرار گرفته باشید، بارها پیش آمده که نیاز دارید صحبت‌های تأثیرگذاری داشته باشید. شما عزیزان باید بدانید که اگر فن بیان خوبی نداشته باشید، در انتقال افکار و اهداف خود شکست خواهید خورد. در ادامه این بخش از جوان  ایرانی برای شما به طور کامل شرح می‌‎دهیم که چگونه فن بیان حرفه‌ای داشته باشید.

۱) تنظیم حالت چهره

سعی کنید هنگام صحبت کردن صورت شما آرام و خنثی اما دلپذیر به نظر برسد. بهتر است بدون تنش و یا اینکه لب‌های خود را لیس بزنید، حالات چهره خود را تنظیم کنید. قبل از سخنرانی برای جلسات مهم، از فردی که به او اعتماد دارید، درخواست کنید که نسبت به صحبت غیررسمی شما نظر بدهد.

خودتان را در جلوی آیینه بررسی کرده و مشاهده کنید هنگامی‌که به طور طبیعی صحبت می‌کنید، چهره شما در چه حالتی است.

فراموش نکنید که داشتن چهره‌ی دلپذیر و آرام تأثیر بسیار مثبتی بر موفقیت‌های زندگی شما می‌گذارد. در ابتدا از چهره خودآگاه شده و سعی کنید آن را بهبود دهید.

۲) لبخند بزنید

لبخند زدن تأثیر دوطرفه دارد. درواقع باعث جریان بیشتر خون به مغز شما می‌شود، خلق‌وخوی شما بهتر شده و درنتیجه به دیگران احساس خوشایندی را منتقل می‌کنید.

۳) اطمینان از ظاهر خود

سعی کنید به‌ظاهر خودتان اطمینان داشته باشید. لباس‌های خود را مدام مرتب نکنید و یا اینکه یک دقیقه در میان دست به موهایتان نکشید. اگر این کارها را انجام دهید حواس مخاطب را پرت کرده و نمی‌توانید تأثیرپذیری خوبی داشته باشید.

۴) داشتن اعتماد به نفس کافی

سخنرانی خود را تا پایان آن با اعتماد به نفس کافی پیش ببرید‌‌. درواقع همان‌طور که باید به ظاهر خود مطمئن باشید، به نوع صحبت‌های خود نیز باید اعتماد کافی داشته باشید. برای اینکه اعتماد به نفس شما در این مورد افزایش پیدا کند می‌توانید چندین بار در جلوی آینه ایستاده، خود را در حضور دیگران تصور کنید و شروع به سخنرانی کنید. همچنین می‌توانید کتاب‌های افزایش اعتماد به نفس را مطالعه کنید. اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید کار شما بسیار سخت می‌شود، زیرا نمی‌توانید منظور خودتان را به خوبی به مخاطب منتقل کنید.

۵) تکان دادن سر

اگر شما هنگام ارائه و پرسش دیگران سر خود را تکان دهید، درواقع به دیگران ابراز علاقه کرده و نشان می‌دهید که به نظرات آن‌ها توجه کافی را دارید. بنابراین تکان دادن سر هنگام صحبت کردن طرف مقابل را فراموش نکنید.

چگونه شنونده خوبی باشیم؟ مهارت گوش کردن را در این مطلب بخوانید:

مهارت گوش کردن چیست؟

۶) آرامش داشته باشید

اگر شما سخنرانی و یا ارائه خاصی دارید باید بدانید که همه‌چیز به همین چند دقیقه و یا چند ثانیه بستگی دارد. پس باید تمام تلاش خود را بکنید، اما این مورد نباید باعث استرس شما شود. سعی کنید به توانایی‌های خودتان ایمان داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید. فرقی ندارد که در زمان صحبت کردن شما چه اتفاقی می‌افتد، مهم این است که شما تمام تلاش خود را انجام دهید.

۷) نشستن و یا ایستادن صحیح

فراموش نکنید که طرز صحیح نشستن و ایستادن بر روی صحبت کردن شما بسیار تأثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید صاف بایستید و یا درست بنشینید تا بتوانید به خوبی نفس کشیده و صدای خود را با قدرت نفوذ بیشتری به گوش دیگران برسانید. همچنین می‌توانید چانه خود را کمی بالا ببرید تا تنفس بهتری داشته باشید. همان‌طور که گفتیم گاهی از اوقات می‌توانید سر خود را نیز تکان دهید تا بتوانید بهتر صحبت کنید.

۸) داشتن آمادگی لازم

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم
چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم

برای تقویت قدرت بیان خود لازم است که آمادگی مناسب را داشته باشید. درواقع شما می‌توانید هرروز صبح عضلات صورت خود را ماساژ دهید، ماهیچه‌های گردنتان را شل کرده و تمرین‌های تنفسی را مرتب انجام دهید. صدایتان به طور شگفت‌انگیزی بر روی فن بیان شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین هرروز صبح زمانی را برای خوب صحبت کردن اختصاص دهید.

۹) خجالت نکشید

برخی از افراد به دلیل اینکه معمولاً خجالتی هستند، حتی از ابراز نظرات خودشان خودداری می‌کنند. شما باید بدانید که چگونه فن بیان خوب و قوی داشته باشد، درنتیجه بتوانید به خوبی صحبت کنید و خجالت را کنار بگذارید.

۱۰) تمرین کنید

برای اینکه فن بیان قوی داشته باشید نیاز است که حداقل برای بهبود فردی خود وقت بگذارید. در این صورت مطمئن باشید که تأثیر آن در کار و زندگی شما بسیار زیاد خواهد بود. اما عجله نکنید شما عزیزان باید بدانید که تقویت فن بیان به مرور زمان بهتر می‌شود و کار یک روز و یک هفته نیست!

۱۱) شرکت در کلاس‌های فن بیان

برای تقویت فن بیان خود می‌توانید به صورت حضوری و یا حتی غیرحضوری در کلاس‌های تقویت فن بیان شرکت کنید. در این کلاس‌ها مطالبی را آموزش می‌بینید که به کمک آن‌ها می‌توانید به خوبی صحبت کرده و مهارت‌های کلامی خود را تقویت کنید.

۱۲) خودداری از تیکه کلام‌ها

برخی از افراد از تیکه کلام‌هایی مانند اِ یا اوم و کلماتی از این قبیل بسیار استفاده می‌کنند. اما شما باید بدانید که اگر این کلمات را بیش‌ازحد تکرار کنید، حوصله مخاطب سر رفته و در این صورت مخاطب دقتی به صحبت‌های شما نمی‌کند، بنابراین بهتر است از این کلمات خودداری کنید. برای اجتناب از کلمات جا پر کن نیاز است که از قبل شما آماده باشید و هنگام صحبت کردن به هیچ وجه عجله نکنید. اگر جمله مدنظر خود را فراموش کردید، به جای استفاده از این کلمات بهتر است مکث کرده و سکوت کنید. سکوت بسیار بهتر از کلمات جا پر کن هست.

۱۳) افزایش کتاب خواندن

سعی کنید کتاب زیاد بخوانید، در این صورت دایره واژگان شما افزایش پیدا کرده و درنتیجه می‌توانید جذاب‌تر صحبت کرده و بر روی مخاطب خود تأثیر بیشتری بگذارید. بنابراین هر چه کتاب‌های بیشتری بخوانید فن بیان شما قوی‌تر می‌شود.

۱۴) تصویرسازی سخنرانی

برای اینکه بتوانید خوب صحبت کنید، باید مدام خودتان را در معرض صحبت کردن قرار داده و ترس خود را از این موضوع کنار بگذارید. برخی از افراد برای اینکه احساس می‌کنند که نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند، درنتیجه کمتر از دیگران در جلسات حضور داشته و حتی نظرشان را در مورد موضوعات مختلف بیان نمی‌کنند. اما نیاز است که شما روزانه برای تقویت مهارت خود، خود را در معرض صحبت کردن قرار دهید و ترس و خجالت خود را کنار بگذارید.

۱۵) شیوه صحیح تنفس

در هنگام صحبت کردن سعی کنید تنفس‌های خود را کمتر نکنید و تعداد آن‌ها را افزایش ندهید، زیرا این موارد نشان دهنده این است که شما درگیر فشار و استرس زیادی هستید که به شدت روی فن بیان شما تأثیر منفی می‌گذارد.

۱۶) کنترل کردن حجم صدا

سعی کنید به حجم صدای خود نظارت داشته باشید. هنگام صحبت کردن آن را بسیار بالا و یا بسیار پایین نگه ندارید. درواقع کنترل صدا و حجم آن بر روی فن بیان شما بسیار اثر می‌گذارد. البته برخی از افراد در صحبت کردن سرعت بسیار زیادی داشته و درنتیجه صدای آن‌ها ناخدا گاه بالا می‌رود. فراموش نکنید که سرعت صحبت‌های شما در طول سخنرانی نباید ثابت باشد، بلکه بسته به موضوع می‌توانید سرعت خود را تغییر دهید.

۱۷) ارتباط چشمی مناسب

در حین صحبت کردن سعی کنید به چشم‌های افراد دیگر نگاه کنید. به هیچ وجه به در دیوار سقف و مواردی از این قبیل نگاه نکنید. البته سعی کنید این ارتباط چشمی تمرکز شما را به هم نزند. اگر احساس می‌کنید که تمرکز شما به هم می‌خورد، می‌توانید نگاهی گذرا به اطرافیان داشته باشید.

۱۸) خواب کافی داشته باشید

حتماً قبل از سخنرانی کافی داشته باشید. معمولاً بدن انسان بین ۶ تا ۸ ساعت استراحت در شب نیاز دارد. مراقب باشید که خستگی بر روی صدای شما تأثیر نگذارد.

۱۹) عجله نکنید

در هنگام صحبت کردن کلمات و جملات را بسیار شمرده بیان کنید. به هیچ وجه شتاب و عجله به خرج ندهید. البته این‌که می‌گوییم شمرده صحبت کنید، به این معنی نیست که بسیار آرام صحبت کرده و مکث طولانی داشته باشید، زیرا باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود. به طور کلی به‌گونه‌ای صحبت کنید که مخاطب منظور شما را به خوبی متوجه شود.

طرز حرف زدن با همسر چگونه است؟ جذب همدیگر با حرف زدن درست را در این مطلب بخوانید:

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

 

دلایل داشتن فن بیان قوی و حرفه‌ای

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم
چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم

برای برخی از افراد این سؤال ایجاد می‌شود که اصلاً چرا باید فن بیان قوی و خوبی داشته باشیم؟ در ادامه این بخش از جوان ایرانی دلایل داشتن فن بیان قوی را بیان می‌کنیم.

به دست آوردن فرصت‌های تازه

اگر شما نتوانید درخواست خود را به خوبی بیان کنید، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهید. حتی نمی‌توانید شغل مناسب پیدا کرده و یا از کارفرما یا مدیر خود درخواست افزایش حقوق داشته باشید. حتی با فرد موردعلاقه خود نمی‌توانید به خوبی صحبت کنید زیرا فن بیان شما خوب نیست. بنابراین افراد باید چگونگی داشتن فن بیان قوی را آموزش ببینند.

گرفتن حق خود

اگر شما عزیزان فن بیان قوی داشته باشید، می‌توانید از حقوق خود دفاع کرده و از ضایع شدن آن جلوگیری کنید.

بیان احساسات خود

بسیاری از افراد حتی نمی توانند به افراد نزدیک خود ابراز علاقه و احساسات کنند! زیرا آن‌ها فن بیان قوی برای این‌گونه مکالمات را ندارند. بنابراین سعی کنید این نوع مهارت را درون خود تقویت کنید تا بتوانید احساسات خود را به‌خوبی بیان کنید.

موفق شدن در شغل موردعلاقه

بسیاری از افراد هرچند که مهارت‌های و شایستگی‌های کافی برای شغل موردنظرشان را دارند، اما به دلیل اینکه فن بیان قوی ندارند نمی‌توانند به خوبی مهارت‌های خودشان را نشان دهند و لیاقت و توانایی‌هایشان را ثابت کنند. درنتیجه نمی توانند در شغل خودشان موفق شوند. بنابراین اگر شما فن بیان قوی و حرفه‌ای داشته باشید در شغل موردعلاقه خود موفق می‌شوید.

تشویق شدن

برخی از افراد مهارت‌های بسیار زیادی دارند و درواقع چیزهای بسیار زیادی بلد هستند، اما صرفاً به دلیل نداشتن فن بیان قوی نتوانستند آن را برای دیگران بازگو کنند. نظرات، ایده‌ها و مهارت‌های زیادی درون آن‌ها دفن می‌شود. اما اگر شما از فن بیان حرفه‌ای برخوردار باشید، مهارت‌های خود را نشان داده و حتی ممکن است مورد تشویق و تحسین دیگران قرار بگیرید.

اظهار نظر کردن

برخی از افراد نظرات خوبی برای یک بحث دارند. اما به دلیل اینکه فن بیان خوب و قوی ندارند، نمی توانند آزادانه نظرشان را بیان کنند. بنابراین حتماً آموزش داشتن فن بیان قوی را پیگیری کنید تا در مورد مسائل مختلف بتوانید ابراز وجود و اظهار نظر کنید.

 

سخن پایانی

در این بخش از جوان ایرانی برای شما به طور کامل شرح دادیم که چگونه می‌توانید فن بیان خوب و جذابی داشته باشید. شما باید یاد بگیرید که روابط عمومی خود را بالاتر برده و به زیبایی هر چه بیشتر صحبت کنید. فراموش نکنید که پرانرژی بودن اثربخشی کلام شما را بیشتر می‌کند. تمامی افراد نیاز است که بتوانند خوب صحبت کنند تا با دیگران تعامل خوبی داشته باشند، همچنین سخنرانی و ارائه‌های خود را موفقیت‌آمیز به پایان برسانند.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا