بهداشت و سلامت

کاربرد دستگاه تصفیه آب چیست؟

امروزه به دلیل رشد جمعیت و افزایش آلودگی های مختلف، کیفیت آب در اکثر مناطق کاهش یافته است. آب سخت و آلوده و مصرف آن موجب بیماری های خطرناکی در انسان می شود. چرا که در آن مواد و سموم زیادی وجود دارد که برای ما بسیار مضر هستند. آب تصفیه و استفاده از دستگاه تصفیه آب، بهترین روش برای دستیابی به آبی سالم و بهداشتی است. ما در این مقاله ابتدا هدف از تصفیه آب را بازگو و سپس به مراحل و انواع دستگاه های تصفیه می پردازیم.

کاربرد دستگاه تصفیه آب چیست؟

هدف از تصفیه آب

بهتر است مطلب را با این سوال آغاز کنیم که دستگاه تصفیه آب چیست؟ دستگاه تصفیه آب وسیله ای است که می تواند توسط فیلتر هایی که دارد آلاینده ها و مواد مضر را از آب جدا کند و آبی سالم و بهداشتی در اختیار ما قرار دهد. اما هدف از تصفیه آب چیست؟
همه ما از فواید نوشیدن آب برای سلامتی بدن آگاهی داریم ولی هر روز به دلیل آلوده شدن سطح خاک ها توسط مواد سمی و آفت کش ها و فاضلاب کارخانه ها و باران های اسیدی، آب های سطحی زمین نیز آلوده تر می شود و این آلودگی ها به آب های زیر زمینی راه پیدا کرده و در نهایت وارد لوله کشی های آب شهری می شود و آن را آلوده می کند. سیستم تصفیه آب شهری به راحتی نمی تواند این آلاینده های محلول در آب را از بین ببرد. در نتیجه در دراز مدت نوشیدن این آب آلوده منجر به بیماری های خطرناکی می شود که ممکن است باعث مرگ ما نیز شود. اما این آلودگی ها چیست و چه خطراتی برای انسان دارد؟

نیترات بیشترین آلاینده ای است که در آب شهری وجود دارد. این ماده از طریق کود های شیمیایی و حیوانی و فاضلاب های صنعتی وارد آب می شود. این ماده برای کودکان و زنان باردار خطرناک تر است. نیترات باعث بیماری های تنفسی و ریوی می شود و یکی از عوامل سرطان نیز می باشد.

به دلیل استفاده از لوله های آهنی در شبکه ی آبرسانی، این لوله ها دچار پوسیدگی خواهد شد و به همین علت لایه های پوسیده آهن یا همان زنگ آهن و رسوبات آن وارد آب می شود و آن را آلوده می کند.

آفت کش ها و مواد شیمیایی که در کشاورزی برای از بین بردن آفات گیاهان استفاده می شود یکی از عوامل اصلی آلودگی آب است. از جمله ماده ای به نام آرسنیک که وجود آن در بدن باعث مشکلات کم خونی، گوارشی، بی اشتهایی و … خواهد شد.

کلر موجود در آب که از آن به عنوان ضد عفونی کننده در سیستم تصفیه شهری استفاده می شود، خودش یک ماده شیمیایی است که باعث رشد سلول های سرطانی می شود و برای پوست و مو و چشم انسان بسیار خطرناک است.

فلوراید نیز یکی دیگر از این مواد مضر می باشد که وجود آن در آب موجب پوسیدگی دندان ها و کاهش ضریب هوشی کودکان و درد های استخوانی می گردد.
فاضلاب بیمارستان ها نیز یکی دیگر از عوامل خطرناک آلودگی آب ها هستند که اگر به طور کامل تصفیه نشوند میکروب ها و ویروس های زیادی از طریق آن وارد آب می شود و باعث بیماری های عفونی خطرناکی خواهد شد.

با شناخت قسمتی از این آلودگی ها بهتر اهمیت تصفیه آب را درک خواهیم کرد. با استفاده از دستگاه تصفیه آب تمامی آلودگی آب از بین می رود و با حذف نیترات و سایر مواد مضر، آبی استاندارد و بهداشتی خواهیم داشت و سلامت خود و خانواده مان را تضمین خواهیم کرد.

مراحل دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب دارای فیلتر ها و مراحل مختلفی هستند که در هر یک از این مراحل ، فیلتر ها وظیفه ی خاصی ا انجام می دهند. دستگاه های 6 مرحله ای اسمز معکوس امروزه بهترین و مناسب ترین دستگاه برای تصفیه سازی آب می باشند که این اطمینان را به شما می دهند تمام آلودگی های آب را از بین می برد. روش اسمز معکوس یک روش بین المللی برای تصفیه آب است. ما در اینجا به بررسی هر یک از انواع فیلتر های تصفیه آب خانگی و مراحل آن به ترتیب می پردازیم:

مرحله اول: فیلتر پروپیلن
این فیلتر منافذ بسیار زیادی با قطر 5 میکرون دارد که وظیفه ی آن حذف شن و ماسه و گل و لای و رسوبات آب است. بدیهی است موادی که قطر آنها از 5 میکرون بیشتر است از این فیلتر عبور خواهند کرد و تصفیه نمی شوند. فیلتر پروپیلن هر 6 ماه یک بار باید تعویض شود.

مرحله دوم: فیلتر کربنی
این فیلتر که از جنس کربن است مواد شیمیایی و سمی را از بین می برد و هم چنین وظیفه ی از بین بردن بو و طعم بد آب را نیز دارد. این فیلتر نیز هر 6 ماه یک بار باید عوض شود.

مرحله سوم: فیلتر کربن بلاک
این فیلتر استوانه ای شکل منافذ بسیار ریزی با قطر 1 میکرون دارد و مواد ریز تری که از فیلتر اول عبور کرده اند را از بین می برد. زمان تعویض این فیلتر نیز هر 6 ماه است.

مرحله چهارم: فیلتر ممبران
این فیلتر در واقع کار اسمز معکوس را انجام می دهد و وظیفه ی تصفیه کامل آب به عهده آن است. منافذ فیلتر ممبران 0001/0 میکرون است و تقریبا تمامی مواد مضر آب را حذف می کند. این فیلتر دارای دو خروجی است که خروجی اول مواد مضری که از آب جدا شده اند را وارد فاضلاب می کند و خروجی دوم نیز آب مقطر تولید شده را وارد مخزن دستگاه می کند. فیلتر ممبران باعث کاهش سختی آب و هم چنین شیرین شدن آن نیز می گردد و مهم ترین فیلتر دستگاه است. عمر این فیلتر بین یک سال تا یک سال و نیم است.

مرحله پنجم: فیلتر پست کربن
هنگامی که آب بعد از مرحله چهارم وارد مخزن دستگاه می شود ممکن است هنوز بوی بدی داشته باشد. وظیفه ی این فیلتر از بین بردن بو و طعم نا مطبوع آب است. و بعد از یک سال باید عوض شود.

مرحله ششم: فیلتر مینرال یا قلیایی
فیلتر مینرال مواد معدن و املاح مفیدی که توسط فیلتر ممبران حذف شده است را به آب برمی گرداند. فیلتر قلیایی نیز همین کار را انجام می دهد به علاوه این که به آب حالت قلیایی می دهد و ph  آن را بالا می برد که برای بدن بسیار مفید است. عمر این فیلتر ها نیز یک سال است.

علاوه بر فیلتر مینرال و قلیایی فیلتر های فرا بنفش نیز وجود دارند که برای از بین بردن موجودات زنده آب بسیار موثر است. دستگاه های اسمز معکوس بر حسب هر تعداد فیلتری که استفاده می کنند به 6 الی 8 مرحله تقسیم می شوند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب چیست؟

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی انواع مختلفی دارند و شما بر حسب نیازتان و مکانی که زندگی می کنید باید آن ها را تهیه کنید. این دستگاه ها از نظر مکانیزم تصفیه در دو روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون رایج هستند. دستگاه های اولترافیلتراسیون بدون برق کار می کنند و پمپ و مخزنی هم ندارند و بیشتر مناسب مناطقی هستند که آب رسوبات بیشتری داشته باشد. اما در از بین بردن دیگر آلودگی های آب، قدرت اسمز معکوس را ندارد. به دلیل کم مصرف بودن آن و هم چنین قیمت پایین تر نسبت به دستگاه های اسمز معکوس، طرفداران خاص خودش را دارد.

روش اسمز معکوس بهترین روش برای از بین بردن تمام آلودگی های آب است و تا 99 درصد می تواند این آلودگی ها را از بین ببرد. نسبت به اولترافیلتراسیون قیمت بالاتری دارد اما این اطمینان را به شما می دهد که آبی سالم و گوارا و استاندارد در اختیارتان قرار خواهد داد. این دستگاه ها در انواع قلیایی، فرابنفش و اکسیژن ساز در بازار عرضه می شوند.
هم چنین از لحاظ شکل و طراحی دستگاه های تصفیه آب در انواع زیر سینکی و رومیزی و دیواری عرضه می شوند که دستگاه های زیر سینکی بسیار رایج تر هستند و کاربری آسان تری نیز دارند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا