آشپزی و خانه داری

انواع قهوه های کافی شاپی که شاید اسم آن ها را نشنیده باشید

طرز تهیه انواع قهوه های کافی شاپی شامل اسپرسو، ریسترتو، آمریکانو، دوپیو و ....

تنوع در نوشیدنی‌ها بخصوص قهوه آنقدر زیاد است که هرچند مورد را ذکر کنیم فقط نوک یک کوه یخ حساب می‌شود. بعید است فردی در طول زندگی قادر به چشیدن همه آنها باشد. با توجه به اینکه قهوه بخشی مهمی از فرهنگ‌ها و تاریخ‌های جهان است، همیشه می‌توانید نوع جدیدی را پیدا کنید که قبلاً هرگز نشنیده‌اید. در این مقاله به معرفی چند نمونه از قهوه و روش تهیه آنها را برای آشنایی بیشتر شما پرداخته‌ایم.

اسپرسو (Espresso )

اسپرسو نوعی قهوه معروف از ایتالیا است. با عبور بخار با فشار بالا از دانه های آسیاب شده قهوه، این محصول درست می‌شود. محصول نهایی یک قهوه غلیظ با کف خامه‌ای است. به دلیل ضخامت و سطح بالای کافئین، اغلب پایه‌ای برای تهیه نوشیدنی‌های دیگر قهوه مانند Americano است.

اسپرسو یکی از محبوب ترین قهوه‌های ایتالیا است که به عنوان پایه برای اکثر قهوه‌های دیگر عمل می‌کند.

ریسترتو (Ristretto)

این قهوه هم ایتالیایی است. یک اسپرسو مانند اسپرسوی معمولی; اما با نصف مقدار آب ساخته می‌شود. بنابراین محصول نهایی یک اسپرسو غلیظ تر است. تفاوت این قهوه با اسپرسو در حجم شات سرو آنها و میزان آب در دستور تهیه است; که ریسترتو کمتر است.

آمریکانو (Americano)

caffè Americano یک اصطلاح ایتالیایی برای قهوه آمریکایی است. این نام از سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم در ایتالیا گرفته شده است. آنها با استفاده از آب اسپرسو را رقیق کرده تا به همه افراد برسد. در واقع از آب برای جیره بندی مقادیر کمی اسپرسو موجود در آن زمان استفاده می‌کردند.

پایه قهوه آمریکانو، اسپرسو است. مقدار زیادی آب گرم روی قهوه ریخته می‌شود تا اسپرسو ضعیف شود و یک شات کوچک اسپرسو به یک فنجان بزرگ قهوه تبدیل شود.

Long black

قهوه لانگ بلک طعم قویتری نسبت به Americano دارد. این قهوه را با ریختن دو شات ریسترتو یا اسپرسو روی مقدار کمتری آب درست می‌کنند; بنابراین طعم آن قوی تر است.

دوپیو (Doppio)

Doppio یا در زبان انگلیسی “دابِل”، یک شات حاوی اسپرسو دابل است. یعنی حجم اسپرسو مصرفی دو برابر شده است. در واقع اسپرسو با حجم دو برابر از پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز عبور می‌دهند. این روزها، دوپیو یا همان دابل یا دوبل اسپرسو، اغلب به عنوان شات استاندارد اسپرسو در نظر گرفته می‌شود. زیرا اسپرسو سینگل شات به دلیل آنکه غلظت کمتری دارد برای بسیاری افراد راضی کننده نیست.

قهوه پُراُوِر (Pour Over Coffee)

قهوه فیلتری یا چکه ای نام دیگری است که به این نوع قهوه می‌گویند. در این روش ابتدا یک فیلتر کاغذی را که می‌توان از لوازم آزمایشگاهی آن را تهیه کرد، روی دریپر و آن را روی لیوان یا ماگ قرار می‌دهند. قهوه آسیاب شده را روی کاغذ فیلتر می‌ریزند. سپس آب جوش را به شکل دورانی، آهسته و یکنواخت روی آنها می‌ریزند. در هنگام ریختن آب جوش نباید روی یک نقطه متمرکز شد. همه این مراحل در کیفیت و طعم متمایز قهوه که لایت و مدیوم است تاثیر می‌گذارد. تهیه پُر اُور به طور خلاصه شامل این سه مرحله یعنی خیساندن، انحلال و انتشار یا جاری شدن قهوه از ظرف است.

قهوه غوطه ور( Immersion coffee)

این قهوه با غوطه‌ور شدن دانه‌های قهوه که خیلی هم ریز آسیاب نشدن در آب جوش به دست می‌آید. برای این روش قهوه را در ظرفی مثل فرنچ پرس (French Press) در واقع جایی که برای مدتی قهوه خیس بخورد، تا عصاره آن در آب ترکیب شود و دم بکشد، می‌ریزند. یا به روش دیگر در آب درحال جوشیدن بیش از پنج دقیقه می‌جوشانند. قهوه فرنچ پرس یکی از محبوب ترین انواع قهوه غوطه وری است.

فلت وایت (Flat white)

یک قهوه محبوب بر پایه شیر است که با مقدار کمی از اسپرسو و مقداری بیشتر از شیر بخارپز (Steamed Milk) و همچنین مقدار اندکی شیر فوم گرفته تشکیل شده است. عطر و طعم اسپرسو همچنان غالب است. شیر به عنوان یک طعم حمایت کننده عمل می‌کند.

کاپوچینو

کاپوچینو از اسپرسو و شیر تشکیل شده است. در کاپوچینو شیر به دو شکل به یک میزان وجود دارد. این نوشیدنی حاوی 1/3 اسپرسو، 1/3 شیر بخار پز (Steamed Milk) و 1/3 شیر کف دار (فوم ) است. Cappuccino را می‌توانید به روش‌های مختلف سرد، گرم و همراه با خامه به جای شیر سرو کنید.

 

خواص چای سبز و نحوه دم کردن آن را در این مقاله بخوانید:

خواص چای سبز

لاته

یک کافه لاته با کاپوچینو متفاوت است; زیرا حاوی مقدار زیادی شیر است. در حالی که کاپوچینو طعم قویتر اسپرسو را حفظ می‌کند. همچنین تفاوت آن با قهوه فلت وایت این است که میزان فوم شیر در لاته بیشتر است. در صورتی که در منو کافه فلت وایت وجود نداشت، لاته گزینه تقریبا مشابه به فلت وایت است. اما باید توجه داشت در هنگام سرو، لاته باید در یک کپ با حجم بیشتری نسبت به flat white سرو شود. یک کافه Latte به اصطلاح”شیر ترین” طعم را در بین تمام قهوه‌های پایه شیر دارد.

Piccolo Latte

لاته Piccolo یا یک لاته کوچک با ریختن شیر گرم روی شات ریسترتو درست می‌شود. بنابراین در اصل کمی شیر قهوه است. کافه‌ها معمولاً آن را در یک کپ کوتاه 100 میلی‌لیتری لاته سرو می‌کنند،نام‌های دیگری نیز برای این قهوه وجود دارد مانند Cataldo (اسپانیایی) و Mezzo-Mezzo (استرالیایی). از آنجا که ممکن است نوشیدن دو یا سه شیر قهوه در روز طاقت‌فرسا باشد، نوشیدن چند شات از این شیرهای کافئین دار کوچکتر می‌تواند جایگزینی مناسب باشد.

اسپرسو ماکیاتو

Macchiato  یک قهوه ایتالیایی قوی است که فقط مقدار کمی شیر دارد. اسپرسو ماکیاتو که ریشه ایتالیایی دارد به معنی «لکه دار » است. این نام لکه، به دلیل مقدار ناچیز شیر یا فوم شیری روی آن است. بسته به اینکه در کجای دنیا هستید و از چه فنجانی استفاده می‌کنید، ممکن است تفاوت‌هایی در سرو این قهوه وجود داشته باشد. همچنین مقدار اسپرسو در این قهوه سلیقه‌ای است و می‌توان از یک شات یا دو شات اسپرسو استفاده کرد.

لاته ماکیاتو

Latte Macchiato به معنای “شیر لکه دار” است و این نوشیدنی اساساً یک لیوان شیری است که اسپرسو در آن میزان کمتری دارد; یعنی با قهوه ناچیز شیر را لکه دار می‌کنند. لاته ماکیاتو مواد کافه لاته را دارد; اما به گونه‌ای دیگر ساخته و سرو می‌شود. یک ماکیاتو لاته عالی در یک لیوان بلند قرار دارد و شما می‌توانید لایه‌های فوم شیر در بالا، اسپرسو در وسط و شیر را در پایین لیوان ببینید.

کورتادو (cortado)

کورتادو ترکیبی یکنواخت از اسپرسو و شیر بخارپز است، که بافتی یکدست در مقایسه با لاته، کاپوچینو و مواردی از این دست دارد. کف آن به اندازه کافی نیست و نسبت قهوه به شیر می‌تواند 1: 1 و یا 1: 2 باشد. این قهوه در یک لیوان سرو می‌شود که ظرفیت آن باید بین 150-200 میلی لیتر باشد. قهوه cortado در آمریکای لاتین، پرتغال و اسپانیا بسیار محبوب است.

موکا Mocha(Ccino)

Mochaccino از انواع کافه لاته است; البته همه همچین اعتقادی ندارند. موکا مانند یک قهوه شکلاتی خامه‌ای است. این قهوه شامل یک شات اسپرسو دابل، طعم دهنده‌هایی چون شکلات داغ یا شربت شکلات و شیر کف دار می‌باشد. معمولاً عطر قهوه موکا از پودر کاکائو یا شربت شکلات است. در صورت تمایل می‌توانید مقداری دارچین، خامه زده شده یا مواد اضافی طبق سلیقه خود بر روی آن اضافه کنید.

همانطور که در ابتدا گفته شد تنوع قهوه بسیار زیاد است; که در این مقاله به چند مورد به شکل خلاصه اشاره شد. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات مختصر و لازم را دریافت کرده باشید.

موفق باشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا