بیماری‌ها و راه درمان

علائم بیماری سادیسم چیست؟ راهکارهای درمانی آن

اگر سادیسم دارید این مقاله را تا انتها بخوانید

سادیسم چیست؟ سادیسم یک نوع بیماری روانی است که در آن افراد از آسیب دیدن و درد کشیدن دیگران لذت می‌برند. واژه مقابل این بیماری، مازوخیسم یا سادومازوخیسم است که در آن فرد از درد کشیدن توسط دیگران لذت می‌برد. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به این بیماری روان‌شناختی صحبت کنیم و با علائم، ویژگی‌ها و انواع آن آشنا شویم.

سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟ سادیسم که با عنوان “Sadism” نیز شناخته می‌شود، یک نوع اختلال در انسان‌ها است که می‌توان آن را در دسته بیماری‌های روانی و جنسی دسته‌بندی کرد. سادیسم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به سه نوع آن اشاره می‌کنیم ولی به صورت خلاصه می‌توان گفت یک نوع بیماری است که در آن فرد از آزار دادن دیگران لذت می‌برد. این آزار می‌تواند به صورت جسمی یا روحی باشد. اولین بار این نوع اصطلاح، توسط فردی به نام ریچارد فون کرافت یک روانشناس آلمانی به کار گرفته شد که در انتهای قرن 19 میلادی رواج یافت. در واقع این نوع نام برگرفته از شخصی به نام مارکی دو ساد (Marquis de Sade) گرفته شده است که در سال (1740-1814) به عنوان یک اشراف زاده فرانسوی می‌زیسته است و به دلیل نوشتن رمان‌هایی با موضوع ایجاد درد به عنوان منبع لذت جنسی بدنام شد.

امروزه سادیسم مقوله‌ای است که آن را با عنوان مازوخیسم نیز بیشتر می‌توان مشاهده کرد که در قسمت‌های بعد به این مورد می‌پردازیم. با این توصیف اما انواع سادیسم چیست؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توان به 3 دسته زیر اشاره نمود:

سادیسم ذهنی چیست؟

از نظر ذهنی سادیسم چیست؟ سادیسم پدیده‌ای است که در آن، فرد از رنج دادن دیگران و یا مشاهده آن لذت می‌برد. در موارد حاد، می‌تواند با رفتارهای پرخاشگرانه همراه با توهین یا تحقیر همراه باشد. سادیسم ذهنی نوعی از این بیماری است که در آن فرد تنها تجسم می‌کند و خیال‌پردازی و این بیماری به واقعیت کشیده نشده است. در این حالت می‌توان مشکل را نسبت به همه افراد یا افراد خاصی دانست که در هر دو حالت، بایستی توسط روانپزشک مطالعه و بررسی صورت گیرد.

سادیسم احساسی چیست؟

در مرحله جلوتر از نظر احساسی سادیسم چیست؟ در این رابطه باید گفت سادیسم احساسی گامی جلوتر از سادیسم ذهنی است که در آن فرد با آزار دادن و یا تحقیر افراد که می‌تواند همراه با کوچک شمردن آنها باشد، احساس لذت و یا رضایت نماید. این نوع سادیسم با وارد کردن زخم یا جراحت و .. همراه نیست. در این حالت لازم است رفتارها کنترل شود، به روان پزشک مراجعه شود و فرد روی اخلاقیات و کنترل رفتار خود تمرکز کند.

سادیسم جنسی چیست؟

نوعی از سادیسم که بیشتر در دنیای امروزی بولد شده است، سادیسم جنسی است که با نام مازوخیسم نیز شناخته می‌شود. در واقع در این نوع سادیسم، نکته مهم اعمال هیجان و لذت با رنجش، درد و تحقیر فرد مقابل است که می‌تواند ماهیت فیزیکی و روانی داشته باشد. به فردی که به این مشکل سادیسم جنسی دچار شده است، گاهی سادیست نیز گفته می‌شود.  این نوع سادیسم که با نام سادیسم بدنی نیز همراه است می‌تواند با اعمالی آسیب زننده مانند ضرب و سوزاندن و … همراه باشد.

سادیسم چیست؟
معرفی سادیسم

علائم سادیسم

ویژگی و علامت مهم سادیسم چیست؟ ابتدا بگذارید سه ویژگی مهمی که در سادیسم می‌تواند به دیگران آسیب بزند را بیان کنیم که شامل موارد زیر است:

  • خودشیفتگی: این مورد که با عنوان نارسیسم نیز شناخته می‌شود یا Narcissism، یک نوع عشق افراطی به خود است که آن را به یک اختلال روانی می‌توان دسته‌بندی نمود. اولین بار فروید یک عصب شناس اتریشی راجع به آن صحبت کرد. از نشانه‌های این افراد می توان به شادتر بودن نسبت به دیگران و کم بودن احتمال قرار گرفتن در حالت استرس برای آنها اشاره نمود.
  • فقدان حس همدردی: یکی از بدترین علائم سادیسم چیست را می‌توان فقدان حس همدردی در آنها دانست که با عنوان سایکوپات یا Psychopath یا جامعه ستیز نیز شناخته می‌شود. در واقع این مورد یک نشانه اختلال شخصیتی ضد اجتماعی است. این افراد اولین بار در قرن 19 میلادی توسط روان‌پزشکان بیان می‌کنند که این گونه رفتارها از این رفتار نشان می‌دهد که آنها به اصول اخلاقی خود را پایبند نمی‌دانند و تحت فساد اخلاقی هستند.
  • ماکیاولیانیسم: این مورد در واقع به مفهوم تسلط به دیگران به هر قیمتی است که با عنوان Machiavellianism شناخته می‌شود. این مورد با ویژگی‌هایی همچون بی‌عاطفه بودن و نیز عدم توجه به اخلاق همراه است و می‌تواند با دو ویژگی خودشیفتگی و نیز روان‌پریشی همراه باشد.

از دیگر علائم سادیسم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ظلم به حیوانات، کودکان و افراد دیگر
  • اضطراب مزمن، تحریک‌پذیری و عصبانیت
  • کنترل ضعیف رفتاری، از جمله رفتارهای وسواسی
  • نمایش مکرر خوداظهاری نامناسب
  • به خطر انداختن بی‌پروا خود و دیگران
  • مشغله فکری و خیال‌پردازی
  • پارانویا یک نوع فرآیند فکری که در اثر اضطراب یا ترس به یک وضعیت وهم آلود و غیرمنطقی ایجاد می‌شود.
  • عدم داشتن صداقت مزمن در مورد خود و دیگران
  • انضباط شخصی سفت و سخت
  • هیپوکندری یا به اصطلاح دیگر خودبیمارانگاری که در آن فرد خود را بیمار یا در حال مرگ می‌داند اما معاینات پزشکی آن را رد می‌کند
  • واکنش‌های هیجانی که می‌تواند به صورت بالقوه بیش از حد دراماتیک بوده و یا در موقعیت‌های اجتماعی ایجاد شود
  • تفکر یا باورهای عجیب و غریب
  • یکی دیگر از مواردی که می‌توان در پاسخ به اینکه نشانه و ویژگی سادیسم چیست بیان کرد، آن است که افراد مبتلا به این مشکل، از تنهایی و ناچیزی هراس دارند.

علت سادیسم

علت سادیسم چیست؟ در حالی که هیچ دلیل خاصی برای اختلال سادیسم به خصوص سادیسم جنسی مشخص نشده است، چندین نظریه را می‌توان در نظر داشت.

  • مشاهده پورن یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در پاسخ به علت سادیسم چیست بیان کرد. این مورد یا تجربه در برخی از بیماران متبلا به این مشکل دیده شده است.
  • البته بنا به نظر فروید، در انسان‌ها از همان بدو تولد، غریزه سادیسم و مازوخیسم وجود دارد که منشا آن می‌تواند مرگ باشد.
  • یکی از موارد و علل سادیسم می‌تواند احساس قدرت باشد که این عامل می‌تواند برای کسی پیش آید که معمولا در زندگی روزمره احساس ناتوانی می‌کند.
  • تخیلات جنسی برای ارضای نیاز را می‌توان از علل دیگر سادیسم دانست.
  • اختلال سادیسم جنسی معمولاً در سنین جوانی ایجاد می‌شود. جالب است بدانید میانگین سن شروع در یک مطالعه بر روی مردان سادیست در بین سال 19 – 20 سالگی آنها بوده است.
  • برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ناهنجاری‌های لوب گیجگاهی ممکن است در سادیسم جنسی دخیل باشند، اما قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قوی کرد، به اطلاعات بیشتری نیاز است.
  • یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود آن است که سایر اختلالات روانپزشکی می‌تواند با اختلال سادیسم جنسی همراه باشد.
  • هیچ شواهد قطعی در مورد علت یا محرک اختلال سادیسم جنسی وجود ندارد.
  • تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که درگیر شدن در رفتارهای جنسی سادیستی، علاوه بر لذت جنسی صرفاً ناشی از میل به احساس قدرت و تسلط است.
  • ارضای نیاز فرد که می‌تواند ناشی از مشخصه‌های جنسی فرد باشد.

همچنین جالب است بدانید که بر اساس اسکن مغزی fMRI یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی، از 15 مجرم جنسی خشن، سادیست‌ها هنگام مشاهده تصاویری که درد را نشان می‌دهند، آمیگدال (بخشی از مغز مرتبط با تحریک جنسی) فعال‌تر بود. سادیست‌ها این تصاویر را به عنوان نشان‌دهنده سطوح بالاتر درد نسبت به افراد غیر سادیست در گروه ارزیابی کردند. علاوه بر این، سادیست‌ها در مقایسه با افراد غیر سادیست فعالیت بیشتری در اینسولا قدامی (بخش پردازش درد در مغز) نشان دادند.

علت سادیسم
دلیل سادیسم

ریشه سادیسم

با وجود این مطالب، ریشه سادیسم چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، می‌توان گفت سادیسم سه ریشه دارد:

  • مستعد بودن ژنتیکی فرد نسبت به تسلط و پرخاشگری: ژن‌ها می‌توانند عاملی باشند که باعث می‌شود فرد در مواجهه با خشونت، جسارت بیشتری برای استفاده از خشونت داشته باشد.
  • میل خودشیفته به احساس قدرت و کنترل دیگران: این باعث می‌شود که آنها از مرزهای دیگران سوء استفاده کنند و دیگران را به وحشت بیاندازند زیرا می توانند.
  • اروتیک کردن درد: یکی از نظریه‌های پیچیده که در مورد سادیسم وجود دارد، آن است که فرد حس می‌کند با جنسی کردن دردی که در اثر آسیب وارد می‌شود، می‌تواند با آن کنار بیاید. بنابراین او احساس لذت را می‌خواهد با این استدلال با دیگران اشتراک گذارد. این یک تفکر پیچیده است که می‌تواند ریشه سادیسم باشد.
  • عوامل محیطی: یکی دیگر ریشه‌های سادیسم را می‌تواند عوامل محیطی دانست که در مورد تغییر پذیری رفتار انسان‌ها صدق خواهد کرد.
  • واکنش انسان: یکی دیگر از عوامل و ریشه‌های سادیسم را می‌توان نحوه واکنش یا تعامل انسان با آسیبی که مثلا در دوران کودکی آزار دیده است، بیان کرد. در این استدلال، موقعیت‌ها به خودی خود باعث اختلال شخصیت نمی‌شوند. در عوض، عامل دیگری بین رویداد و اختلال شخصیتی که ایجاد می‌کند وجود دارد: باور شما نسبت به آن رویداد.

متضاد سادیسم

گفتیم که سادیسم به مفهوم لذت بردن از رنج و درد دیگران است. اما متضاد سادیسم چیست؟ متضاد این معنی را می‌توان شاد شدن از شادی دیگران و غمگین شدن از درد و رنج آنان دانست که معادل همزادپنداری یا همدلی و همدردی است. همدلی و همدردی به فرد کمک می‌کند تا احساسات دیگران را به اشتراک بگذارد و با همدردی “درد آنها را احساس کند”. احساس شادی که فرد تجربه شادی دیگری دارد، مانند مشاهده شادی کودک نوپا و احساس شادی در دیگران. احساس شادی همراه با دیدن عشق یک عزیز به دیگری؛ در تقابل با حسادت. اما از یک نظر دیگر، نقطه مقابل سادیسم را چیز دیگری می‌توان معرفی کرد و آن سادومازوخیسم است.

سادومازوخیسم

در واقع سادومازوخیسم نقطه مقابل سادیسم و مازوخیسم است که با نام Sadomasochism شناخته شده و در این حالت، افراد با آزار و اذیت، بی‌احترامی و نیز تحقیر شدن ارضا روانی می‌شوند. جنیست این نوع مشکل مزمن است و می‌تواند منجر به از دست دادن جان فرد نیز بشود. علت این مشکل از نظر برخی از افراد، به خاطر دوران کودکی و از نظر دیگران به علت عوامل محیطی است.

افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، افراد آزارطلب نام دارند که خیال‌پردازی‌های آنها می‌تواند از دوران کودکی شروع شود و در این خیالات، آنها خود را در بند مشاهده می‌کنند و یا در حالتی که مورد تجاوز جنسی یا شکنجه قرار می‌گیرند. این نوع خیالپردازی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

نام این نوع مشکل را می‌توان از لئوپولد فون زاخر-مازوخ که در سال‌های 1836 تا 1895 زیسته است، برگرفت که او به عنوان یک رمان‌نویس اتریشی، در داستان‌های خود از شخصیت‌هایی استفاده کرده که این نوع رفتار را دارند.

متضاد سادیسم
نقطه مقابل سادیسم

سادیسم در کودکان

مشکلات روانی، بیماری‌هایی هستند که می‌تواند گریبان‌گیر انسان‌ها باشد و از این رو بایستی همواره به آنها با کمک روانپزشک توجه کنیم. در رابطه با اینکه در کودکان سادیسم چیست باید گفت سادیسم می‌تواند به خاطر علل مختلفی باشد که در کودکی نشات می‌گیرد مثلا:

  • کتک خوردن از والدین و یا دوستان،
  • آزارهای کوچک در دوران کودکی،

به عنوان مثال، اگر در دوران کودکی و نوجوانی، فرزندان شما به اذیت کردن فرزند کوچکتر می‌پردازند، حتما به این نکته توجه کنید و آنها را از این کار باز دارید. اثرات این کار در بزرگسالی کودکان مشاهده می‌شود.

همانطور که در بزرگسالان ما شاهد وجود اختلالات رفتاری هستیم، بایستی گفت در کودکی نیز اختلالاتی در این حوزه وجود دارد که سبب می‌شود تا کودکان رفتارهای نامناسبی انجام دهند. رفتارهای سادیستی در کودکی و سادیسم چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به رفتارهایی از جمله فانتزی‌های جنسی، برده‌داری در عروسک‌‌ها، رفتارهایی مانند قلدری، تمایلی که آنها به اذیت کردن افراد ضعیف‌تر از خود دارند و نیز آزار حیوانان و سوء استفاده کردن اشاره نمود که بنا به تجربه‌ای که شاید خود شما هم در مدرسه در دوران دبیرستان و راهنمایی یا حتی دبستان داشته باشید، افرادی همواره در کلاس‌های درس وجود دارند که نسبت به افراد ضعیف‌تر خود ظلم می‌کنند و این وظیفه والدین است تا از فرزندان خود در کلاس درس محافظت کرده و ناظم و مدیر مدرسه را به توبیخ این افراد وادارند.

دانشمندان ادعا می‌کنند که کودکان نیز می‌توانند به جایی برسند که از دیدن تنبیه شدن فردی، لذت کافی برده و آماده هستند تا هزینه این تجربه را بپردازند. با این حال، آنها همچنین گفتند که ما نباید نسبت به فرزندانمان به دلیل سادیسم خودپسندانه آنها احساس محبت کنیم و آنها تازه در حال یادگیری بزرگسالی هستند.

در نهایت راجع به اینکه در دوران کودکی سادیسم چیست باید گفت هیچ راهی برای اطمینان 100% از سادیسم بودن فرزندتان وجود ندارد، اما چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهنده سادیسم احتمالی باشد:

  1. شیفتگی
  2. خشونت و ظلم، افزایش سطح خشونت و جراحت
  3. به سایر کودکان و یا حیوانات آسیب می‌رساند،
  4. همچنین به سایر افراد در سن خود یا دیگران آزار رسانده و تحقیر می‌کند
  5. در هنگام صدمه زدن به کودکان و یا حیوانات دیگر احساس پشیمانی نمی‌کند
  6. نمی‌فهمد چرا آزار دادن به دیگران بد است
  7. گریه، اشک، یا جیغ او را منصرف نمی‌کند. بلکه ممکن است با این چیزها سرگرم شوند
  8. به شدت پرخاشگر است

با این حال، هیچ یک از این ویژگی‌ها منحصر به سادیسم نیست و داشتن هر تعداد آنها قطعاً فرزند شما را سادیست نمی‌کند. داشتن این ویژگی‌ها همواره به معنای سادیسم بودن افراد نیست اما باید آنها را در نظر داشته باشید و بهترین اقدام در صورت مشاهده یا آگاهی از هر یک از این رفتارها، این است که فرد دارای این پرخاشگری را به یک متخصص سلامت روان برده و مشکل را ریشه یابی کنید.

راجع به کنترل خشم و عصبانیت در این قسمت بیشتر مطالعه کنید.

ویژگی افراد سادیسمی

اگر بخواهیم بیشتر با افراد سادیسمی آشنا شویم و می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره نمود:

  • مهم‌ترین و مشترک‌ترین ویژگی‌هایی افراد سادیسم چیست؟ اولین نکته‌ای که می‌توان راجع به این افراد اشاره کرد، تمایل آنها به پرخاشگری و نیز تمایلات تهاجمی است.
  • ویژگی‌ دیگری که می‌توان برای این دسته از افراد بیان کرد، آن است که آنها میل به کسب قدرت دارند. البته توجه کنید که کسب قدرت همیشه برخاسته از بیماری سادیسم در افراد نیست و می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.
  • نیت این گونه از افراد، به صورت مستقیم آزاد دیگران است. این افراد همچنین میل به اسارت بردن افراد را دارند. یکی از نمودهای این مورد را می‌تواند در روابط جنسی با شریک زندگی خود دانست که آنها را از داشتن لذت کامل محروم می‌کنند.
  • بازی کردن با احساسات افراد نمونه دیگری از این نوع ویژگی‌ها در افراد سادیسم است. احساس لذت از کلاه گذاشتن روی سر افراد، عکس العمل بالا و ناراحتی شدید زمانی که مورد این نوع رفتار قرار بگیرند و ترس از استثمار از ویژگی‌های آنها است.
  • شما می‌توانید یکی دیگر از ویژگی‌های افراد سادیسمی را در توقع‌های مختلف از شریک زندگی خود بدانید.
  • تمسخر و تحقیر دیگران از دیگر ویژگی‌های این افراد است.
  • در نظر این افراد، ایجاد درد در دیگران منعی نداشته و جزئی از زندگی است.
  • آزار دیگران در حالت کشیدن لپ تا کتک کاری در زمانی که دلشان بخواهد.
  • آزار رساندن در هنگام رابطه جنسی.
  • تخیل آزار رساندن به دیگران در رویاهایی که دارند.
  • ایجاد محدودیت برای دیگران و همسر خود.
  • علاقه بالا به ورزش‌های خشن و نیز جراحت دیدن و هنرهای رزمی.
ویژگی افراد سادیسمی
ویژگی سادیسمی ها

مقابله با افراد سادیسمی

بسته به اینکه افراد سادیسمی در چه مرحله‌ای از وخامت اوضاع هستند، لازم است رفتار درستی با آنها انجام شده و روش‌های درمانی درنظر گرفته شود. اگر شما شاهد ویژگی‌ها و نشانه‌هایی بودید که در قسمت قبل بخش ویژگی‌های سادیسم چیست بیان کردیم، می‌توانید از نکات زیر در نحوه رفتار با این افراد استفاده کنید.

چگونگی رفتار با افراد سادیسمی

  • کنترل احساسات: لازم است شما این حس را داشته باشید که این دسته از افراد بی‌گناه هستند و در اثر عوامل مختلفی در طول زمان به این مشکل دچار شده‌اند و لازم است تا تحت درمان قرار گرفته و به درستی با آنها رفتار شود.
  • دادن امید: یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که می‌توانید در رفتار با این گونه از افراد داشته باشید، آن است که به آنها امید دهید تا از کلاف شخصیت خود بیرون آمده و به سمت اصلاح رفتارهای غلط خود گام بردارند. هرچند تدریجی اما پس از یک سال، دو سال می‌توانند به وضعیت قابل قبولی برسند.
  • در دام نیفتید: لازم است روی احساسات خود کنترل کامل داشته باشید و در بازی‌ای که فرد سادیسمی ایجاد می‌کند تا شما را شوک دهد، شرمسار یا آزرده کند، وارد نشوید.
  • کمک گرفتن: در نهایت یکی از بهترین راهکارها این است که از یک روان‌شناس برای نحوه برخورد با این افراد کمک بگیرید تا بتوانید با توصیه‌های او و به صورت حساب شده جلو بروید.

تست سادیسم

سادیسم یکی از مشکلات مهمی‌ است که باید به آن توجه شود. کنترل و دفع این شخصیت و جلوگیری از آن بایستی تحت درمان یک روانپزشک انجام شود. اولین گام برای این کار، تشخیص آن است که با توجه به پیشرفت علم، شما می‌توانید از علم روان‌پزشکی در این عرصه کمک بگیرید. همچنین امکان این وجود دارد که با چند سوال و دریافت جواب‌های صادقانه تا حدود سادیسم را تشخیص دهید که می‌تواند بیانگر رفتار و احساسات درونی فرد باشد. تست سادیسم چیست؟ تست سادیسم مجموعه‌ای از جملات است که می‌تواند در تشخیص این مشکل به شما کمک کند. شما برحسب این جملات، یک امتیاز از 1 به معنی کاملا مخالف تا 5 به معنی موافق می‌دهید. این جملات عبارتند از:

  • دیدن ناراحتی افرادی که دست می‌اندازم و آنها را مسخره می‌کنم، خنده‌دار است.
  • از دست انداختن و مسخره کردن افراد نزدیک و دوستانم لذت می‌برم.
  • علت خیانت من به دیگران، لذت بردن از آنها بوده است.
  • زمانی که من به افراد می‌گویم چه کاری کنند، آنها می‌دانند که آن کار را انجام دهند.
  • نزدیکان را آزار می‌دهم تا لذت ببرم.
  • من از دروغ برای ناراحت‌کردن دیگران استفاده می‌کنم.
  • من از دیگران بدون آنکه متوجه عواقب آن باشم، دزدی کرده‌ام.
  • من دیگران را بدون اینکه احساس پشیمانی کنم، شکنجه کرده‌ام.

درمان سادیسم

افرادی که به این مشکل دچار شده‌اند، معمولا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند به صورت تنهایی به درمان آن بپردازند و لازم است در این راه به دنبال درمان آنها، این افراد را کمک کنید. بنابراین نقش افراد نزدیک به آنها مهم است. افرادی که به جرم‌هایی مانند تجاوز محکوم می‌شوند، کمک‌های روانشناسی دریافت می‌کنند که این نشان‌دهنده اهمیت درمان این نوع بیماری‌ها با روانشناس و روان‌پزشک است. درمان سادیسم چیست؟ درمان سادیسم می‌تواند شامل دارو و نیز روانپزشکی باشد.

درمان سادیسم جنسی می‌تواند دارویی یا رفتاری یا ترکیبی از این دو باشد. داروهایی که اغلب برای پیشگیری و رفع این مشکل می‌تواند تا حدی موثر باشد، شامل دو دسته یعنی داروهای ضد افسردگی (SSRIs) و مسدودکننده‌های تستوسترون (ضد آندروژن‌ها و آنالوگ‌های GnRH) است. روان درمانی‌ها اغلب بر مشکلات روابط و خودتنظیمی تمرکز می‌کنند. همچنین مشخص شده است که افزایش سن با کاهش تمایلات جنسی سادیستی مرتبط است.

در نظر گرفتن راهکارهای درمانی رفتاری و درمان شناختی سبب می‌شود تا این افراد الگوها و نمونه‌هایی از رفتارهای نادرست سادیسم را شناخته و نسبت به آنها رفتار و عکس‌العمل‌های مناسب و سالمی داشته باشند و بیاموزند. یک تکنیک درمانی به نام بازسازی شناختی می‌تواند به فرد کمک کند تا الگوهای تفکر تحریف شده را شناسایی و بر آن غلبه کند. داروهای ضد افسردگی که رفتار تکانشی را کاهش می‌دهند یا داروهای ضد آندروژنی که میل جنسی را سرکوب می‌کنند نیز ممکن است برای درمان اختلال سادیسم جنسی استفاده شوند.

درمان سادیسم
رفع مشکل سادیسم

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا