بهداشت بانوان

طرز استفاده از تامپون قاعدگی: عوارض آن چیست؟

آشنایی با مفهوم + نحوه استفاده از تامپون قاعدگی

بیایید در این مقاله از مجله جوان ایرانی با موضوع قاعدگی خانم‌ها روبه‌رو شویم. وقتی نوبت به پریود ماهانه شما می‌رسد چیزهای زیادی وجود دارد که نمی‌توانید کنترل کنید اما چیزی که می‌توانید کنترل آن را در دست داشته باشید محصولات بهداشتی و محافظت‌کننده پریود است که انتخاب می‌کنید. انتخاب محصولات محافظ دوره‌ای که به شما امکان می‌دهد فعال بمانید مانند تامپون به شما این آزادی را می‌دهد که به انجام کارهایی که دوست دارید ادامه دهید. با خواندن این مقاله با تامپون و طرز استفاده آن آشنا خواهید شد. همچنین ما عوارض این محصول را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا با آگاهی کامل از آن استفاده کنید.

تامپون قاعدگی چیست؟

تامپون چیست

تامپون یک محصول نرم و جاذب پنبه‌ای یا مصنوعی است که به محافظت در برابر نشت در طول دوره قاعدگی کمک می‌کند. برخلاف پدهایی که روی لباس‌های زیر می‌پوشند، تامپون‌ها درواقع در داخل بدن شما قرار می‌گیرند. تامپون درواقع به جلوگیری از نشت قبل از اینکه فرصت خروج از بدن شما را پیدا کند، کمک می‌کند. با دریافت زودتر جریان، احتمال نشت کمتر است، به این معنی که می‌توانید اعتمادبه‌نفس بیشتری برای انجام آنچه می‌خواهید داشته باشید؛ حتی برای رفتن به شنا!

طرز استفاده از تامپون

طرز استفاده از تامپون

تامپون ها در اندازه‌های مختلف (و تفاوت ازنظر جذب) مانند سبک، معمولی و فوق‌العاده هستند. بهتر است از کمترین یا سبک‌ترین قدرت جذبی که چند ساعت طول می‌کشد استفاده کنید. برخی از تامپون ها دارای اپلیکاتور هستند (چوب‌های کوچک ساخته‌شده از مقوا یا پلاستیک که به شما کمک می‌کند تامپون را در واژن خود قرار دهید). برخی از تامپون ها نیز اپلیکاتور ندارند، بنابراین فقط با انگشت خود آن‌ها را داخل واژن قرار دهید.

  • دست‌های خود را بشویید و در یک موقعیت راحت قرار بگیرید. می‌توانید چمباتمه بزنید، یک پا را بالا بگذارید یا روی توالت بنشینید و زانوهای خود را از هم باز کنید.
  • بسته به نوع تامپونی که دارید، تامپون را با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت خود به داخل واژن فشار دهید.
  • اگر آرام باشید، قرار دادن تامپون در واژن راحت‌تر است. همچنین می‌توانید کمی روان کننده روی نوک تامپون یا اپلیکاتور قرار دهید. اگر مشکل دارید، از کسی که به آن اعتماد دارید (مثل مادر، خواهر یا شخص دیگری که از تامپون استفاده کرده است) بخواهید که به شما نشان دهد چگونه تامپون را در واژن خود قرار دهید.
  • لفاف و اپلیکاتور را در سطل زباله بیندازید و آن‌ها را نشویید.
  • بهتر است تامپون خود را هر 4 تا 8 ساعت عوض کنید. تامپون خود را بیش از 8 ساعت نگذارید. می‌توانید یک شب تامپون را قرار دهید، اما آن را درست قبل از خواب بگذارید و صبح به‌محض اینکه از خواب بیدار شدید، آن را عوض کنید.
  • تامپون ها در یک انتها رشته‌ای دارند که از واژن شما آویزان است. تامپون را با کشیدن آرام نخ بیرون می‌آورید. بیرون آوردن تامپون زمانی که خیس است از جذب حداکثری جریان پریود آسان‌تر است.
  • تامپون های استفاده‌شده را در دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله بیندازید و آن‌ها را آبکشی نکنید.

تامپون قاعدگی برای استخر

وقتی پریود می‌شوید، لازم نیست هیچ‌یک از فعالیت‌های منظم خود را تغییر دهید که شامل ورزش و شنا می‌شود. تصورات غلط زیادی در مورد شنا در دوره قاعدگی وجود دارد. زمانی که پریود شده‌اید به استخر یا ساحل رفته‌اید؟ نگران نباشید. تامپون شما را تحت پوشش قرار می‌دهد. تقریباً هر نوع تامپونی برای محافظت از شما درحالی‌که در آب هستید به‌خوبی کار می‌کند. تامپون‌ها به‌طور خاص طراحی‌شده‌اند تا جریان پریود را قبل از خروج از بدن شما جذب کنند که آن‌ها را به یکی از بهترین محصولات برای شنا در هنگام پریود تبدیل می‌کند. لازم نیست نگران ظاهر شدن علائم پریود در آب باشید؛ زیرا تامپون اجازه ورود خون شما را به آب نمی‌دهد.

تامپون دخترانه چیست؟

تامپون دخترانه چیست

به نظر می‌رسید که چیزی به‌عنوان تامپون دخترانه وجود نداشته باشد؛ اما طی تحقیقات ما برخی معتقد بودند که استفاده از تامپون آسیبی به پرده بکارت نمی‌زند. طبق نظر آن‌ها تامپون برای دختران باکره و مجرد نیز کاربرد دارد. به‌این‌ترتیب ما تحقیقات بیشتری در این مورد انجام دادیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل از این محصول بهداشتی استفاده کنید. طبق بررسی‌های انجام‌شده پرده بکارت می‌تواند بسیار نازک و حساس باشد. از طرفی نیز در برخی از دختران برعکس این موضوع است و همچنین در برخی دیگر ممکن است اصلاً پرده بکارتی وجود نداشته باشد. چیزی که وجود دارد این است که دختران نمی‌دانند که پرده بکارت آن‌ها از چه نوع است. در دسته اول در صورت استفاده از تامپون درون واژن، به پرده بکارت آسیب می‌رسد. درهرصورت اگر دختر باکره هستید و قصد استفاده از تامپون را دارید به این موارد توجه داشته باشید و در صورت نیاز یک تامپون سایز کوچک را تهیه کنید تا احتمال آسیب دیدن پرده بکارت شما به حداقل برسد.

درمان عفونت واژن خانگی + نظر طب سنتی در دوران بارداری را در اینجا بخوانید:

درمان عفونت واژن در خانه

عوارض تامپون چیست؟

عوارض تامپون چیست

همان‌طور که خواندید تامپون یک محصول بهداشتی است که می‌توان از آن در دوران قاعدگی مانند پدها و نوارهای بهداشتی برای جذب خون قاعدگی استفاده کرد. دانستیم که تامپون برخلاف نوار بهداشتی درون وازن قرار می‌گیرد. تا اینجا در ارتباط با کاربرد تامپون برای دوره قاعدگی راحت‌تر و تمیزتر صحبت کردیم؛ اما آیا این محصول بهداشتی عوارضی نیز دارد؟ چه مضراتی با استفاده از تامپون زنان را درخطر می‌اندازد؟

عوارض تامپون قاعدگی

ازآنجایی‌که این محصول بهداشتی یک‌بارمصرف است و بعد از استفاده باید دور انداخته شود، می‌توان گفت برای محیط‌زیست اثرات نامطلوبی دارد و این یکی از عوارض تامپون است. در ادامه با عوارض آن بر روی زنان بیشتر آشنا می‌شویم.

  • عفونت شدید: نام سندرم شوک سمی را شنیده‌اید؟ این سندرم نادر اما بسیار خطرناک و در برخی موارد حتی کشنده است. درصورتی‌که تامپون برای مدت زیادی درون واژن قرار داشته باشد به علت رشد باکتری‌ها این عفونت شدید ممکن است رخ دهد.
  • نبود تحقیقات کافی درباره تامپون: به نظر می‌رسد برای سفید کردن الیاف تامپون از کلر استفاده می‌شود که این ماده تولید دیوکسین می‌کند. دیوکسین نیز ماده سمی است که هم برای بدن و هم برای محیط‌زیست خطرناک است. اگرچه گفته‌شده است که امروزه از این روش در ساخت تامپون استفاده نمی‌شود اما هنوز هم شفافیتی در این مورد وجود ندارد.
  • بیشتر شدن دردهای قاعدگی: طبق تحقیقات و گزارش‌های انجام‌شده زنانی که از تامپون در دوران قاعدگی خود کمک می‌گیرند، درد بیشتری را در این دوره متحمل می‌شوند. به نظر می‌رسد که چون احتمال رشد باکتری‌ها در تامپون وجود دارد، استفاده از آن درد پریود را افزایش می‌دهد. البته باید گفت که نوار بهداشتی جایگزین مناسبی برای کاهش درد نیست.
  • سرطان‌زا بودن تامپون: برخی از تامپون‌ها حاوی گلایفوسیت هستند که در سازمان بهداشت جهانی این ماده به‌عنوان یک ماده سرطان‌زا شناخته‌شده است.
  • بوی بد: بوی بد در دوران قاعدگی وجود دارد اما در صورت استفاده از تامپون این بو می‌تواند بیشتر هم شود. دلیل آن نیز کاملاً مشخص است. خون برای مدتی درون رحم و واژن شما قرار می‌گیرد و رشد باکتری‌ها بوی نامطبوع تولید خواهد کرد. برای جلوگیری باید هر 4 تا 8 ساعت تامپون را تعویض کنید.
  • تشدید برخی بیماری‌ها: بانوانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند برای استفاده از تامپون باید دست نگه‌دارند. مواد شیمیایی موجود در تامپون‌ها ممکن است که در بدتر شدن علائم بیماری آن‌ها نقش داشته باشد. همچنین علائم بیماری آندومتریوز نیز در صورت استفاده از تامپون شدت می‌گیرند. البته تحقیقات علمی بیشتری در این موضوع نیاز است.
  • عدم احساس راحتی: درست است که گفته می‌شود در صورت استفاده درست از تامپون هیچ‌گونه مشکلی نخواهید داشت و به تمام امور خود به‌راحتی می‌توانید رسیدگی کنید؛ اما درهرصورت یک جسم خارجی درون بدن شما قرار دارد و ممکن است برخی از زنان با این موضوع راحت نباشند.

عوارض تامپون بینی

عوارض تامپون بینی

تامپون‌ها فقط برای دوران قاعدگی زنان نیستند و این محصولات بهداشتی می‌توانند بعد از جراحی بینی نیز برای جذب خون استفاده شوند. برداشتن تامپون بینی دردناک است؛ اما میزان درد به نوع استفاده از تامپون بینی بعد از عمل بستگی دارد. ازجمله عوارض تامپون بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد به هنگام قرار دادن و برداشتن تامپون
  • مشکل تنفس به دلیل کاهش جریان هوا در بینی
  • افزایش ترشحات بینی و اختلال در حس بویایی
  • امکان آسیب به بافت‌های آندونازال
  • امکان ایجاد گرانولاسیون
  • امکان واکنش آلرژیک
  • عفونت‌های باکتریایی
  • تغییر در شنوایی، پر بودن گوش و وزوز گوش

کلام آخر

برخی از زنان استفاده از نوار بهداشتی را ترجیح می‌دهند درصورتی‌که برخی دیگر به‌راحتی از تامپون کمک می‌گیرند. تامپون‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در طول دوره قاعدگی خود فعالیت‌های بدنی را راحت‌تر انجام دهید، بدون اینکه نگران لکه‌دار شدن لباس‌های خود باشید. انتخاب هر یک از محصولات بهداشتی بستگی به شرایط هر فرد و میزان جریان قاعدگی دارد. می‌توانید محصولات مختلف را امتحان کنید تا آگاهانه انتخاب کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 56

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا