غذاهای گیاهی

خواص ازگیل چیست؟ فواید و عوارض کامل ازگیل

فواید + عوارض ازگیل چیست؟

خواص ازگیل چیست؟ ازگیل نام میوه‌ای شمالی در ایران است که در حالت رسیده رنگ آن قرمز یا قهوه‌ای بوده و کمی از آلو بزرگتر است. این میوه دارای انواع ویتامین و خواص مختلفی است که می‌خواهیم در ادامه بیشتر به آن بپردازیم. این محصول از گیاهی با بوته‌های همیشه سبز می‌روید که در جهان با عناوین دیگری همچون آلوی چینی، ژاپنی، ازگیل ژاپنی یا آلوی مانت نیز شناخته می‌شود.

ازگیل را چگونه بخوریم؟

خواص ازگیل چیست؟ یکی از میوه‌های کمتر شناخته شده در کشور ما و حتی جهان، ازگیل است. در ایران همچنین به این میوه خرمای گیلان گفته می‌شود. این میوه در ایران در مناطق گیلان و مازندران پرورش داده می‌شود. همچنین تاریخچه آن به 700 سال قبل از میلاد در یونان و روم می‌رسد. این میوه را می‌توان یک محصول فانتزی و نیز گران قیمت دانست که در برخی کشورهای همسایه به وفور یافت می‌شود. ازگیل را می‌توان مانند زالزالک دانست که نام علمی آن Mespilus germanica و نیز در زبان مازندرانی به عنوان کونوس یا کنوس شناخته می‌شود. این میوه را می‌توان جزوی از خانواده گلسرخیان درنظر گرفت که از سرده ازگیل بوده و با میوه‌هایی همچون زالزالک، گلابی، سیب و نیز گلابی وحشی هم خانواده است.

پیش از بررسی خواص ازگیل، باید بدانید که این ماده بسیار سخت و اسیدی است و باید حتما صبر کنید تا کامل برسد. سپس قابل خوردن خواهد بود. ویژگی مهمی که این میوه در زمان رسیدن مشاهده می‌کنید، قهوه‌ای شدن گوشت آن است که باعث می‌شود تا بسیار نرم و شیرین گردد. نحوه مصرف ازگیل به این صورت است که هر زمان به این حالت رسید، شما می‌توانید آن را بپزید. روش‌های مختلفی برای بهره بردن از خواص ازگیل در این روش خوردن وجود دارد.

ابتدا با یک چاقو، پوسته آن را بردارید. سپس می‌توانید آن را به ماست یا فرنی خود اضافه کنید. شما می‌توانید هسته آن را برداشته و یا آن را در هنگام خوردن گوشته، بمکید. شما همچنین می‌توانید آن را همراه با صبحانه خود میل نمایید. همچنین نحوه دیگر خوردن آن استفاده از شیر و نیز شکر است. در این حالت بهتر است آن را با این محلول مخلوط کرده و به مدت 45 دقیقه در یخچال گذاشته و به آن یخ اضافه کنید. حال می‌توانید آن را به صورت آبمیوه هم میل کنید.

ازگیل را چگونه بخوریم؟
نحوه مصرف ازگیل

طبع میوه ازگیل

تاریخچه این میوه قبل از ورود به ایران به یونان و روم (200 سال پس از میلاد مسیح) برمی‌گردد. سپس با گسترش آن در اروپا، به کشورهای دیگر از جمله ایران و شمال ایران، بلندی های کرانه دریا رسید. این ماده از قدیم مورد توجه بوده و خواص ازگیل را می‌توان از زبان افرادی همچون بقراط هم پیدا کرد. او در این رابطه می‌گوید ازگیل می‌تواند برای درمان مشکلات کسانی که به ترشی معده و نیز مشکل مدفوع سوزان در کنار تب نافع دچار شده‌اند، بسیار مناسب باشد. در ادامه بیشتر به خواص این میوه می‌پردازیم.

به طور کلی یکی از نکات بسیار مهم در خواص ازگیل آن است که طبع میوه به صورت سرد و خشک است. به همین خاطر مهم است کسانی که طبع گرمی دارند، از آن استفاده نمایند و کسانی که طبع سردی دارند، آن را اب یک مصلح به کار برند. بهترین مصلح برای آن را می‌توان عسل دانست. به طور معمول برداشت این محصول در فصل‌های زمستان و اواخر پاییز صورت می‌گیرد. همچنین یکی از نکات مهمی که باید در مورد خواص ازگیل در این بخش به آن اشاره کرد، طعم آن است که می‌توان آن را چیزی بین انبه و هلو درنظر گرفت. حال با یک آشنایی مقدماتی از این میوه، به بررسی فواید ازگیل می‌پردازیم.

خواص دانه ازگیل

هسته یا دانه ازگیل یکی از مواردی است که از آن می‌توان برای تهیه روغن استفاده کرد. در این حالت می‌توان خواص بسیاری را برای آن معرفی نمود که برای بسیاری از بیماری‌ها مناسب می‌باشد. هسته ازگیل دارای آنتی اکسیدا‌ن‌های مختلفی است که می‌توانند برای مقابله با رشد سلول‌های سرطانی مفید باشند. همچنین باید گفت هسته این میوه به واسطه داشتن ریز مغذی‌ها، می‌تواند برای بدن یک ماده بسیار مفید باشد.

  • در این ابتدا باید بدانید که روغن آن می‌تواند از رایج‌ترین حل کننده‌های مشکل کلیوی باشد. روغن این ماده می‌تواند منجر به شکستن سنگ‌های کلیه شود که دفع آنها را راحت‌تر می‌کند. چراکه سنگ کلیه از مواد معدنی و نمکی ساخته شده‌ است.
  • همچنین خاصیت دیگری که می‌توان برای هسته و روغن آن بیان کرد، مدر بودن و رفع سموم آن است. در این حالت باید بدانید که این عوامل می‌توانند منجر به تسهیل دفع سنگ کلیه شوند.
  • مورد دیگری که می‌توان برای خواص دانه ازگیل در حالت روغن آن بیان کرد، بهبود بیماری نقرس است که در این حالت می‌تواند از درد و تورم ناگهانی مفاصل جلوگیری کند. این روغن به واسطه داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود، می‌تواند مزایای مفیدی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
  • این روغن مدر است و می‌تواند منجر به دفع و کاهش اسید اوریک در بدن شما شود. شما می‌توانید این خاصیت را با خارج شدن ادرار مشاهده کنید.
  • یکی دیگر از خواصی که حاصل از روغن هسته ازگیل به شمار می‌رود، غنی بودن آن از فیبر است. همانطور که می‌دانید، فیبر یکی از مواد بسیار باارزش برای دستگاه گوارش و هضم غذا در بدن انسان است. از خواص ازگیل در این قسمت باید به کاهش سرعت جذب کربوهیدارت‌ها و نیز کنترل قند خون اشاره نمود.
  • این روغن با داشتن چربی‌های اشباع، برای درمان دیابت و فراهم کردن مستقیم انرژی برای فرد مفید خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم در این قسمت به مطالعه خواص شاهدانه، به عنوان یکی از گیاهان روغنی و آرامش بخش بپردازید.

هسته ازگیل
مزایای هسته ازگیل

خواص ازگیل ژاپنی

همانطور که گفتیم، ازگیل به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که یکی از آنها ازگیل ژاپنی است. این نوع میوه با پوستی زرد و نارنجی-قرمز و نیز گوشتی سفید یا قهوه‌ای است که رایحه‌ای مانند مرکبات و طعمی شیرین دارد. در این خصوص راجع به خواص ازگیل باید گفت:

  • منبع غنی آنتی اکسیدان: یکی از ویژگی‌ها و خواص ازگیل ژاپنی آن است که این ماده می‌تواند از آنتی اکسیدان‌های مختلفی اعم از کاروتنوئیدی ساخته شود که شامل بتا کاروتن‌ها است. در این حالت ازگیل‌های قرمز و نارنجی می‌توانند این ماده بیشتری داشته باشند. در این حالت سیستم ایمنی بدن تقویت شده و می‌تواند منجر به کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و چشم گردد.
    • از دیگر فوایدی که زیر مجموعه این ویژگی می‌توان بیان کرد، کاهش خطرات ابتلا به سرطان در روده بزرگ و نیز ریه‌ها است.
    • این ماده همچنین دارای ترکیباتی فنولیک است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و نیز ضد سرطانی بسیاری داشته و می‌تواند خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی را مدیریت کند.
  • سلامت قلب: یکی دیگر از فواید این میوه، داشتن مقدار بالایی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و نیز مواد معدنی است. در این حالت شما می‌توانید از آن برای تقویت سلامت قلب خود استفاده کنید. به عنوان مثال وجود کاروتئونید‌ها در این ماده منجر می‌شود تا بتوانید از التهاب‌ها جلوگیری کرده و آسیب‌های سلولی را کاهش دهید. این مواد دارای خواص ضد التهابی هستند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌آیند. شما می‌توانید از طریق آن‌ها، از ایجاد پلاک و شریان‌های خونی جلوگیری نموده و احتمال ابتلا را کاهش دهید.
  • سرطان: مورد دیگری که می‌توان برای خواص ازگیل از نوع ژاپنی بیان کرد، اثرات ضد سرطانی آن است که می‌تواند برای جلوگیری از عصاره پوست و برگ‌ها و نیز دانه‌های ازگیل ژاپنی استفاده شود. عصاره این مواد می‌تواند منجر به رشد و گسترش سلول‌های سرطانی شوند. وجود موادی از جمله کاروتنوئید‌ها که در پوست و گوشته این میوه وجود دارد، می‌توانند به خواص ضد سرطانی کمک کنند.

خواص ازگیل جنگلی

این نوع میوه همچون میوه‌هایی مانند زالزالک و نیز گلابی وحشی، در مناطق جنگلی رشد می‌کنند و به همین خاطر می‌توان به آنها این نام را داد. از خواص ازگیل جنگلی که به صورت گرد و کروی است، می‌توان به ویتامین‌های سرشار آن اشاره کرد. از دیگر فوایدی که برای ازگیل جنگلی باید بیان کرد، می‌توان گفت:

  • دیابت و قند خون: این ماده می‌تواند برای کاهش قند خون و بهبود انسولین آن نیز در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مفید باشد. استفاده از این میوه و نیز چینی برگ در طب سنتی برای درمان قند خون توصیه شده است.
  • ضد التهاب قوی: مورد دیگری که می‌توان در بخش فواید این نوع میوه بیان کرد، خاصیت‌های ضد التهابی آن است که می‌تواند منجر به کاهش سطح پروتئین‌های التهابی شده و پروتئین‌های ضد التهابی را افزایش دهد.
  • لاغری: همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این ماده فیبر بالایی دارد. از این رو می‌توانید از آن برای جلوگیری از پرخوری و اشتهای زیاد استفاده کنید. این موارد باعث می‌شوند تا بتوانید در کنار رعایت یک رژیم غذایی استاندارد و خوب و نیز ورزش، وزن خود را تا حد مطلوبی کاهش دهید.

خواص شیره ازگیل جنگلی

یکی دیگر از راهکارهای استفاده از خواص ازگیل، بهره‌مندی از شیره آن است که در مناطق مختلف ایران اعم از آمل در مراسم‌های مختلف این عمل را انجام می‌دهند. سپس این شیره می‌تواند هم برای خود خانواده و هم به صورت بسته‌بندی شده و محلی به فروش برسند. به شیره این گیاه، نام شیره کندوس را نیز نسبت داده‌اند که مرسوم‌تر است. در این خصوص لازم است به خواص ازگیل و شیره آن بپردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • این ماده برای کسانی که یبوست دارند، مفید نیست.
  • زمان ماندگاری آن معمولا بالا است و باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.
  • شما می‌توانید از این ماده برای تنظیم فشار خون خود استفاده کنید.
  • همچنین مزیت دیگر آن تنظیم حرکات روده است.
  • شما می‌توانید برای تقویت استخوان‌های خود از آن استفاده کنید.

به طور کلی شیره ازگیل از فرآورده‌های جنگل‌های شمال در ایران است که عصاره آن می‌تواند به عنوان یک منبع بالقوه برای ترکیبات زیست فعال طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا استفاده شود.

استفاده از شیره کندوس می‌تواند از طریق جوشاندن این میوه و با جداکردن هسته آن از پوسته بدست آید. در این حالت شما می‌توانید آن را با طعمی ترش‌تر تهیه کنید. ممکن است در برخی از دستورالعمل‌ها به آن شکر نیز اضافه شود. با این حال در حالت عموم، استفاده از این ماده بدون شکر تهیه می‌گردد. برای مصرف آن نیز می‌توانید از کره‌های گیاهی و نیز کره کنجد یا بادام زمینی استفاده نمایید.

خواص ازگیل جنگلی
مزایای ازگیل جنگلی

خواص ازگیل شمال

از جمله مواردی که می‌توان برای خواص ازگیل در شمال نکاتی را بیان کرد، می‌توان گفت:

  • ضد التهاب: این نوع میوه گیاهی کمتر شناخته شده می‌تواند با داشتن خواص ضد التهابی که دارد، برای کاهش کبد چرب و کاهش التهاب‌هایی که ناشی از غذاهای رژیمی با قند زیاد هستند، مفید باشد.
  • سنگ کلیه: مورد دیگری که می‌توان در بخش خواص ازگیل شمال بیان نمود، جلوگیری از سنگ‌های کلیه هستند که در این حالت می‌توان گفت این گونه میوه‌ها آب مولکولی فراوانی دارند و می‌توانند برای دفع سموم از بدن مفید باشند. شما می‌توانید با مصرف منظم ازگیل و دفع ادرار، سنگ‌های کلیه را از بدن خارج نموده و برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی به طور موثری عمل کنید.
  • درمان بی‌خوابی: مورد دیگری که می‌توان از جمله خواص ازگیل شمالی بیان کرد، تنظیم ریتم‌‌های شبانه است که در این حالت می‌توان گفت این نوع مواد می‌توانند در درمان بدخوابی و نیز تنظیم کیفیت و عادات آن بسیار مناسب باشند. در این رابطه، محققان عامل ایجاد آن را نوسانات گلبول‌های قرمز می‌دانند که می‌تواند منجر به بهبود فشار خون شود.
  • سم زدایی در کبد: برای خواص ازگیل شمال، همانند انواع دیگری از این میوه می‌توان به خاصیت سم زدایی آن اشاره کرد. مصرف این میوه می‌تواند با عمل ادرار آوری به صورت طبیعی، در دفع ادرار و پاکسازی و سم زدایی کبد مناسب باشد.
  • شیر دهی: مورد دیگری که می‌توان از جمله خواص ازگیل بیان نمود، استفاده از آن در شیردهی است که می‌تواند با تامین مواد مغذی برای بدن مادر، سلامت و تامین مواد سالم برای کودکان را تضمین نماید. همچنین شما می‌توانید با تقویت سیستم ایمنی بدن مادر، فرزند سالم‌تری را به دنیا آورید که از مزایای دیگر در بخش خواص ازگیل شمال است.

خواص ازگیل برای کبد

استفاده از خواص ازگیل برای کبد می‌تواند بسیار مفید باشد. بخشی از دلایل آن را در قسمت‌های قبل با هم مرور کردیم و در این رابطه نکات مختلفی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

مهم‌ترین تاثیر ازگیل برای کبد، خواص سم زدایی و پاکسازی قوی آن است که در این حالت باید گفت کبد می‌تواند به منظور دفع بیماری‌های ناشی از سموم کبد بسیار موثر باشد. شما می‌توانید از ویتامین‌های B17 موجود در برگ این میوه استفاده کنید که می‌توانند برای مبارزه با اختلالات کبدی شما مناسب باشند. از دیگر خواص ازگیل و برگ آن همچنین می‌توان به برطرف نمودن اسهال و تورم اشاره کرد که منجر به برطرف شدن حالت‌های افسردگی در فرد می‌گردد. به واسطه وجود اسیدلینولئیک موجود در این میوه، شما می‌توانید از به وجود آمدن و پیشرفت سرطان داخل آن جلوگیری کنید.

خواص ازگیل شمالی
ازگیل گیلانی

خواص ازگیل قهوه ای

استفاده از خواص ازگیل قهوه‌ای یکی از توصیه‌هایی است که می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید این میوه به کار بگیرید. در این حالت باید گفت ازگیل قهوه‌ای همانند یک گردو است که طعم شیرین و گسی دارد. به طور معمول از نوع قهوه‌ای آن استفاده می‌شود که رسیده است. اگرچه شما می‌توانید آن را به رنگ‌های زرد و نارنجی هم مشاهده کنید. در مورد خواص این نوع ازگیل هم می‌توان گفت:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: شما می‌توانید با مصرف این میوه، اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن خود نمایید. در این حالت قادر هستید تا از ایجاد مقدار زیادی از رادیکال‌های آزاد را در بدن که منجر به توده‌های بدخیم سرطانی هم می‌شوند، جلوگیری نمایید.
  • تسکین درد بیماری‌های تنفسی: مورد دیگری از خواص این میوه را می‌توان تسکین درد بیماری‌های تنفسی دانست که می‌توانند شامل سرماخوردگی، آسم و غیره شوند. در این حالت شما می‌توانید از مشکلات تنفسی و سرفه جلوگیری کنید. استفاده از ازگیل دارای برخی خواص از جمله خلط آوری در حالت چای، خارج کردن مخاط از گلو با غرغره کردن و نیز درمان سرماخوردگی با استفاده از ویتامین سی است.
  • تقویت سیستم گوارش: جلوگیری از کمبود فیبر در این نوع میوه می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از مشکلات گوارشی جلوگیری کنید. از جمله مشکلاتی که می‌توان با این نوع میوه برای جلوگیری از تضعیف سیستم گوارش استفاده کرد، باید به یبوست و مشکلاتی مانند اسهال، نفخ، درمان گرفتگی شکم و غیره اشاره نمود.
  • کاهش کلسترول خون: شما می‌توانید با استفاده از این میوه، اقدام به کنترل و تنظیم کلسترول مضر نمایید. در این صورت می‌توان به موادی همچون اسید چرب اشباع نشده مانند امگا 6 و امگا 3 اشاره کرد. این نوع مواد فاقد چربی اشباع هستند. مزیت دیگری که این میوه دارد، جلوگیری از پرخوری است که با خوردن فیبر آن زودتر احساس سیری می‌کنید.

خواص ازگیل زرد

خواص ازگیل زرد چیست؟ در این خصوص ازگیل های زرد از انواع ویژگی‌هایی هستند که شما می‌توانید در برخی از ازگیل‌ها مشاهده کنید. از جمله خواص این نوع مواد می‌توان گفت:

  • جنین و زنان باردار: این نوع مواد می‌توانند برای جلوگیری از کم خونی زنان باردار استفاده شوند. شما می‌توانید از مقادیر زیاد آهن آنها استفاده کنید. فواید دیگری که این نوع ماده می‌تواند برای کودکان و زنان باردار داشته باشد، جلوگیری از بارداری است. در این حالت شما می‌توانید از مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی آن استفاده کرده و به رشد جنین نیز کمک کنید.
  • سرما خوردگی: شما می‌توانید از این مواد برای جلوگیری از سرما خوردگی استفاده کنید. از جمله مواد موجود در این میوه می‌توان گفت: ویتامین A و C. این ماده می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از مشکلاتی مانند آسم و سرفه و نیز سرما خوردگی استفاده شود.
  • تقویت چشم: استفاده از این مواد می‌تواند برای حفظ سلامت چشم شما مفید باشند. در این حالت شما می‌توانید خطر ابتلا به آب مروارید و نیز دژنراسیون ماکولا را کاهش دهید.
خواص ازگیل قرمز
مزایای ازگیل زرد

خواص ازگیل قرمز

یکی دیگر از حالت‌هایی که می‌توانید از این میوه مشاهده کنید، رنگ قرمز آن است. در این حالت شما می‌توانید برای بهبود سلامت و عملکرد مغز از آن بهره ببرید. شما می‌توانید برای بهبود سندرم پای بی‌قرار نیز از این میوه استفاده کنید. همچنین استفاده از ازگیل قرمز می‌تواند برای رفع خستگی به شما کمک کند. این نوع فواید را می‌توان به خاصر خواص تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز جلوگیری از کم خونی آن دانست.

استفاده از ازگیل قرمز می‌تواند برای جلوگیری از سرطان و نیز سندرم قاعدگی زودرس مفید باشد. شما می‌توانید همانند سایر ازگیل‌ها از خواص آن برای رشد و تقویت خود استفاده کنید. استفاده از این ماده می‌تواند برای تنظیم کردن دمای بدن شما مفید باشد. شما همچنین می‌توانید سرعت اکسیژن رسانی را به اعضای بدن بیشتر کنید. بخش دیگری از خواص ازگیل برای جوان سازی پوست است. در این خصوص باید گفت این میوه با داشتن آنتی اکسیدان‌ها و نیز ویتامین سی، برای افزایش قدرت انعطاف پذیری با افزایش کلاژن سازی مفید باشد. با وجود این اثرات می‌توان به رفع چین و چروک بدن نیز کمک کرد و خاصیت کشسانی آنها را افزایش داد. شما می‌توانید از آن برای جوانسازی پوست استفاده کنید.

خواص ازگیل وحشی

از جمله فواید و خواص ازگیل وحشی می‌توان به طور خلاصه گفت:

  • این ماده از 75 درصد آب به همراه 10 درصد قند و 1.38 درصد اسیدهای آلی در کنار تانن و لعاب و اسیدبوریک کم ساخته شده است.
  • استفاده از این میوه می‌تواند به عنوان یک ماده مقوی و مطبوع استفاده شود. شما می‌توانید از آن به صورت شرب و کنسرو استفاده کنید.
  • خوردن این نوع ازگیل می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید اسهال‌های ساده را معالجه نموده و برای این حالت کنسرو ازگیل وحشی را میل کنید.
  • استفاده از این نوع ازگیل می‌تواند به صورت نارس نیز استفاده شده و در معالجه خونروی های داخلی مانند خونریزی رحمی و بواسیر شفا دهنده باشد.
  • استفاده از این ماده می‌تواند برای درمان ورم روده از جمله مشکلاتی مانند آنتروکولیتو نیز کولیت مفید باشد.
  • دیگر فوایدی که در این حالت برای خواص ازگیل بیان شده است باید به رفع جوش بدن، خاصیت ضد صفرایی، نرم کردن سینه، پیشگیری از خونریزی از خاک چوب، ویتامین آ ب ث و غیره اشاره کرد.
خواص ازگیل قهوه ای
خواص ازگیل رسیده

خواص ازگیل در بارداری

فواید و خواص ازگیل برای افراد باردار چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت:

  • شما می‌توانید با مصرف این ماده اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن خانم نموده و آن را از مشکلات و بیماری‌های آتی منع کنید.
  • کم خونی را می‌توان یکی از اتفاقات معمول و رایج دانس که از اثرات مهم ازگیل برای درمان آن می‌توان به رفع این مشکل اشاره کرد. رفع کم خونی تا حد خوبی کمک می‌کند تا بتوانید خواب آلودگی، عصبانیت، بی قراری، خستگی و نیز تیرگی دور چشم و غیره را بهبود بخشید. این کار از طریق ویتامین C انجام شود.
  • درمان بی خوابی یکی دیگر از فوایدی است که می‌توان از ازگیل انتظار داشت. در این حالت شما می‌توانید برای افزایش کیفیت و کمیت خواب خود از این ماده استفاده کنید. این ماده به واسطه آرامش بخشی خود این کار را انجام دهد.
  • درمان عفونت یکی دیگر از خواص ازگیل قابل توجه است که در این حالت می‌توان گفت این ماده می‌تواند احتمال بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی و نیز درمان آن را تسریع کنند.

خواص برگ ازگیل برای دیابت

استفاده از برگ‌های ازگیل نیز به عنوان نوشیدنی قابل استفاده بوده و خود دارای خواصی است. در مورد این نوع فواید و خواص ازگیل می‌توان گفت:

  • درمان زخم دهان و بیماری آفت: شما می‌توانید برای درمان مخاط گلو هم از آن بهره ببرید. در این حالت باید 50 گرم از برگ درخت را استفاده کنید و آن را در یک لیتر آب گرم جوشانده و در انتهای شبانه روز با مضممضه کردن دهان و یا دهان شویه از آن بهره ببرید.
  • درمان سرفه: شما می‌توانید از برگ‌های این درمان سرفه استفاده کنید که به صورت چایی می‌تواند قابل مصرف باشد.
  • میوه این گیاه دارای انواع مختلفی از ویتامین‌ها است که از جمله آنها می‌توان به ویتامین A، C و نیز ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. شما می‌توانید از دیگر مواد مغذی در آن از جمله ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید فولینک و فولات هم استفاده کنید.

توجه کنید که استفاده بیش از حد از عصاره برگ این میوه منع شده است. این کار می‌تواند منجر به ایجاد سم در شما و نیز ضعف و دردهای نامشخص شود.

عوارض برگ ازگیل
فواید برگ ازگیل

هسته ازگیل را چگونه بکاریم؟

با مطالعه خواص ازگیل، حال می‌خواهیم به بررسی نحوه پرورش آن بپردازیم. برای کاشت این گیاه می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا بایستی ازگیل را با یک چاقوی تیز پوست گرفته و هسته میوه را از داخل گوشت آن بیرون بکشید. شما می‌توانید برای جداسازی کامل گوشت از هسته، به مدت 24 ساعت آن را درون یک ظرف آب ولرم قرار دهید.
  • حال به مدت 2 مرتبه آب آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود تا بذرها نگندد.
  • حال اجازه دهید تا به مدت 2 -3 ماه در طبقه پایین یخچال نگهداری شده و دمای آن را 1-5 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • حال می‌توانید هسته ازگیل را در بستر مناسبی از خاک با زهکشی قرار داده و آن را در عمق 2 سانتی‌متری بکارید. حال می‌بایست آن را در یک محیط نیمه سایه قرار داده و دمای آن را در حد 21 – 24 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • به طور معمول حدود 15 روز طول خواهد کشید (تا حداکثر 30 روز) که جوانه‌ها از خاک بیرون شوند. سپس می‌توانید در فصل پاییز آن را از گلدان بیرون آورده و آنها را از گلدان کوچک به بزرگ منتقل کنید.

مضرات ازگیل

در انتها با بیان خواص ازگیل، می‌توان راجع به مضرات آن اشاره کرد که عبارتند از:

  • در زمان یبوست نباید از این میوه استفاده کرد.
  • زیاده روی از این ماده به علت سرشار بودن آن از کلسیم می‌تواند منجر به اثرات منفی گردد. این مشکل می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند سنگ کلیه، عدم جذب مواد معدنی و غیره گردد.
  • زیاده روی از این ماده می‌تواند منجر به تهوع، اسهال ودرد معده گردد.
  • استفاده زیاد از ازگیل می‌تواند منجر به افزایش میزان آهن در بدن شود. این واقعه باعث می‌شود تا بافت سلولی آسیب ببیند.
  • استفاده بیش از حد این ماده می‌تواند به دلیل داشتن اسید بالمیتک (چربی اشباع) منجر به بالا رفتن سطح کلسترول خون گردد. این واقعه سبب خواهد شد تا متاستاز در برخی سلول‌ها سریع‌تر شود. متاستاز یک نوع انتقال سلول‌های سرطانی به قسمت‌های دور از تومور اولیه است.
  • استفاده از این ماده در هنگام شب منجر به دل درد و دردهای شکمی می‌گردد که مشکلات حاد دیگری دارد.

در انتها توجه کنید که هسته‌های این نوع میوه حاوی مواد سمی بوده و بایستی در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.

خواص ازگیل و طبع آن
طبع ازگیل چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا