غذاهای گیاهی

خواص انواع قارچ + معایب خوردن آن چیست؟

خواص انواع مختلف قارچ های خوراکی: نحوه مصرف آن در بارداری

خواص قارچ که یکی از جمله انواع مواد خوراکی هستند که می‌توانید به کمک آن مواد مغذی خوبی را دریافت کنید، شامل موارد مختلفی است. بسته به نوع قارچی که تهیه می‌کنید، این نوع مزایا می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر می‌خواهیم در این مقاله علاوه بر معرفی کامل انواع این دسته از مواد غذایی، به شما در رابطه با خواص قارچ و مزیت‌های آن مطالب مختلفی را بیان کنیم. همچنین در انتهای مطلب نیز برخی از مضرات و خطراتی که ناشی از مصرف قارچ‌ها است را نیز بیان کرده‌ایم.

انواع قارچ های خوراکی

قارچ‌ها یکی از مواد غذایی گیاهی می باشند که امروزه دیگر در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. خواص قارچ شامل موارد مختلفی است که می‌تواند این گیاه خوراکی را جذابتر کند. قبل از اینکه بخواهیم راجع به خواص قارچ صحبت کنیم، بهتر است با چند نمونه و مدل قارچ خوراکی آشنا شوید که به شرح زیر هستند:

  • قارچ دکمه‌ای یا سفید: این نوع از قارچ‌ها همچنین با عنوان قارچ رومیزی، قارچ معمولی، قارچ سفید یا شامپینیون پاریس نیز شناخته می‌شوند. 90 درصد قارچ‌های خوراکی که تهیه می‌کنید، از این نوع هستند و به راحتی می‌توان آنها را در خواربار فروشی و فروشگاه‌های محلی شما یافت. این نوع غذا با طعم ملایمی که دارد، می‌تواند به راحتی طبخ شده و نیز با طعم هر غذا سازگار باشد. آنها را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و افزودنی محبوبی برای سوپ، سرخ کردنی، سالاد و یا روی پیتزا است. ساده‌ترین راه برای طبخ آنها این است که آنها را با کمی روغن تفت دهید.
  • قارچ کرمینی (قهوه‌ای ایتالیایی): این نوع از قارچ‌ها که با نام ارچ ایتالیایی، قارچ قهوه ای، بچه پورتوبلو، یا بچه بلا نیز شناخته می‌شوند، در واقع نژاد قهوه‌ای قارچ دکمه‌ای سفید هستند، فقط با گوشت تیره‌تر، سفت‌تر و خوش طعم‌تر از قارچ دکمه‌ای سفید. طعم این نوع از قارچ‌ها پیچیده‌تر است (نسبت به مدل دکمه سفید) و می‌توانند به جای هم استفاده شوند. شما می‌توانید از این ماده در غذاهای شور و تند استفاده کنید.
  • قارچ پورتوبلو: این قارچ با نام‌های پورتابلو، پورتابلا، قارچ رومی، قارچ صحرایی، یا کاپالون شناخته می‌شود. قارچ پورتوبلو را می‌توان همان قارچ کرمینی دانست اما کاملا بالغ شده است. این قارچ‌های متراکم و غنی جزء اصلی در آشپزی ایتالیایی هستند و بافت و طعم آنها می‌تواند پورتوبلو را به یک جایگزین عالی برای گوشت تبدیل کند. شما می‌توانید از کلاه‌های تخت پورتوبلو برای جایگزین نان کم کربوهیدراتی استفاده کنید. شما می‌توانید از بافت گوشتی آنها برای کباب کردن و قیمه نیز به خوبی استفاده کنید.

در این مقاله راجع به خواص جو دوسر مطالعه کنید.

  • قارچ شیتاکه: این قارچ به عنوان جنگل سیاه، زمستان سیاه، بلوط قهوه ای، سیاه چینی شناخته می‌شود. قارچ شیتاکه بومی آسیای شرقی است که 83 درصد آن در ژاپن رشد می‌کند. شیتاکه در ژاپنی به معنای قارچ بلوط است که می‌تواند در این کشور به خوبی دسترسی داشت. این نوع از قارچ‌ها دارای یک کلاه قهوه‌ای چتری شکل هستند که زیر آن کمی پیچ می‌خورد. شیتاک‌های تازه طعم و عطر چوبی ملایمی دارند، در حالی که نوع خشک شده آنها طعم اومی شدید‌تری خواهند داشت. در این مدل، نوع خشک شده بیشتر استفاده می‌شود. قارچ شیتاکه کالری کمی دارد، در حالی که بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات تقویت کننده سلامتی را برای محافظت در برابر سرطان و التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه می‌دهد. از دیرباز در طب سنتی شرقی برای تقویت سلامتی و طول عمر استفاده می‌شده است. طعم خاص اومامی قارچ شیتاکه یک افزودنی عالی برای غذاهای گیاهی است. اغلب به صورت خشک فروخته می‌شود ولی می‌توانید به سادگی در آب داغ خیس کرده تا قبل از پختن نرم شوند. شیتاکس را با سبزیجات تفت دهید و با یک تخم مرغ آب پز سرو کنید. آنها را به غذاهای پاستا یا سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید. یک سوپ خوش طعم درست کنید یا آنها را برای یک میان وعده ترد کباب نمایید.
انواع قارچ چیست؟
خواص انواع قارچ

ارزش غذایی قارچ

قارچ‌ها یکی از بهترین مواد غذایی جدا از گیاهان و جانوران هستند. که از آنها به عنوان سبزی در دستور العمل‌ها استفاده می‌شود. قارچ‌ها یک انتخاب غذایی کم کالری و پر فیبر هستند که می‌توان از آنها در پخت و پز استفاده کرد. آنها طعم معطری را به دستور العمل‌ها اضافه می‌کنند اما سدیم بسیار کمی دارند در حالت کلی یک انتخاب سالم در رژیم غذایی هستند. 70 گرم از این ماده شامل مواد زیر است: 15 کالری، 2.2 گرم پروتئین، 2.3 گرم کربوهیدرات و 0.2 گرم چربی دارد. قارچ منبع خوبی از مس، ویتامین های گروه B، پتاسیم و آهن است. جدول کامل‌تر ارزش غذایی قارچ به شرح زیر می‌باشد:

  • کالری: 15
  • چربی: 0.2 گرم
  • سدیم: 3.5 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 2.3 گرم
  • فیبر: 0.7 گرم
  • شکر: 1.4 گرم
  • پروتئین: 2.2 گرم
  • مس: 0.2 میلی گرم
  • پتاسیم: 223 میلی گرم
  • آهن: 0.4 میلی گرم

خواص قارچ خام

در مورد خواص قارچ لازم است بگوییم آنها بدون چربی، کم سدیم، کم کالری و بدون کلسترول هستند. آنها همچنین مملو از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند. فواید تغذیه‌ای با توجه به نوع قارچ متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی، آنها منبع خوبی از مواد مغذی زیر هستند.

  • آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد آسیب رسان که می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان شوند، کمک می‌کنند. آنها همچنین از شما در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کنند و سیستم ایمنی شما را تقویت می‌نمایند. قارچ‌ها دارای سلنیوم، یک آنتی اکسیدان می‌باشند.
  • بتا گلوکان: بتا گلوکان نوعی فیبر غذایی محلول است که به شدت با بهبود کلسترول و تقویت سلامت قلب مرتبط می‌باشد. همچنین می‌تواند به بدن شما در تنظیم قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که قارچ‌های صدفی و شیتاکه دارای موثرترین نوع بتا گلوکان هستند.
  • ویتامین‌های گروه B: قارچ‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند: ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک. این مواد می‌تواند به محافظت از سلامت قلب کمک می‌کند. ریبوفلاوین برای گلبول‌های قرمز خون مفید است. نیاسین برای دستگاه گوارش و حفظ سلامت پوست مفید است. اسید پانتوتنیک برای سیستم عصبی مفید است و به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌های مورد نیاز خود را بسازد.
  • مس: مس به بدن شما کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز خون بسازد که برای رساندن اکسیژن به سراسر بدن استفاده می‌شود. این ماده معدنی همچنین برای سایر فرآیندهای بدن، مانند حفظ سلامت استخوان‌ها و اعصاب، مهم است. حتی پس از پخته شدن، یک وعده 1 فنجان قارچ می‌تواند حدود یک سوم مقدار توصیه شده روزانه مس را تامین کند.
  • پتاسیم: پتاسیم در مورد عملکرد قلب، ماهیچه و اعصاب بسیار مهم می‌باشند. تقریبا در دو سوم از یک فنجان قارچ پورتوبلو پخته شده (70 گرم)، به اندازه یک موز متوسط ​​پتاسیم وجود دارد.

قارچ خام نخورید

به طور کلی شناسایی قارچ‌های سمی در طبیعت دشوار است، بنابراین همیشه باید از یک خواربار فروشی یا بازار مطمئن خرید کنید. شما می‌توانید انواع قارچ‌های شیتاکه، پورتوبلو، دکمه ای یا قارچ سفید، صدف خوراکی، انوکی، راش و میتاکه را در سبد غذایی خود اضافه کنید. هنگام انتخاب قارچ، مطمئن شوید که آنها سفت هستند، در تماس مرطوب نیستند و بدون کپک هستند. آنها را می‌توان در یک کیسه کاغذی در داخل یخچال برای حدود پنج روز نگهداری کرد. کثیفی‌ها را با برس پاک کنید و زمانی که آماده استفاده از آنها هستید به آرامی آنها را بشویید.

اکثر قارچ‌های دکمه‌ای، قارچ‌های شیتاکه و قارچ های سفید همگی برای خوردن خام نسبتا ایمن هستند. با وجود عدم شناخته شدن برخی از قارچ‌های سمی و از سوی دیگر اینکه برخی از قارچ‌ها سالم نیستند، لازم است در خوردن قارچ خام احتیاط کنید؛ چراکه تاثیر منفی قارچ‌های سمی از استفراغ کوتاه مدت و اسهال تا کشنده متفاوت است، چه خام بپزید و چه خام بخورید.

خواص قارچ خام
خواص قارچ خام و پخته

خواص قارچ شیتاکه

راجع به خواص قارچ در انواع شیتاکه، می‌توان به به 5 مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی: قارچ شیتاکه حاوی سطوح بالایی از پلی ساکاریدها است که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند. این ترکیبات پلی ساکارید حاوی لنتینان و سایر بتا گلوکان‌ها هستند که می‌توانند تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش دهند. این ترکیبات همچنین دارای خواص ضد التهابی می‌باشند.
  • قلب سالم: ترکیبی از مواد مغذی موجود در قارچ شیتاکه می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و از بسیاری از بیماری های قلبی خطرناک مانند آنوریسم، سکته مغزی و حمله قلبی جلوگیری کند. آزمایش حیوانی نشان داده است که محلول پودر شیتاکه و آب تأثیر قابل توجهی بر فشار خون و سطح کلسترول در افراد مورد آزمایش دارد.
  • کاهش دهنده کلسترول: بیشتر قدرت شیتاکه در کاهش کلسترول و فشار خون از ترکیبی به نام اریتادنین ناشی می‌شود. همچنین مهم است که توجه داشته باشید، جایگزین کردن قسمت گوشتی یک وعده غذایی با یک غذای گیاهی دوستدار مانند قارچ شیتاکه راه عالی دیگری برای جلوگیری از مصرف غیر ضروری کلسترول است.
  • تقویت استخوان: قارچ شیتاکه حاوی ویتامین D است که یکی از ویتامین‌های ضروری برای ساختن استخوان‌های قوی می‌باشد. با این حال همه قارچ‌ها حاوی مقادیر بالایی از مواد نیستند. فقط آنهایی که در طول فرآیند رشد در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته‌اند دارای ویتامین D کافی برای تقویت استخوان‌ها و بهبود تراکم استخوان هستند.
  • درمان سرطان: اگرچه شواهد در حال حاضر محدود است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که لنتینان موجود در قارچ شیتاکه می‌تواند در مبارزه با سرطان موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، لنتینان موجود در قارچ شیتاکه نشان داده است که در صورت مصرف خوراکی، میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، کبد، پانکراس و معده را افزایش می‌دهد. متاسفانه این ترکیبات در برابر مبتلایان به سرطان پروستات بی‌تأثیر بودند.

خواص قارچ چاگا

از جمله خواصی که می‌توان برای قارچ چاگان بیان کرد، باید گفت:

  • فشار خون: استفاده از این نوع قارچ می‌تواند برای فشار خون موثر باشد. از این رو شما می‌توانید از خاصیت آنتی اکسیدانی آن برای کاهش فشار خون استفاده کنید و آن را از خطرات و حملات حفظ نمایید.
  • کاهش کلسترول: این نوع ماده می‌تواند برای کاهش کلسترول بد موثر بوده و به همین ترتیب از مشکلات آن مانند بیماری‌های عروقی جلوگیری نماید.
  • کاهش قند خون: یکی دیگر از مزایای مصرف و خواص قارچ چاگا، کاهش قند خون است که سبب می‌شود تا مقاومت به انسولین را کاهش دهد.
  • پوست: شما می‌توانید از این ماده برای پوست و کاهش آهنگ پیری و چین و چروک آن استفاده کنید و این مواد به علت خاصیت تتی بیوتیوی می‌باشد.
  • خاصیت برای کبد: استفاده از این ماده می‌تواند برای جلوگیری از سفید شدن موها در جوانی موثر باشد.
  • کبد: شما می‌توانید از عصاره آبکی قارچ چاگا برای محافظت از بافت های کبدی خود استفاده کنید که منجر خواهد شد تا از اکسایش مواد شیمیایی محافظت گردد.
  • ضد ویروس: استفاده از این ماده می‌تواند برای داشتن یک خاصیت ضد ویروسی یعنی جلوگیری از مشکلات هپاتیت C و HIV موثر باشد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: شما می‌توانید از این ماده برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. این ماده به منظور تنظیم تولید سیتوکینز‌ها که ناقل‌های شیمیایی سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود و این کار منجر به آن می‌شود که ارتباط با یکدیگر افزایش یابد. در حالت کلی می‌توان تقویت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله بدن با عفونت‌های مختلف از سرماخوردگی ساده و خفیف تا بیماری‌های کشنده از مزایای این نوع ماده دانست.
خواص قارچ شیتاکه
مزایای قارچ شیتاکه

خواص قارچ ترافل

راجع به خواص قارچ ترافل می‌توان گفت:

  • مواد مغذی: ترافل‌ها دارای خواص مغذی قابل توجهی هستند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌باشند. در واقع، آنها سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر هستند و حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع و همچنین ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن می‌باشند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ترافل ممکن است منبع کاملی از پروتئین باشد و تمام 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین کند. به خاطر داشته باشید که مشخصات مواد مغذی می‌تواند بین گونه‌ها متفاوت باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که ترافل‌های سفید صحرایی از نظر پروتئین، چربی و فیبر بالاتر از انواع دیگر مانند گونه های سیاه بیابانی هستند.
  • آنتی اکسیدان بالا: ترافل منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها است، ترکیباتی که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می‌کند و از آسیب اکسیداتیو به سلول های شما جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها برای بسیاری از جنبه های سلامتی شما مهم هستند و حتی ممکن است با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت مرتبط باشند. اگرچه مقادیر دقیق آن می تواند بین گونه های مختلف متفاوت باشد، اما نشان داده شده است که ترافل حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، لیکوپن، اسید گالیک و اسید هموژنتیزیک است. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهد که ترافل سیاه و سفید ممکن است حتی به کشتن سلول‌های سرطانی و کاهش التهاب کمک کند. توجه داشته باشید که این مطالعه با استفاده از عصاره ترافل با غلظت بالا انجام شد. بنابراین، مشخص نیست که چگونه آنتی اکسیدان‌های موجود در ترافل تازه ممکن است بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.
  • خاصیت آنتی باکتریال دارد: ترافل‌ها علاوه بر مشخصات مواد مغذی ستاره ای خود، ممکن است دارای خواص ضد میکروبی نیز باشند که می‌تواند به کاهش رشد سویه‌های خاص باکتری کمک کند. یک مطالعه آزمایشی نشان داد که عصاره ترافل بیابانی رشد استافیلوکوکوس اورئوس را تا 66 درصد مهار می‌کند. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری‌ها در انسان شود. به طور مشابه، مطالعه دیگری در لوله آزمایش مشاهده کرد که عصاره همان گونه رشد باکتری سودوموناس آئروژینوزا را کاهش می‌دهد، سویه‌ای از باکتری که اغلب به آنتی بیوتیک‌ها بسیار مقاوم است. شما می‌توانید جهت بهره‌مندی از خواص ضد باکتریایی آن از خواص ضد باکتریایی ترافل استفاده کنید که می‌تواند در عفونت شما موثر باشد.
  • کاهش التهاب: التهاب بخشی حیاتی از عملکرد سیستم ایمنی شما است که به دفاع از بدن در برابر عفونت و بیماری کمک می‌کند. با این حال، تصور می‌شود که حفظ سطوح بالای التهاب در دراز مدت به ایجاد بیماری مزمن کمک خواهد کرد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترافل ممکن است به تسکین التهاب کمک کند و در نتیجه سلامت و ایمنی کلی را ارتقا دهد. یک مطالعه در آزمایش نشان داد که ترکیبات خاصی در گونه‌های سیاه و سفید می‌توانند فعالیت آنزیم‌های خاص درگیر در فرآیند التهابی را مسدود کنند. سایر تحقیقات آزمایش نشان داده‌اند که ترافل ممکن است به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد کمک کند، که ‌واند خطر آسیب سلولی و التهاب را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه خوردن مقادیر معمولی ترافل ممکن است بر سطوح التهاب در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

خواص قارچ یال شیر

یال شیر (Hericium erinaceus) نوعی قارچ دارویی است. یال شیر که مدت‌ها در طب سنتی چینی استفاده می‌شود، به‌طور گسترده به شکل مکمل در دسترس است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که یال شیر حاوی تعدادی از مواد تقویت کننده سلامتی از جمله آنتی اکسیدان ها و بتا گلوکان است.

یال شیر می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی کمک کند، از جمله:

  • بیماری آلزایمر
  • اضطراب
  • افسردگی
  • کلسترول بالا
  • التهاب
  • بیماری پارکینسون
  • زخم ها

علاوه بر این، گفته می‌شود که یال شیر باعث تقویت سیستم ایمنی، تحریک هضم و محافظت در برابر سرطان می‌شود. تاکنون، تحقیقات در مورد اثرات خاص یال شیر برای سلامتی نسبتا محدود است. با این حال، یافته‌های پژوهش‌های مبتنی بر حیوانات، مطالعات لوله‌های آزمایش و آزمایش‌های بالینی کوچک نشان می‌دهد که یال شیر می‌تواند مزایای سلامتی خاصی از جمله حمایت از سلامت عصبی ارائه دهد.

استفاده از یال شیر می‌تواند برای کسانی که مسن هستند، به خصوص افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف مفید باشد. برای این مطالعه، محققان 30 فرد مسن‌تر با اختلال شناختی خفیف را تعیین کردند که هر روز به مدت 16 هفته عصاره یال شیر یا دارونما مصرف کنند. . در نهایت نتیجه آن شد که افراد با مصرف قارچ یال شیر در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی بیشتری نشان دادند.

یال شیر همچنین می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند، یک مطالعه کوچک که در تحقیقات بیومدیکال در سال 2010 منتشر شد، نشان می‌دهد. برای این مطالعه، 30 زن یائسه به مدت چهار هفته هر روز شیرینی‌های حاوی یال شیر یا دارونما مصرف کردند. با تجزیه و تحلیل یافته‌های مطالعه، محققان مشاهده کردند که اعضای گروه یال شیر نسبت به اعضای گروه دارونما کمتر تحریک پذیر و مضطرب بودند و مشکل کمتری در تمرکز داشتند.

خواص یال شیر
مزایای یال شیر (قارچ)

خواص قارچ جادویی

قارچ جادویی هزاران سال است که برای مصارف معنوی و دارویی در میان مردم بومی آمریکا و اروپا استفاده می شود. این نوع قارچ‌ها دارای ماده‌ای به نام سایلوساییبین هستند که یک ماده توهم زا است. در بخش خواص قارچ جادویی باید گفت سیلوسایبین موجود در قارچ در بدن به سیلوسین تبدیل می‌شود و اعتقاد بر این است که بر سطح سروتونین در مغز تأثیر می‌گذارد که منجر به ادراک تغییر یافته و غیرعادی می‌شود. شروع اثرات 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند تا 6 ساعت ادامه داشته باشد – همان مدت زمانی که برای متابولیزه شدن و دفع سیلوسین طول می‌کشد.

از دیگر خواص قارچ جادویی می‌توان گفت:

  • درمان افسردگی
  • درمان بی‌اشتهایی ناشی از عصب
  • درمان اعتیاد به مواد افیون کننده
  • بهبود استرس پس از یک واقعه
  • کمک به بیماری آلزایمر
  • درمان و ترک اعتیاد برخی مواد مخدر
  • درمان برخی سردرد‌ها
  • بهبود خلق

توجه کنید که در کنار این مزایا و خواص قارچ جادویی، می‌توان برای آن نیز عوارضی درنظر گرفت که شامل اتصال کند شدن عملکرد مغز، از بین بردن ترس، حملات پانیک، عصبی و ایجاد تنش، روان پریشی و غیره از جمله این موارد هستند.

خواص قارچ دم بوقلمون

استفاده از قارچ دم بوقلمون یکی از انواع قارچ‌های مفیدی است که دارای چند رنگ بوده و شکل و رنگ منحصر بفردی دارد (همانند پرهای دم بوقلمون است). این قارچ ها که به نام های Trametes versicolor یا Coriolus versicolor نیز شناخته می شوند، هزاران سال است که در طب شرقی برای درمان انواع بیماری‌ها و نگرانی‌ها استفاده می‌شود. با وجود آزمایشات بالینی در سالهای اخیر می‌توان گفت طب غربی به تازگی به اهمیت آن پی برده است. راجع به خواص قارچ دم بوقلمون، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند ز:

  • سرشار از آنتی اکسیدان: در پاسخ به آلاینده‌ها و استرس، بدن ما رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند که مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند در فرآیندی به نام اکسیداسیون به سلول‌ها و DNA آسیب برسانند. دم بوقلمون مملو از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله بیش از 35 فنل و آنتی اکسیدان‌های قوی فلاونوئیدی مانند کورستین و بایکالئین است. آنتی اکسیدان‌های فنل و فلاونوئید با کاهش آسیب‌‌های ناشی از استرس اکسیداتیو سلامت را تقویت می‌کنند. این مورد از خواص قارچ دم بوقلمون ارزشمند است؛ زیرا استرس اکسیداتیو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان‌های خاص و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی: علاوه بر آنتی اکسیدان‌ها، دم بوقلمون مملو از پلی ساکاروپپتید (نوعی کربوهیدرات متصل به پروتئین)، از جمله پلی ساکارید K (PSK) و پپتید پلی ساکارید (PSP) است. هر دو PSK و PSP دارای خواص قوی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. آنها با فعال کردن و مهار انواع خاصی از سلول‌های ایمنی و همچنین سرکوب التهاب، سیستم ایمنی قوی را تقویت می‌کنند.
  • حمایت از سلامت روده: حفظ تعادل سالم باکتری‌ها در روده برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی بسیار مهم است. استفاده از این ماده می‌تواند در سلامت روان و نیز جذب مواد مغذی مفید باشد. روده سالم همچنین از طریق اعصاب و هورمون‌ها با مغز ارتباط برقرار می‌کند که به حفظ سلامت کلی کمک می‌کند. دم بوقلمون حاوی پری بیوتیک است که به تغذیه باکتری‌های سالم در روده شما کمک می‌کند. این مورد می‌تواند با افزایش رشد باکتری‌های مفید و سرکوب رشد باکتری‌های مضر، بر تعادل باکتری ها در روده شما تأثیر مثبت بگذارد.
  • مبارزه با سرطان: تحقیقات نشان داده است که دم بوقلمون ممکن است دارای خواص ضد توموری باشد که تصور می‌شود به اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی مربوط می‌شود. یک مطالعه در آزمایش نشان داد که PSK، پلی ساکاروپپتید موجود در دم بوقلمون، از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسانی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، نوع خاصی از پلی ساکارید موجود در دم بوقلمون به نام Coriolus versicolor glucan (CVG) نشان داده شده است که تومورها را در موش سرکوب می‌کند. این دو مطالعه نیز تصادفی نیستند. چندین مطالعه دیگر با نتایج مشابه انجام شده است.
خواص قارچ دم بوقلمون
مزایا و خواص قارچ دم بوقلمون و چاکا

خواص قارچ قهوه ای

یکی از موارد متداول قارچ‌های خوراکی، انواع قهوه‌ای آن هستند که می‌توان در مورد مزایا و فواید آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به ویتامین B، ویتامین D و ویتامین C اشاره کرد.
  • این نوع از قارچ‌ها می‌توانند به درمان ضعف بدن و نیز خستگی شما و همچنین افزایش مقاومت بدن کمک نمایند.
  • محافظت از سیستم‌های ایمنی بدن که می‌تواند در برابر عفونت‌ها موثر بوده و فعالیت ضد توموری دارد.
  • این نوع از قارچ‌ها دارای انواع ویتامین کلسیم و سلنیوم می‌باشند. سلنیوم با مصرف مداوم می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

مصرف قارچ در دوران بارداری

با وجود مسائل و فرضیه‌های مختلفی که در زمینه مصرف قارچ وجود دارد، امروزه بسیاری از زنان و مادران آینده ممکن است از خود بپرسند که آیا می‌توانند در دوران بارداری قارچ بخورند یا نه. بسیاری از مردم نظرات متفاوتی در مورد این موضوع دارند. انواع مختلفی از قارچ وجود دارد؛ قارچ‌ها کم کالری هستند که منابع خوبی از پروتئین و فیبر دارند؛ بنابراین، خوردن مقداری قارچ می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد بدون اینکه برنامه وزن بارداری شما را مختل کند. صد گرم قارچ دکمه ای سفید تقریباً بیست و دو کالری دارد.

آنها همچنین حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب در مقادیر زیادی هستند که می‌تواند آن را به یک منبع تغذیه مفید تبدیل می‌کند. با این حال، برخی از قارچ‌های خوراکی ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در افراد مبتلا به آلرژی شود. آلرژی به قارچ در صورت مصرف می تواند منجر به عوارض جانبی تهدید کننده زندگی شود.

به طور کلی اگر قبل از باردار شدن از قارچ‌ها لذت می‌بردید و هیچ عارضه جانبی در دوران بارداری تجربه نکردید، ادامه مصرف همان نوع بی‌خطر است. معمولا قارچ‌های معمولی موجود مانند Oyster، Cremini و دکمه‌ای بدون هیچ نشانه‌ای از آسیب برای خوردن بی‌خطر هستند. قارچ های شیتاکه، قارچ های موجود در مکمل‌های دارویی و فرآورده های قارچ منجمد و فرآوری شده که تاریخ انقضا آنها هنوز باقی مانده است نیز برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر هستند.

عوارض و خواص جینسینگ را در این قسمت مطالعه کنید.

مصرف قارچ در دوران بارداری
فواید و خواص قارچ در بارداری

مضرات قارچ خوراکی

در کنار خواص قارچ، حال باید راجع به مضرات آن صحبت کنیم که در این رابطه می‌توان گفت:

  • خستگی: یکی از آن دسته عوارضی که می‌توان برای خوردن قارچ خوراکی درنظر گرفت، خستگی آن است که برای برخی افراد به صورت مفرط ظاهر می‌شود. به همین خاطر ما شاهد آن هستیم که برخی از افراد از خوردن این ماده پرهیز می‌کنند.
  • حواس پرتی: یکی از موارد هم که در ضمن متن در خصوص خواص قارچ بیان شده بود، امکان ایجاد حواس پرتی در اثر مصرف این نوع خوراکی است که در این خصوص لازم است بدانید که مصرف قارچ می‌تواند موجب توهم شده و نیز اثر توهمی را با اختلال در واقعیت همراه سازد.
  • حساسیت پوستی: یکی دیگر از مواردی که در خصوص مضرات قارچ خوراکی باید بیان کرد، ایجاد حساسیت‌های پوستی است که در این خصوص لازم است بدانید که برخی افراد با قارچ‌ها میانه خوبی ندارند و این می‌تواند در آنها با مشکلاتی مانند ناراحتی‌های پوستی و نیز بثورات همراه باشد.
  • احساس خارش: یکی از مواردی که در قسمت مضرات قارچ خوراکی باید به آن اشاره کرد، ایجاد احساس خارش است که می‌تواند 20 – 30 دقیقه یک حالت هیجان ایجاد کرده و سپس تمام بدن آنها شروع به خارش نماید. لازم است بدانید که در این دسته از افراد که دچار این مشکل شده‌اند، افسردگی نیز گزارش شده است.

همچنین گزارش شده است که افرادی که مصرف بیش از حدی از این ماده دارند، می‌توانند دچار مشکلاتی مانند خشکی گلو، بینی، خونریزی در این قسمت شوند. بنابراین لازم است حتما در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

حساسیت معده به قارچ

ناراحتی معده یکی از مواردی است که در کنار خواص قارچ، در دسته مضرات آن نیز دسته‌بندی می‌شود. در این خصوص لازم است بدانید که حساسیت معده به قارچ باعث خواهد شد تا در افرادی که حساسیت دارند، این مشکل در قالب اسهال شدن، استفراغ، حالت تهوع، گرفتگی معده ظاهر شود. شما دوستان می‌توانید در قسمت کامنت، تجربه خود را از خواص و یا معایبی که مصرف قارچ‌ها دارند برای ما بیان کنید.

مضرات قارچ خوراکی
فواید و خواص قارچ در بارداری

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا