تغذیه سالم

خواص انواع جینسینگ + مضرات و عوارض جانبی آن

خواص جینسینگ برای زنان و مردان + پوست و مو + ریه + لاغری و ...

لیست مطالب این مقاله

جینسینگ گیاهی است که قرن‌هاست که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. خواص جینسینگ بسیار زیاد بوده و سال‌هاست مورداستفاده همگان قرار می‌گیرد. این گیاه کند رشد و کوتاه با ریشه‌های گوشتی را می‌توان بسته به مدت رشد آن به سه روش طبقه‌بندی کرد؛ تازه، سفید یا قرمز. جینسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت می‌شود، درحالی‌که جینسینگ سفید بین 4 تا 6 سال و جینسینگ قرمز بعد از 6 سال یا بیشتر برداشت می‌شود.

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد؛ اما محبوب‌ترین آنها جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسینگ آسیایی (Panax ginseng) است. جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن متفاوت هستند. اعتقاد بر این است که پیرسینگ آمریکایی به‌عنوان یک عامل آرامش‌بخش عمل می‌کند، درحالی‌که انواع آسیایی اثر نیروبخشی دارد. همچنین جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم است؛ جین سنوزیدها و جینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر برای ارائه مزایای سلامتی هستند.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ یک گیاه پر از خاصیت است که نزدیک به دوازده گونه مختلف از گیاهان متعلق به جنس Panax را در بر می‌گیرد. این گیاهِ بسیار باارزش، که دارای ریشه‌های گوشتی بزرگ است، معمولا در آمریکای شمالی و مناطق خنک‌تر آسیا یافت می‌شود. ریشه گوشتی و رنگ روشن، ارزشمندترین عنصر دارویی گیاه است و می‌توان آن را به صورت خشک، کامل یا برش خورده خریداری کرد. برگ‌های سبز و بیضی شکل این گیاه به مراتب کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کاربردهایی نیز دارند.

خواص انواع جینسینگ

فواید

خواص جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی معمولا در منطقه آمریکای شمالی رشد می‌کند. جینسینگ آمریکایی در صورت مصرف منظم، فوایدی در عملکرد عصبی شناختی دارد. خواص ضد سرطانی آن در مقایسه با انواع دیگر جینسینگ قوی‌تر است. جینسینگ آمریکایی برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده است. همچنین به دلیل اثر تسکین‌دهنده و آرام‌بخش آن بر روح نیز شناخته شده است.

خواص جینسینگ کره‌ای

جینسینگ کره‌ای؛ جینسینگ آسیایی و جینسینگ قرمز نیز نامیده می‌شود. با تولید انرژی و افزایش استقامت فیزیکی مرتبط است. جینسینگ آسیایی به بهبود ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه توانایی‌های دفاعی بدن را افزایش می‌دهد. جینسینگ آسیایی یک درمان طبیعی و موثر برای اختلال نعوظ نیز است.

اگرچه جینسینگ آسیایی و آمریکایی بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ اما جینسینگ آسیایی، از نظر رنگ بسیار تیره‌تر از جینسینگ آمریکایی است. به دلیل فواید بی‌شمار آن، اغلب به عنوان «پادشاه جینسینگ» نیز شناخته می‌شود.

خواص جینسینگ سیبری

جینسینگ سیبری همیشه به دلیل ویژگی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین به بهبود قدرت شناختی کمک می‌کند. آزاد شدن انرژی جینسینگ سیبری آنقدر برجسته است که می‌تواند سطح خستگی بیماران سرطانی را نیز کاهش دهد. جینسینگ سیبری بافتی چروکیده و رشته‌ای دارد و عموماً قهوه‌ای است. ریشه‌های آن معمولاً پیچ خورده و چوبی به نظر می‌رسد.

خواص جینسینگ هندی

جینسینگ هندی بیشتر به عنوان آشواگاندا شناخته می‌شود که بخش محبوبی از خط طب آیورودا بوده است. به عنوان گونه مناسب جینسینگ در نظر گرفته می‌شود.

آشواگاندا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همچنین از نظر محتوای آنتی‌اکسیدانی بسیار غنی است، که علاوه بر محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن مختلف مفید است و همچنین به شما کمک می‌کند پوستی نرم و جوان‌تر داشته باشید.

خواص جینسینگ برزیلی

این نوع از جینسینگ به تامین انرژی و مقابله با خستگی کمک می‌کند. همچنین مصرف جینسینگ برزیلی به افزایش و حفظ میل جنسی کمک می‌کند.

خواص جینسینگ شرقی

جینسینگ شرقی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های شناخته شده جینسینگ است که از بیش از هزار سال پیش بخشی از فرهنگ طب چینی بوده است. این نوع از جینسینگ به شما در رهایی از احساس استرس کمک می‌کند و به مبارزه با اضطراب نیزکمک می‌کند.

اشکال مصرف جینسینگ

خواص جینسینگ

قرص و کپسول جینسینگ

چه قرص و چه کپسول جینسینگ اثر مشابهی خواهند داشت. هر دو باید با یک غذا و یک لیوان کامل آب مصرف شوند.

چای جینسینگ

چای جینسینگ برای کمک به تقویت سیستم ایمنی و همچنین بهبود هضم، تثبیت قند خون و به عنوان درمانی برای دردهای قاعدگی استفاده می‌شود. همیشه به دنبال چای با 3 تا 7 درصد جینسوزید باشید زیرا تعداد بیشتری از آنها قدرت جینسینگ را تعیین می‌کند.

خواص جینسینگ

فواید

خواص سلامت ریشه جینسینگ به دو ترکیب مهم – جینتونین و جین سنوزیدها نسبت داده می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام خرید مکمل‌ها، باید مطمئن شوید که آنها استاندارد شده‌اند تا حاوی حدود چهار تا هفت درصد جین‌سنوزیدها باشند. جینسینگ همچنین حاوی ترکیبات پلی فنلی، پلی استیلن‌ها و پلی ساکاریدهای اسیدی است.

در این بخش، مزایای سلامتی جینسینگ و راه‌هایی که جینسینگ در آنها التیام می‌یابد را بررسی خواهیم کرد.

خواص جینسینگ برای کاهش استرس

طبق تحقیقات، جینسینگ برای خلق‌و‌خو مفید است و سطح استرس را کاهش می‌دهد. این گیاه یک داروی عالی برای تقویت آرامش و درمان استرس مزمن و شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و خستگی آدرنال در نظر گرفته شده است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Human Psychopharmacology در سال 2010 نشان داد که 200 میلی‌گرم جینسینگ خلق‌و‌خو را بهبود و 400 میلی‌گرم جینسینگ باعث بهبود آرامش و افزایش مهارت‌های ریاضی در طول هشت روز درمان می‌شود.

مطالعه دیگری که در سال 2003 در مجله علم فارماکولوژی منتشر شد، نشان داد که 100 میلی‌گرم  جینسینگ خوااص ضد استرس قابل توجهی دارد و بنابراین می‌توان از آن برای درمان اختلالات ناشی از استرس استفاده کرد.

برای آگاهی از خواص اسطوخودوس مقاله زیر را مطالعه کنید:

خواص اسطوخودوس چیست؟

خواص جینسینگ برای مغز

خواص جینسینگ

جینسینگ همچنین به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و این می‌تواند تأثیر مثبتی بر حافظه، تمرکز و رفتار داشته باشد. در نتیجه، مزایای جینسینگ ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی) گسترش یابد.

مطالعه‌ای که در سال 2008 در مجله بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط منتشر شد، نشان داد که مصرف ریشه صمغ جینسینگ به مدت 12 هفته باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. این پیشرفت‌ها برای کل مطالعه ادامه یافت. بااین‌حال، پیشرفت‌ها در نهایت به سطح گروه کنترل کاهش یافت.

مطالعه دیگری که در سال 2012 در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شد، نشان داد که 4.5 گرم جینسینگ در روز تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی و علائم رفتاری در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر متوسط ​​دارد.

یک مطالعه 12 هفته‌ای نشان می‌دهد که جینسینگ برای بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نیز مفید است. مطالعه دیگری نشان داد که جینسینگ نقص شناختی در بیماری آلزایمر را بهبود می‌بخشد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که اجزای موجود در جینسینگ مانند ترکیب K و جین سنوزیدها نیز می‌توانند از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

خواص جینسینگ برای التهاب

جینسینگ همچنین به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد اغلب برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله تحقیقات جینسینگ منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه 60 میلی‌گرم جینسینگ به مدت یک سال، اثر تثبیت‌کننده‌ای بر روی سایتوکین‌های التهابی در کودکان مبتلا به سرطان پس از شیمی‌درمانی دارد.

مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجله آمریکایی طب چینی منتشر شد، نشان داد که 100 میلی‌گرم عصاره جینسینگ روزانه به مدت هفت روز به طور قابل‌توجهی التهاب را کاهش می‌دهد و آسیب‌هایی که قبلاً به مغز موش‌ها وارد شده بود را بهبود می‌بخشد.

مطالعه دیگری که در سال 2013 در مجله تحقیقات جینسینگ منتشر شد، نشان داد که جینسینگ واکنش التهابی آلرژیک بینی را در 40 موش مبتلا به رینیت آلرژیک کاهش می‌دهد – یک بیماری شایع التهابی راه هوایی فوقانی با علائمی مانند عطسه، خارش بینی و احتقان.

مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجله Immune Network منتشر شد نشان داد که عصاره جینسینگ التهاب را کاهش داده و فعالیت آنتی‌اکسیدانی را در سلول‌های پوست افراد مبتلا به اگزما افزایش می‌دهد.

 خواص جینسینگ برای لاغری

خواص جینسینگ

جینسینگ همچنین می‌تواند به کاهش وزن به‌عنوان یک سرکوب‌کننده طبیعی اشتها کمک کند که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Phytomedicine در سال 2002 اثرات ضد چاقی و ضد دیابتی توت جینسینگ  را در موش‌های بالغ اندازه‌گیری کرد.

برای این مطالعه، به موش‌ها 150 میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن عصاره توت جینسینگ برای یک بازه زمانی 12 روزه تزریق شد. موش‌های تحت درمان با توت جینسینگ با وزن 51 گرم شروع و به 45 گرم کاهش یافت.

مطالعه مشابهی که در سال 2009 در مجله Phytotherapy Research منتشر شد، نشان می‌دهد که  جینسینگ مدیریت چاقی و سندرم‌های متابولیک مرتبط را بهبود می‌بخشد.

 خواص جینسینگ برای انرژی

مشخص شده است که جینسینگ باعث افزایش انرژی و مبارزه با خستگی می‌شود. مطالعات حیوانی الیگوپپتیدها و پلی‌ساکاریدهای موجود در جینسینگ را با تولید انرژی بیشتر در سلول‌ها و کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط دانسته‌اند و این می‌تواند به مبارزه با خستگی کمک کند.

یک مطالعه چهار هفته‌ای که در سال 2013 در مجله PLOS One منتشر شد، نشان داد که صمغ جینسینگ منجر به خستگی جسمی و ذهنی کمتر و کاهش استرس اکسیداتیو شده است. برای این مطالعه، یک یا دو گرم جینسینگ یا دارونما به 90 بیمار مبتلا به خستگی مزمن داده شد.

مطالعه دیگری در سال 2013 نشان داد که جینسینگ آمریکایی به میزان قابل‌توجهی سطح خستگی را در 364 بازماندگان سرطانی که دچار خستگی شده بودند و 2000 میلی‌گرم جینسینگ یا دارونما دریافت کردند، کاهش داد.

خواص جینسینگ برای سرطان

خواص ضد سرطانی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی جینسینگ نیز ممکن است رشد تومور را مهار کند. متاآنالیز 9 مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات جینسینگ در سال 2016 به این نتیجه رسید که افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند ممکن است 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند.

یک مطالعه مشاهده‌ای دیگر همچنین نشان داد افرادی که جینسینگ مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که جینسینگ مصرف نکرده بودند، خطر ابتلا به سرطان‌های خاص از جمله سرطان دهان، لب، معده، مری، کبد، روده بزرگ و ریه را کاهش دادند.

برای بررسی علائم سرطان رحم مقاله زیر را بررسی کنید:

علائم سرطان رحم

خواص جینسینگ برای مردان

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که پودر جینسینگ برانگیختگی جنسی را بهبود می‌بخشد و اختلال نعوظ را در مردان درمان می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آسیایی آندرولوژی در سال 2007 نشان داد که 3000 میلی‌گرم جینسینگ در روز می‌تواند جایگزین مؤثری در درمان اختلال نعوظ باشد.

همان‌طور که گفته شد، محققان بر این باورند که برای نتیجه‌گیری قطعی به مطالعات دقیق‌تری نیاز است. از 28 مطالعه بررسی شده، 6 مطالعه بهبود عملکرد نعوظ را در بیماران تحت درمان با جینسینگ در مقایسه با دارونما گزارش کرده بودند.

جین سنوزید موجود در جینسینگ برزیلی اکسید نیتریک را از سلول‌های اندوتلیال آزاد می‌کند و با ایجاد اتساع عروق و شل شدن بافت نعوظ به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کند. علاوه بر این، این گیاه همچنین ترشح هورمون تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهد. باتوجه‌به مجله بین‌المللی تحقیقات ناتوانی جنسی، نسخه قرمز کورن نیز یک درمان احتمالی برای درمان اختلال نعوظ است.

خواص جینسینگ برای قند خون

خواص جینسینگ

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که جینسینگ سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می‌دهد. این جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ است که ممکن است بر تولید انسولین تأثیر بگذارد و مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که افراد غیردیابتی که جینسینگ آمریکایی را قبل یا همراه با یک نوشیدنی پر قند مصرف می‌کردند، میزان قند خون را کمتر افزایش می‌دادند.

مطالعه دیگری که در مجله Psychopharmacology در سال 2006 منتشر شد نشان داد که  جینسینگ سطح قند خون را یک ساعت پس از مصرف در صورت مصرف بدون قند کاهش می‌دهد که نشان‌دهنده اثرات تنظیم‌کننده گلوکز جینسینگ است.

یک مطالعه در سال 2013 همچنین نشان داد که جینسینگ حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و این شواهد دیگری است که نشان می‌دهد جینسینگ می‌تواند به کاهش سطح قند خون و کمک به درمان دیابت نوع 2 کمک کند.

مطالعه‌ای که در سال 2002 در مجله Phytomedicine منتشر شد، اثرات ضد دیابتی جینسینگ را در موش‌های بالغ اندازه‌گیری کرد. در پنج‌روز، عصاره جینسینگ به طور قابل‌توجهی سطح قند خون ناشتا را کاهش داد، درحالی‌که در پایان مطالعه، سطح کل قند خون تا 53 درصد کاهش یافت.

خواص جینسینگ برای سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مزایای جینسینگ توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها است.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که جینسینگ آمریکایی عملکرد سلول‌هایی را که در ایمنی نقش دارند، بهبود می‌بخشد. جینسینگ قادر است سلول‌های ایمنی مختلف از جمله سلول‌های دندریتیک، سلول‌های کشنده طبیعی، ماکروفاژها، سلول‌های B و سلول‌های T را تنظیم کند.

ترکیبات ضدمیکروبی موجود در عصاره جینسینگ به محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی کمک می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ترکیبات پلی‌استیلن موجود در جینسینگ در برابر عفونت‌های باکتریایی مؤثر است.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات جینسینگ در سال 2012، محققان دریافتند که جینسینگ تعداد باکتری‌های موجود در کلیه، طحال و خون موش‌ها را کاهش می‌دهد. در این مطالعه، عصاره جینسینگ نیز موش‌ها را از مرگ عفونی ناشی از التهاب محافظت کرده بود.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که جینسینگ می‌تواند به مهار ویروس‌هایی از جمله HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)، آنفولانزا، RSV (ویروس سنسیشیال تنفسی) و روتا ویروس کمک کند.

تحقیقات همچنین نشان داد که جینسینگ به طور قابل توجهی باکتری‌های ریه را کاهش داده و رشد یک عفونت رایج ریه به نام فیبروز کیستیک را متوقف کرده است. جینسینگ همچنین می‌تواند بیماری ریوی معروف به COPD (بیماری انسداد مزمن ریه) را درمان کند.

خواص جینسینگ برای زنان

خواص جینسینگ

جنسینگ برای زنان در دوران یائسگی بسیار گزینه مناسبی است. علائم بسیاری همراه با یائسگی وجود دارد از جمله؛ تعریق شبانه، گرگرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، افزایش وزن، نازک شدن مو، بی خوابی و کاهش میل جنسی.

یک بررسی سیستماتیک از مطالعات تصادفی شده در مجله تحقیقات جینسینگ در سال 2013 نشان داد که جینسینگ به طور موثر برانگیختگی جنسی و سلامت و رفاه عمومی را در زنان یائسه افزایش داده است. جینسینگ همچنین علائم افسردگی را به طور موثری کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری که در مجله Ethnopharmacology در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که جینسینگ ممکن است با افزایش فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدانی در زنان یائسه، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

خواص جینسینگ برای توانایی‌های شناختی

جینسینگ توانایی‌های شناختی و فعالیت عصبی را تحریک می‌کند که دستیابی به آن در سنین بالاتر دشوار است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها از تجمع پلاک و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند و به طور موثر از شروع زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی پیشگیری می‌کنند.

برای اطلاع از مضرات قهوه برای مردان و زنان مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید:

فواید و مضرات قهوه

خواص جینسینگ برای درمان ADHD

جینسینگ به درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و توانایی یادگیری در کودکان کمک می‌کند.

خواص جینسینگ برای بهبود عملکرد جنسی

یکی از رایج‌ترین استفاده‌های سنتی از جینسینگ هندی (معروف به آشواگاندا) به عنوان یک داروی تقویت‌کننده قوای جنسی بود. اعتقاد بر این بود که نسخه پودر شده، عملکرد جنسی مردان و میل جنسی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعه‌ای توسط دکتر لورا مورفی و همکاران، دانشگاه ایلینوی جنوبی، نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای درمان اختلالات جنسی مختلف استفاده کرد.

برای آگاهی از راه‌های افزایش میل جنسی مقاله زیر را مطالعه کنید:

افزایش میل جنسی

خواص جینسینگ برای خستگی

جینسینگ خاصیت مبارزه با خستگی و افزایش نشاط دارد. به کاهش درد کمک می‌کند، که یکی از علائم اولیه فیبرومیالژیا است. علاوه بر این، باعث کاهش التهاب و تثبیت اثر سیتوکین‌های التهابی پس از شیمی درمانی در کودکان می‌شود. همچنین، به بهبود خستگی آدرنال کمک می‌کند.

خواص جینسینگ برای ریه

این گیاه قدرتمند ممکن است بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را کاهش دهد. -یک اختلال ریوی که باعث التهاب راه هوایی فوقانی می‌شود. این بیماری باعث احتقان، خارش بینی و عطسه می‌شود.- تحقیقات منتشر شده در Elsevier’s Respiratory Medicine نشان می‌دهد که جینسینگ مخلوط با گیاهان دیگر شواهد امیدوارکننده‌ای از بهبود عملکرد ریه و سلامت کلی در افراد مبتلا به COPD نشان می‌دهد. جینسینگ همچنین این توانایی را دارد که عفونت‌های باکتریایی را از ریه‌ها پاک کند.

خواص جینسینگ برای مو

یکی از کربوهیدرات‌های طبیعی موجود در این ریشه با پیشگیری از آلوپسی و طاسی الگوی مردانه ارتباط مستقیم دارد. استفاده از مرهم آن یا مصرف مستقیم ادویه جینسینگ می‌تواند سلامت بستر فولیکول‌های مو را بهبود بخشد، از شوره سر جلوگیری کند و ریزش مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

خواص جینسینگ برای پوست

خواص جینسینگ

جینسینگ سم‌زدایی می‌کند و ایمنی پوست را تقویت می‌کند. همچنین با تحریک جریان خون در سراسر بدن، به ویژه سلول‌های پوست، پوست را جوان و هیدراته نشان می‌دهد.

خواص جینسینگ برای جلوگیری از پیری زودرس

در سراسر جهان، جینسینگ به دلیل توانایی آن در کاهش علائم پیری ارزشمند است. خواص آنتی‌اکسیدانی آن از اثرات منفی رادیکال‌های آزاد  و آسیب سلولی در سراسر بدن جلوگیری می‌کند.

خواص جینسینگ برای قلب

مطالعه نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌تواند از آسیب میوکارد و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کند.

خواص جینسینگ برای کاهش کلسترول

مطالعه اولیه نشان می‌دهد جینسینگ قرمز چینی سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی جینسینگ

فواید

جینسینگ اغلب بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. با این حال، عوارض جانبی بالقوه‌ای برای در نظر گرفتن وجود دارد.

  • جینسینگ می‌تواند مانند یک محرک عمل کند و در مقادیر زیاد باعث بی‌خوابی و عصبی شدن شود. دوزهای بالا یا استفاده طولانی‌مدت از جینسینگ نیز ممکن است باعث معده درد، سردرد و سرگیجه شود.
  • سایر عوارض جانبی بالقوه عبارتند از تحریک‌پذیری، خونریزی، واکنش‌های شدید پوستی، خشکی دهان، کاهش ضربان قلب، هذیان، تشنج، تشنج و مشکلات گوارشی مانند اسهال.
  • از آنجایی که جینسینگ ممکن است قند خون را کاهش دهد، نباید داروهای دیابت را همراه با جینسینگ بدون مشورت با پزشک مصرف کرد. همچنین ممکن است علائم بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و ام‌اس را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.
  • افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند نیز بهتر است از جینسینگ اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است خطر رد عضو را افزایش دهد. کسانی که دارای شرایط خونریزی هستند نیز باید از آن اجتناب کنند زیرا ممکن است با لخته شدن خون تداخل داشته باشد.
  • جینسینگ همچنین ممکن است با داروهای دیابت، داروهای ضد افسردگی، داروهای رقیق‌کننده خون، محرک‌ها، مورفین و داروهای ضد روان پریشی تداخل داشته باشد. کافئین ممکن است اثرات محرک جینسینگ را افزایش دهد و منجر به تعریق احتمالی، ضربان قلب سریع و بی‌خوابی شود.
  • مصرف جینسینگ برای کودکان یا زنان باردار یا شیرده نیز توصیه نمی‌شود.
  • همچنین مصرف بیش از حد جینسینگ می‌تواند منجر به ژنیکوماستی (بافت پستان بزرگ شده در مردان)، خونریزی اندام تناسلی، مسمومیت قلبی عروقی و کلیوی، آلرژی، اختلالات عاطفی، فشار خون بالا، مسمومیت تولید مثلی و سمیت کبدی (آسیب کبدی) شود.

توجه: برخی از متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از عوارض جانبی جینسینگ بهتر است آن را بیش از سه تا شش ماه متوالی مصرف نکنید. 

سخن آخر

جینسینگ برای هزاران سال بخشی جدایی‌ناپذیر از طب سنتی چینی بوده است. بسیاری از خواص سلامتی جینسینگ به دلیل دو ترکیب مهم؛ جین سنوزیدها و جینتونین است.

جینسینگ برای افرادی که مشکلاتی مانند کاهش وزن، عملکرد مغز، ایمنی، انرژی، التهاب و قند خون بالا دارند نیز مفید است.

همچنین هنگام مصرف جینسینگ، بهتر است که با یک متخصص گیاهان دارویی یا پزشک طب سنتی مشورت کنید و سپس آن را به رژیم‌غذایی خود اضافه کنید.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره خواص جینسینگ دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 20

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا