تغذیه سالم

مضرات و خواص چای ترش [بررسی طبع آن]

هر آنچه در مورد چای ترش باید بدانید: از خواص تا مضرات

آیا می‌دانید خواص چای ترش چیست؟ در این مقاله از جوان ایرانی قصد داریم در رابطه با فواید آن صحبت کنیم. چای ترش نام‌های زیادی دارد. چای ترش، چای مالمیر، چای مکه، چای روزل و چای قرمز. تمامی این موارد به یک نوع چای اشاره می‌کنند. نام علمی چای ترش نیز، Hibiscus sabdariffa است.

از چای ترش به صورت نوشیدنی گرم و سرد در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در منطقه آمریکای لاتین به ویژه در کشور جامائیکا مصرف این نوع چای متداول است و همچنین به نام گل جامائیکا نیز شناخته می‌شود. در مصر نیز این چای به چای کرکده معروف است.

مزه چای ترش همان طور که از اسمش نیز مشخص است، ترش است و به همین دلیل اکثرا آن را با شکر استفاده می‌کنند. خواص چای ترش بسیار زیاد است. این چای مقادیر قابل توجهی ویتامین c دارد و از این رو برای سرماخوردگی گیاه بسیار مفیدی است.

اگر بخواهیم در رابطه با مشخصات فیزیکی این گیاه نیز صحبت کنیم، گل جامائیکا (Roselle) گیاهی است که به ارتفاع دو تا سه متر می‌رسد و برگ‌های سه تا پنج وجهی سبز مایل به زرد با کاسبرگ‌های سبز دارد. بعد از رسیدن میوه این گیاه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آیند. این گیاه سال‌ها است که وارد ایران شده است و در ابتدا در یکی از منطقه‌های استان سیستان و بلوچستان کشت شد. در استان خوزستان نیز این گیاه کشت می‌شود و هم اکنون اهواز قطب کشت این محصول در کشور است.

جالب است بدانید که این گیاه به صورت قابل توجهی در عربستان نیز کشت می‌شود. به همین دلیل است که یکی از نام‌های چای ترش، چای مکی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جامع به بررسی ویژگی‌ها و خواص چای ترش بپردازیم.

طبع چای ترش چیست؟

دمنوش چای ترش، طبع سرد و خشکی دارد و از این رو برای افرادی که گرم مزاج هستند، مفید است. مصرف آن برای افرادی که مزاج سرد دارند، توصیه نمی‌شود. پس از مصرف این دمنوش در بدن حالت سردی ایجاد می‌شود. افرادی که سرد مزاج هستند و دارای متابولیسم و انرژی پایینی هستند، بایستی از خوردن چای ترش به ویژه در فصل سرما پرهیز کنند.

خواص چای ترش

طرز تهیه دمنوش چای ترش

برای تهیه دمنوش چای ترش نیاز دارید در ابتدا آب جوش تهیه کنید. پس از آماده سازی آب جوش، به ازای هر نفر دو تا چهارم گرم چای ترش بریزید. چای برای آماده شدن نیاز به 5 الی 7 دقیقه زمان برای دم شدن احتیاج دارد. چای را صاف کنید و در صورت تمایل مقداری شیرین کننده مانند شکر به آن اضافه کنید.

خواص چای ترش

چای ترش خواص بسیاری دارد که این موضوع سبب شده است ارزش این گیاه به شدت افزایش یابد. از جمله خواصی که برای چای ترش بیان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چای ترش برای لاغری مفید است.
  • چای ترش برای پوست مزایای بسیاری دارد.
  • چای ترش به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند.
  • چای ترش برای کلیه مفید است.
  • و غیره.

در ادامه مزایای چای ترش را تشریح خواهیم کرد.

خواص چای ترش برای لاغری

چای ترش یکی از مفیدترین دمنوش‌ها برای کاهش وزن است. در صورتی که افراد غذاهای کربوهیدرات دار مصرف کنند، قند و نشاسته موجود در این غذاهای جذب بدن می‌شود و سبب افزایش وزن می‌شود. در این بین مصرف چای ترش می‌تواند میزان جذب گلوکز و نشاسته را در بدن کاهش دهد. همچنین مصرف چای ترش می‌تواند ترشح آنزیم آمیلاز را کنترل کند. این انزیم نیز سبب جذب نشاسته و گلوکز در بدن می‌شود.

بنابراین چای ترش می‌تواند با کاهش جذب گلوکز و نشاسته به کاهش وزن بدن کمک کند. از این رو می‌بینیم که در بسیاری از محصولات کاهش وزن از چای ترش بهره گرفته می‌شود.

همچنین چای ترش خاصیت دیورتیک نیز دارد. به واسطه این خاصیت، عملکرد روده و مثانه بهبود داده می‌شود و یبوست و سوء هاضمه نیز برطرف می‌گردد. چای ترش از این طریق به سلامت دستگاه گوارش بدن کمک می‌کند.

خواص چای ترش برای پوست

یافته‌ها نشان می‌دهند که چای ترش برای پوست بسیار مفید است. مصرف چای ترش کمک می‌کند که قابلیت ارتجاعی پوست زیاد شود. این موضوع می‌تواند مانع از پیری زودرس پوست شود. همچنین چای ترش میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در پوست مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از جمله عوامل اصلی پیری پوست هستند.

چای ترش دارای اسیدهای ملایمی است که می‌توانند بر روی پوست لایه برداری خوبی انجام دهند. از این رو چای ترش می‌تواند سبب شادابی، لطافت و نرمی پوست شود. در واقع این اسیدهای ملایم می‌توانند سبب تصفیه پوست شوند و در روند بازسازی سلول‌های پوست، تاثیر داشته باشند.

چای ترش دارای ترکیبات گیاهی مفید است که به آبرسانی پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل مصرف چای ترش برای پوست‌های خشک و حساس مناسب است. با توجه به خواص بسیار زیاد چای ترش برای پوست، امروزه از این گیاه به صورت گسترده در جهت تولید انواع مختلف مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌گردد.

شما نیز می‌توانید به صورت روزانه از چای ترش به عنوان یک دمنوش خوش طعم و فوق‌العاده بهره گیرید. همچنین آن دسته از دوستانی که به تهیه ماسک‌های خانگی صورت علاقه مند هستند، می‌توانند از چای ترش در جهت ساخت این ماسک‌ها استفاده کنند.

خواص چای ترش برای فشار خون

بر اساس تحقیقاتی که در انجمن قلب آمریکا صورت گرفته است، استفاده از چای ترش می‌تواند به بزرگ‌سالانی که فشار خون خفیف دارند کمک کند و فشار خون آنان را کاهش دهد. از این رو مصرف چای ترش برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و همچنین افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند، مفید است.

خواص چای ترش

خواص چای ترش برای چربی خون

همان طور که در بالا نیز چندین بار به آن اشاره کردیم، چای ترش یک منبع غنی آنتی اکسیدان است. به واسطه حضور آنتی اکسیدان‌ها در چای ترش، مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL کمک می‌کند. در نتیجه مصرف چای ترش سبب می‌شود که بدن در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌های قلب و عروقی محافظت شود. همچنین با کاهش چربی و قند خون، مصرف چای ترش برای افرادی که از اختلالاتی مانند دیابت رنج می‌برند، مفید است.

خواص چای ترش برای کبد چرب

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف چای ترش می‌تواند برای درمان بیماری‌های کبد مفید باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای ترش موجب خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد در بافت‌ها و سلول‌های بدن می‌شوند. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد چای ترش می‌تواند سبب مسمومیت کبد شود. از این رو در میزان استفاده از چای ترش دقت کنید و به هیچ وجه به صورت بی رویه از آن استفاده نکنید.

خواص چای ترش برای کلیه

یکی از رایج ترین بیماری‌های کلیوی، سنگ کلیه است. سنگ کلیه در نتیجه رسوب گذاری در لوله‌ها و مویرگ‌های کلیه و مجراهای ادراری صورت می‌گیرد. برای درمان سنگ کلیه بایستی به پزشک مراجعه کنید. اما مصرف چای ترش نیز می‌تواند به روند درمان شما کمک کند. چای ترش سبب می‌شود که میزان ادرار افزایش یابد. از این رو اگر مشکلات سنگ کلیه دارید و کلیه شما سنگ ساز است، نوشیدن این گیاه فوق‌العاده را فراموش نکنید.

خواص چای ترش برای درمان دیابت

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای ترش برای کاهش قند خون بسیار مفید هستند. همچنین چای ترش سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود و از این طریق از قلب و عروق محافظت می‌کند. نوشیدن این دمنوش سبب کاهش میزان چربی و تری گلیسیرید در بدن می‌شود و از این طریق به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک می‌کند.

خواص چای ترش با دارچین

استفاده از چای ترش با سایر گیاهان مفید ایده جذابی است. حتما شما نیز در رابطه با ترکیب چای ترش و چای سبز، چای ترش و دارچین و غیره شنیده‌اید. چای ترش و دارچین یک ترکیب فوق‌العاده مفید برای کاهش وزن است. از این رو اگر قصد دارید وزن کم کنید می‌توانید از این ترکیب جذاب برای کمک به روند درمانی خود بهره گیرید.

همچنین می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: خواص و مضرات به لیمو + طرز تهیه دمنوش آن

خواص به لیمو چیست؟

مضرات چای ترش

مانند دیگر گیاهان دارویی، چای ترش نیز دارای معایب و مضراتی است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما پیش از مصرف چای ترش با پزشک خود مشورت کنید. همچنین توصیه می‌کنیم به هیچ وجه به صورت بی رویه از چای ترش استفاده نکنید. در ادامه مضرات مصرف چای ترش را شرح خواهیم داد.

خواص چای ترش

مضرات چای ترش برای کودکان

مصرف چای ترش به هیچ وجه برای کودکان توصیه نمی‌شود. چرا که سیستم فیزیولوژیک بدن کودکان با بزرگسالان متفاوت است و مصرف چای ترش می‌تواند سبب کاهش فشار خون شدید در بدن کودکان شود.

تاثیر چای ترش بر اسپرم

مصرف چای ترش می‌تواند سطح استروژن را کم کند. بنابراین اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، پیشنهاد می‌کنیم از چای ترش استفاده نکنید.

مصرف چای ترش در دوران بارداری

پیشنهاد می‌کنیم در حین بارداری از نوشیدن چای ترش پرهیز کنید.

منع مصرف چای ترش برای افرادی که دچار فشار خون پایین هستند.

اگر چه کاهش فشار خون یکی از اصلی‌ترین مزایای چای ترش است اما این موضوع می‌تواند برای افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، مشکلات جدی را ایجاد کند. همچنین اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید حتما با پزشک پیش از مصرف چای ترش، مشورت کنید.

منع مصرف چای ترش برای بیماران سرطانی

چای ترش با بسیاری از داروها سرطانی تداخل دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستید و داورهای سرطانی مصرف می‌کنید، از مصرف چای ترش پرهیز کنید.

اثرات توهمی چای ترش

چای ترش می‌تواند در مواردی اثرات توهم‌زا با خود به همراه داشته باشد و به افراد احساس سبکی دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راننده هستید یا از ماشین آلات سنگین استفاده می‌کنید، در مصرف چای ترش دقت کنید.

سخن آخر

دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی بسیار مفیدی وجود دارند که می‌توانید هم از طعم آن‌ها لذت ببرید و هم از مزایا و خاصیت آن‌ها استفاده کنید. چای ترش یکی از این نوشیدنی‌ها است که در کنار طعم ترش و خوبی که داد، خواص بسیاری نیز دارد. از جمله خواص چای ترش می‌توان به تاثیر چای ترش در کاهش فشار خون بالا، کمک به هضم بهتر، تقویت قوای سیستم ایمنی بدن و غیره اشاره کرد. همچنین مصرف چای ترش می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کند.

چای ترش سرشار از ویتامین C، انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی بسیاری است. در بسیاری از کشورهای جهان از این دمنوش فوق‌العاده استفاده می‌کنند. البته باید گفت مانند تمامی گیاهان دارویی، چای ترش نیز در کنار مزایای بسیاری که دارد، معایب و مشکلاتی نیز دارد که در طول متن به آن پرداختیم.

پیشنهاد می‌کنیم با مصرف به جا و به اندازه چای ترش به سلامتی خودتان کمک کنید و از طعم فوق‌العاده آن نیز لذت ببرید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا