بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

خوردن آب منی درست یا غلط؟ فواید + عوارض

هر آنچه که نیاز است در مورد خوردن مایع منی بدانید

آیا خوردن مایع منی ضرر دارد؟ در رابطه جنسی دهانی باید منی را قورت داد یا بیرون ریخت؟ طعم و بوی منی سالم چگونه است؟ امکان بارداری با خوردن آب منی وجود دارد؟ حکم شرعی آن چیست؟ و بسیاری از سؤالات دیگر را در ادامه پاسخ خواهیم داد. ما در این مقاله از جوان ایرانی سعی می‌کنیم به طور کامل هرآنچه در مورد خوردن آب منی از نظر پزشکی و شرع نیاز است بدانید را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

قبل از مطالعه ادامه‌ی این مقاله ذکر این نکته بسیار مهم است که در رابطه جنسی صداقت و همچنین لذت از لحظاتی که با هم هستید شرط مهم و ضروری است؛ بنابراین خیلی راحت با هم بحث کنید. با پارتنر، شریک جنسی یا همسر خود صادقانه صحبت کنید که آیا شما تمایلی به خوردن مایع منی دارید یا خیر. ارتباط باز و صادقانه باعث می‌شود رضایت جنسی شما افزایش پیدا کند.

 

مایع منی چیست؟

مردان هنگام انزال از آنها مایعی خارج می‌شود که به آن مایع منی می‌گویند.

مایع منی از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

منی از حداقل مقدار اسپرم تشکیل شده است. بقیه آن پروتئین، فروکتوز، مخاط، آنزیم‌ها، آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

انزال معمولی حاوی یک قاشق چایخوری بوده و فقط حاوی حدود 5 تا 7 کالری است. اگرچه برخی از افراد بر این باورند که این ماده دارای پروتئین بالایی است، اما باید بگوییم که پروتئین در مایع منی ناچیز است.

 

خواص خوردن مایع منی

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد پروتئین موجود در مایع منی، روی مغز زنان تاثیر گذاشته و باعث تولید هورمون‌های دیگری می‌شود که در تحریک تخم‌گذاری نقش ویژه‌ای دارد.

مایع منی ارزش تغذیه‌ای ندارد زیرا حاوی مقدار کمی پروتئین است و همچنین در هر بار انزال مقدار منی بسیار کم است.

تحقیقات کافی در مورد فواید قورت دادن مایع منی وجود ندارد که بگوییم همه باید این کار را انجام دهند؛ اما چیزی که واضح است این است: درصورتی‌که مرد دچار بیماری‌های مقاربتی نباشد و شریک پذیرنده به مایع منی حساسیت نداشته باشد، خطر جدی سلامتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

اگر نگران چاقی خود هستید باید بگوییم مایع منی چاق‌کننده نیست و در هر انزال کالری آن بین یک تا پنج است‌.

 

انتقال بیماری های مقاربتی با خوردن مایع منی

مایع منی ممکن است حامل عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند HIV باشد. برای شرکای جنسی ضروری است که آزمایشات منظم برای بیماری‌های مقاربتی انجام دهند.

اگر همسر یا شریک جنسی شما مبتلا به یک یا چند تا از بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل یا تب‌خال، سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک، اچ‌آی‌وی، اچ‌پی‌وی، هپاتیت، ایدز و بسیاری از بیماری‌های دیگر است و شما با وی رابطه جنسی دهانی انجام دهید، فرقی ندارد که آب منی او را قورت دهید و یا تف کنید، درهرصورت شما در خطر ابتلا به بیماری هستید.

در واقع مهم‌ترین خطر خوردن منی این است که احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. با فرض اینکه شریک جنسی شما فرد سالمی است خطر بسیار کمی در خوردن مایع منی وی وجود دارد.

اگر فردی که مایع منی را قورت می‌دهد، زخم باز در دهان یا لب‌های خود داشته و همچنین دچار التهاب لثه و خونریزی باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در او بیشتر است.

هر چند احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی از رابطه جنسی دهانی نسبت به رابطه جنسی مقعدی یا واژینال کمتر است، ولی در هر صورت قورت دادن مایع منی خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی

اگر از وضعیت سلامتی او مطمئن نیستید برای کاهش خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی، توصیه می‌شود حتماً از کاندوم استفاده کنید. در این صورت هم می‌توانید لذت رابطه جنسی دهانی را تجربه کنید و هم اینکه احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهید.

همچنین می‌توانید قبل از انزال، رابطه جنسی دهانی را تمام کنید و با دست شریک جنسی خود را تحریک کنید. البته باید مرد قبل از انزال به شما اطلاع دهد.

 

آیا خوردن منی یا مایعات واژن، کرونا را انتقال می‌دهد؟

هیچ تحقیق ثابت شده‌ای در این خصوص وجود ندارد اما از آنجایی که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود در صورت رابطه جنسی دهانی به دلیل نزدیکی بسیار زیاد با فرد این ویروس ممکن است به شما نیز سرایت کند. بنابراین باید احتیاط لازم را داشته باشید و از سلامت شریک جنسی خود مطلع باشید.

 

آیا خوردن مایع منی به همه حس خوب می‌دهد؟

خیر، هرچند بسیاری از افراد از لیسیدن و قورت دادن مایع منی لذت می‌برند ولی افرادی دیگر ممکن است این عمل برای آنها ناخوشایند باشد.

اگر خوردن مایع منی شما را ناراحت می‌کند این موضوع را با پارتنر خود در میان بگذارید.

 

آیا بارداری با قورت دادن مایع منی وجود دارد؟

بسیار واضح است که شما با خوردن مایع منی باردار نمی‌شوید، زیرا بارداری فقط در صورتی ایجاد می‌شود که اسپرم با واژن و تخمک برخورد کند.

توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که مراقبت‌های ویژه را جهت پیشگیری از بارداری به عمل آورید. به‌عنوان‌مثال اگر به مایع منی دست زدید دیگر به واژن خودتان دست نزنید یا مراقب باشید شریک جنسی شما بعد از انزال، مایع منی را نزدیک واژن شما نریزد.

دستگاه گوارش به دستگاه تناسلی متصل نیست؛ منی بلعیده شده نمی‌تواند وارد واژن، رحم یا هر اندام تناسلی دیگری شود که به اسپرم اجازه دهد تخمک را بارور کند.

بنابراین؛ ترکیب رابطه جنسی دهانی با سایر فعالیت‌های جنسی که باعث شود مایع منی را با واژن تماس دهد، ممکن است منجر به بارداری شود.

 

حساسیت به مایع منی

برخی از افراد ممکن است به مایع منی حساسیت داشته باشند این‌گونه افراد نباید مایع منی را قورت دهند، چون دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

اگر پوست بدن شما به مایع منی حساس است از شریک جنسی خود بخواهید که مایع منی را روی پوست شما نریزد.

به‌ندرت ممکن است فردی به پروتئین‌های موجود در مایع منی حساسیت داشته و در واقع واکنش آلرژیک داشته باشد. پزشکان این را حساسیت بیش از حد پلاسمای منی می‌نامند.

 

طعم منی سالم

اگر ورزش می‌کنید و سبک زندگی سالمی دارید در اکثر مواقع باید مایع منی شما در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، ولی محض احتیاط برای اینکه از سلامت مایع منی خود مطمئن شوید با پزشک مشورت کنید.

برخی از افراد طعم آن را این‌گونه توصیف می‌کنند:

  • شور
  • تلخ
  • شیرین
  • فلزی

برخی از عادات زندگی ممکن است طعم، بو و یا کیفیت مایع منی را کاهش دهد مانند سیگارکشیدن.

همان‌طور که می‌دانید حس بویایی و حس چشایی با هم ارتباط بسیار نزدیکی دارند. اگر شما بهداشت خوبی نداشته باشید و در واقع بدن شما بو بدهد، همین موضوع باعث طعم نامطبوع مایع منی می‌شود.

در واقع اگر بوی خوبی بدهید طعم مایع منی شما بهتر می‌شود و لذت شریک جنسی شما بالاتر می‌رود.

نکات مهم برای داشتن منی سالم

  • ورزش منظم و مرتب می‌تواند به حفظ سلامت مایع منی کمک کند.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • اجتناب از غذاها یا مکمل‌هایی که ادعا می‌کنند بوی یا کیفیت مایع منی را بهبود می‌بخشند
  • پرهیز از سیگار و مواد مخدر
  • تعدیل مصرف الکل

 

تغییر بوی مایع منی نشانه چیست؟

منی بوی کمی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. تغییر بوی مایع منی به‌صورت طولانی‌مدت و همچنین تغییر طعم آن ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند عفونت مقاربتی باشد.

برخی چیزها می‌توانند بوی مایع منی را تغییر دهند، مانند زمانی که با ادرار یا عرق مخلوط می‌شود.

رژیم غذایی نمی‌تواند بوی منی را به‌هیچ‌وجه کاملاً تغییر دهد. برخی غذاها ممکن است به طور موقت بوی مایع منی را تغییر دهند.

همچنین هنگام خشک‌شدن می‌تواند بوی متفاوتی داشته باشد. منی خشک شده بوی شدیدتر و قابل‌توجه‌تری دارد.

همچنین، برخی از افراد ممکن است مشکلات سلامتی داشته باشند که این بیماری‌ها، بر طعم و بوی منی اثر می‌گذارد.

برخی از این مشکلات سلامتی:

  • عفونت‌های تنفسی یا گوش میانی
  • قرارگرفتن در معرض برخی داروها یا مواد شیمیایی
  • جراحت سر
  • جراحی در دهان، گوش، بینی یا صورت
  • مشکلات دندانی، عفونت در دهان یا لثه
  • آسیب‌های سر یا نخاع
  • پرتودرمانی برای سرطان‌های سروگردن
  • و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها

 

انواع بوی مایع منیِ دردسرساز

برخی از بوهایی که ممکن است ناشی از یک مشکل در سلامتی باشد شامل:

  • بوی بسیار شدید: اگر مایع منی بوی بد و شدیدی داشت و مدام بدتر شد، ممکن است ناشی از عفونت یا بیماری مقاربتی باشد.
  • بوی شیرین. همان‌طور که می‌دانید مایع منی طبیعی به دلیل فروکتوز داخل آن، بوی شیرینی دارد ولی اگر این بو شیرین‌تر نسبت به معمول آن باشد می‌تواند نشان‌دهنده دیابت باشد.
  • بوی ماهی: بوی ماهی طبیعی نیست و این نوع بو ممکن است ناشی از عفونت مقاربتی باشد. در واقع بوی منی نباید تند باشد. بوی تند، مانند بوی ماهی، می‌تواند نشانه مشکلی مانند عفونت باشد.

 

چگونه بوی مایع منی تغییر می‌کند؟

  • طبق تحقیقات انجام شده تا الان تغییرات در رژیم غذایی، با تغییرات پایدار در طعم یا بوی منی ارتباط زیادی ندارد. اما همان‌طور که غذا می‌تواند بوی عرق یا پوست فرد را تغییر دهد، همچنین می‌تواند بوی مایع منی را نیز به طور موقت تغییر دهد.
  • افرادی که نگران بوی مایع منی خود هستند باید از غذاهای با بوی تند مانند ماهی اجتناب کنند.
  • غذاهایی که بوی شدید تولید می‌کنند، مانند کلم بروکلی و گل‌کلم، ممکن است طعم یا بوی منی را بدتر کنند. به همین ترتیب، غذاهایی که تمایل به تغییر ظاهر یا بوی سایر مایعات بدن دارند، مانند مارچوبه، ممکن است طعم منی را نیز تغییر دهند.
  • pH مایع منی ممکن است بر بوی آن تأثیر بگذارد و اگر pH تغییر کند، می‌تواند بر بوی آن تأثیر بگذارد. پروستات همچنین مایع اسیدی به مایع منی اضافه می‌کند که باعث کاهش PH آن می‌شود. تغییرات در عملکرد پروستات ممکن است بر روی pH و بوی مایع منی تأثیر بگذارد.
  • واژن نیز کمی اسیدی است. هنگامی که مایع منی با مایعات واژن ترکیب می‌شود، بو نیز می‌تواند تغییر کند.
  • برخی افراد بر این باورند که میوه‌هایی مانند مرکبات و آناناس ممکن است طعم منی را بهبود بخشند.

 

برای درمان ناتوانی‌های جنسی و حل مشکل نعوظ، دستگاه وکیوم کاربرد زیادی دارد که در این مقاله ببینید:

دستگاه وکیوم مردانه

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

منی هر کس بوی متفاوتی دارد. برخی از افراد حتی ممکن است متوجه تغییر بو در طول زمان یا با تغییر در رژیم غذایی، ورزش، استراحت و سایر عوامل سبک زندگی شوند.

قوام، حجم، کیفیت و حتی رنگ منی می‌تواند روزبه‌روز تغییر کند. فقط پزشک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند ارزیابی کند که آیا منی غلیظ نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی است یا خیر.

هرکسی که متوجه تغییر مداوم و غیرقابل‌توضیح در مایع منی خود می‌شود، باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد، به‌خصوص اگر نگران باروری باشد یا علائم دیگری را تجربه کند.

زمان مراجعه به پزشک:

  • بوی بد مایع منی
  • طعم بسیار شیرین منی
  • وجود خون در منی
  • انزال دردناک
  • ترشح غیرمعمول از آلت تناسلی
  • خارش اندام تناسلی
  • مشکلات ادراری مانند بی‌اختیاری یا ادرار مکرر
  • برجستگی‌هایی در ناحیه تناسلی و اطراف آن

 

حکم شرعی مایع منی

از نظر شرعی، آب منی نجس بوده و خوردن آن حرام است؛ بنابراین اگر مسلمان هستید نباید مایع منی را قورت بدهید.

در ادامه به دو فتوا در این زمینه اشاره می‌کنیم:

فتوای آیت‌الله خامنه‌ای

قبل از خروج منی، مایعی از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود که نجس نمی‌باشد آیا خوردن آن اشکال دارد؟

خوردن آن اشکال دارد.

فتوای آیت الله سیستانی

رابطه جنسی از طریق دهان (اورال) چه حکمی دارد؟ (اگر بدون خوردن مایع منی باشد)

اورال رابطه جنسی یا همان رابطه جنسی دهانی به‌شرط این که مایع‌هایی که از آلت تناسلی خارج می‌شوند بلعیده نشود بلااشکال است.

 

خلاصه

همانطور که بیان شد خوردن مایع منی از نظر شرعی حرام است و اگر مسلمان هستید باید از بلعیدن آن اجتناب کنید. اما از نظر پزشکی در صورتی شما مجاز به انجام این کار هستید که هر دو طرف از رضایت کامل برخوردار بوده و قبل از رابطه جنسی حتما آزمایشات لازم را انجام داده باشید تا مبتلا به بیماری‌های مقاربتی نباشید. زیرا در هنگام رابطه جنسی دهانی این نوع بیماری‌ها انتقال پیدا می‌کند.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. اگر سوال، انتقاد یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات بیان کنید. همچنین اگر تجربه‌ای در خوردن مایع منی و چالش‌هایی که در زندگی زناشویی برای شما ایجاد شده دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات تجربه خود را ثبت کنید. تیم پزشکی جوان ایرانی پذیرای هرگونه نظری از شما است.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 80

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا