بیماری‌ها و راه درمان

درمان دندان درد [بهترین روش‌های خانگی]

چگونه درد دندان خود را در منزل درمان کنیم؟

احتمالاً شما نیز از افرادی هستید که تابه‌حال دچار دندان درد شده‌اید. اگر این‌چنین نباشد حتماً یکی از نزدیکان شما این درد را تجربه کرده است و شما همیشه این سؤال را به همراه داشتید که برای درمان دندان درد خود یا آن‌ها واقعاً باید چه کنید. نگران نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم در خانه دندان درد خود یا نزدیکانتان را درمان کنید. اگر دندان درد دارید مهم است که بفهمید ریشه ناراحتی شما چیست. در این صورت می‌توانید تعیین کنید که چگونه می‌توان دندان درد، تورم یا سایر علائم را به بهترین نحو تسکین داد. استفاده معمولی از آب‌نمک و کمپرس سرد معمولاً می‌تواند سوزش جزئی را برطرف کند اما دندان درد شدیدتر ممکن است به مداخله دندان‌پزشک نیاز داشته باشد. اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، به دندان‌پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند راهنمایی کنند که چگونه علائم شما را تسکین داده و از درد آینده جلوگیری کنند. همچنین اگر در دوران بارداری، شیردهی و یا داشتن هرگونه بیماری هستید که ممکن است تحت تأثیر ترکیبات گیاهی قرار گیرد، باید قبل از استفاده از درمان‌هایی که در این مقاله از مجله جوان ایرانی گفته‌شده است با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. دندان درد ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا درمان دندان درد برای شما راحت‌تر از پیش شود.

 

درمان دندان درد عصبی

به درد شدید و کوبنده‌ای که برای چند ثانیه در دندان‌های خود احساس می‌کنید، دندان درد عصبی می‌گوییم. این درد ممکن است در اثر مصرف یک قهوه داغ، مسواک زدن و یا حتی خندیدن به سراغ شما بیاید. اگر غالباً با این درد مواجه نمی‌شوید جای نگرانی نیست اما در صورت تشدید این درد باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. برای درمان این درد کافی است از رژیم غذایی که به مینای دندان شما آسیب می‌رساند پرهیز کنید. به‌طور مثال غذاهای اسیدی، ماست، نوشابه و مواردی از این قبیل را باید کنار بگذارید. در مقابل می‌توانید برای درمان دندان درد عصبی خود از پنیرهای عمل‌آورده مانند پنیر سوئیسی، پنیر پارمسان و پنیر چدار استفاده کنید زیرا با افزایش جریان بزاق باعث محافظت از دندان‌ها در مقابل حساسیت‌ها می‌شوند. همچنین هنگام مسواک زدن به‌آرامی و ملایمت دندان‌های خود را بشویید و حتماً از نخ دندان به‌صورت روزانه استفاده کنید.

 

درمان دندان درد در بارداری

بارداری با انبوهی از تجربیات جدید، احساسات و برای برخی از مادران باردار، عوارض جانبی بالقوه ناخوشایند همراه است. یکی از نگرانی‌های مادران درد دندان در دوران بارداری است. همه ما می‌دانیم که به مادران گفته می‌شود که در دوران بارداری بهتر است به دندان‌پزشک برای درمان دندان آسیب‌دیده خود مراجعه کنید؛ بنابراین قبل از دندان درد برای پیشگیری از این غول دردناک تلاش کنید. در غیر این صورت باید به درمان خانگی آن بپردازید. ما علت دندان درد در بارداری و چندراه درمان برای آن برای شما در ادامه آورده‌ایم. در دوران بارداری می‌توانید برای درمان درد از آلوئه ورا، شیر، انار، سیر و میخک استفاده کنید.

درمان دندان درد در بارداری

علت دندان درد در بارداری

با رشد نوزاد در رحم سطح هورمون مادر افزایش می‌یابد. این افزایش می‌تواند منجر به علائم مختلفی شود که یکی از آن‌ها متأسفانه درد دندان است. همچنین پاسخ طبیعی بدن شما به مبارزه با پلاک در دوران بارداری نوسان می‌کند که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی است. در صورت عدم درمان، پلاک می‌تواند به تجمع خود ادامه دهد. این موضوع منجر به پوسیدگی دندان خواهد شد. حتی تهوع صبحگاهی نیز می‌تواند موجب دندان درد شود. چگونه؟ استفراغ اغلب یک اتفاق رایج در طول سه‌ماهه اولیه برای اکثر مادران در دوران بارداری است. با مسواک زدن با یک خمیردندان خنثی‌کننده اسید، اسیدهای معده را به‌طور مؤثر و ایمن خنثی کنید. در غیر این صورت مینای دندان شما ضعیف شده و دلیلی برای ایجاد دندان درد ایجاد خواهد شد. تغییرات هورمونی همچنین می‌توانند التهاب لثه را در دوران بارداری افزایش دهند.

قطره میخک برای درمان دندان درد در بارداری

یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای دندان درد مخصوصاً در دوران بارداری میخک یا روغن آن است. کافی است میخک را با دندان خود بجوید. همچنین می‌توانید پنبه‌ای را به روغن میخک آغشته کرده و روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. میخک خاصیت ضد میکروبی دارد و می‌تواند به درمان دندان درد کمک کند. در میخک ماده مؤثر اوژنول قراردارد که خاصیت ضدالتهابی به آن می‌دهد.

آلوئه ورا برای درمان دندان درد در بارداری

این گیاه که به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی خود شناخته‌شده است می‌تواند به کاهش رشد باکتری‌ها و کاهش تورم لثه در دوران بارداری کمک کند. آلوئه ورا و ژل داخل آن در بازار موجود است. کافی است برای درمان دندان درد ژل آلوئه ورا را تهیه‌کرده و آن را در ناحیه‌ای که درد می‌کند قرار دهید.

پیاز برای درمان دندان درد در بارداری

ازآنجایی‌که پیاز خاصیت آنتی باکتریایی دارد برای درمان دندان درد بسیار مفید است. برای درمان با پیاز باید مقداری پیاز را خورد کرده و اگر قادر به جویدن آن نیستید آن را بر روی ناحیه درد قرار دهید و صبر کنید. این کار باعث از بین رفتن باکتری‌ها شده و درد دندان را کنترل خواهد کرد.

 

درمان دندان درد در طب سنتی

پزشکان طب سنتی همیشه در پی درمان‌های گیاهی برای دردها هستند. ابوبکر محمد بن زکریای رازی که یکی از طبیبان بوده است نیز گفته است که طبیب حاذق کسی است که بیمار را با آنچه در دستش دارد درمان کند. داروهای گیاهی ازنظر طب سنتی بهترین راه برای درمان‌ و تکین دردها هستند. درمان دندان درد در طب سنتی با فلفل قرمز می‌تواند صورت گیرد. برای این درمان کافی است فلفل قرمز خشک‌شده را پودر کرده و نصف قاشق چای‌خوری از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید. بعدازآن نیز یک قاشق غذاخوری از این محلول را با آب جوش رقیق کرده و بنوشید. همچنین از میخک، نمک و فلفل، زردچوبه، آب‌نمک و کنجد نیز در طب سنتی برای درمان دندان درد یادشده است.

درمان دندان درددر طب سنتی

 

درمان دندان درد در منزل

همیشه برای درمان دندان درد لازم نیست به دندان‌پزشک مراجعه کنید. برخی از این دردها را می‌توانید با درمان‌های خانگی در منزل بهبود ببخشید. برخی از درمان‌های دندان درد در منزل شامل موارد زیر هستند:

درمان دندان درد با زردچوبه

یکی از موادی که در همه آشپزخانه‌ها به‌راحتی پیدا می‌شود زردچوبه است. این ادویه فقط یک چاشنی غذا نیست و کاربردهای بیشتری دارد. زردچوبه در درمان‌های خانگی نیز مؤثر است زیرا دارای کورکومین است که یکی از ترکیب‌های فعال است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد درد به زردچوبه می‌دهد. به همین علت است که در درمان دندان درد از این چاشنی استفاده می‌شود.

درمان دندان درد با لیموترش

یکی از درمان‌های سریع دندان درد در خانه لیموترش است. بله اشتباه نکرده‌اید لیموترش نیز می‌تواند به تسکین دندان درد کمک کند. البته باید بدانید که منشأ دندان درد شما چیست. اگر منشأ آن عفونت باکتریایی باشد این درمان برای شما مؤثر است؛ اما اگر منشأ دندان درد شما حساسیت دندانی است نه‌تنها لیموترش مؤثر نیست بلکه می‌تواند درد شما را بیشتر کند. چراکه اسید موجود در آن باعث افزایش حساسیت دندانی می‌شود.

درمان دندان درد با سیر

هزاران سال است که سیر به دلیل خواص دارویی آن شناخته‌شده و مورداستفاده قرارگرفته است. یکی از خاصیت‌های رایج سیر تسکین دندان درد است. می‌توانید سیر را له کرده و با نمک مخلوط کنید. با قرار دادن آن بر روی دندانی که درد می‌کند، درد آن را تسکین می‌بخشید. یکی دو حبه سیر را نیز می‌توانید دو تا سه بار در روز بجوید.

 

خواص مهم سیر ناشتا را می‌توانید در این مقاله بخوانید:

خواص سیر ناشتا

درمان دندان درد با دارچین

دارچین سرشار از مواد معدنی ازجمله منگنز، آهن، کلسیم و فیبر است که برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات جسمی از آن استفاده می‌شود. دارچین نیز مانند زردچوبه که به‌عنوان چاشنی از آن استفاده می‌شود حاوی مواد فعال است ه می‌تواند به درمان دندان درد کمک کند.

 

درمان سریع دندان درد در شب

درمان دندان درد در شب

دندان درد به‌تنهایی معضل بزرگی است، حال تصور کنید که شب به هنگام خواب دچار این معضل شوید و درد کلافه‌تان کرده باشد. چه می‌کنید؟ احتمالاً به دنبال راه سریعی برای درمان آن خواهید گشت. چندراه مؤثر وجود دارد که می‌توانید از شر این درد خود را خلاص کرده و خوابی راحت داشته باشید. از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تسکین موقت از خمیرها و ژل‌های بی‌حس‌کننده نیز بهره ببرید. اگر نمی‌خواهید از داروی شیمیایی استفاده کنید، بالا نگه‌داشتن سر نسبت به بدن نیز می‌تواند به درمان دندان درد کمک کند. برای ضدعفونی کردن دندان‌های خود از دهان‌شویه حاوی الکل کمک بگیرید و قبل از خواب از کیسه یخ روی درد استفاده کنید.

 

درمان درد دندان عقل

دندان عقل ممکن است در تمامی افراد رشد نکند. این امر به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، بیماری‌های دوران کودکی، کم‌خونی و راشیتیسم اتفاق بیفتد. کسانی که دندان عقل آن‌ها رشد کرده است ممکن است به درد آن نیز دچار شوند. برای درمان درد دندان عقل نیز می‌توانید همان راه‌کارهایی را که تا اینجا گفتیم به کار ببرید. به‌عنوان‌مثال از ژل بی‌حس‌کننده، ایبوپروفن، کمپرس یخ، آب‌نمک، روغن میخک، چای کیسه‌ای و پودر فلفل قرمز استفاده کنید. همچنین می‌توانید به دندان‌پزشک مراجعه کنید که شاید دندان‌پزشک شما تشخیص دهد که دندان عقل شما باید کشیده شود.

 

درمان درد دندان کودکان

درمان دندان درد در کودکان

درمان دندان درد در کودکان کمی دشوارتر است مخصوصاً اگر کودک شما نتواند بگوید که کدام دندانش درد می‌کند. اگر کودکتان می‌تواند تشخیص دهد، منشأ درد را از او بپرسید در غیر این صورت به دنبال ورم و قرمزی روی لثه‌ها و پوسیدگی دندان بگردید. سعی کنید برای درمان از درمان‌های خانگی استفاده کنید و تا جای امکان از مسکن‌های شیمیایی مانند ایبوپروفن استفاده نکنید. دندان‌های کودک خود را با آب‌نمک گرم بشویید. این مؤثرترین راه درمان می‌تواند باشد. از کمپرس آب سرد نیز می‌توانید استفاده کنید و به‌طور متناوب آن را روی فک کودک در محل درد قرار دهید. اگر با این موارد نتوانستید درد را تسکین ببخشید از دوز مناسب ایبوپروفن برای کودک خود استفاده کنید.

 

درمان دندان درد دندان پرشده

زمانی که یکی از دندان‌های شما آسیب می‌بیند یکی از درمان‌هایی که دندان‌پزشک بر روی دندان شما انجام می‌دهد پر کردن آن است. دندان پرشده نیز ممکن است دچار درد شود که علت‌های مختلفی باعث آن می‌شود. دندان پرشده نسبت به مواد غذایی داغ یا سرد، دمای هوا و فشار حساس می‌شود. همچنین ممکن است دندان پرشده ترک‌خورده یا لق شود. درد دندان پرشده به هر علتی باشد نیاز به درمان دارد. برای درمان دندان درد دندان پرشده دهان خود را با دهان‌شویه بشویید. از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید و به‌طور مرتب مسواک بزنید. نخ کشیدن دندان‌ها نیز به‌صورت روزانه را فراموش نکنید.

 

قرص برای دندان درد

درمان دندان درد با قرص

تا اینجای مطلب در مورد داروها و درمان‌های خانگی و گیاهی برای دندان درد صحبت کردیم. خوب است که در کنار این مطالب بدانیم کدام قرص نیز به درمان دندان درد کمک می‌کند. در بالا از استامینوفن و ایبوپروفن نام‌برده شد. این دو قرص مسکن دندان درد هستند که می‌توانند درد شما را کم یا قطع کنند. البته به یاد داشته باشید که اگر دندان درد شما ریشه‌ای و جدی باشد قرص به درمان دائم آن کمک نخواهد کرد. ژلوفن و نوافن نیز دو مسکن دیگر مانند قرص‌های گفته‌شده است. یکی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی که به درمان دندان درد کمک می‌کند نیز مفنامیک اسید است. از دگزامتازون، دیکلوفناک و آسپرین نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله از جوان ایرانی صحبت کردیم، برای درمان دندان درد بهتر است منشأ آن را به‌خوبی پیدا کنید تا بتوانید راهی مؤثر برای درمان آن پیدا کنید. شرایط بیمار را برای درمان در نظر بگیرید و به بیماری‌های دیگر او نیز دقت داشته باشید؛ زیرا ممکن است درمانی که از آن برای درد دندان خود استفاده می‌کنید برای شرایط دیگر او مضر باشد. در صورت تشدید درد و یا تداوم آن به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا