بیماری‌ها و راه درمان

سیاتیک چیست و چه نوع درمانی مناسب آن است؟

روش های درمان سیاتیک چیست؟

سیاتیک چیست و چه نوع درمانی مناسب آن است؟ عصب سیاتیک  از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بین اعصاب  بدن می باشد که درگیری آن می تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. درد سیاتک به دلیل محدودیت حرکتی که ایجاد میکند، یکی از شایع ترین علل ناتوانی و درد در دنیا می باشد.

 عصب سیاتیک

 عصب سیاتیک  از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشا میگیرد و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود.

زمانیکه عصب سیاتیک درگیر می شود ممکن است هر نقطه ای از عصب درد را نشان دهد و این در در شرایطی است که بقیه قسمت ها فاقد درد باشد. با توجه به این مورد که رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود و یکی از پشت ساق پا به کف پا می رود و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می گذرد ، بنابراین ممکن است فرد درد  را تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمردرد حس کند اما در واقع علت ، درد سیاتیکی است.

عصب سیاتیک

سیاتیک چیست؟

به صورت کلاسیک به دردی درد سیاتیک گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر یا باسن ایجاد می شود و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن و ضعف پا همراه است. در کل علائم سیاتیک ممکن است دارای طیفی از علایم از کمردرد تا ناله پاها باشد.

درد سیاتیک

درد سیاتیک احتمال دارد به علت فشار دیسک کمر روی این عصب ایجاد شود و یا ناشی از تحریک مهره های جابجا شده در کمر باشد؛ یا حتی اسپاسم یک عضله در لگن به نام پریفورمیس می تواند موجب تحریک عصب سیاتیک و بروز درد آن شود.

به طور کل میتوان گفت درد سیاتیک بیشتر در مردان شیوع دارد، گرچه در زنان و خصوصا بعد از بارداری هم دیده میشود اما اغلب در مردان بروز میکند

این درد معمولا افرادی با سن و سال بین  30 تا 50 سال را بیشتر درگیر میکن، اما امروزه و با شیوع زندگی پشت میز نشینی و گهگاهی حرکات غلط در باشگاه های ورزشی، این بیماری را در هر سنی حتی نوجوانان می بینیم.

بسیاری از افراد سیاتیک را صرفا به عنوان یک درد انتشاری از لگن به پشت ران و ساق پا می شناسند در حالیکه ممکن است درد به صورت کلاسیک نباشد.

درد سیاتیک

چه عواملی باعث ایجاد سیاتیک می شوند؟

درد سیاتیک در اثر تحریک ، التهاب ، نیشگون گرفتن یا فشرده شدن عصب در کمر ایجاد می شود. شایع ترین علت آن فتق یا لغزش دیسک است که باعث فشار بر ریشه عصب می شود. بیشتر مبتلایان به سیاتیک با گذشت زمان و درمان های مراقبت از خود به خود بهبود می یابند.

درمان  سیاتیک

 در ابتدا در رابطه با درمان درد سیاتیک به شما میگوییم که بسیار مهم است که درمان سياتيک از ابتدا توسط یک متخصص طب فیزیکی صورت گیرد، چون طولانی شدن طول درمان و درمان ناقص آن درد را بسیار شدید، طولانی و برگشت پذیر می کند.

سیاتیک درمان های بسیار بسیار متنوعی دارد اما بهره گیری از درمان صحیح توسط پزشک متخصص و دکتر سیاتیک از مزمن شدن و غیر قابل درمان شدن آن جلوگیری می کند. درمان های اولیه هر چه باشد هدف نخست آن کاهش التهاب و کاهش درد است.

داروی سیاتیک

مصرف داروهای تسکین دهنده ای همانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مثل بروفن و ناپروکسن  می تواند به درمان کمک کند اما مصرف درست این داروها با دوز ضد التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین می شود، علاوه بر اثر تسکینی اثر ضد التهابی و درمانی نیز دارد.

  گرفتگی ماهچه ها در سیاتیک، هم به عنوان علت و هم معلول آن مطرح شده است و مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن زمانیکه درد خیلی  شدید باشد می تواند مفید باشد، در مواردی حتی تجویز داروهای مخدر مانند (پتیدین ومورفین) نیز لازم می شود.

 داروهای دیگری که ممکن است در این زمینه مصرف شود شامل داروهای ضدافسردگی درمیزان دوز پایین و یا دراو های ضد تشنج میشود که باعث کاهش تحریک عصب ها شده. با توجه به بررسی های صورت گرفته در داخل و خارج کشور، ترکیب دارو های لیریکا و سلکسیب و ساشه منیزیوم میتواند بهترین و بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 ازن درمانی راه حلی برای درمان سیاتیک

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، یکی از نوین ترین درمان ها برای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن بسیار رایج شده است.

نخست ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و پس از آن تزریق گاز ازن در محل های منشا و عامل درد صورت میگیرد.

تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی به کمک انرژی بسیاری که ایجاد می کند ، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه الی پنج جلسه درمان ازن می توانند به بهبودی برسند.

در بعضی کلنیک ها بعد از تزریق گاز ازن جهت درمان سیاتیک ، مانیپولاسیون ستون فقرات و استفاده از تکنیک های جا اندازی و کشش عصب سیاتیک همزمان نیز انجام می شود که موجب اثر بهتر این روش در کنترل درد سیاتیک می شود.

آمپول برای بهبود درد سیاتیک

به این منظور میتوان از آمپول های ساده خانگی مانند متاکاربامول باشد تا آمپول های تسکینی مانند کتورلاک استفاده کرد. اغلب متخصصین طب فیزیکی و فلوشیپ های درد، از آمپول های ضد التهابی تخصصی نیز استفاده میکنند.. این تزریقات تخصصی اغلب در کمر و گاهی هم درکنار محل خروج عصب سیاتیک در کمر انجام می شود.

فیزیوتراپی و لیزرورمانی

از درمان های فیزیوتراپی میتوان به درمان های دستی ستون فقرات و مانیپولاسیون ، به کار بردن متناوب یخ و گرما و لیزر درمانی کمر و آموزش تمرینات تخصصی برای درمان درد عصب سیاتیک اشاره کرد. درمان دستی ستون فقرات میتواند موجب آزاد سازی عصب سیاتیک و کاهش معجزه آسای درد سیاتیک شود. بهترین درمان سیاتیک از بین مدالیتی های فیزیوتراپی، لیزر پرتوان می باشد. 

طب سوزنی

درمان سیاتیک بدون جراحی و با کمک طب سوزنی از دیر باز و از چندین هزار سال پیش انجام می شده است و درحال حاضر نیز انجام میشود. امروزه با کمک جدیدترین تکنیک های غربی،  طب سوزنی وارد عرصه جدید و نوینی شده است. تقریبا 90 درصد بیماران سیاتیک و حتی درموارد مزمن می توانند درد خود را با کمک طب سوزنی الکتریکی و بدون عارضه درمان کنند و از شر درد های مزمن خلاص شوند. در جدیدترین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نیز ترکیب طب سوزنی الکتریکی و لیزر پرتوان و ورزش به عنوان بهترین درمان غیرجراحی دیسک و سیاتیک مطرح شده است.

امروزه این شیوه ها در کلنیک های مختلف در داخل و خارج از کشور صورت میپذیرند.

تزریقات تخصصی برای درمان سیاتک

تزریقات تخصصی مفصلی و عضلانی که روی سیاتیک و مسیر این عصب توسط پزشکان مختلف انجام می شود موجب درمان دراماتیک این بیماری و تسکین دردهای بیمار می شود. در کیلنیک های تخصصی مختلف هم پزشکان بلافاصله بعد از تزریق، از روش های جدید رهاسازی عصب با کمک طب سوزنی موجب آزاد سازی عصب و درمان موثرتر دردهای سیاتیک می شوند.

درمان سیاتیک از طریق ورزش درمانی

تمرینات ورزشی از مهمترین و بهترین اقدامات برای کاهش درد عصب سیاتیک می باشند. ورزش برای درد سیاتیک مانند دارو می باشد و بر اساس معاینات بیماران  طراحی می شود. تمرینات کششی حساب شده  که  توسط متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی ها صورت میگیرند با مراقبت های خاص مفصل کمر و لگن به بهبود تحرک و خارج شدن از گیر افتادگی عصب سیاتیک و افزایش انعطاف  مفصل کمر و لگن کمک می کند.

 به شما توصیه می شود درد خط قرمز انجام هر نوع ورزش در سیاتیک و دیسک کمر می باشد و با احساس هرگونه درد باید  انجام تمرینات ورزشی را سریعا متوقف کنید.

درمان سیاتیک از طریق مانیپولاسیون

در درمان سیاتیک تکنیک های دستی و انجام مانورهای خاصی که توسط متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکیتیک هم انجام می شود بسیار زیاد برای بیماران کمک کننده است. و این دقیقا همان چیزی است که مردم از آن به عنوان جا اندازی سیاتیک یاد میکنند و به شدت کمک می کند تا درد سیاتیک سریعا کاهش یابد .

البته که این تکنیک های دستی رهاسازی سیاتیک و جا اندازی عصب باید چند بار انجام شود تا بتواند موثر باشد.

درمان سیاتیک با انجام رادیوفرکوانسی و تکارتراپی

رادیو فرکوانسی کمک می کند که چسیندگی هایی که در عمق قرار دارند باز شوند. تقریبا میتوان گفت که هیچ دستگاهی نمی تواند مانند رادیوفرکوانسی از روی پوست و بدون جراحی و بدون اینکه برای بیمار دردی ایجاد کند چسبندگی ها را کاملا باز کند.

اما شاید بتوان به صورت قطعی گفت که موثرترین درمان سیاتیک که به صورت دایمی درد را خاموش نگه دارد ورزش است. هر چند شاید در مرحله حاد سیاتیک بهترین درمانش طب سوزنی به همراه استفاده از لیزر پرتوان و ازن درمانی باشد.

درمان خانگی سیاتیک

در درمان خانگی سیاتیک به نظر می رسد کشش عضله پریفورمیس و استراحت جایگاه بسیار بسیار ویژه ای دارد . رگ گیری سیاتیک که درواقع ماساژ  سیاتیک و آزاد سازی تریگر پوینت های اصلی مسیر عصب سیاتیک می باشد نیز ممکن است به روند درمان کمک کند.

درمان خانگی سیاتیک

آخرین راه درمان سیاتیک

آخرین راه درمان سیاتیک استفاده از تخت های مدرن دکامپرشن و تزریقات تخصصی عضله پریفورمیس زیر گاید سونو می باشد.

درمان قطعی سیاتیک

در حقیقت درمان قطعی سیاتیک برداشته شدن فشار از روی عصب سیاتیک است.

اگر پاتولوژی موجب درد سیاتیک، گرفتگی عضله پریفورمیس و یا چرخش لگن باشد قابل برطرف شدن است اما اگر پاتولوژی زیر آن دیسک کمر باشد و دیسک کمر دچار پارگی باشد ، درمان سیاتیک یک درمان کنترلی منطبق بر برداشتن فشار از عصب سیاتیک از روی دیسک کمر می باشد.

مدت زمان درمان سیاتیک

طول درمان سیاتیک بسته به اینکه حاد یا مزمن باشد کاملا متفاوت است اما در اغلب موارد برای درمان سیاتیک نیاز به چند هفته زمان می باشد . اما در مجموع میتوان گفت کمترین دوه درمان سیاتیک دو هفته و بیشترین دوره درمان سیاتیک 8 تا 12 هفته می باشد. سیاتیک می تواند حاد یا مزمن باشد. یک دوره حاد ممکن است بین یک تا دو هفته طول بکشد و معمولاً طی چند هفته برطرف می شود. کاملاً معمول است که مدتی بعد از فروکش شدن درد ، کمی احساس بی حسی می کنید. همچنین ممکن است سالی چند بار درد سیاتیک داشته باشید.

ورزش برای بهبود درد سیاتیک

همانطور که پیش تر گفته شد مهمترین و بهترین ورزش برای درد سیاتیک کشش عضله پریفورمیس با دست مقابل و به سمت شانه مقابل می باشد . لازم به ذکر است که کشش باید 5 بار و هر بار 15 تا 30 ثانیه نگه داشته شود تا بهترین و بیشترین تاثیررا بگذارد. بهتر است ورزش  سیاتیک سه بار در روز تکرار شود تا بتواند تاثیر گذار باشد.

ورزش دیگری نیز برای بهبود درد سیاتیک وجود دارد و آن این است که عصب سیاتیک باید دست را در پای مقابل قلاب کنیم و به سمت خودمان بکشیم و همزمان زانوی مقابل را به سمت بیرون هل می دهیم.

 این روش را نیز باید در طول روز چند بار تکرار کنیم تا بتواند در روند بهبود به میزانی که باید، تاثیر گذار باشد.  

چگونگی ماساژ رگ سیاتیک

در ماساژ سیاتیک باید دقت بسیار زیادی داشت که اولا فرد در مرحله حاد درد رگ سیاتک نباشد و دوم اینکه ماساژ خیلی عمقی و شدید نباشد و سوم اینکه عمدتا از نقاط دور انجام شود؛ مثلا ابتدا ماساژ ساق پا صورت گیرد سپس باقی موارد.

توجه کنید که ماساژ برای سیاتیک راه درمان نیست و فقط تسکین دهنده درد است.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا