آشپزی و خانه داری

طرز تهیه بستنی خانگی ساده + وانیلی + کاکائویی

طرز تهیه انواع بستنی خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه بستنی خانگی را به صورت کامل در این پست یاد بگیرید. حتما پیشنهاد می‌کنیم به عنوان یک کدبانو، پست زیر تا انتها بخونید تا با انواع مختلف بستنی‌های خانگی، مواد لازم و روش‌های آماده کردن اون آشنا بشید. بستنی، یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های منجمد است که جالب است بدانید، سابقه آن در برخی روایات، به 550 سال قبل میلاد در سرزمین پرشیا یا ایران برمی‌گردد. اگر قصد دارید برای اوقات تفریح یا سرگرمی خود یک خوراکی خوب تهیه کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

طرز تهیه انواع بستنی در منزل

فرقی نمی‌کند که در چه فصلی از سال به سر می‌برید، بستنی همواره یکی از بهترین خوراکی‌های مقوی، سالم و صد البته خوشمزه‌ای است که طعم آن هیچگاه از ذهن انسان‌ها بیرون نمی‌رود. بستنی یک خوراکی منجمد محبوب در سراسر دنیا است که از حداقل 10 درصد چربی شیر تشکیل شده است. اگر هوس خوردن یک بستنی کرده‌اید ولی نمی‌خواهید آن را از بیرون تهیه کنید، راهکارهایی را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم که می‌توانید به کمک آن، اقدام به درست کردن این خوراکی دوست داشتنی در خانه کنید.

قبل از اینکه به سراغ آموزش طرز تهیه بستنی خانگی برویم، اجازه بدهید به صورت خلاصه با انواع بستنی آشنا شویم که عبارتند از:

  • معمولی: نوع معمولی، یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع بستنی است که در سراسر جهان شناخته شده است. این نوع بستنی که با حداقل 10 درصد چربی شیر، 12 تا 16 درصد شیرین کننده، خامه، شکر، تخم مرغ و تثبیت کننده‌ها ساخته شده است، تقریباً توسط همه کسانی که تا به حال این خوراکی عالی تابستانی را مصرف کرده اند، امتحان شده است.
  • بستنی فرانسوی: با پای کاستارد حاوی خامه، شیر، زرده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل تهیه می‌شود. این نوع بستنی نه تنها در فرانسه، بلکه در سراسر جهان نیز مورد استقبال قرار دارد.
  • بستنی لایت یا سبک: همانند بستنی‌های معمولی هستند اما 25 درصد چربی کمتری دارند. این نوع بستنی هضم ساده‌تر و مناسب برای تمام افراد و ورزشکاران است.

از دیگر انواع بستنی‌ها همچنین می‌توان به بستنی بدون شکر، بدون لاکتوز، بدون گلوتن، ارگانیک، مخروط و … اشاره نمود.

طرز پخت انواع بستنی خانگی
طرز تهیه انواع بستنی در خانه

طرز تهیه بستنی خانگی مرحله به مرحله

اصلا نیازی نیست از طرز تهیه بستنی خانگی بترسید؛ چراکه می‌توانید آن را تنها با 5 ماده ساده و آسان درست کنید. ممکن است در ابتدای کار، زمانی که می‌خواهید خودتان بستنی را آماده کنید، کمی پیچیده بنظر برسد اما اگر طرز تهیه بستنی خانگی مرحله به مرحله (همانند آموزش‌هایی که در ادامه برای شما قرار دادیم) استفاده کنید، حتما این روند بعد از چند بار تهیه کردن بستنی برای شما ساده و نتیجه آن لذت بخش خواهد شد. برای فهمیدن دستورالعمل‌های تهیه بستنی خانگی تا آخر این قسمت همراه ما باشید.

طرز تهیه بستنی خانگی بدون ثعلب

ثعلب، پودر گیاهی به نام ارکیده است که می‌توانید آن را از طریق غده‌های گونه‌ای از گیاهان به نام ثعلبیان تهیه کنید. این ماده حاوی نشاسته است و می‌تواند به صورت خشک و پودر شده، در صنعت بستنی سازی استفاده شود.

ابتدا لازم است مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید به میزان 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1/3 پیمانه
شیر 2/3 پیمانه
پودر هل ½ قاشق
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ 1 عدد
وانیل ¼ قاشق غذاخوری
شکر ½ پیمانه
خامه به میزان 200 گرم

در مورد طرز تهیه بستنی خانگی بدون ثعلب می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • ابتدا بایستی موادی همچون گلاب، هل، شیر را درون یک کاسه یا ظرف بریزید و خوب آنها را مخلوط نمایید.
  • حال بایستی در یک ظرف دیگر، زرده تخم مرغ را با شکر ترکیب کرده و آن را هم بزنید. حال مخلوط ظرف اول را به آن اضافه کرده و سپس هم بزنید تا ترکیب آن یکنواخت گردد.
  • حال نوبت به آرد می‌رسد که بایستی آن را دو بار الک کنید. پس از این کار، این ماده را به آرامی به مخلوط ظرف دوم اضافه کرده و دوباره ترکیب را خوب مخلوط کنید.
  • مخلوط آماده شده را بایستی در قابلمه بریزید. بعد از این کار، مخلوط را روی حرارت قرار داده و مواد را هم بزنید تا به حالت فرنی و به غلظت آن در بیاید.
  • حال ترکیب را از روی حرارت برداشته و آن را با موادی همچون وانیل و ترکیب کنید و هم بزنید. حال صبر کنید تا ماده ترکیب شده خشک و سرد شود.
  • خامه را اضافه کرده و مواد را دوباره ترکیب کنید.
  • حال ترکیب نهایی آماده است تا در یک ظرف دیگر گذاشته شده و به مدت 2 ساعت در فریزر قرار گیرد.
  • سپس خامه خشک را به ترکیب اضافه کرده و 3 ساعت دیگر نیز آن را داخل فریزر قرار دهید.
  • حال ترکیب آماده است و می‌توانید آن را با موادی همچون زعفران و … تزئین کنید.
بستنی بدون ثعلب
نحوه ساخت بستنی بدون ثعلب

طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

شما می‌توانید از دستورالعمل زیر برای زمانی که هوا گرم شده است، استفاده کنید و یک نوشیدنی خنک و خوشمزه برای خود درست کنید. فقط با کمی صبر و حوصله و دنبال کردن طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب، می‌توانید به راحتی بستنی خود را درست کنید. برای این کار ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 لیون
شکر به میزان نیم لیوان
وانیل نیم قاشق غذاخوری
ثعلب نیم قاشق غذاخوری
پودر هل نیم قاشق غذاخوری
گلاب به میزان موردنیاز

حال که مواد اولیه را آماده کردید، از دستورالعمل زیر برای ساخت آن استفاده کنید:

  • ابتدا لازم است تا 2 لیوان شیر را در قابلمه ریخته و شیرها را گرم کنیم.
  • حال مواد لازم یعنی نیم لیوان شکر را همراه با نیم قاشق غذاخوری پودر هل بعلاوه نیم قاشق غذاخوری وانیل در یک ظرف ریخته و آنها را با هم ترکیب می‌کنیم.
  • حال بایستی این مواد ترکیب شده را داخل شیر ریخته و هم بزنیم تا خود با هم مخلوط و یک ماده غلیظ شود.
  • حال مقداری گلاب اضافه کرده و مواد را با هم قاطی می‌کنیم. حال شعله گاز را خاموش کنید.
  • زمانی که مواد موردنظر ما بدون حرارت شد، بعد از چند دقیقه، محتوای ظرف را داخل ظرف استیل قرار داده و منتظر بمانیم تا مواد خنک شود. حال بایستی برای سریعتر خشک شدن (اختیاری) یخ‌ها را زیر ظرف استیل بگذاریم تا خنک شود.
  • ظرف استیل را به مدت 1 ساعت در فریزر بگذارید و بعد از آن با لیسک محتوای درون آن را هم بزنید.
  • حال یکبار دیگر ظرف را داخل فریزر قرار داده و 1 ساعت دیگر صبر می‌کنیم. بعد از این مدت، بایستی ظرف را بیرون آورده و 3 مرتبه مواد داخل آن را هم بزنیم تا محتوای آن به یک بستنی خوب تبدیل شود.
  • در مرحله آخر بایستی با قاشق بستنی را در یک ظرف دربسته قرار داده و به مدت 24 ساعت در فریزر بگذاریم تا منجمد شود. شما اکنون بعد از 24 ساعت یک بستنی وانیلی تهیه کرده‌اید که می‌توانید آن را با مواد دیگری همچون اسمارتیز، مربا آلبالو و … تزئین کرده و میل کنید.
تهیه بستنی با ثعلب
تهیه انواع بستنی خانگی با ثعلب

طرز تهیه بستنی خانگی ساده

اگر بخواهیم یک نمونه از بستنی‌های خانگی بسیار ساده را در ادامه این مقاله به شما معرفی کنیم و طرز تهیه بستنی خانگی را به شما آموزش دهیم، می‌توان به بستنی وانیلی خانگی اشاره کرد که بسیار ساده است و لازم است همه چیز را در قابلمه بهم بریزید، بجوشانید و هم بزنید و در نهایت برای منجمد کردن آن، آن را درون فریزر بگذارید.

ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خامه غلیط ¾ پیمانه
شیر کامل ¼ پیمانه
شکر ¾ فنجان
نمک دریایی باکیفیت 1/8 قاشق غذخوری
عصاره وانیل یا دانه وانیل عصاره وانیل به اندازه 1 قاشق غذاخوری یا 1 دانه وانیل که از طول 2 نیم شده است
افزودنی‌ها: براونی نرم، کوکی و بلوندی کره این موارد اختیاری است: به اندازه 2 فنجان

طرز تهیه بستنی یخی خانگی ساده

به سراغ یکی از ساده‌ترین دستورالعمل‌های طرز تهیه بستنی خانگی می‌رویم که به صورت زیر می‌باشد:

  • ۱ پیمانه از خامه را در قابلمه بریزید و شکر و نمک را اضافه کنید. دانه‌های وانیل را داخل قابلمه بتراشید و سپس غلاف وانیل را به قابلمه اضافه کنید.
  • مخلوط را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. این کار را تا زمانی که شکر حل شود، انجام دید. حال آن را از روی حرارت بردارید و بقیه خامه و شیر و وانیل را اضافه کنید. این مخلوط را هم بزنید تا ترکیب شوند و در یخچال خنک نگهداری کنید.
  • پس از آماده شدن برای پختن، غلاف وانیل را بردارید، دوباره مخلوط را هم بزنید و در بستنی ساز بریزید. بر اساس دستورالعمل سازنده و آن دستگاه، شروع به آماده کردن و استفاده از دستگاه نمایید.
  • بستنی آماده شده از بستنی ساز را به ظرف دربسته منتقل کرده و در فریزر قرار دهید تا آماده سرو شود.
  • کالری: 373 کیلو کالری · کربوهیدرات: 30 گرم · پروتئین: 3 گرم · چربی: 27 گرم · چربی اشباع شده: 17 گرم · کلسترول: 100 میلی گرم · سدیم: 97 میلی گرم · پتاسیم: 119 میلی گرم · شکر: 28 گرم

به همین راحتی شما توانستید طرز تهیه بستنی خانگی را یادگرفته و آن را به راحتی آماده کنید.

طرز تهیه بستنی زمستانی خانگی ساده

حالا که در فصل سرما هستیم، شاید عجیب باشد که دلمان هوس بستنی کند اما فرقی ندارد که شما در چه فصلی از سال به سر می‌برید، انواع مختلفی از بستنی‌ها هستند که می‌توانید آنها را همیشه و در هر زمانی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید طرز تهیه بستنی زمستانی خانگی ساده را به شما معرفی کنیم، ابتدا مواد زیر را تهیه کرده و دستورالعمل را دنبال کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سفیده تخم مرغ به مقدار 4 عدد
آب 3 قاشق غذخوری
وانیل به میزان 1 لیوان
شکلات ذوب شده به مقدار ضروری با توجه به تعداد بستنی
خاکه قند به مقدار 1 لیوان
نان میکادو یا بیسکوییت گرد به تعداد ضروری
پودر ژلاتین به اندازه یک و نیم قاشق
پودر نارگیل و گردو به مقدار لازم برای تزئین

حال که مواد را آماده کردید، برای تهیه بستنی داریم:

  • ابتدا با همزن، سفیده تخم مرغ را در یک ظرف هم زده به صورتی که کف کند.
  • یک قابلمه را پر آب کنید و آن را جوش بیاورید. حال بایستی ظرف سفیده‌های تخم مرغ را در آن قرار داده و خاک قند و وانیل را اضافه نمایید. حال مواد را با سفیده تخم مرغ هم زده و ترکیب نمایید.
  • شکر را در سفیده تخم مرغ حل کنید و حالا ظرف را بردارید.
  • حال در یک ظرف دیگر، ژلاتین را با مقداری آب بن ماری ترکیب کنید به صورتی که شفاف شود. حال این ماده را به مخلوط شکری سفید اضافه کرده و ترکیب کنید.
  • حال با یک قاشق مایع بستنی را روی این محتوا ریخته و محتوا را در یخچال بگذارید تا خنک شود.
  • حال بایستی شکلات ذوب شده را آماده کنید. پس از آن، بستنی ساخته شده تا اینجا را روی یک سینی قرار داده و شکلات را به آنها اضافه کنید.
  • در نهایت با مقداری پودر نارگیل و گردو، می‌توانید روکش‌هایی را روی شکلات قرار دهید تا سفت شود.

بستنی زمستانی شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید.

بستنی ساده خانگی
طرز تهیه بستنی ساده خانگی

طرز تهیه بستنی خانگی شکلاتی

شما می‌توانید برای تهیه یک بستنی خانگی شکلاتی، از دستورالعمل بخش ” طرز تهیه بستنی زمستانی خانگی ساده” استفاده کنید. همچنین راهکار دیگر، استفاده از دستورالعمل زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر پرچرب به میزان 6 لیوان
پودر ثعلب به میزان 1 قاشق غذا خوری
وانیل ½ قاشق غذاخوری
شکر 1 لیوان
پودر کاکائو  2 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه به میزان 100 گرم

با تهیه موارد بالا، از دستور طرز تهیه بستنی خانگی شکلاتی زیر استفاده کنید:

  • ابتدا بایستی شیر پرچرب را در یک قابلمه اضافه کرده و شیر را گرم کنید.
  • حال شکر و ثعلب را نیز به آن اضافه کنید. همچنین پودر کاکائو و وانیل را نیز به ترکیب اضافه کرده و همه آنها را به خوبی مخلوط کنید.
  • بعد از مدتی، زمانی که شیر از کناره‌های آن شروع به جوش زدن به صورت ریز کرد، شما می‌توانید آن را در یک ظرف استیل ریخته و به آرامی مخلوط شکر و ثعلب را نیز به آن اضافه کنید. این محتوا را نیز ترکیب کنید و بهم بزنید.
  • زمانی که مواد به صورت یک بافت کش دار و غلیظ در آمد، می‌توانید خامه را اضافه کرده و یکبار دیگر مواد را با هم ترکیب کنید.
  • حال یک ظرف بزرگتر را کنار گذاشته، داخل آن را با تکه یخ‌های خرد شده پر کرده و ظرف با محتوای مواد بستنی را داخل آن قرار می‌دهیم. حال به مدت بیست دقیقه می‌توانید مواد داخل آن را بهم بزنید یا از هم زن در دور آرام استفاده کنید. 5 بار، هر بار چند دقیقه محتوا را بهم زده و آن را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید. این کار را 5 بار انجام دهید.
  • حالا می‌توانید بستنی را با سس شکلات سرو کنید.
بستنی خانگی با شکلات
نحوه ساخت بستنی خانگی شکلاتی

 

دستور پخت کیک شکلاتی با سس شکلاتی مایع دست ساز را در این مقاله مطالعه کنید:

طرز تهیه کیک شکلاتی

طرز تهیه بستنی خانگی وانیلی

یکی از ساده‌ترین ترکیبات و دستورالعمل‌هایی که می‌توان برای طرز تهیه بستنی خانگی وانیلی ارائه کرد، در ادامه آمده شده است که عبارت است از:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر غلیظ شیرین 400 گرم
خامه سنگین 2 فنجان
وانیل 2 قاشق غذاخوری

برای تهیه این نوع بستنی، طرز تهیه بستنی خانگی وانیلی ساده زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا خامه را در یک ظرف بریزید و آن را در فریزر قرار دهید.
  • حال بایستی خامه را از فریزر خارج کنید و با هم زن دستی آن را هم بزنید تا فرم بگیرد. این کار را زیاد انجام ندهید.
  • حال بایستی شیر را در ظرف بریزید و نیز عصاره وانیل را نیز اضافه کنید.
  • ترکیب را به خوبی مخلوط کنید.
  • حال مخلوط را به خامه اضافه کرده و با کمک یک کاردک، آن را به صورت دایروی هم بزنید.
  • در قدم بعد بایستی بستنی‌ها را در یک ظرف فلزی بریزید و روی آن را صاف کنید. این کار را بدون فشار انجام دهید تا فشار هوا مواد از بین برود.
  • ظرف را حدود 6 ساعت در فریزر بگذارید تا بستنی وانیلی خانگی شما آماده شود.
تهیه بستنی خانگی زمستانی
تهیه بستنی مخصوص زمستان

طرز تهیه بستنی خانگی بدون خامه

برای طرز تهیه بستنی خانگی بدون خامه، می‌خواهیم نوعی از بستنی همراه با زعفران را به شما آموزش دهیم که یک بستنی سنتی نیز شناخته می‌شود. ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ثعلب 4 گرم
محلول زعفران 2 قاشق غذاخوری
گلاب 4 قاشق غذاخوری
شکر 300 گرم
شیر پرچرب 1 لیتر
مجموع زمان آماده سازی 75 دقیقه

حال که مواد را آماده کردید، راجع به طرز تهیه بستنی خانگی بدون خامه می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی شکر و ثعلب را با هم ترکیب نمایید. محتوای این مخلوط را در یک ظرف فلزی قرار دهید.
  • سپس شیر را به مواد اضافه کرده و ظرف را روی حرارت قرار دهید تا جوش آید.
  • حال بایستی به آرامی شکر را اضافه نمایید و همچنان که روی حرارت است، هم بزنید.
  • ظرف را بردارید تا کمی سرد شود.
  • از زعفران مخلوط با مقداری شیر استفاده کنید تا آن را به محتوای ظرف اضافه کنید.
  • حال بایستی گلاب را به آن اضافه کنید. ظرف فلزی را داخل فریزر بگذارید.
  • بعد از مدتی 1 ساعت، دوباره ظرف را بیرون آورید و محتوای اطراف و چسبیده به ظرف را به وسط بیارید و دوباره آن را در فریزر به همان مدت بگذارید.
  • حال این کار را بعد از چندین بار تکرار، جایی متوقف می‌کنید که بستنی سفت شود.
  • حال شما می‌توانید این بستنی را با مواد شیرین تزئین کنید. همچنین شما می‌توانید در این مرحله بستنی یا پسته هم اضافه کنید. بهتر است از خامه پرچرب اگر میل داشتید، استفاده کنید تا خامه در داخل آن یخ نزند.
تهیه بستنی بدون خامه
نحوه تهیه بستنی بدون خامه

طرز تهیه بستنی خانگی بدون ثعلب و خامه

شما می‌توانید با یادگیری طرز تهیه بستنی خانگی بدون ثعلب و خامه، از آن برای تهیه بستنی خانگی استفاده کنید. این نوع بستنی به شرح زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 لیوان + 200 میلی لیتر
شکر نصف استکان
کرم شانتی 1 پاکت
وانیل 5 گرم
ماست 2 قاشق غذاخوری
  • در مرحله اول بایستی پودر کرم شانتی را به همراه 200 میلی لیتر شیر ترکیب کنید. سپس بایستی این مخلوط را در فریزر گذاشته و در یک ظرف دیگر، مقداری شیر، وانیل، شکر را نیز اضافه کنید. این ظرف را روی حرارت به مدت 5 دقیقه قرار دهید.
  • حال بایستی زمانی که شیر ولرم شود، ماست را اضافه کرده و ترکیب را به خوبی مخلوط کنیم. حال کرم شانتی را اضافه می‌کنیم و به مدت 3 دقیقه، محتوا را ترکیب می‌کنیم.
  • حال بایستی مخلوط موردنظرمان را در دمای -18 درجه سانتی گراد قرار دهیم تا بستنی خانگی بدون ثعلب و خامه درست شود.

شما حالا می‌توانید از یک بستنی سالم و مقوی بهره ببرید که خوشمزه هم هست.

بستنی خانگی بدون ثعلب و خامه
نحوه تهیه بستنی بدون ثعلب و خامه

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی

شاید بتوان گفت بستنی‌های سنتی همیشه طرفداران خاص خود را دارد که می‌توانید آن را همیشه برای خود، خانواده و فرزندان‌تان آماده کنید و از آن لذت ببرید. دستورالعمل و طرز تهیه بستنی سنتی خانگی به شرح زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ثعلب 2 قاشق غذاخوری
خامه 100 گرم
گلاب ½ پیمانه
شیر پرچرب 4 پیمانه
شکر 2 پیمانه
خلال پسته و زعفران دم کرده به میزان لازم

برای تهیه یک بستنی سنتی در منزل می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  • ابتدا بایستی خامه را در درون یک کیسه نایلونی ریخته و آن را داخل فریزر قرار دهید.
  • حال بایستی شیر را داخل قابلمه بریزید و آن را حرارت دهید. زمانی که به جوش آمد، بایستی مقداری زعفران دم کرده با همراه گلاب با هم ترکیب کنید. توجه داشته باشید که استفاده از زعفران به رنگ بستنی روشن‌تر کمک می‌کند.
  • مواد دیگر همچون ثعلب، شکر را جداگانه با هم ترکیب کرده و قاشق قاشق، به صورت آرام آنها را در مواد ظرف اضافه کنید. حال بایستی یک ماده غلیظ داشته باشید.
  • مواد را از روی حرارت برداشته، داخل یک کاسه بریزید. حال کاسه را در یخچال قرار داده و بستنی را به صورت کامل مخوط کنید. زمانی که ماده کش دار شد، روی ظرف بستنی را پوشانده و آن ها را در یخچال بگذارید.به تعداد 5 بار، هر بار بین فاصله زمانی 30 دقیقه که در فریزر کاسه را گذاشته‌اید، کاسه را در آورده و هم بزنید تا کشدار شود.
  • حال بعد از 5 بار، شما می‌توانید تکه‌های یخ زده خامه را به بستنی خود اضافه کرده و خلال پسته و بادام را اضافه کنید. حال بایستی بستنی را به مدت 5 ساعت در فریزر قرار دهید.
بستنی خانگی وانیلی
نحوه ساخت بستنی خانگی وانیلی

طرز تهیه بستنی کاکائویی خانگی

یکی از بهترین و خوشمزه ترین دستورات طرز تهیه بستنی خانگی، بستنی کاکائویی است که حتما باید این مورد را در لیست بهترین شیرینی‌های آموزشی خود به یاد داشته باشید. ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر یک لیوان
شیر شش لیوان
کاکائو پودر – دو قاشق غذاخوری
ثعلب یک قاشق غذاخوری

در مورد طرز تهیه این نوع بستنی می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی برای طرز تهیه بستنی کاکائویی خانگی، شیر را درون یک ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. حال بایستی موادی همچون پودر کاکائو و نیز شکر و ثعلب را در یک ظرف جداگانه بهم اضافه کنید.
  • محتوای داخل ظرف را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • حال شیر را از روی حرارت برداشته و به آرامی محتوای ظرف دوم را به آن اضافه کنید. حال بایستی مخلوط را خوب بهم زده و یکدست کنید. محتوا را غلیظ و آبدار کنید.
  • حال بایستی محتوای مایع را به فریزر منتقل کنید و چند ساعت آن را نگه دارید تا خنک شود. پس از چندساعت، زمانی که بستنی به حالت انجماد در آمد، آن را از فریزر بیرون کرده و با کمک یک کارد یا چاقو، بستنی را به قطعات مختلف تقسیم کنید.
  • حال مرحله دیگر آن است که این قطعات را درون غذاساز ریخته و آن را خوب میکس کنید. اگر به این دستگاه دسترسی ندارید، می‌توانید با دست و یا همزن این کار را انجام دهید.
  • نکته مهمی که در این قسمت باید در نظر داشته باشید، آن است که موتور همزن یا غذاساز ممکن است به علت حجم بالای بستنی کند شود، بهتر است برای جلوگیری از خرابی دستگاه، کم کم محتوا را اضافه کرده و خمیر کنید.
  • حال محتوای مخلوط شده را دوباره در فریزر قرار داده و آن را منجمد کنید. شما می‌توانید اشکال مختلفی را به آن بدهید و با سس شکلات آن را کاکائویی‌تر کنید.
نحوه تهیه بستنی خانگی کاکائویی
تهیه بستنی کاکائویی خانگی طرز تهیه

طرز تهیه بستنی وانیلی خانگی

بستنی‌های وانیلی یکی از رایج‌ترین و بهترین بستنی‌هایی هستند که می‌توانید آن را در کشورها و اماکن مختلفی بیابید. طرز تهیه بستنی وانیلی خانگی به شرح زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 لیوان
ثعلب ½ قاشق غذاخوری
هل ½ قاشق چای خوری
وانیل ½ قاشق چای خوری
شکر ½ لیوان

طرز تهیه بستنی خانگی به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا بایستی مخلوط بستنی را درست کنید که شامل مخلوط کردن مواد مختلف از جمله شکر، ثعلب می‌شود. این مواد را به خوبی هم بزنید.
  • در یک قابلمه، شیر را اضافه کنید. خامه را اضافه کنید. شیر را روی حرارت گذاشته و شعله آن را ملایم کنید. شیر را به آرامی هم بزنید تا اینکه سر و ته نگیرد.
  • زمانی که شیر غلغل کرد، بایستی مخلوط شکر و ثعلب را به آن اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید. شما می‌توانید این کار را در 3 مرحله انجام دهید. هر بار که این کار را می‌کنید، با همزن مخلوط را به خوبی هم بزنید.
  • در نهایت باید محلول با دانه‌های شکر ذوب شده شروع به غلیظ شدن کند.
  • وانیل را اضافه کنید و 10 دقیقه هم بزنید. این کار را روی حرارت ملایم انجام دهید. پس از این کار، قابلمه را از روی اجاق برداشته و آن را در یک قاب فلزی بریزید. مواد بستنی را به آن اضافه کنید.
  • حال قابلمه فلزی را در فریزر قرار دهید و هر 1 ساعت، آن را از فریزر بیرون آورید تا با چنگال و گوشتکوب، آن را خوب مخلوط کنید. این مرحله را 6 بار هر 1 ساعت تکرار کرده و در نهایت به یک فرم غلیظ می‌رسید که می‌توانید از آن به عنوان یک بستنی وانیلی خوب استفاده کنید. شما می‌توانید با مواد دیگر مانند مربا یا آجیل آن را تزئین کنید.
بستنی خانگی وانیلی
بستنی خانگی وانیلی طرز تهیه

طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی

یکی از انواع بسیار جذاب و خوشمزه بستنی، بستنی زعفرانی است که می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 1 پیمانه
شیر 3 پیمان
هل 1 قاشق چای خوری
ثعلب 1 قاشق چای خوری
خامه غلیظ و سفت 1/3 پیمانه
گلاب ¼ پیمانه
پسته به میزان لازم

بعد از تهیه مواد بالا، از دستور طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی زیر استفاده کنید:

  • در صورتی که می‌خواهید خامه خشک نیز به بستنی خود اضافه کنید، به مقدار 100 گرم خامه صبحانه و 1 قاشق غذاخوری شکر نیاز خواهید داشت.
  • ابتدا خامه و شکر را با هم مخلوط کرده و سپس روی ظرف پهن کنید. آن را به فریزر برده و بگذارید تا یخ بزند.
  • حال شیر را داخل یک ظرف بریزید و روی شعله حرارت دهید.
  • به میزان 50 گرم شکر را در ظرف شیر ریخته و بگذارید تا محتوای شیر جوش بیاید.
  • در یک ظرف دیگر، ثعلب و شکر باقیمانده را با هم ترکیب می‌کنیم.
  • حال به آرامی محتوای ظرف دیگر را به ظرف شیر اضافه می‌کنیم. از یک همزن دستی برای ترکیب کامل محتوا استفاده می‌کنیم.
  • شعله را خاموش کنید و گلاب را به محتوا اضافه کنید.
  • زعفران را اضافه کرده و خامه و هل را بعد از آنکه خنک شدند، در این مواد ترکیب می‌کنیم.
  • محتوای شیر و خامه و … را با هم خوب مخلوط کرده و مواد را در یک ظرف استیل می‌اندازیم.
  • حال ظرف را به مدت 3 ساعت در فریزر قرار داده و بعد از این مدت، ظرف را بیرون می‌آوریم.
  • حال محتویات ظرف را به مدت 8 دقیقه بهم زده تا کاملا پف کند.
  • حال ظرف را در فریزر قرار می‌دهیم. این کار را 3 بار با فاصله زمانی 1 ساعت تکرار می‌کنیم تا طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی کامل شود.
بستنی زعفرانی خانگی
تهیه بستنی خانگی زعفرانی

طرز تهیه بستنی کیم خانگی

اگر دوران کودکی خود را در ایران گذرانده باشید، حتما خاطره خوردن یک بستنی کیم را داشته‌اید. بستنی کیم یکی از بهترین خوراکی‌های دوران کودکی و مدرسه ما بوده است که اگر می‌خواهید آن را در خانه درست کنید، بایستی از طرز تهیه بستنی کیم خانگی در زیر استفاده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر ½ پیمانه
شیر 250 گرم
وانیل ¼ قاشق غذاخوری
نشاسته گل 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای 150 گرم
نشاسته ذرت 1 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه 90 گرم

حال پس از تهیه این مواد، می‌توانید از طرز تهیه بستنی کیم خانگی زیر استفاده کنید:

  • ابتدا بایستی شیر را به همراه نشاسته و شکر در قابلمه بریزید. آن را مخلوط کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. حال آنقدر آن را هم بزنید تا غلظت آن شبیه فرنی شود.
  • حال در مرحله دوم بایستی خامه و وانیل را به آن اضافه کنیم که برای این کار، مواد را بهم زده و مخلوط را یکدست می‌کنیم. حال قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم.
  • در مرحله سوم بایستی هربار، مواد را چند دقیقه‌ای هم بزنیم که این کار باعث می‌شود در زمانی که در حال خنک شدن است، رویه ایجاد نشود. حال با خنک شدن محتوا، آن را در یک قالب بستنی کیم ریخته و بایستی 6 ساعت آن را در فریزر قرار دهیم.
  • زمانی که محتوا یخ زد، شکلات تخته‌ای را به کار گرفته و به صورت بن ماری، بر روی بخار آب آن را ذوب می‌کنیم. حال بایستی روغن به مقدار کم به آن اضافه کرده و شکلات را لغزنده کنیم. شکلات را در یک لیوان بستنی می‌ریزیم.
  • حال محتوای بستنی را داخل این لوان ریخته و می‌گذاریم تا محکم و سفت گردد. در واقع سرد بودن محتوای بستنی، به سرعت شکلات را سفت و یخ می‌زند و حالا بایستی تا زمانی که می‌خواهیم آن را سرو کنیم، در فریزر نگهداری شود.
بستنی کیم خانگی نحوه تهیه
تهیه بستنی خانگی کیم

طرز تهیه بستنی انبه خانگی

استفاده از بستنی انبه خانگی می‌تواند یک ایده جذاب و جالب باشد که بتوانید با آن از میهمانان خود پذیرایی کنید. در مورد طرز تهیه بستنی خانگی انبه می‌توان گفت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر عسلی 395 گرم
رنگ زرد خوراکی به مقدار مورد نیاز (اختیاری)
خامه قنادی 2 پیمانه
انبه بزرگ 2 عدد

در مورد طرز تهیه این نوع بستنی می‌توان گفت:

  • ابتدا انبه را پوست کنده، آن را به قسمت‌های ریزتر تقسیم کنید. این قطعات را به مخلوط کن اضافه کنید و آنها را به پوره تبدیل کنید. پوره را در یک قابلمه که نچسب است (تقلونی) اضافه کرده، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و پوره آن را بهم بزنید. به معد 10 دقیقه بعد که این کار را انجام دادید، پوره فشرده می‌شود. حال قابلمه را برداشته و اجازه دهید پوره خنک شود.
  • یک کاسه بزرگ بردارید، پوره انبه خنک شده را به همراه شیر عسلی به آن اضافه کرده و ترکیب را مخلوط کنید. شما می‌توانید در این مرحله، یک رنگ خوراکی نیز به آن اضافه کنید.
  • حال برای فرم گرفتن ترکیب، خامه قنادی را به آن اضافه کرده و نیز ترکیب را بهم بزنید.
  • این خامه فرم گرفته را به پوره انبه به صورت تدریجی اضافه کنید و آن را مخلوط نمایید.
  • ترکیب بستنی ایجاد شده را در یک ظرف درب دار قرار دهید و آن را در فریزر بگذارید.
  • بگذارید تا به مدت 12 ساعت سرد شود و بستنی شما در این حالت آماده است. برای اینکه کمی نرم شود، 5 دقیقه قبل از سرو کردن آن را بیرون بگذارید.
بستنی خانگی با انبه
نحوه تهیه بستنی خانگی انبه

طرز تهیه بستنی با دستگاه بستنی ساز خانگی

نحوه تهیه کردن بستنی با دستگاه بستنی ساز خانگی کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. دستگاه بستنی ساز خانگی در واقع وسیله‌ای است که کمک می‌کند تا هم محتوای شما را خنک کرده و به خوبی آن را مخلوط کند.

کافیست زمانی که زمانی که خامه و شیر را با هم مخلوط کردید و مواد دیگر را خوب هم زدید، به مدت 25 دقیقه معمولا آن را درون دستگاه بستنی ساز خانگی قرار داده و بعد از آن، محتوای یخ زده را یکنواختی را بگیرید. در واقع شما مرحله‌ای را که باید 3-5 بار از فریزر محتوا را در آورده، مخلوط کرده و دوباره بگذارید را در این دستگاه هم با زمان کمتر و هم خودکار انجام دهید.

بستنی ساز خانگی
نحوه تهیه بستنی ساز خانگی

طرز تهیه بستنی فقط با شیر و شکر

در ساده‌ترین حالت، شما می‌توانید از شیر و شکر و نیز گلاب استفاده کنید تا یک بستنی ساده خانگی را ایجاد کنید. طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و شکر فقط به صورت زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 لیوان
شکر 5-6 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری

حال طرز تهیه بستنی خانگی به شرح زیر است:

  • یک جا بستنی تهیه کنید. این جا بستنی در ساده‌ترین حالت می‌تواند لیوان یکبار مصرف باشد. حال 2 لیوان شیر را درون آن بریزید. حال یک قاشق یا چوب بستنی را به آن اضافه کنید.
  • حال شیر پاستوریزه را با شکر مخلوط کرده و زمانی که شیرین شد، گلاب را اضافه کنید. هم بزنید.
  • مایع را که در یک جا بستنی گذاشته‌اید، آن را درون فریزر به مدت 5 ساعت بگذارید تا یخ بزند.
  • بستنی شما آماده است.
بستنی با شیر و شکر
بستنی فقط با شکر و شیر

طرز تهیه نان بستنی حصیری

یکی از ایده‌آل‌ترین حالات بستنی خانگی، نان بستنی حصیری است که می‌توانید با دنبال کردن دستورالعمل طرز تهیه در ادامه ین مطلب، آن را به راحتی در خانه تهیه کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
آرد 3 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
وانیل به میزان لازم
تخم مرغ 2 عدد

روش تهیه این نوع نان به صورت زیر است:

  • یک ظرف آماده کنید، آرد و شکر و شیر را به همراه وانیل و تخم مرغ به آن اضافه کرده و همه را با هم ترکیب کنید.
  • حال بایستی یک مایع رقیق را داشته باشید و در ادامه مقداری روغن را در تابه بریزید. حال مواد را در آن غوطه ور کرده و مایه را در وسط ظرف بریزید.
  • حال کمی که سرخ شد، روی دیگر آن را برمی‌گردانیم تا یک نان نرم ایجاد شود.
  • نان‌ها را در فر گذاشته تا کمی فرم بگیرد. حال می‌توانید از آن برای بستنی‌های خانگی خود استفاده کنید.
طرز تهیه نان حصیری بستنی در خانه
تهیه نان حصیری بستنی خانگی

در انتها دعوت می کنیم از طرز تهیه مرغ خانگی دیدن کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا