شیرینی پزی

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی: بدون جوش شیرین و نشاسته

انواع دستور پخت زولبیا و بامیه خانگی خوشمزه مثل قنادی

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی در انواع ساده، بدون نشاسته و جوش شیرین و غیره چگونه است؟ استفاده از زولبیا و بامیه خانگی به عنوان یکی از خوراکی‌های ثابت و خوشمزه در سفره‌های افطار، می‌تواند در کنار شیرینی آن، ظاهر غذاها را هم زیباتر کند. از این جهت می‌خواهیم مطلبی جامع را در خصوص نحوه تهیه این دسته از شیرینی جات به شما همراهان عزیز تقدیم کنیم که به کمک آن قدم به قدم می‌توانید در خانه هم آن را تهیه کنید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ساده

در اولین مورد که ساده‌ترین آن از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی است، شما می‌توانید با دستورالعمل و نیز مواد زیر برای 6 نفر این غذا را آماده کنید. به سادگی می‌توانید برای نصف یا دوبرابر کردن تعداد نفرات هم مقادیر مواد اولیه را ضرب و تقسیم کنید.

اما از آنجایی که این دستورالعمل یک پیش نیاز دارد، ابتدا باید شربت بار یا شهد آن را تهیه کنید تا بتوانید مرحله نهایی طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ساده را به انجام برسانید. هر نوع شیرینی‌ یک دستورالعمل و غلظت برای این کار دارد. دستورالعمل این ماده برای زولبیا و بامیه به شرح زیر است:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آب 2 لیوان (مدل فرانسوی)
زعفران دم کرده به میزان دلخواه (غلیظ)
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
گلاب ¾ لیوان فرانسوی
شکر 3 لیوان (مدل فرانسوی)
  • بخش اول: ابتدا در اولین قدم از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بایستی یک ظرف ضخیم را برای تهیه سس و شربت (مثلا از جنس تفلون و چدن ضخیم) استفاده نمایید؛ چراکه حرارت بتواند به آرامی (برخلاف ظروف نازک) منتقل شده و شربت به خوبی عمل آید. حال شما می‌توانید آب و گلاب را در یک قابلمه ریخته بگذارید تا با حرارت متوسط جوش کند. سپس به آن زعفران و نیز مقداری آبلیمو را بیفزایید.
  • بخش دوم: حال شما بایستی شکر را به آن بیفزایید، اما آن را هم نزنید و بگذارید تا مقداری ته نشین گردد و کم کم خودش حل شود. بعد از چند دقیقه از یک کفگیر چوبی برای هم زدن ترکیب استفاده نموده و اجاق را خاموش کنید.
  • بخش سوم: حال باید اجازه دهید تا شهد آن حسابی سرد شده و غلظت مناسبی برای آن ایجاد گردد.

شما می‌توانید از همین مواد و دستورالعمل هم برای تهیه شهد زولبیا استفاده کنید.

حال نوبت آن است که به طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ساده بپردازیم:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آب 2 لیوان
تخم مرغ 4 عدد
وانیل به مقدار موردنیاز و کم
شکر 2 قاشق غذاخوری
روغن 4 قاشق غذاخوری
نمک 1/8 قاشق غذاخوری
آرد 2 لیوان

حال با تهیه مواد بالا شما می‌توانید از دستورالعمل زیر برای طرز تهیه زولبیا استفاده کنید:

  • بخش اول: ابتدا بایستی آب و روغن را جوشانده و سپس آرد و نیز شکر را به آن اضافه کنید. حال که ترکیب ایجاد شده به حالت خمیری در آمد، می‌توانید آن را از حرارت برداشته و بگذارید تا کمی خنک گردد.
  • بخش دوم: سپس در این قسمت از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی نوبت آن است تا تخم مرغ را به کمک یک همزن، کامل مخلوط کنید و آن را به خمیر بیفزایید. سپس بایستی با یک دست آن را کامل ورز دهید.
  • بخش سوم: در این قسمت خمیر شما آماده است و بایستی آن را به تابه روغن اضافه کنید. برای این کار اما لازم است از یک قیف یا ماسوره (برای درست کردن بامیه از نوع ماسوره آچاری استفاده می‌شود) استفاده کنید تا حالت رشته‌ای زولبیا ایجاد شود. سپس با ایجاد فشار آن را در حالت ماسوره‌ای در روغن تابه اضافه کنید.
  • بخش چهارم: در این حالت از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، کم کم بامیه در حرارتی متوسط، منبسط شده و می‌توانید درون شربت بیندازید تا به مدت چند دقیقه در آن قرار گیرند و سپس می‌توانید آن را خارج کنید.

همچنین برای طرز تهیه بامیه خانگی ساده (برای ده نفر) می‌توان گفت:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آب 1 لیوان
آرد سفید 1 لیوان
شکر 2 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
تخم مرغ 2 عدد
  • بخش اول: ابتدا بایستی 1 لیوان آب را به همراه کره یا روغن درون قابلمه بریزید. سپس بایستی آن را بر روی حرارت گذاشته و صبر کنید تا جوش بیابید. حال بایستی کم کم آرد و نیز شکر را به این ترکیب بیفزایید.
  • بخش دوم: شما بایستی در این مرحله از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ترکیب موردنظر را خوب مخلوط کنید تا زمانی که شکل و بوی خام آن گرفته شود. سپس بایستی بعد از 2 – 3 دقیقه آن را بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. البته سرد شدن این ترکیب نباید در حدی باشد که باعث شود تا تخم مرغ داخل آن نپزد. همچنین شما می‌توانید برای خوشرنگ کردن این ترکیب به آن 2 قاشق شربت را اضافه نمایید و آن را هم بزنید.
  • بخش سوم: تخم مرغ را در این مرحله به ترکیب خمیر اضافه نمایید. این کار را دانه به دانه انجام دهید و بگذارید تا ترکیب خمیر بدست آمده یکدست گردد و حالت نرم به خود بگیرد.
  • بخش چهارم: حال می‌توانید آن را داخل قیف ریخته و یا از ماسوره بامیه دندانه دار برای آن استفاده نمایید. سپس بایستی این خمیر در ادامه مراحل طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، در روغن سرخ شود و سپس تا حدی که رنگ آن طلایی گردد، در روغن داغ شود. پس از آن بامیه را درون شربت قرار دهید و بعد از 1 دقیقه سپس آن را در آبکش بگذارید در حدی که شربت و روغن اضافی آن گرفته شود.
طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ساده
روش پخت زولبیا و بامیه در خانه

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بدون فر

اگر در منزل خود فر ندارید هم می‌توانید با 2 دستورالعمل زیر برای طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به طور جداگانه می‌توانید هم بامیه و هم زولبیا را به راحتی تهیه کنید. این دستورالعمل‌ها هم نیازمند شربت زولبیا و بامیه است که در قسمت قبل طرز تهیه آن بیان شده است و از بیان مجدد خودداری می‌شود. برای این کار ابتدا به سراغ دستورالعمل تهیه بامیه خانگی بدون فر می‌رویم که مواد آن به شرح زیر می‌باشد:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آب 1 لیوان
کره 25 گرم
روغن مایع به مقدار موردنیاز
بکینگ پودر ¼ قاشق غذاخوری
تخم مرغ 3 عدد (متوسط)
آرد 1 لیوان

با تهیه مواد بالا حال داریم:

  • بخش اول: اولین بخش آن است که ابتدا آب را جوشانده سپس بایستی آن را در حالتی که جوش آمده است، کره یا روغن اضافه کنید. توجه کنید که شعله ملایم است. حال ترکیب را کامل مخلوط کنید.
  • بخش دوم: دومین قسمت آن است که بکینگ پودر را به همراه آرد مخلوط کنید. سپس آن را در آبی که در حال جوشیدن است بیفزایید. ترکیب را آنقدر خوب هم زده تا خمیر آن به صورت تقریبی سفت و آماده گردد.
  • بخش سوم: حال که خمیر در طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی سرد شده است، نوبت آن است که تخم مرغ‌ها را به آن بیفزایید. خوب خمیر را ورز دهید و بگذارید تا نرم گردد. همچنین می‌توانید به میزان 1 قاشق هم از شربت بامیه به آن بیفزایید.
  • بخش چهارم: حال که خمیر و مایه موردنظر برای تهیه بامیه خانگی شما آماده است، می‌توانید از یک قیف استفاده کنید و در حالت دایره دایره به شکل بامیه آن را درون روغن بریزید. توجه کنید که این قسمت از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، مواد داخل روغن کامل سرخ شود و سپس آن را بیرون آورده و به مدت 2 – 3 دقیقه درون شربت قرار دهید.

همچنین برای طرز تهیه زولبیا خانگی می‌توان گفت:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد 3 قاشق غذاخوری
نشاسته گل 1 لیوان
ماست نصف لیوان
گلاب ¼ لیوان
جوش شیرین ¼ لیوان
روغن مایع به میزان موردنیاز
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

با تهیه موارد بالا، حال بایستی از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • بخش اول: ابتدا بایستی ماست را به همراه نشاسته و نیز همزن ترکیب نمایید. سپس خمیر موردنظر را تا حالتی که یکدست شود آماده سازید.
  • بخش دوم: حال بایستی به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سپس بایستی 1 قاشق چایخوری روغن را به آن بیفزایید. حال می‌توانید مخلوط را خوب هم زنید.
  • بخش سوم: با داشتن ترکیب بالا از مواد در طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، در ادامه مواد دیگر را نیز به آن اضافه کنید. از جمله گلاب، زعفران و نیز جوش شیرین. حال دوباره مواد را کامل با هم مخلوط نمایید.
  • بخش چهارم: نوبت آن است تا آرد را الک نموده و به همراه آن جوش شیرین را اضافه کنید.
  • بخش پنجم: توجه داشته باشید که مواد ترکیب شده به حالت خمیر و کامل ورز داده شده در آید تا بتوانید از طریق یک قیف و ماسوره آن را به مانند زولبیا و بامیه در بیاورید. زمانی که این ترکیب آماده شد، از یک قیف استفاده کرده و آن را به حالت اشکال زولبیا در قابلمه‌ای که روغن در آن سرخ شده است در بیاورید. مدت زمانی که باید برای سرخ کردن زولبیا در این مرحله از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی در نظر بگیرید، تقریبا در حدود 10 دقیقه است.

در صورتی که قیف و ماسوره را هم ندارید، می‌توانید با کمک یک پلاستیک (محکم)، گوشه‌ای از آن را جدا کنید و یک قیف و ماسوره مانند ایجاد کنید که زولبیا و بامیه شکل خاص خود را بگیرد.

  • بخش ششم: مرحله نهایی از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی آن است که زولبیا پخته شده را به شربت بار اضافه نموده و بگذارید تا در مدت 2 – 3 دقیقه در این ماده نفود کند.

توجه کنید که در این دستورالعمل طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، حرارت را در سرخ کردن کم در نظر بگیرید. شما می‌توانید برای جلوگیری از شکرک زدن شربت بار، آن را بر روی حرارت ملایم بگذارید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بدون فر
نحوه تهیه زولبیا و بامیه با تابه

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بدون نشاسته

نشاسته یک ماده شیمیایی سفید رنگ است که بی مزه و بوده و از آن در صنعت غذایی برای غلیظ کردن استفاده می‌گردد (به خصوص در بخش شیرینی جات). همچنین کاربردهای دیگر آن نیز در بخش تولید کاغذ، آبجو، نوارچسب و غیره است.

اگر می‌خواهید به دلیل بارداری و یا حساسیت و یا سایر مشکلاتی که دارید، از مصرف نشاسته در طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی استفاده نکنید، می‌توانید 2 دستورالعمل زیر به ترتیب برای زولبیا و نیز بامیه را دنبال کنید که به شرح زیر می‌باشند:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد 1 و نیم پیمانه
روغن به میزان موردنیاز
شکر 2 پیمانه
آب 1 پیمانه
بکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
پودر بادام به مقدار کم (کاربرد تزئینی دارد)
زعفران به مقدار موردنیاز

پس از آنکه شربت زولبیا را با آب و شکر تهیه کرده‌اید، می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • بخش اول: اولین کار در این دستورالعمل طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی است که در ابتدا آرد را به همراه آب مخلوط نمایید. البته بهتر است تا آرد را الک کرده باشد. حال نوبت آن است که بکینگ پودر را به همراه زعفران با هم ترکیب نموده و یک خمیر را به حالت یکدست ایجاد کنید.
طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی 1
آموزش کامل تهیه زولبیا و بامیه خانگی
  • بخش دوم: حال در تابه روغن را اضافه نموده و بگذارید به سطحی برسد که وقتی به آن خمیر لوبیا را اضافه می‌کنید، در حالت شناور قرار گیرد.
  • بخش سوم: خمیر آماده خود را درون یک قیف قرار دهید و منتظر بمانید تا زمانی که روغن داغ شود. اکنون وقت آن است تا با دست خود، قیف را به حالت عمودی بر روی روغن گرفته و آن را به حالت دایره وار بچرخانید تا شکل زولبیا برای آن درآید. در این قسمت از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، توجه کنید که در ساختن تعداد زولبیا درون تابه روغن، به حدی باشد که بهم نچسبند و فضای مناسب برای پف کردن در آن وجود داشته باشد.
  • بخش چهارم: حال بایستی صبر نمایید تا زمانی که یک طرف زولبیا سرخ شد، آن را برگردانده و طرف دیگر را نیز کامل بپزید. زمانی که رنگ آن به حالت طلایی در آمد، نوبت خارج کردن زولبیا است.
طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی 2
آموزش قدم به قدم تهیه زولبیا و بامیه خانگی
  • بخش پنجم: زولبیا بیرون آمده را در یک توری بگذارید و منتظر باشید تا روغن اضافی آن گرفته شود، حال بایستی زولبیاها را به مدت 30 دقیقه در شربت بگذارید.
  • بخش ششم: در مرحله نهایی بایستی دوباره زولبیا را در توری قرار داده تا در این حالت شربت اضافی آن گرفته شود. همچنین شما می‌توانید برای طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، با مقداری پودر یا خلال پسته یا بادام، برای تزئین آن استفاده نمایید.
طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی 3
آموزش تهیه شربت کار

 

بهترین برنامه برای تغذیه مناسب برای افطار و سحر را در این قسمت مطالعه کنید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بدون جوش شیرین

یکی دیگر از کاربردهای رایج در استفاده از جوش شیرین، کاربرد آن در شیرینی‌ها است که البته در محصولات مختلف دیگری مانند نرم کننده لباس، پاک کننده و ضدعفونی کننده و غیره استفاده هم می‌شود. در مورد طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی بدون استفاده از این ماده می‌توانید راهنمای زیر را مطالعه کنید. ابتدا به معرفی یک دستورالعمل تهیه زولبیا بسیار ترد و خوشمزه می‌پردازیم که بدون جوش شیرین تهیه می‌شود:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد 1 لیوان
ماست 2 قاشق غذاخوری
خمیر مایه (از نوع فوری) 1 قاشق مرباخوری
آب ولرم ¾ لیوان
نشاسته 2 قاشق غذاخوری

با تهیه مواد بالا داریم:

  • بخش اول: ابتدا بایستی خمیر مایه، آرد و نیز نشاسته را در یک کاسه اضافه کنید.
  • بخش دوم: حال لازم است تا ماست را اضافه کرده و ترکیب را کامل هم بزنید. حال خمیر و مایه این ماده آماده است.
  • بخش سوم: سپس بایستی خمیر آماده شده برای زولبیا را در یک قیف بدون حالت ماسوره آن قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک بطری سس هم استفاده کنید تا سر قیفی آن به شما برای این کار کمک کند و شکل زولبیا را در یک قابلمه با روغن در حال سرخ شدن بریزید تا زولبیاها ایجاد شوند.
  • بخش چهارم: حال دو طرف آن را کامل سرخ کنید و زمانی که کامل پخته شده (به رنگ طلایی درآمد یا کمی زرد شد) آن را از روغن دربیاورید.
  • بخش پنجم: حال نوبت آن است که زولبیاها را از روغن در آورید و آن را در شربتی که تهیه کرده‌اید، به مدت 1 دقیقه قرار دهید.
  • بخش ششم: حال در نهایت بایستی مواد را از شربت بردارید و این بخش از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی تمام است.

در تهیه شربت می‌توانید از مواد روبرو یعنی آب (1 لیوان)، گلاب (1/4 لیوان)، پودر هل (1 قاشق مربا خوری)، شکر (2 لیوان)، آب لیمو ترش (1 عدد)، زعفران دم کرده غلیظ (نصف استکان) استفاده نمایید که در این حالت همه مواد را با هم ترکیب نموده و بگذارید روی حرارت تا در مدت 15 دقیقه کام هم بخورد و بجوشد.

همچنین در مورد طرز تهیه بامیه بدون جوش شیرین هم می‌توان از دستورالعمل زیر استفاده نمایید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد 125 گرم (1 پیمانه)
آب 250 سی سی (1 پیمانه)
روغن جامد یا مایع 2 قاشق سوپ خوری
نمک به مقدار کم
شربت بار 2 قاشق سوپ خوری
وانیل شکری یا خالص نصف قاشق مرباخوری یا 1/8 آن

حال داریم:

  • بخش اول: ابتدا بایستی آب و نیز شربت بار را به همراه روغن و نیز نمک در یک قابلمه بریزید و آن را در یک حرارت ملایم قرار دهید.
  • بخش دوم: زمانی که لکه‌ها و یا جوش‌های ریزی بر روی سطوح آب مشاهده کردید، این لحظه‌ای است که در طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، باید یک مرتبه تمام آرد را به آن اضافه کنید. حال مواد را سریع بهم بزنید تا آرد جمع گردد.
  • بخش سوم: حال حرارت را کاهش داده و حالا می‌توانید با پشت قاشق خمیر را کامل پخش نمایید. این کار را انجام دهید و (به مدت 10 دقیقه) و کامل خمیر را بر روی قابلمه له کنید. در حالتی که در لبه‌های قابلمه، چسبندگی خمیر را دیدید، این یعنی خمیر شما در حالت آماده شدن نهایی است.
  • بخش چهارم: حال بایستی در یک ظرف دیگر خمیر را منتقل نموده و بگذارید تا این ماده سرد شود. همچنین بایستی با زیر و رو کردن خمیر، دو طرف آن را راحت‌تر خنک کنید.
  • بخش پنجم: حال نوبت آن است که تخم مرغ را تک به تک به خمیر اضافه کنید. دقت کنید که ابتدا تخم مرغ اول را اضافه کرده، مخلوط می‌کنیم، حال که خمیر ورز دادیم و سفت شد، دوباره تخم مرغ بعدی را هم به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا خمیر حالت خود را بگیرد. دقت کنید که هر مرحله ممکن است 5 دقیقه به طول بیانجامد.
  • بخش ششم: در نهایت بایستی یک قیف و ماسوره را به کار بگیرید. اگر از محصولات یک بار مصرف برای این کار استفاده کنید که توصیه هم همین است، دیگر نیازی نیست تا لکه‌های باقیمانده خمیر را مجددا از قیف حذف کنید. خمیر را در ماسوره انداخته، به اندازه یک دانه بامیه، خمیر را از سر قیف بیرون دهید و با یک قیچی از پشت آن را برش بزنید. این تکه مستقیم وارد قابلمه روغن می‌شود. توجه کنید که در این زمان از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، روغن نباید داغ باشد و همچنین حرارت زیر قابلمه متوسط تنظیم شود.
  • بخش هفتم: پس از اینکه بامیه‌ها سرخ شوند، می‌توانید آن ها را از تابه در آورید و حال بایستی در شربت یا شهر بگذارید. 2 دقیقه یا 3 دقیقه فرصت دهید تا این ماده درون بامیه نفوذ کند و بعد از آن بامیه را بیرون بکشید. برای آنکه از شیرین شدن بامیه مطمئن باشید، می‌توانید 1 دانه از آن را تست نموده و در این حالت مدت بیشتری را در صورت نیاز در شهد و شربت بگذارید. این کار باعث می‌شود تا مقدار بیشتری از شربت به زولبیا و بامیه نفوذ کند.
طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی ساده بدون جوش شیرین
آموزش صفر تا صد زولبیا و بامیه در خانه

طرز تهیه زولبیا و بامیه افغانی

زولبیا در افغانستان به نام جلبی شناخته می‌شود و نیز در سفره غذای افطار آنها هم از این شیرینی استفاده می‌گردد. طرز تهیه زولبیا در افغانستان به شرح زیر است:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
نشاسته ذرت 1 پیمانه
آرد 2 پیمانه
کره 1 بسته 100 گرمی
رنگ خوراکی (نارنجی) نصف پیمانه
بکینگ پودر 1 پیمانه
آب نیم گرم 1 و نصف لیوان
ماست 1/3 لیوان

این دستورالعمل دو قسمت کلی دارد که ابتدا در قسمت اول (آماده سازی مایه خمیر زولبیا افغانستان) داریم:

  • بخش اول: ابتدا در یک کاسه، از آرد، نشاسته را با آن ترکیب می‌کنیم. همچنین بکینگ پودر را نیز اضافه کرده و ترکیب را کامل بهم می‌زنیم.
  • بخش دوم: حال نوبت به این مرحله است تا 1 قاشق غذاخوری از کره را به موادمان اضافه کنیم. سپس ترکیب را هم زده و ماست را نیز به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم زنید.
  • بخش سوم: حال در این قسمت از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به سبک افغانستانی، آب را به این مواد اضافه کنید و مجددا ترکیب را آنقدر هم بزنید که مایه زولبیا افغانستان آماده شود. رنگ خوراکی را به آن اضافه کنید و دوباره خمیر را هم بزنید. (حدود 5 دقیقه)
  • بخش چهارم: حال بایستی مواد آماده شده را به مدت 15 دقیقه بگذارید تا استراحت کند. مواد آماده شده را یکبار دیگر در یک کاسه ریخته و هم بزنید. حال برای اینکه خمیر را به حالت زولبیا در بیاورید، می‌توانید مایه را درون یک بطری ریخته، سر آن را با یک قیف بگذارید.

در قسمت دوم (تهیه شربت افغانستانی برای زولبیا) هم داریم:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
شکر 4 لیوان
آب لیمو (از نصف لیمو متوسط استفاده کنید)
گلاب 2 پیمانه
آب 2 لیوان
  • بخش اول: در یک قابلمه بر روی حرارت متوسط، آب، شکر را اضافه کنید و ترکیب را هم بزنید. بگذارید تا مایع خوب بجوشد. زمانی که به جوش آمد، آب لیمو را اضافه کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا ترکیب خوب آماده شود.
  • بخش دوم: بعد از ده دقیقه گلاب را اضافه نمایید. قابلمه را بر روی حرارت کم نگه دارید.

حال مرحله پایانی است که داریم:

  • بخش پنجم: در یک قابلمه‌ای که روغن با حرارت متوسط در آن وجود دارد، با قیف خمیر زولبیا را اضافه کنید. تقریبا بایستی هر سمت زولبیا را به مدت 1.5 دقیقه بگذارید تا خوب سرخ شود. 2 طرف را سرخ کنید.
  • بخش ششم: حال جلبی / زولبیا پخته شده را به مدت 2 دقیقه بر روی شربت بگذارید. شربت در حالت نیمه گرم باشد. سپس آن را بردارید و بگذارید تا سرد شود.
طرز تهیه زولبیا و بامیه افغانستانی
نحوه پخت زولبیا و بامیه در افغانستان

طرز تهیه زولبیا و بامیه با آرد

آرد یکی از اصلی‌ترین مواد برای طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی است که چندین دستورالعمل برای آن در این قسمت آورده شده است و شما می‌توانید از آن برای طرز تهیه زولبیا و بامیه با آرد الگو بگیرید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه بازاری

با توجه به آنکه موضوع این مقاله در راستای طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی است، ما در انتها به برخی از تفاوت‌هایی که دستورالعمل تهیه زولبیا و بامیه خانگی با حالت بازاری و قنادی آن دارد می‌پردازیم:

  • از تخم مرغ‌های کوچک در حالت بازاری استفاده می‌شود.
  • در نسخه بازاری بامیه‌ها ممکن است تا حد قهوه‌ای پخته نشوند که به علت حفظ رنگ‌ طلایی آن است.
  • یکی از ترکیبات استفاده شده در حالت بازاری، استفاده از گلوکز بی رنگ در داخل شربت بامیه است که باعث جلوگیری از نرم شدن بامیه می‌شود.
  • بعد از اینکه به تهیه زولبیا اقدام کردید، برای جلوگیری از عدم نرم شدن آنها، بایستی آن را در یخچال بدون آنکه روی آن روکشی باشد نگهداری کنید.

روند تهیه زولبیا و بامیه به صورت بازاری معمولا نیاز به 3 نفر و بیشتر دارد که بایستی ابتدا خمیر و مایه آن را به میزان موردنیاز آماده کنند. برای این کار با توجه به اینکه در سطح بالایی تولید انجام می‌شود، از دستگاه‌های مختلف صنعتی برای هم زدن خمیر آن استفاده می‌شود.

قالب زنی برای ایجاد فرم بامیه توسط دستگاه‌های صنعتی “بامیه زن اتوماتیک” و یا “زولبیا زن اتوماتیک” انجام می‌شود که در یک سمت ورودی خمیر و در سمت دیگر خروجی‌هایی در قالب فرم بامیه دارد که از طریق یک تیزی برش می‌خورند. این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم طول بامیه را نیز دارند.  در گذشته با توجه به فقدان دستگاه‌های صنعتی در این حوزه، از تابه و قالب در حالت سنتی زولبیا پخت می‌شد.

طرز تهیه زولبیا و بامیه بازاری
تفاوت زولبیا و بامیه بازاری و خانگی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا