مهارت های زندگی

چگونه بر غم ناشی از غربت و دوری از همدیگر غلبه کنیم

راهکارهای مهم برای غلبه بر غم غربت

بسیاری از افراد پس از دوری از خانه و خانواده خود دچار غم غربت می‌شوند. افرادی که به دلیل تحصیل، کار و یا هر دلیل دیگری مهاجرت می‌کنند، نیز این‌گونه غم را تجربه کرده‌اند. پس‌ازاینکه عزیزی را از دست می‌دهید نیز ممکن است دچار این نوع غم و گاهاً افسردگی شوید. در این مقاله از جوان ایرانی علائم غم غربت و دوری از خانواده را بیان کرده و به درمان آن می‌پردازیم.

علائم غم غربت چیست؟

افرادی که از خانه و خانواده خود دور می‌شوند، معمولاً دچار افسردگی می‌شوند، زیرا حمایت‌های خانواده را دریافت نمی‌کنند. در این صورت دچار اضطراب و افسردگی‌های زیادی می‌شوند.

♦ فردی که دچار غم غربت شده نمی‌تواند کارهای خود را به طور منظم انجام دهد و در انجام کارهایش تأخیر ایجاد می‌شود.

♦ اعتماد بنفس بسیار پایین داشته و از انجام وظایف مدرسه و یا دانشگاه خودداری می‌کند.

♦ فرد در انجام کارهای روزمره بسیار استرس داشته تمرکز خود را از دست داده و به فردی پرخاشگر تبدیل می‌شود.

♦ حتی در برخی از موارد او نمی‌داند علت رفتارهایش چیست!

♦ بیشتر و یا کمتر از حد معمول غذا می‌خورید، به‌طورکلی عادت‌های رفتاری او تغییر کرده و مانند قبل نیست. حتی بیشتر عصبانی می‌شود.

 

راهکارهای مهم غلبه بر غم غربت

برای اینکه بتوانید در طول روز عملکرد مناسبی داشته باشید، نیاز است که بر غم غربت ناشی از دوری خانواده و یا سوگ از دست دادن عزیز غلبه کنید تا بتوانید کیفیت زندگی خود را بالا ببرید‌. در ادامه راهکارهای لازم را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید با این‌گونه ناراحتی‌های خود مقابله کنید.

عکس‌های خانوادگی را نگه دارید

شما می‌توانید به عکس‌های خانوادگی و یا هر نوع هدیه‌ای که شما را برای دقایقی متصل به خانواده کند، در منزل خود نگه دارید و هر از گاهی به آن نگاه کنید. اما دقت کنید که وسایل جدید هم داشته باشید و با این وسایل قدیمی و جدید تعادل برقرار کنید.

فعالیت‌های موردعلاقه خود را انجام دهید

هر فردی در زندگی شخصی خود فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که به آن علاقه مند است، در کلاس موسیقی ثبت‌نام می‌کند یا باشگاه می‌رود، مراسم‌های مذهبی و فرهنگی را شرکت می‌کند و مواردی از این قبیل. اگر شما دور از خانواده خود باشید نیز می‌توانید این فعالیت‌ها را همچنان ادامه دهید تا حس اتصال به خانواده درون شما تقویت شود و بتوانید غم دوری از آن‌ها را تحمل کنید.

با دیگران صحبت کنید

هنگامی‌که شما دچار غم ناشی از غربت می‌شوید، بهتر است که با یک دوست مشاور و یا هرکسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. به‌هیچ‌وجه احساس نکنید که مشورت شما با دیگران نشانه ضعف شماست، بلکه اگر بتوانید در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید نشانه قدرت شما است. زیرا شما می‌توانید آنچه درون خود می‌گذرد را برای دوستان خود بیان کنید.

ورزش کنید و یا به باشگاه بروید

اگر در خانه ورزش کنید و یا به باشگاه بروید علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود، می‌توانید از بیماری‌های زیادی پیشگیری کنید. همچنین باعث ایجاد روحیه بهتر شما نیز می‌شود. اگر با دیگران تعامل داشته باشید، باعث می‌شود که افسردگی ناشی از غربت درون شما کاهش یافته و به فردی فعال در زندگی تبدیل شوید.

پیگیر درمان تخصصی باشید

اگر خودتان به‌تنهایی نتوانستید با شرایط جدید کنار بیایید، نتوانستید روحیه خود را حفظ کنید و یا فعالیت‌هایی که دوست دارید انجام دهید. اگر نتوانستید آن‌طور که دلتان می‌خواهد زندگی کنید و همچنان دچار افسردگی‌های مزمن ناشی از غربت و دوری از خانواده شدید، به تراپیست مراجعه کنید.   چنین فردی با ارائه راهکارهای مفید باعث می‌شود شما در زندگی به‌گونه‌ای عمل کنید که دچار ناراحتی‌های طولانی و مزمن نشوید و بتوانید روحیه خود را افزایش داده و به‌خوبی زندگی کنید.

غذاهای محلی بخورید

اگرچه ممکن است به‌صورت ناخودآگاه دل‌تنگ غذاهایی که در آن کشور قبلی میل کردید باشید یا اینکه به فکر بوی غذای مادر و آن غذاهایی باشید که در جمع خانواده دور هم با لذت میل می‌کردید. اما بهتر است این نوع دلتنگی را کنار بگذارید و با خوشحالی از غذاهای محلی و جدید استقلال کنید. در این صورت کم‌کم روحیه مناسب را پیدا کرده و از غذاهای جدید لذت می‌برید.

 

راهکارهای لازم برای رفع افسردگی ناشی از روزمرگی را در اینجا بخوانید:

رفع افسردگی ناشی از روزمرگی

احساس شرم و گناه نکنید

هرچند گفتیم بهتر است غذاهای محلی را تست کنید و فکر گذشته را تا حدی از سر خود بیرون بیاورید، اما هیچ اشکالی ندارد که گاهی به پاتوق‌های مهاجران رفته و دوست‌های جدید پیدا کرده و دور هم گپ و گفتی داشته باشید. در این‌گونه مکان‌ها می‌توانید موسیقی سنتی خود را گوش داده، از غذاهای که درگذشته میل می‌کردید استفاده کنید و یا هر کاری که شما را خوشحال می‌کند انجام دهید. اصلاً نباید بابت این موضوع شرم و خجالت داشته باشید‌. وفق دادن خود با فرهنگ و شرایط جدید نیاز به زمان دارد و شما باید کم‌کم با این موضوع کنار بیایید و دچار افسردگی‌های مزمن نشوید.

کمی فاصله از شبکه‌های مجازی

شاید بهتر باشد از شبکه‌های مجازی فاصله بگیرید. درواقع ممکن است شما در کشور قبلی دوست و رفیق‌های زیادی داشتید که با هم بسیار رفت آمد می‌کردید و علاقه زیادی به همدیگر داشتید. آن‌ها عکس‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان را در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند. اگر شما مدام به آن‌ها سر بزنید ممکن است باعث ناراحتی شما شود و احساس دلتنگی را در شما افزایش دهد. بنابراین زمان محدودی را در طول روز به این شبکه‌ها اختصاص داده و شما نیز فعالیت داشته باشید. هیچ‌گاه روحیه خود را از دست ندهید، شما می‌توانید در مکان جدید زندگی خوبی را شروع کنید مطمئن باشید که دوستان شما نیز منتظر هستند تا شما را فردی خوشحال ببینند.

حتماً سفر بروید

سعی کنید برای کشف جاهای جدید در کشور میزبان هیجان‌زده باشید. درواقع با دوستان خود قرار بگذارید و به مکان‌های جدید سفر کنید. اگر امکان مسافرت در مناطق اطراف را ندارید، می‌توانید آخر هفته‌ها با دوستان خود قرار گذاشته و مکان‌های جدید را بازدید کنید.  هنگامی‌که با دوست‌های خود هستید هیچ‌وقت سعی نکنید تا از دلتنگی‌هایی که در این روزها بر شما غلبه کرده صحبت کنید. بلکه جاذبه‌های جدید را کشف کرده و از بابت شوق‌وذوق زیادی از خود نشان دهید.

برنامه روزانه منظم داشته باشید

علاوه بر اینکه باید ساعت خواب‌وبیداری خود را تنظیم کنید، سعی کنید در طول روز نیز برنامه منظمی داشته باشید. مطمئن باشید هرچقدر شما کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید، به همان اندازه پیشرفت خواهید کرد و درعین‌حال از عملکرد خود لذت خواهید برد.

 

نحوه درمان فروپاشی عصبی را در این مقاله بخوانید:

فروپاشی عصبی چیست؟

در زندگی تعادل ایجاد کنید

بین کار، استراحت و تفریح تعادل مناسب را ایجاد کنید. هیچ‌وقت سعی نکنید شبانه‌روز کار کنید و خود را تحت‌فشار قرار دهید، زیرا در این صورت به زودی خسته شده و توانایی بدن شما از بین می‌رود‌. بلکه حتماً زمانی را برای استراحت و یا تفریح قرار دهید، بیرون بروید، به باشگاه رفته و یا دوستان خود را ببینید.

 

سخن پایانی

سعی کنید یک مهارت جدید را یاد بگیرید، در این صورت می‌توانید انگیزه کافی برای ادامه زندگی را داشته باشد. درنتیجه با ذوق و شوق بیشتری به انجام فعالیت‌های روزمره می‌پردازید.

فراموش نکنید که همیشه می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. حتی اگر مهاجرت کنید و در کشور غریب باشید بازهم افرادی هستند که می‌توانند با شما همدلی مناسب را انجام داده و باعث ایجاد حس و حال خوب برای همدیگر شوید.

اگر شما عزیزان تجربه‌ای در مورد افسردگی ناشی از غربت و دوری از خانواده دارید و توانسته‌اید بر آن غلبه کنید، می‌توانید پیام خود را در بخش پایانی مقاله ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا