مهارت های زندگی

با شوهر تنبل، بی‌مسئولیت و بیکار چگونه برخورد کنیم؟

طرز رفتار با شوهر تنبل چگونه است؟ نشانه‌های مردهای تنبل چیست؟

اگر زن و شوهر در انجام کارهای منزل مشارکت داشته باشند، زندگی آرام و لذت بخشی را تجربه خواهند کرد. اما برخی از زوجین تنبلی کرده و از انجام مسئولیت‌های خود اجتناب می‌کنند. در این صورت ممکن است در رابطه زناشویی آن‌ها مشکل ایجاد شود. در این بخش از مجله جوان ایرانی برای شما شرح می‌دهیم بهتر است طرز رفتار شما با شوهر تنبل چگونه باشد تا او به فعالیت‌های خودش ادامه دهد. همچنین شما را با نشانه‌های افراد تنبل آشنا می‌کنیم.

 

نشانه‌های شوهر تنبل

برخی از خانم‌ها شکایت دارند که همسرشان در روزهای تعطیل هیچ کاری انجام نمی‌دهد! اما شما باید بدانید این مورد که در یک روز خاص، شوهر شما استراحت کند امری طبیعی است. زیرا آن‌ها پس از یک هفته پر از کار و تلاش، درون خود احساس می‌کنند که باید تجدید قوا برای هفته جدید داشته باشند. اما اگر به طور کلی در تمامی روزها هر کاری که از شوهر خود می‌خواهید انجام نمی‌دهد و از انجام آن شانه خالی می‌کند باید به تنبل بودن او شک کنید. به عنوان مثال قبض‌ها را پرداخت نمی‌کند و یا در منزل به شما کمک نمی‌کند، به هیچ وجه کودک را نگهداری نمی‌کند و موارد از این قبیل، در این صورت باید به شما بگوییم که شوهر شما نشانه‌های یک فرد تنبل را دارا است‌‌.

در همین ابتدا باید بدانید معمولاً افراد تنبل بسیار خودخواه هستند و از اینکه همسرشان تمامی مسئولیت زندگی را به عهده می‌گیرد هیچ اهمیتی نمی‌دهند! سایر نشانه‌های شوهر تنبل شامل:

  • از بچه‌ها به هیچ‌وجه مراقبت نمی‌کنند
  • آشپزی و نظافت منزل را انجام نمی‌دهند
  • در خانه مدام در حال استراحت و تماشای تلویزیون هستند
  • در هیچ‌ موردی اهل سازش با همسر خود نیستند
  • همه چیز را بدون تلاش و کار کردن می‌خواهند
  • فقط لب و دهن بوده مدام حرف می‌زنند بدون آن‌که به آن عمل کنند
  • برخی از مردها حتی هزینه‌های زندگی را قبول نمی‌کنند و بیکار هستند

 

طرز رفتار با شوهر تنبل

افراد تنبل نیاز دارند به آن‌ها به عنوان فردی قهرمان توجه شود. درواقع شما باید به شوهر خود ثابت کنید که بدون او نمی‌توانید زندگی کنید. به او یادآوری کنید که برخی از کارها فقط از عهده شما برمی‌آید و بعد از انجام کارها از او قدردانی کرده و شاد و مثبت اندیش باشید.

شما عزیزان باید بدانید چگونه رفتار کنید تا همسر تنبل شما به دلیل نحوه برخورد صحیح شما درمان شده و فعالیت‌های خودش را ادامه دهد.

مراجعه به روانشناس

در برخی از موارد، تنبلی شوهر شما ممکن است از جای دیگر نشات بگیرد‌. شایع‌ترین دلیل تنبلی و کسلی، افسردگی و داشتن مشغله ذهنی بیش‌ازحد است. بنابراین بهتر است در این‌گونه موارد به روانشناس مراجعه کنید.

مشاوره باعث می‌شود که همسر شما مجدداً از خودش احساس خوبی داشته باشد و دوباره مسئولیت‌هایش را انجام دهد انجام دهد. فراموش نکنید که در این مسیر به عنوان یک حامی همراه شوهر خود باشید.

صحبت کردن با همسر خود

اینکه به همسر خوب برچسب بزنید و به او بگویید که تنبل است، به هیچ عنوان کارساز نخواهد بود. شما باید در مورد نگرانی‌های خود با او صحبت کنید و بگویید که مدتی است شما از انجام مسئولیت خانه و زندگی سهل انگاری می‌کنید. هرچند ممکن است شما کمی ناامید باشید، اما باید بدانید که حامی بودن مشکل را حل می‌کند تا اینکه مدام غر بزنید. اگر همسر شما دچار کمبود انگیزه برای ادامه زندگی شده است، باید بدانید که بی‌انگیزگی حتی به افراد موفق نیز آسیب می‌زند. سعی کنید امیدوار باشید و به او بگویید که در کنارش هستید تا این مشکل برطرف شود.

تغییر نگرش شوهر تنبل

ممکن است شوهر شما در خانواده‌ای بزرگ شده باشد که زن تمامی مسئولیت‌های خانه را بر عهده دارد. به عنوان مثال خانم خانه، غذا درست کرده و از بچه‌ها نیز مراقبت می‌کند، به طور کلی تمامی کارهای خانه بر عهده یک نفر است. شما باید در مقابله با چنین فردی که در این‌گونه خانواده‌ها بزرگ شده از جر و بحث اجتناب کنید، بلکه آرامش خود را حفظ کرده و به همسر خود بگویید که باید در کارهای خانه مشارکت داشته باشد. اگر طرز استفاده از لباسشویی را بلد نیست، به او بگویید که کار کردن با این وسیله‌ها، نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و به راحتی می‌تواند آموزش ببینند. هر کاری از منزل که شوهر شما بلد نباشد را می‌توان به راحتی آموزش داد. به همسر خود بگویید که نباید از آموزش دیدن کارهای خانه خودداری کند.

کارهای خانه را تقسیم کنید

شما باید برای انجام کارهای خانه از همسر خود نیز کمک بگیرید. لیست کارهای خانه و امور مربوط به فرزندان مانند: جارو کردن، آشپزی، شستن لباس‌ها و اتو کشیدن، گردگیری، خرید روزانه، دست، شستن دستشویی،حمام و ظروف، نظافت آشپزخانه، غذا دادن و حمام کردن بچه‌ها، نظارت بر انجام تکالیف آن‌ها، کمک به مسواک و خواب بچه‌ها، نظافت ماشین، به گردش بردن بچه‌ها، بیرون بردن زباله و مواردی از این قبیل جزو کارهای منزل است. شما باید بدانید که اگر یک نفر تمام این کارها را انجام دهد به زودی از پا درمی‌آید. بنابراین وظایف خانه را حتماً تقسیم کنید، به عنوان مثال به همسر خود بگویید که امروز می‌تواند ظرف‌ها را بشوید. تا شما ظرف‌ها را می‌شویید، من لباسشویی را روشن کنم، به همین ترتیب او را وادار به انجام کارهای منزل کنید.

تشویق شوهر خود به ورزش

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به همسر خود کمک کنید تا از دوران تنبلی خارج شده و به فعالیت‌های خود ادامه دهد، این است که او را به کاری وادار کنید که درگذشته انجام می‌داده و یا به آن علاقه‌مند است. به عنوان مثال می‌توانید او را تشویق به ورزش کنید. اگر دوستان او آخر هفته‌ها والیبال و یا بسکتبال بازی می‌کنند، به او یادآوری کنید که با دوستانش وقت بگذراند و ورزش کند. همچنین می‌توانید تشویق کنید که باشگاه برود و یا اینکه در خانه کلیپ‌های ورزشی را دانلود کرده و به او بگویید که می‌توانید مدتی را با همدیگر ورزش کنید. بعد از ورزش دوش خوب بگیرد تا سرحال شود. پس از گذشت مدت زمانی وقتی‌که شوهر شما متوجه تغییرات در اندام خود شود، ممکن است انرژی بیشتری پیدا کند و برای کمک کردن به خانه انگیزه بیشتری داشته باشد. اگر شما راهی را برای تحریک شوهر خود پیدا کنید که می‌تواند به او انگیزه زندگی بدهد، دید همسر شما به زندگی بهتر شده و از تنبلی دست برمی‌دارد.

 

طرز حرف زدن صحیح با همسر باید چگونه باشد:

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

دلگرمی به هم را فراموش نکنید

برخی از خانم‌ها متوجه می‌شوند که همسر آن‌ها که قبلاً در کارهای خانه مشارکت می‌کرده و فعالیت بیشتری داشته، اما کم‌کم ترجیح می‌دهد که در خانه هیچ کاری نکند و درواقع تنبلی کند.

علاوه بر مواردی که در این مقاله از جوان ایرانی بحث شد، شما باید دلیل این نوع تنبلی را بدانید. شاید شما در قبال کارهایی که همسرتان انجام می‌دهد قدرشناس نیستید! درواقع هیچ‌گاه از او تشکر نمی‌کنید. در این صورت باعث می‌شود که انگیزه همسر شما کاهش یابد. تشکر کردن شما بابت فعالیت‌های همسرتان، باعث دلگرمی او شده و شما را در انجام کارهای خانه بیشتر یاری می‌کند. برای کوچک‌ترین کار همسر خود تشکر کنید. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که به همسر خود حتماً توجه کافی کرده و به او ابراز علاقه کنید، زیرا باعث دلگرمی و فعالیت بیشتر همسر خود در خانه خواهید شد. اگر شوهر شما به این نتیجه برسد که او را دوست ندارید و صرفاً به دلیل ارائه خدماتی که می‌دهد با او زیر یک سقف زندگی می‌کنید، نسبت به شما دلسرد شده و حتماً خدماتی که قبلاً ارائه می‌داد را کاهش می‌دهد. بنابراین نیاز است که حتماً به شوهر خود توجه کافی داشته باشید تا او بتواند فعال‌تر شده و در انجام برخی از کارهای خانه مشارکت داشته باشد.

کسب مهارت‌های زندگی

برخی از مردان هنوز به بلوغ عقلی و روانی نرسیده‌اند، درنتیجه ممکن است در زندگی زناشویی مشکلاتی از جمله تنبلی را داشته باشند. افراد چه زن و چه مرد باید قبل از ازدواج، مهارت مسئولیت‌پذیری را فرا بگیرند تا بتواند ازدواج بسیار موفقی داشته باشند. بسیاری از افرادی که در زندگی مشترک به مشکل برمی‌خورند و از انجام فعالیت‌های روزمره اجتناب می‌کنند، هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند.

دوران تنبلی را ساده نگیرید

نباید از کنار فردی که تنبل است به سادگی گذر کنید! به عنوان مثال مردی که سرکار نمی‌رود و یا در کارهای خانه مشارکت نمی‌کند، باید به او گوشزد کنید که در زندگی مسئولیت‌پذیر باشد‌. زیرا اگر این‌گونه نباشد در تربیت فرزندان خود با مشکل مواجه خواهد شد.

صبور باشید

هنگامی‌که مرد خانواده، فرد تنبلی است، باید زن ها بسیار صبور باشند. البته صبر فعال داشته باشند نه صبر منفعل! درواقع برای بهبودی اوضاع تلاش کافی را به خرج دهند، اما عجله نکنند! زیرا درمان تنبلی شوهر شما نیاز به زمان دارد.

وضعیت شغل خانم‌ها در مواجهه با شوهر بیکار

اگر شوهر شما به دلیل تنبلی سرکار نمی‌رود و هیچ مشکل دیگری ندارد، بهتر است خانم‌ها هزینه‌ی زندگی را تقبل نکنند تا شوهر آن‌ها مجبور شود کار کند. البته ما به هیچ وجه موافق این نیستیم که خانم‌ها شغل خود را از دست بدهند! زیرا در این صورت یک فضای لجباز ایجاد می‌شود و مرد انگیزه خود را در زندگی مشترک از دست می‌دهد. درواقع زن و شوهر مانند مسافران یک کشتی هستند که وقتی یکی از آن‌ها جای خود را سوراخ کند قایق غرق خواهد شد. بنابراین پیشنهاد ما این است که خانم‌ها شغل خود را ادامه دهند، ولی به شوهر خود گوشزد کند که هزینه‌های زندگی بر عهده مرد است تا مرد زندگی نیز به فکر تغییر رفتارش باشد و از تنبلی دست بردارد.

از همدیگر طلبکار نشوید

بهتر است در زندگی نقش‌های خود را تفکیک کنید تا بعد از انجام آن منتی بر سر همسر خود نگذارید. درواقع زن و شوهر باید به ایفای نقش خود در زندگی بپردازند. مثلاً اگر شوهر شما تنبل است بعد از شروع فعالیت نباید طوری رفتار کند که کارهای منزل را به اجبار انجام داده و کار بسیار بزرگی کرده است.

 

آیا می‌دانید دلایل پشیمانی بعد از ازدواج چیست و چگونه باید با آن مقابله کنید:

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

بررسی سطح توقعات خود

اگر شوهر خود را فرد تنبلی می‌دانید، یک مروری بر رفتار خود داشته باشید! شاید انتظارات شما از شوهر خود بسیار زیاد است و او در واقعیت فردی تنبلی نیست! بنابراین نباید همسر خود را تحت فشار قرار دهید، شما زوجین قرار است که با یکدیگر سازش کنید. با همسر خود ارتباط بیشتری داشته و با او در مورد تنبلی‌اش صحبت کنید تا سطح توقعات شما مشخص شود.

به او گوش دهید

همان‌طور که ذکر شد شاید تنبلی شوهر شما به این معنی است که او با یک مشکل و یا مشغله ذهنی دست و پنجه نرم می‌کند! سؤال کنید که آیا حالش خوب است یا چیزی لازم ندارد؟! سعی کنید فضای خانه را طوری ایجاد کنید و خود را فردی شنونده نشان دهید تا شوهر شما بتواند به شما اعتماد کند و در مورد مشکلات خودش با شما صحبت کند.

با او مهربان باشید

هرچند شوهر تنبل باعث ایجاد تنش و عصبانیت در زندگی می‌شود، اما شما باید خونسردی خود را حفظ کنید و دلسوزانه با او رفتار کنید. هیچ‌گاه انگشت اشاره خود را به سمت همسر خود قرار ندهید و او را سرزنش نکنید. اگر خیلی عصبانی شدید، خودتان را از آن موقعیت دور کنید و زمانی که آرام شدید برگردید! صدای خود را بلند نکنید، از منفی‌بافی پرهیز کنید و با مهربانی با همسر خود صحبت کنید.

تعداد دفعات رابطه جنسی را بیشتر کنید

برخی از خانم‌ها به دلیل ناراحتی‌هایی که از شوهر تنبل خود دارند با او رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند و یا تعداد آن را کاهش می‌دهند. درحالی‌که این کار بسیار اشتباهی است و باعث می‌شود که احساسات همسر شما سرکوب شود. باید بدانید که رابطه جنسی یک فعالیت فیزیکی محسوب شده و برای سلامتی شما بسیار خوب است. تعداد دفعات آن را در طول هفته بیشتر کنید، در این صورت ممکن است به شوهر شما انگیزه بدهد تا دست از تنبلی برداشته و به فعالیت‌های خود ادامه دهد. هرچند رابطه جنسی حل مشکل تنبلی شوهر شما نیست، اما می‌تواند کمک کننده باشد. درواقع باید بدانید این مشکل شوهر شما قابل حل است و می‌توانید در کنار یکدیگر زندگی رضایت بخشی را داشته باشید.

۱۴ راهکار برای افزایش میل جنسی را در این مقاله بخوانید:

افزایش میل جنسی

به خودتان استراحت دهید

اگر هر کاری کردید شوهر شما تنبلی را کنار نگذاشت و همچنان برای شما روزگار خسته و کسل کننده شده، بهتر است برای چند روزی خانه را ترک کنید و به خانه مادر پدر خود و یا فامیل‌های نزدیک به عنوان مهمانی بروید‌، تا شوهر شما در نبودتان، قدر شما را بیشتر بداند. اجازه دهید در این مدت همسرتان خودش از عهده مسئولیت‌هایش برآید.

تعیین اهداف روزمره

برای اینکه شوهر تنبل خود را درمان کنید، نیاز است که اهداف کوتاه مدت روزانه تعیین کنید. به عنوان مثل به او بگویید امروز باید قبض‌ها پرداخت شود، برای خانه خرید انجام داده و لباس‌ها را بشویید. مثلاً می‌توانید به شوهر خود بگویید چه روزی چه غذایی را قرار است درست کند و باید برای آن مواد اولیه را تهیه کند.

اهداف بلندمدت را هم یادآوری کرده و به همسر خود کمک کنید تا به آن دست یابد.

به جای شوهر تنبل کار نکنید

یکی از بدترین کارهایی که خانم‌ها در حق شوهر تنبل خود انجام می‌دهند، این است که به جای آن‌ها تمامی مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرند. یعنی درواقع این‌گونه خانم‌ها هم مسئولیت‌های خودشان را انجام داده و هم به جای شوهرشان کار می‌کنند. آشپزخانه و حمام و دستشویی را تمیز کرده، غذا حاضر می‌کنند، خرید بیرون انجام می‌دهند، از بچه‌ها مراقبت می‌کنند، حتی برخی از خانم‌ها شغل بیرون از منزل هم دارند. اما باید بدانید که شما خانم عزیز با این کار به شوهر خود بیشتر آسیب می‌زنید و او را فردی تنبل تا پایان عمر بار می‌آورید. در برخی از مواقع حتی بهتر است که شما فقط برای خودتان آشپزی کنید و یا کارهای مربوط به خودتان را انجام دهید. اجازه دهید که همسرتان مسئولیت‌های خودش را خودش به تنها انجام دهد.

البته استثناهایی هم وجود دارد! اگر همسر شما به بچه‌ها قول داده و برای انجام آن قول، نیاز به کمک شما دارد، باید به او کمک کرده و این اجازه ندهید که همسرتان پیش بچه‌ها آسیب ببیند! زیرا در این صورت عوارض طولانی مدت آن آسیب، گریبانگیر شما نیز خواهد شد.

خلاصه

معمولاً شوهر تنبل باعث اعصاب خوردی خانم‌ها می‌شود، زیرا او در خانه هیچ کاری انجام نمی‌دهد و ممکن است شما از این موضوع ناامید شوید. اگر شوهر شما به قدری تنبل است که هیچ کاری انجام نمی‌دهد، باید بسیار حرفه‌ای عمل کنید. شما هیچ‌گاه نباید از این مسئله ناامید و افسرده شوید! درواقع باید فقط کمی نگران شده و راهکارهایی که در این مقاله از جوان ایرانی بررسی شد را به کار بگیرید تا بتوانید او را تغییر دهید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه زندگی با شوهر تنبل را دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا