اخبار هنرمندان

فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟ رمز گشایی قتل او

چگونگی قتل فریدون فرخزاد: دلیل آن چیست؟

فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟ یکی از قتل‌های راز آمیزی که می‌توان آن را سیاسی نیز دانست، کشته شدن فریدون فرخزاد است در این مقاله می‌خواهیم کمی آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم. این فرد بنابه اعلام نظر پزشکی قانونی، در بازه زمانی 9 الی 15 مرداد ماه سال 1371 کشته شده است ولی تاریخ مرگ او در 9 مرداد ماه سال 1371 اعلام شده است.

فریدون فرخزاد کیست؟

فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟ قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم، ابتدا لازم است راجع به این فرد صحبت کنیم و با او بیشتر آشنا شویم. این شخص به عنوان یک چهره هنری در زمان انقلاب شناخته شده است که در زمینه خوانندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی، مجری‌گری در تلویزیون و حتی رادیو، فعالیت کرده بود. با این وجود بعد از انقلاب اسلامی، به عضویت سازمان درفش کاویانی در آمد که از مجموعه‌های فرهنگی و سیاسی برون مرزی است.

این فرد در تاریخ 15 مهر سال 1317 در استان تهران، خیابان امیریه متولد شده است و پدر او تفرشی و مادرش کاشانی است. در مجموع او 6 خواهر و برادر داشته است که همه بازماندگان این خانواده که آخرین آن مهرداد فرخزاد، فرزند بزرگتر بود، در سال 1397 فوت شده‌اند. از جمله چهره‌های سرشناس در این خانواده همچنین باید به خواهران او یعنی فروغ فرخزاد و نیز پوران فرخزاد اشاره کرد.

در پیش از انقلاب، با اینکه تحصیلات آکادمیک او در علوم سیاسی بود، اما فعالیت‌های بسیاری در زمینه هنر و ادب داشته است. از جمله آنها می‌توان به شعرسرایی برای روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ، مجموعه اشعار فصل دیگر در سال 1964، برنده شدن جایزه ادبی شعر برلین، برنده شدن به عنوان بهترین اشعار سال از سوی ناشران آلمانی، مبتکر برنامه تلویزیونی یخک نقره‌ای و غیره اشاره کرد. حال در ادامه به این سوال می‌پردازیم که فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟

فریدون فرخزاد یک بار سابقه ازدواج با زنی به نام ترانه سندورزی از مشهد داشته است که به علت مشغولیت کاری به جدایی ختم شده بود.

بیوگرافی فریدون فرخزاد
فریدون فرخزاد و فروغ فرخزاد

فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟

در پاسخ به اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟، به صورت خلاصه باید گفت جسد این فرد با ضربات متعدد چاقو در 6 آگوست 1992 در آپارتمانش در شهر بن آلمان پیدا شد.

در پاسخ کامل‌تر راجع به اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شد، باید به غروب 3 اوت در سال 1992 برویم. در این زمان، افسران پلیس به فریادهای کمک در ساختمانی که فرخزاد در آن زندگی می‌کرد پاسخ دادند.اما نتوانستند آپارتمانی را که از آن فریادها سرچشمه می‌گرفت، شناسایی کنند. در 8 آگوست 1992، جسد فرخزاد در آشپزخانه آپارتمانش در شهر بن آلمان پس از گزارش همسایه‌ها از پارس کردن دو سگش پیدا شد. فرخزاد با ضربات چاقو به صورت و بالاتنه به شدت آسیب دیده و در نهایت کشته شده بود. بسیاری از شنیده‌های شهری پیرامون این سوال وجود دارد که فریدون فرخزاد چگونه کشته شده است. از جمله اینکه سر او را بریده‌اند.

در روایت دیگری در پاسخ به اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شد آمده است که این فرد از یک فروشنده ایرانی، هندوانه‌ای خریده بود. اما او در آن زمان گفته بود که این هندوانه را برای خانه‌اش که مهمان دارد گرفته است. همچنین پلیس نیز اعلام کرده بود که چاقوی به کار رفته در قتل این فرد، همان چاقویی بوده است که در آشپزخانه برای بریدن هندوانه استفاده شده است. پلیس گزارش می‌کند که از این چاقو در وارد کردن زخم بر بدن او استفاده شده است. جسد او در حالی در اتاق قرار داشت که یک چاقو بلند از آشپزخانه در دهان و نیز یک چاقوی دیگر از آشپزخانه در کتف او زده شده بود.

در این قسمت بیوگرافی داریوش رفیعی و تراژدی مرگ او را بخوانید.

در رابطه با پرونده قتل این فرد باید گفت مقامات آلمانی با استناد به ماهیت در حال انجام تحقیقات از افشای جزئیات درباره قتل فرخزاد خودداری کرده‌اند. به همین ترتیب هنوز مشخص نیست که تا چه حد احتمال دخالت افراد خارجی و نیز گروه‌های دیگر در قتل این مخالف چگونه بوده است. دادستان های فدرال در سال 2004 به دلیل پیشینه اطلاعاتی جنایت، پرونده را از همکاران خود در بن تحویل گرفتند و در همان سال آن را متوقف کردند. اما تحقیقات در سال 2007 از سر گرفته شد. طبق آخرین نظرات، از آنجایی که تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده است، مقامات آلمانی می‌گویند نمی‌توان آن را سیاسی درنظر گرفت. شواهد نشان می‌دهد که بازرسان آلمانی این پرونده حداقل تا سال 2019 نیز به دنبال سرنخ هایی بوده‌اند.

نحوه قتل فریدون فرخزاد
چگونگی کشته شدن فریدون فرخزاد + آخرین اخبار

دلایل کشته شدن و تئوری های آن

اگر بخواهیم با پاسخ به اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شد؟، علت قتل او را ریشه یابی کنیم، ابتدا باید گفت هنوز پرونده قتل این فرد مبهم است. او در طول دوره زندگی خود، هرگز علاقه‌اش را به سیاست از دست نداده بود و گهگاه در برنامه‌های خود اظهارات سیاسی می‌کرد. افرادی که در آن زمان او را می‌شناختند، معتقد بودند که او عقاید تند و تیزی دارد. هرچند نگرش او نسبت به حکومت قبلی معلوم نبود و نیز نمی‌توانست نظراتش را آشکارا بیان کند. با این حال با توجه به گفته‌های او می‌توان فهمید که تمایلات چپ داشته و طرفدار حزب سوسیال دموکرات آلمان به رهبری ویلی برانت و هلموت اشمیت بود.

این فرد سابقه رفتن به زندان در ایران را نیز داشته است که پس از آن به آلمان نقل مکان کرده است. پس از آنکه به خارج یعنی کشور آلمان منتقل شد، نظرات خود را در کارها و سخنرانی‌ها، برنامه‌های مختلف به صورت آشکارا و بدون واهمه بیان می‌کرد. همچنین از گزارشات دیگری که می‌تواند در ریشه یابی اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شده است، قابل توجه باشد، حالت روحی او بود. افراد نزدیک بیان کرده بودند که او از یکی دوماه پیش از قتلش، خلق و خوی افسرده و متفاوتی نسبت به قبل داشته است. او برخلاف دوران قبل خود، کمرنگ‌تر، با اضطراب بیشتر و گوشه‌گیر تر شده بود.

مبحث دیگری که باید در زمینه ریشه یابی و پاسخ به اینکه فریدون فرخزاد چگونه کشته شد، می‌توان بیان کرد، فعالیت‌های او در آلمان است. پیش از قتل فریدون فرخزاد، او در تهیه‌کننده یک برنامه رادیویی مخالفان شرکت داشت و طبق گزارش‌ها تهدید به مرگ می‌شد. او در برنامه خود در رویال آلبرت هال در لندن انتقاد کرده بود و در کتاب رساله خود سخنان مختلفی را بیان کرده است که همه این ها منجر به تهدید به مرگ شدن و نگرانی برای او شده بود.

پرونده ناتمام فریدون فرخزاد
پرونده کشته شدن فریدون فرخزاد چگونه است؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 155

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا