کسب و کار

چگونه ماهی شوریده پرورش دهیم؟

پرورش ماهی یکی از کارهای سودآور بوده که بسیار رواج پیدا کرده است. یکی از ماهی‌هایی که از لحاظ تجاری ارزش بسیار بالایی دارد؛ ماهی شوریده است. این ماهی ازجمله ماهی‌های جنوبی بوده که در سواحل جنوب ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به وفور یافت می‌شود. قیمت ماهی شوریده نسبت به دیگر انواع ماهی مناسب است و آن را به گزینه‌ای مناسب برای پرورش تبدیل کرده است. پرورش ماهی شوریده تازه و اصل جنوب، نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونه ماهی شوریده پرورش دهیم؟

معرفی انواع ماهی شوریده

ماهی شوریده یکی از محبوب‌ترین ماهی‌ها نزد ایرانی‌ها است. از این ماهی، غذاهایی بسیار لذیذ تهیه می‌شود. محبوبیت بسیار بالا ماهی شوریده سبب شده است که برخی افراد به فکر پرورش آن بیفتند. از آنجایی که این ماهی در سواحل جنوبی یافت می‌شود؛ به نام ماهی‌های گرمابی معروف هستند. ماهی شوریده تازه و اصل جنوب نسبت به دیگر ماهی‌های گرمابی از لحاظ خط جانبی متمایز شده است.

مقاله مرتبط : خواص ماهی شوریده برای زنان باردار

این خط به صورت یه کانال زیر پوستی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر شکار کنند. علاوه بر آن، خط جانبی به تشخیص شکارچیان نیز بسیار کمک می‌کند. خط جانبی که روی بدن ماهی‌ها دیده می‌شود؛ از ابتدای شکم تا انتهای آن کشیده شده است. این در حالی است که در ماهی‌های شوریده، این خط تا روی دم ادامه دارد.

ماهی‌های شوریده نیز همانند سایر ماهی‌ها انواعی دارند که یکی از انواع آن طهطهو است. رنگ ماهی طهطهو ،نقره‌ای است. قسمت شکم این ماهی سفید رنگ بوده که آن را نسبت به انواع دیگر ماهی‌ها متمایز کرده است. ماهی شوریده به عنوان معروف‌ترین ماهی آبادان شناخته می‌شود که در گویش آبادانی، نام‌های مختلفی دارد.

از دیگر انواع ماهی شوریده که در پرورش ماهی نیز بسیار پرطرفدار است؛ ماهی میش است. این ماهی اندازه کوچکی داشته و بیش‌تر برای تهیه ماهی پفکی و سرخ کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میش ماهی خالدار نیز نوع دیگری از ماهی شوریده بوده که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به ماهی میش دارد. این ماهی با خال‌های ریز که روی پوست قرار دارد؛ شناخته می‌شود. ماهی میش خالدار بیش‌تر در بنادر هرمزگان دیده می‌شود.

نکات مهم برای پرورش ماهی شوریده

ماهی شوریده از جمله ماهی‌های گرمابی است که برای پرورش و نگهداری آن باید به نکاتی توجه کنید. نکاتی که برای پرورش ماهی شوریده تازه و اصل جنوب باید در نظر داشته باشید:

●      مشخص کردن سیستم پرورش ماهی از لحاظ متراکم، نیمه متراکم و فوق متراکم

●      تعیین ظرفیت کارگاه براساس مقدار آب ورودی

●      طراحی کارگاه پرورش ماهی و تاسیسات آن باتوجه به سرمایه مورد نیاز

●      تامین غذای مورد نیاز برای ماهی‌ها

●      مشخص کردن دمای آب مناسب (25_17 درجه سانتی‌گراد)

●      آب‌گیری استخرها تا عمق 70_80 سانتی‌متر

●      کوددهی به صورت 15_10 روز یکبار

●      فراهم کردن تاریکی و روشنایی متناسب با شب و روز

●      مهیا کردن شرایط اکسیژنی مناسب برای ماهی‌ها

اهمیت شناخت الگو غذایی ماهی شوریده پرورشی

از دیگر عواملی که در پرورش ماهی شوریده تازه و اصل جنوب باید به آن توجه کنید؛ شناخت الگو غذایی ماهی است. با استفاده از رفتار تغذیه‌ای ماهی‌ها می‌توانید اطلاعات مناسبی از رفتار تغذیه‌ای آن‌ها داشته باشید. اگر قصد پرورش ماهی را دارید؛ آگاهی از تغذیه ماهی پرورشی بسیار مهم بوده و از ضررهای احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

غذای ماهی های شوریده چیست؟

بر اساس نمونه‌برداری ها از معده این ماهی‌ها، می‌‌توان به رژیم غذایی آن‌ها پی برد. نمونه‌برداری‌های انجام شده نشان داده‌اند که غذای اصلی ماهی شوریده، ماهی‌ها و میگوهای کوچک هستند. این ماهی‌ها از سایر بی‌مهرگان نیز برای تغذیه استفاده می‌کنند. ماهی شوریده در سال حدود 6.3 برابر وزن خود، غذا مصرف می‌کند. برای پرورش ماهی شوریده می‌توانید از خوراک پلت مخصوص ماهی‌ها نیز استفاده کنید. این خوراک توسط ماشین‌آلات صنعتی تهیه شده و در اختیار پرورش دهندگان ماهی قرار گرفته است.

مزایای پرورش ماهی شوریده

از آنجایی که این ماهی محبوبیت بسیاری میان مردم دارد؛ پرورش آن می‌تواند امری با سودآوری بالا باشد. قیمت ماهی شوریده نیز بسیار مناسب است. این ماهی خواص زیادی داشته و می‌تواند نیاز‌های شما را از یک تغذیه کامل برطرف کند. ماهی شوریده سرشار از امگا 3 بوده و هضم بسیار آسانی دارد.

از دیگر ویتامین‌های به کار رفته در این ماهی، می‌توان به ویتامین B3 اشاره کرد. ویتامین B3 نقش مهمی در کاهش کلسترول و حفظ سطح گلوکز خون دارد. مصرف مرتب ماهی شوریده هر دو هفته یک بار سلامت پوست، مو و ناخن‌های شما را تضمین می‌کند. این ماهی می‌تواند انرژی شما را در طول روز تامین کرده و به بهبود شرایط روحی بپردازد. بنابراین افرادی که به افسردگی دچار هستند؛ می‌توانند از این ماهی استفاده کنند. از دیگر ویتامین‌های موجود در ماهی‌ها می‌توان به ویتامین‌های A و E اشاره کرد. این ماهی‌ها محلول در چربی هستند و از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی

اگر هزینه پرورش ماهی برایتان اهمیت دارد؛ توصیه می‌کنیم به پرورش ماهی شوریده بپردازید. قیمت ماهی شوریده مناسب بوده و برای پرورش دهندگان و خریداران مناسب است. اگر قصد پرورش ماهی شوریده تازه و اصل جنوب را دارید؛ باید به نکاتی در مورد پرورش ماهی‌های گرمابی توجه کنید. توجه به این نکات می‌تواند ضررهای ناشی از پرورش ماهی را به حداقل برساند تا بتوانید کسب و کاری پردرآمد از این نظر داشته باشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا