بهداشت و سلامت

آسیب های ورزشی چیست؟

آسیب های ورزش که بسیار شایع هستند

هر ورزشکار حرفه ای و غیر حرفه ای ممکن است دچار آسیب شود. معمولاً آسیب های ورزشی به دلیل وارد کردن فشار به شکل مستقیم و غیر مستقیم، زیاده روی در ورزش اتفاق می افتد.این آسیب ها و مصدومیت های ورزشی اگر به خوبی بهبود پیدا نکنند، می توانند حتی تا آخر عمر باعث درد های مزمن و یا نقص عضو افراد شوند. البته نکته مهم در بهبود آسیب دیدگی ها این است که برای بازگشت ورزشکار به میادین ورزشی لازم است که در کمترین زمان ممکن و در بهترین حالت درمانی، بهبودی صورت پذیرد. آسیب ورزشی 2 نوع می باشد: حاد – مزمن.

آسیب های ورزشی انواع گوناگونی دارند: مانند کبودی بر اثر وارد شدن ضربه، ضربه مغزی، خراشیدگی و سائیدگی زانو و دست ها، ضربه به دندان و ران، پیچ خوردگی پا، شکستگی استخوان ها و غیره.

بررسی آسیب های ناشی از ورزش
بررسی آسیب های ناشی از ورزش

آسیب های ورزشی (۹ آسیب شایع)

دراین میان چند مورد از آسیب های ورزشی که شایع می باشد به شرح زیر است:

۱) آسیب دیدن فلکسور در لگن

عضلات موجود در سمت بالای جلوی ران پا را فلکسور می گویند که وظیفۀ آن حرکات بدن می باشد. به خصوص در پا و زانو که در صورت نامناسب نشستن معمولاً فلکسور ضعیف می شود.

۲) پارگی رباط زانو

یکی از رباط های حفظ کنندۀ زانو، رباط زانو می باشد .آسیب های متداول در پا، باعث ضعیف شدن رباط پا می شود و حتی در چرخش یا تغییر جهت دادن پا، دچار پارگی می شود. در صورت پاره شدن رباط، درد وحشتناکی ایجاد می شود.

۳) سندرم پتلوفمورال

بیشتر آسیب های ورزشی مربوط به زانو می شود .در این میان یکی از آسیب های شایع به زانو، سندرم پتلوفمورال و التهاب و تورم زانو است که صورت می گیرد.

۴) ضربه مغزی

با وارد شدن ضربه بر مغز، ضربه مغزی ایجاد می شود که دراین صورت مغز تکان می خورد و یا جا به جا می شود خطرات ضربه مغری بسیار بالاست . نشانه های ضربۀ مغزی به شرح زیر است:

  • احساس گیجی و سرگیجه
  • احساس سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • واکنش به نور
  • مشکلات در تکلم

۵) کشیدگی کشاله ران

کشاله ران در بالای ران تا پائین و بالای زانو را تحت پوشش قرار می دهد به دلیل چرخش های سریع و یا حرکات سریع و یا عدم انعطاف پذیری کشاله ران دچار جراحت می شود.

۶) مشکلات ساق پا

این آسیب دیدگی باعث ایجاد درد در قسمت درشت نی و یا استخوان پا می شود و در اکثر ورزشکاران این آسیب دیدگی دیده شده است. مخصوصاً در فوتبالیستها

۷) سیاتیک

رگ سیاتیک در صورت آسیب دیدگی، افراد را دچار کمر درد می کند و حتی این درد به پا هم وارد می شود و موجب سوزش و حتی سوزن سوزن شدن قسمت پائین پاها می شود.

۸) عضله همسترینگ

این عضله در قسمت پشت ران واقع شده است و اگر دچار گرفتگی شود با هر ضربۀ کوچک فرد دچار مشکل می شود و علت ایجاد این آسیب عدم صحیح انجام دادن حرکت های کششی است.

۹) مشکل آرنج تنیس بازوها

هر فردی قبل از انجام ورزشی بهتر است یک سری چکاپ ها از بدن خود انجام دهد تا نقاط ضعف و قوت بدن خود را شناسایی کند و با توجه به آن ورزش را ادامه دهد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ورزش کردن هم اصولی داره که البته خیلی هم بهش توجه نمیکنیم. فکر میکنیم همین که فعالیت بدنی مناسب داشته باشیم یعنی سلامتی رو تضمین کرده ایم. اما ورزش باید حتماً تحت نظر مربی باشه تا کمتر دچار مصدومیت یا آسیب دیدگی ورزشی بشیم. البته هستند افرادی که با استفاده از برنامه های اینترنتی ورزش می کنند و با رعایت احتیاط لازم نیازی به مربی هم ندارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا