بهداشت و سلامت

علل ایجاد جوش زیر پوستی و روش های رفع آنها

جوش ها برآمدگی های نرم و پر از مایع زیر پوست هستند که اغلب دردناک هستند. این جوش های عمیق نمی توانند به سطح پوست بیایند زیرا منافذ مسدود شده و اغلب باعث عفونت و التهاب می شوند. این جوش ها نسبت به سایر جوش های سطحی که روی صورت ظاهر می شوند زمان بیشتری برای بهبودی دارند.

عوارض جوش های آکنه

جوش ها بیشتر در صورت ظاهر می شوند، اما جوش های زیر پوستی عمدتا در قسمت بالایی بدن و دست ها ایجاد می شوند. به طور کلی، 80 درصد از نوجوانان و جوانان بین 11 تا 30 سال آکنه دارند، اما آکنه زیر پوستی شکل جدی این مشکل است که افراد کمتری را درگیر می کند.

علل ایجاد جوش زیر پوستی و روش های رفع آنها

این تومورها علاوه بر درد، تورم و ظاهر ناخوشایندی که در صورت و سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌کنند، باعث شرمندگی و خجالت نوجوانان و جوانان می‌شوند و در مواردی با کاهش اعتماد به نفس باعث دور شدن از دوستی های میشود.

علل ایجاد جوش زیر پوستی

منافذ پوست حاوی غدد چربی هستند که ماده ای به نام سبوم ترشح می کنند. به طور معمول، ترشحات طبیعی سبوم از فولیکول های مو و پوست محافظت می کند، اما زمانی که تولید و ترشح سبوم بیش از حد باشد، می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود.

تغییرات هورمونی

علت اصلی بروز آکنه تغییرات هورمونی است، بیشتر تغییرات هورمونی در نوجوانان در دوران بلوغ اتفاق می افتد. در دوران بلوغ، سطح هورمون آندروژن به سرعت افزایش می یابد که منجر به افزایش تولید سبوم و رشد سلول های پوست می شود.

اما نوجوانان تنها کسانی نیستند که تغییرات هورمونی را تجربه می کنند، زنان نیز در روزهای مختلف چرخه قاعدگی، بارداری، روش های مختلف پیشگیری از بارداری و هورمون درمانی دچار نوسانات هورمونی می شوند و همه این عوامل می تواند منجر به بروز آکنه شود.

بیش فعالی غدد چربی

فعالیت بیش از حد غدد باعث تجمع چربی در زیر پوست، افزایش میزان چربی ترشح شده، مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می شود.

باکتری ها

برخی از عوامل میکروبی مانند باکتری ها یکی از دلایل اصلی جوش زیر پوستی هستند.انواع کرم ها، عطر ها، پودرها، لوسیون ها، پاک کننده ها، سایه ها و …. می توانند باعث ایجاد جوش در زیر پوست شوند، زیرا این مواد منافذ پوست را می بندند، از خروج سبوم از سلول های پوست جلوگیری می کنند و در نتیجه با بستن منافذ پوست باعث ایجاد جوش در زیر پوست می شوند.

لباس نامناسب

همانطور که قبلاً گفتیم، جوش های آکنه بیشتر در نواحی بالای بدن مانند کمر، سینه و بازوها دیده می شود، گاهی اوقات پوشیدن لباس های چسبناک یا لباس هایی با الیاف مصنوعی می تواند منجر به مسدود شدن منافذ این نواحی شود.

رطوبت و عرق بالا

رطوبت هوا یا عرق منافذ پوست را مسدود می کند و پوست را از تامین اکسیژن محروم می کند که در نهایت منجر به ایجاد آکنه در زیر پوست می شود.

علل ایجاد جوش زیر پوستی و روش های رفع آنها

عامل ژنتیکی

برخی از افراد استعداد ژنتیکی برای جوش زیر پوستی دارند، مشکلی مستقل از شرایط محیطی، البته شرایط و عواملی که در مورد آنها صحبت کردیم می تواند بروز جوش زیر پوستی را در این افراد افزایش دهد. بنابراین، اگر والدین شما آکنه زیر پوستی داشتند، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید.

مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی

برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، فنی توئین و ایزونیازید می توانند باعث ایجاد شرایطی شوند که باعث تشنج می شوند.در گذشته مصرف شکلات، غذاهای چرب، بهداشت نامناسب و شستشوی ناکافی بدن، خودارضایی و رابطه جنسی را از عوامل ایجاد انواع آکنه از جمله آکنه پوستی می دانستند که موارد فوق تکذیب شده است.

درمان جوش زیر پوستی

به دلیل عمق این بثورات، هرگونه تلاش برای برداشتن آنها از زیر پوست بیمار منجر به ایجاد اسکار می شود که گاهی ماه ها طول می کشد، بنابراین از هرگونه تلاش برای برداشتن آنها خودداری کنید. با این کار نه تنها به زخم و پوست آسیب می رسانید، بلکه زمان بهبودی را نیز طولانی می کنید.

این درمان های آکنه اغلب دشوار و زمان بر هستند، بنابراین اگر پس از مراجعه به متخصص پوست و درمان به نتایج دلخواهتان نرسیدید، نباید نگران باشید، اما درمان بعدی را با صبر و حوصله امتحان کنید.

منبع: رفع جوش صورت

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا