اخبار پزشکی

چگونه نمک فشار خون را بالا میبرد؟ توصیه‌های طلایی و مهم

تاثیر مصرف نمک بر فشارخون چیست؟ آیا واقعاً آن را بالا می‌برد؟

نمک خوراکی (سدیم) برای بدن ما ضروری و حیاتی است. اما ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید؛ که ارتباط بین نمک و فشارخون بالا چیست؟ و چطور نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود؟ به‌طور معمول کلیه‌ها میزان نمک مورد نیاز بدن را کنترل و در صورت مصرف بیش از حد، مقدار اضافی آن را از طریق ادرار از بدن خارج می‌کنند. زمانی که مقدار نمک مصرفی ما بسیار بالا باشد، کلیه‌ها نمی‌توانند تمام نمک اضافی را از بدن خارج کرده و مقداری نمک در بدن باقی می‌ماند.

نمک اضافی در بدن غلظت خون را افزایش داده و بدن برای حفظ تعادل، آب بیشتری وارد خون می‌کند. این آب اضافه باعث می‌شود حجم خون بیشتر شود و فشار خون بالا برود. در این مقاله به بررسی ارتباط بین نمک و فشارخون بالا خواهیم پرداخت.

فشار خون چیست؟

فشار خون به میزان فشاری که بر دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، گفته می‌شود. برای اینکه مفهوم فشار خون را به‌خوبی متوجه شوید، شلنگ آبی را در نظر بگیرید. هنگامی که آبی درون شلنگ در جریان نباشد، هیچ فشاری نیز به دیواره‌های شلنگ وارد نمی‌شود و حالتی منعطف دارد. اگر شیر آب باز کنید، می‌توانید میزان فشار آبی که به دیواره‌های شلنگ وارد می‌شود را ببینید. فشار آب می‌تواند به‌حدی زیاد باشد؛ که کنترل شلنگ از دست شما خارج شده و شلنگ به این‌سو و آن‌سو پرتاب شود.

بنابراین هر چقدر غلظت خون بیشتر باشد، درست مانند شلنگ، آب بیشتری وارد خون شده و فشار خون افزایش پیدا می‌کند.

رابطه نمک و فشار خون

فشار خون چگونه تغییر می‌کند؟

بدن با استفاده از سیستم‌های مختلف بدن، مانند: قلب، کلیه‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سیستم عصبی، فشار در رگ‌ها را کنترل می‌کند. فشار خون همیشه بر اساس فاکتورهایی از جمله: میزان فعالیت بدن، سطح استرس، موقعیت مکانی و زمانی بدن تنظیم می‌شود. عواملی همچون سبک زندگی غلط، مصرف الکل، کافئین، سیگار کشیدن، استرس و غیره می‌توانند فشار خون را تغییر دهند.

ارتباط بین نمک و فشارخون بالا

هر فرد در طول روز به حداکثر 500 میلی‌گرم نمک نیاز دارد؛ اما اکثر افراد روزانه حدود 10 برابر این مقدار، نمک مصرف می‌کنند. بنابراین اگر فشار خون بالا دارید؛ قطعاً با کاهش مصرف نمک به خودتان لطف می‌کنید. همچنین بسیاری از افراد مانند: سالمندان و افراد مبتلا به دیابت، حساسیت بیشتری به نمک دارند و با مصرف زیاد این ماده مشکلات مرتبط با فشار خون را بیشتر تجربه می‌کنند.

برای کاهش مصرف نمک می‌بایست فقط از غذاهای خانگی استفاده کرده و میزان نمک استفاده شده در این غذاها را کنترل کنید. متاسفانه اغلب افراد از غذاهای آماده یا فرآوری شده استفاده می‌کنند؛ که از نمک زیادی در آن‌ها استفاده شده است. غذاهای فرآوری شده همچنین باعث پیر شدن پوست می‌شوند. در مقاله غذاهایی که شما را پیر می کند، می‌توانید درباره رابطه پیری زودرس و غذاهای فرآوری شده مطالبی را بخوانید.

بهتر است به‌جای استفاده از غذاهای فرآوری شده و فست‌فودها از سبزیجات، میوه‌ها و گوشت تازه استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است از مصرف چاشنی‌ها، ترشیجات، ژامبون، بیکن، سالسا، پنیر، زیتون و هر چیز کنسرو شده، خودداری کنید. همچنین اگر فشار خون بالایی دارید، میزان سدیم نوشته شده روی برچسب مواد غذایی را بررسی کرده و از خوردن خوراکی‌ها با بیش از 100 میلی‌گرم سدیم پرهیز کنید.

مصرف زیاد نمک منجر به فشار خون بالا می شود

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، مصرف بیش از حد نمک و فشار خون بالا، رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. مصرف زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، منجر به مشکلات دیگری مانند: افزایش ریسک ابتلا به سرطان معده، ایجاد بیماری‌های قلبی و اختلالات کلیه می‌شود. همچنین روزه گرفتن نیز ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود. در مقاله رابطه روزه داری و فشار خون در این باره مطالبی تهیه کرده‌ایم؛ که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا