تغذیه سالم

چه مواد غذایی باعث پیری زودرس می‌شود؟ عوامل اصلی زود پیر شدن

خوردن این مواد غذایی شما را زود پیر می‌کند

دو عامل اصلی وجود دارد؛ که روند پیری ما را تسریع می‌کند:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید؛
  • محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs).

زمانی که پروتئین، چربی و قند با یکدیگر در بدن ما ترکیب شوند، اصطلاحاً به آن‌ها محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می‌گویند. واضح است؛ که ما قادر به کنترل 100 درصدی این دو عامل اصلی پیری نیستیم؛ اما استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، مراقبت‌های پوستی و رژیم غذایی سالم می‌توانند تا حدودی از پیر شدن پوست جلوگیری کنند. در این مقاله غذاهایی را به شما معرفی می‌کنیم؛ که باعث تسریع روند پیری در ما می‌شوند.

علاوه بر این، اگر نمی‌توانید ضدآفتاب مناسب صورت خود را بیابید؛ پیشنهاد می‌کنم مقاله معرفی بهترین کرم های ضد آفتاب را مطالعه کنید.

سیب زمینی سرخ کرده

سرخ کردن غذا در روغنِ با دمای بالا، باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود؛ که به سلول‌های پوست آسیب وارد می‌کنند. قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، روند پیری را تسریع می‌کند. رادیکال‌های آزاد همچنین بر مولکول‌های DNA تأثیر گذاشته و خاصیت ارتجاعی پوست را تضعیف می‌کنند. برای حفظ خواص سیب‌زمینی و کاهش روند پیری می‌توانید به‌جای سرخ کردن سیب‌زمینی، آن را آب‌پز کنید.

غذاهایی که شما را پیر می کند: نان سفید

نان سفید، به‌ویژه زمانی که با پروتئین‌ها مصرف شود باعث ایجاد گلیکاسیون پیشرفته و در نهایت التهاب بدن می‌شود. مصرف نان سفید همچنین احتمال ایجاد یبوست را افزایش داده و دفع مواد مضر برای بدن را سخت‌تر می‌کند. به‌جای استفاده از نان سفید، بهتر است از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

شکر سفید

شکر یکی دیگر از خوراکی‌های است؛ که روند پیری را سریع‌تر می‌کند. مصرف زیاد شکر باعث ایجاد AGE در بدن و افزایش سطح قند خون می‌شود. سطح قند خون بالا در بدن باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلفی مانند آکنه شده و به کلاژن‌های پوست آسیب می‌رساند. برای کاهش روند پیری پوست، بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید؛ که قند طبیعی دارند، مانند: عسل، خرما، توت سفید و غیره.

شکر سفید عامل پیری زودرس
شکر سفید یکی از عوامل پیری زودرس است.

مارگارین

مارگارین نوعی کره گیاهی است؛ که به‌جای کره‌های حیوانی استفاده می‌شود. اما متاسفانه مصرف زیاد این ماده غذایی نیز باعث آسیب به بافت پوست شده و روند پیری را افزایش می‌دهد. دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند، پوست افرادی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند -نسبت به کسانی که مصرف می‌کنند- چین‌وچروک کمتری دارد.

مطالعات دیگری نیز اثبات کرده زمانی که مارگارین به روغن هیدروژنه (تبدیل روغن مایع به جامد) تبدیل می‌شود، اسید چرب ترانس تولید می‌کند. این اسیدهای چرب ترانس، پوست را در برابر اشعه ماورای بنفش آسیب پذیرتر کرده و می‌تواند به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برساند. به‌جای مصرف مارگارین بهتر است از روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید.

گوشت فرآوری شده

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس همگی نمونه‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده هستند؛ که می‌توانند برای پوست مضر باشند. این گوشت‌ها سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع شده و سولفیت هستند که پوست را کم آب کرده و با ایجاد التهاب، کلاژن پوست را ضعیف می‌کنند. به‌جای گوشت‌های فرآوری شده می‌توانید از تخم‌مرغ یا حبوبات استفاده کنید. بوقلمون و مرغ نیز گزینه‌های مناسبی هستند؛ زیرا چربی کمتری داشته و سرشار از پروتئین هستند.

گوشت فرآوری شده عامل پیری زودرس
گوشت‌های فرآوری شده یکی از عوامل پیری زودرس هستند.

لبنیات

بررسی‌های علمی درباره لبنیات، بسیار متناقض هستند. برخی از مطالعات نشان داده، افراد با حذف لبنیات از رژیم غذایی، تغییرات پوستی مثبتی را تجربه کرده‌اند. مطالعات دیگری نیز اثبات کردند با حذف لبنیات، پوست آن‌ها تغییر خاصی نکرده است. بنابراین می‌توان گفت، تأثیر مصرف لبنیات برای هر شخص متفاوت است.

همچنین لبنیات منبع عالی کلسیم است؛ که برای سلامت کلی پوست ضروری است. بنابراین با توجه به شرایط کلی بدن خود می‌توانید از لبنیات استفاده کنید یا خیر. اگر لبنیات مصرف نمی‌کنید، حتماً از حبوبات، دانه‌های مغذی، سبزیجات و انجیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید؛ تا کمبود کلسیم بدن‌تان جبران شود.

غذاهایی که شما را پیر می کند: نوشابه و قهوه

همان‌طور که می‌دانید خواب کافی با شادابی و سلامت پوست رابطه مستقیمی دارد. نوشابه و قهوه دارای کافئین بالایی هستند و اگر به‌طور مکرر استفاده شوند، روی میزان و کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند. خواب ناکافی با افزایش علائم پیری پوست، سیاهی دور چشم و چین‌وچروک صورت مرتبط است. به‌جای استفاده از نوشابه و قهوه بهتر است از شربت‌های طبیعی، مانند: شربت آبلیمو، شربت بیدمشک، شربت بهار نارنج و نوشیدنی‌های خانگی مانند گل‌ گاوزبان، آب سیب و غیره استفاده کنید.

نوشابه عامل پیری زودرس
نوشابه یکی از عوامل پیری زودرس است.

مشروبات الکلی

الکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای پوست شود، از جمله: قرمزی پوست، پف، کاهش کلاژن‌ها و ایجاد چین‌وچروک. الکل سطح ویتامین A بدن را کاهش می‌دهد. ویتامین A برای رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن بسیار مهم است و کاهش آن در بدن باعث می‌شود پوست حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

غذاهایی که شما را پیر می کند: برنج

برنج یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی ایرانیان است و دارای شاخص گلیسمی (AGEs) بالایی است و می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. همان‌طور که در تیترهای بالا اشاره کردیم، افزایش سطح قند خون یکی از عوامل تسریع‌کننده پیری پوست به شمار می‌رود. بنابراین در کنار برنج از مواد غذایی که ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی دارند، استفاده کنید.

در مقالات قبلی جوان ایرانی لیست غذاهای ایرانی بدون برنج را آماده کردیم؛ که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در تیترهای بالا به معرفی غذاهایی که شما را پیر می کند، پرداختیم. معرفی غذاهای بالا به‌عنوان عوامل تسریع پیری، به این معنا نیست؛ که دیگر از آن‌ها استفاده نکنید. حفظ تعادل رمز سلامتی است. اگر از مواد غذایی به‌شکل متعادل استفاده کنید، نیازی به نگرانی برای پیر شدن پوست نیست.

علاوه بر این می‌توانید از روش‌های دیگر مانند: تزریق کلاژن، طب سوزنی، تمرینات صورت، میکرونیدلینگ و غیره نیز برای کاهش روند پیری پوست استفاده کنید. البته ذکر این نکته لازم است؛ که پیر شدن پوست با افزایش سن امری غیرقابل کنترل است و شما با وجود چین‌وچروک روی صورت‌تان همچنان می‌درخشید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا