بهداشت و سلامت

ارتز شانه (بریس شانه) چیست؟ درمان شانه با ارتز

ارتز یا همان بریس، ابزاری است که با استفاده از مواد مقاومی مانند اسپندکس و یا پلاستیک های نرم ساخته می شود. هدف از طراحی ارتز، این است که مفاصل آسیب دیده، حرکت نکنند و ثابت نگه داشته شوند؛ در این صورت روند بهبود آن ها سریع تر و آسان تر پیش خواهد رفت. ارتزها انواع مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین بریس هایی که تاکنون طراحی شده، ارتز شانه است. وظیفه بریس شانه یا همان کتف بند، حمایت از شانه و بافت های اطراف آن می باشد. برای شناخت بهتر ارتز شانه، با ما همراه باشید.

ارتز شانه (بریس شانه) چیست؟ درمان شانه با ارتز

ارتز شانه (بریس شانه) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

صدماتی که در هنگام ورزش رخ می دهد، استفاده بیش از اندازه از مفصل شانه، سقوط کردن از بلندی و… همه و همه، نوعی از آسیب دیدگی شانه اند که گاه جزئی و در مواردی نیز جدی می باشند. معمولاً آسیب هایی مانند کشش و رگ به رگ شدن شانه، دررفتگی و جابه جایی آن، پارگی عضلات چرخاننده و… را با پوشیدن یک ارتز شانه می توان رفع کرد.

درمان شانه با ارتز، صرفاً حرکت دست را محدود نمی کنند؛ بلکه ریسک در رفتن شانه را نیز کاهش می دهند. این ارتز، درد را در بیماران تا حدودی رفع کرده و حس بهتری را به آن ها منتقل نماید.

از کاربرد ارتز شانه چه می دانید؟

چنانچه فشار زیادی بر شانه، عضلات، بازو و آرنج شما باشد، می توانید با مشورت پزشک از بریس شانه استفاده کنید. ارتز شانه، بدون آنکه محدودیت حرکتی خاصی ایجاد کند، از عضلات محافظت خواهد کرد.

کاربردهای ارتز شانه:

  • کمک به تسریع بهبودی پس از آسیب دیدگی شانه
  • ممانعت از وارد شدن ضربه به مفصل شانه
  • پیشگیری از التهابات مفصلی
  • جلوگیری از التهاب تاندون
  • حفاظت از مفصل شانه
  • بهبود شکستگی ترقوه
  • درمان شانه یخ زده
  • ثابت نمودن شانه

از مزایا ارتز شانه چه می دانید؟

اغلب آسیب دیدگی مفاصل شانه، ناشی از حوادث ورزشی است. البته شرایط ژنتیکی نیز در ایجاد آن سهمی اندک دارد. اینکه چرا شانه آسیب دیده، اهمیت چندانی ندارد؛ مهم این است که بدانیم با یک بریس مناسب می توان درد و ناراحتی آن را کاهش داد و روند بهبودی آسیب شانه را سرعت بخشید.

مزایای استفاده از ارتز شانه، به شرح ذیل می باشد:

  • محافظ شانه شما است: گفتیم که مهمترین هدف ارتز، محافظت از شانه است. یکی از اقدامات ضروری برای پشتیبانی از شانه، متوقف کردن حرکت آن می باشد. بریس شانه با محدود کردن دامنه حرکتی شانه، بهترین شیوه را برای حمایت از این مفصل اتخاذ می کند.
  • لازم نیست همیشه همراهتان باشد: البته مدت زمان لازم برای استفاده از بریس، به میزان آسیب شانه و ترجیح شما دارد و این پزشک متخصص است که با بررسی وضعیت شانه شما، دوره زمانی لازم جهت پوشیدن آن را تعیین خواهد کرد. با این حال بعید است که لازم باشد تمام وقت از بریس استفاده کنید.
  • مقرون به صرفه است: برای کمک به درمان آسیب دیدگی شانه، می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید که برخی از آن ها، بعضاً گران هستند. علی رغم اینکه برخی افراد فکر می کنند ارتز شانه، از قیمت بالایی برخوردار است، باید بگوییم که اصلاً این طور نیست و از قضا استفاده از بریس، روشی کم هزینه برای درمان شانه است. البته بریس شانه انواع مختلفی دارد که مسلماً هر یک با قیمت خاصی به فروش می رسد. اما تنوع بریس به اندازه ای هست که افراد با هر درآمدی بتوانند آن را خریداری کنند.
ارتز شانه (بریس شانه) چیست؟ درمان شانه با ارتز

چگونه ارتز شانه را تمیز کنیم؟

بسیاری از دارندگان ارتز شانه، از بوی بد و نامطبوع آن گلایه مند هستند. وقتی در تمیز کردن ارتز شانه، کوتاهی کنید و اهمیتی به نظافت آن ندهید، صد البته کثیف و آلوده شده و بوی نامطبوعی خواهد داشت. با تمیز کردن ارتز شانه، از عفونت های قارچی، فولیکولیت و برخی دیگر از عفونت های پوستی نیز دور می مانید. اما آیا می دانید با گذشت چه زمانی از پوشیدن ارتز شانه، باید به فکر تمیز کردن آن بود؟

پاسخ این سوال، بستگی به نوع بریس و میزان فعالیت شما دارد. چنانچه ارتز شانه، پزشکی باشد و روزانه ملزم به استفاده از آن باشید، باید هر روز آن را تمیز کنید. اما اگر تنها چند ساعت در هفته از ارتز شانه استفاده می کنید، بهتر است سر هفته به فکر نظافت آن باشید.

آیا استفاده بیش از حد از ارتز شانه ضرر دارد؟

قطعاً بله؛ وقتی به مدت طولانی از بریس شانه استفاده می کنید، دمای بدن در این ناحیه بالا می رود و رطوبت افزایش می یابد و این ها یعنی زمینه برای تخریب پوست مهیا خواهد شد.

اگر در حین انجام فعالیت های ورزشی از بریس استفاده می کنید، آن را از دست خارج نمایید و اجازه دهید پوست و بریس هر دو خشک شوند. یادتان باشد که رعایت اصول نگهداری و مراقبت از ارتز شانه، دوام و ماندگاری آن را افزایش می دهد.

برای نظافت بریس شانه، باید از آب سرد، صابون و یا شوینده های ملایم استفاده کنید. در نهایت نیز بریس را در مجاورت هوا خشک کنید. به نظر می رسد که ترکیب سرکه و بیکینگ پودر، برای تمیز کردن بریس و از بین بردن بوی نامطبوع آن بهترین گزینه است.

خوابیدن در هنگام استفاده از بریس شانه چگونه است؟

اگرچه با استفاده از ارتز شانه، می توان شانه درد شبانه را تا حدی تسکین داد، اما استفاده از آن در هنگام خواب باید در نهایت احتیاط و دقت صورت پذیرد. اما نکات مهم در هنگام خواب با ارتز شانه کدامند؟

4 اصل برای پوشیدن ارتز شانه در هنگام خواب:

  1. اگر می خواهید پوست تان دچار حساسیت نشود، حتماً بریس را روی لباس های خود بپوشید.
  2. اگر می بینید بریس باعث ناراحتی و درد در شما شده، استفاده از آن را متوقف نمایید.
  3. بهتر است خوابیدن به پشت را انتخاب کنید تا فشار از روی مفاصل شما برداشته شود.
  4. ناحیه استفاده از بریس را همواره تمیز کنید و خشک نگه دارید.

جمع بندی

ارتز شانه یا همان بریس شانه ، وسیله ای است که برای درمان آسیب دیدگی شانه می توانید روی آن حساب کنید. اما همانطور که می دانید کیفیت و استاندارد بودن طراحی بریس، موضوع بسیار مهمی است که توجه به آن برای تجربه یک خرید موفق لازم است. در واقع تنها یک ارتز با کیفیت و مقاوم می تواند انتظارات شما را برآورده نماید. اما چاره چیست و چگونه می توان یک بریس شانه استاندارد و درجه یک تهیه کرد؟

تنها راهی که پیش روی شما است، مراجعه به معتبرترین مراکز ارائه دهنده ارتز و پروتز است. کلینیک ارتوپد فنی پایار، کلینیک رنسانس  و کلینیک خانه سفید از بهترین  کلینیک های درمانی درایران می باشند. که می توانند نیاز بیماران عزیز را به بهترین شکل ممکن تامین نمایند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا