بهداشت و سلامت

انتخاب خمیردندان مناسب برای سفید شدن و رفع بدرنگی دندان

انتخاب خمیردندان مناسب برای سفید شدن و رفع بدرنگی دندان

فارغ از خاصیت تمیزکنندگی که تمام خمیردندان‌های مرغوب ارائه می‌دهند، گاهی اوقات ما به دنبال خمیردندانی با مزیت‌های ویژه هستیم. به عبارتی می‌خواهیم کارایی خمیردندان برای یک هدف بخصوص بیشتر از سایر محصولات باشد. برای مثال ما می‌خواهیم خمیردندان موردنظرمان قدرت سفیدکنندگی بیشتری داشته، یا علاوه‌بر خاصیت تمیزکنندگی تمایل داریم خوشبوکننده دهان بوده و بتواند بعنوان جرم‌گیر دندان نیز عمل نماید. در نتیجه طبیعتا خمیردندان‌ها باید ترکیبات دیگری در خود داشته باشند تا بتوانند از عهده این وظایف برآیند. به خواندن ادامه دهید تا شما را با انواع لکه‌ دندان و سپس ویژگی‌های خمیردندان‌های سفیدکننده آنها آشنا کنیم.

از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌ها

بطور کلی اگر خمیردندانی که خریداری می‌کنید حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید باشد، می‌تواند روی لکه‌های سطحی، طبیعی یا مرتبط با افزایش سن تاثیر گذاشته و آنها را کم‌کم رفع نماید. استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان در کنار خمیردندان‌های سفیدکننده باکیفیت مانند بهترین خمیر دندان سنسوداین که حاوی مواد سفیدکننده قوی مانند پراکسید است، از بین بردن لکه‌های بدرنگ دندان را میسر کرده و می‌توان به سفید شدن دندان‌ها امیدوار بود.

بدین ترتیب با قدرت سفیدکندگی بالایی که این خمیردندان‌ها دارند دندان‌های شما به تدریج سفیدتر و سفیدتر شده و روز به روز لکه‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شوند. علاوه‌برآن، افزودن هیدروکسی آپاتیت (ماده‌ای که فاز معدنی استخوان را تشکیل می‌دهد) به برخی خمیردندان‌ها منجر به افزایش قابل‌توجه میزان سفیدشدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین مشخص شد که با افزایش مقدار هیدروکسی آپاتیت در خمیردندان‌ها، خواص روشن‌کنندگی دندان‌ها افزایش می‌یابد.

نحوه انتخاب خمیردندان سفیدکننده چگونه است؟

بعضی مواد فعال می‌توانند میزان موثر واقع شدن خمیردندان‌های سفیدکننده را افزایش دهند. از اینرو، معمولا خمیردندان‌های سفیدکننده شامل یکی از این سه ماده هستند:

  • ساینده‌های ملایم: این مواد سفیدکننده می‌توانند لکه‌های سطحی دندان‌ها را با ساییدن ملایم مینای دندان از بین ببرند. برای این مورد می‌توانید خمیر دندان سیگنال در موتنرو را بررسی نمایید.
  • آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید: بیشتر خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید هیدروژن هستند. پراکسید هیدروژن یک عامل سفیدکننده قوی است که در درمان‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. این خمیردندان‌ها به جای از بین بردن لکه‌های سطحی مانند سایر محصولات، رنگ دندان‌های شما را تغییر می‌دهند. غلظت پراکسید هیدروژن در خمیردندان سفیدکننده کم بوده اما با این حال می‌تواند نتایج قابل‌توجهی را ارائه دهد.
  • پراکسید کاربامید: پراکسید کاربامید اساسا یک عامل سفیدکننده است که به ترکیبات دیگری مانند پراکسید هیدروژن تجزیه می‌شود. پراکسید کاربامید در سایر محصولات سفیدکننده دندان مانند ژل‌ها و پودرها نیز یافت می‌شود.

انواع لکه‌های روی دندان‌ها

اگر دندان‌های زردرنگی دارید، مطمئنا تاکنون برای سفید کردن آنها تلاش زیادی نموده‌اید. بنابراین بیایید ابتدا در مورد انواع مختلف لکه‌ها که باعث بدرنگی دندان‌ها می‌شوند بیشتر دانسته و سپس ویژگی بهترین خمیردندان‌های سفید‌کننده مانند خمیر دندان کلگیت خارجی را معرفی نماییم. در دوره‌های مختلف زندگی، یکی از این سه نوع لکه ممکن است روی دندان‌ها نقش بسته و لبخند شما را خدشه‌دار کنند:

لکه‌های سطحی یا بیرونی

این لکه‌ها، لایه بیرونی یا سطحی هر دندان را که همان مینای دندان است دچار تغییر رنگ می‌کنند. همانطور که می‌دانید مینای دندان از قسمت نرم‌تر دندان که در زیر آن قرار دارد (عاج) محافظت می‌کند. اگرچه مینای دندان سخت‌ترین قسمت دندان است، اما با هر چیزی که در دهان خود می‌گذارید مانند میوه‌ها، شیرینی، سیگار و… در تماس است. با گذشت زمان، این مواد جذب مینای دندان شده که نهایتا باعث ایجاد لکه روی آن می‌شوند. البته خبر خوب این است که لکه‌های بیرونی می‌توانند از بین بروند.

لکه‌های طبیعی یا ذاتی

این لکه‌های درونی، روی عاج یعنی همان لایه حساس زیر مینای دندان قرار دارند. البته بطور طبیعی عاج تیره‌تر و زردتر از مینای دندان است. علاوه‌برآن، هنگامیکه مینای دندان به دلیل فرسودگی در طول زمان یا عدم رعایت بهداشت مناسب ازبین رفته و دچار فرسایش می‌شود، عاج نیز متعاقبا در معرض این شرایط قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که از بین بردن لکه‌های درونی، سخت‌تر از سایر لکه‌ها می‌باشد.

لکه‌های مرتبط با افزایش سن

این امر کاملا طبیعی است که با افزایش سن، بدن شما و دندان‌هایتان نیز دچار تغییر و دگرگونی شوند. بطور کلی، با افزایش سن می‌توان انتظار این دو تغییر را برای دندان‌ها داشت:

  • عاج دندان تیره می‌شود
  • مینای دندان نازک و ظریف می‌شود

همزمان رخ دادن این دو تغییر باعث بدرنگ شدن دندان‌ها شده که متاسفانه هر چقدر هم که در امر بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید باز هم این رویه از کنترل شما خارج است. مشابه لکه‌های طبیعی دندان‌ها، لکه‌های مرتبط با افزایش سن نیز بر عاج دندان تاثیر گذاشته و در نتیجه، روش‌های سفیدکننده‌ای که برای رفع لکه‌های درونی استفاده می‌کردید، در این مورد نیز موثر است.

خمیردندان سفیدکننده چگونه کار می‌کند؟

همه خمیردندان‌های سفیدکننده با هم یکسان نیستند. در واقع دو نوع اساسی از این خمیردندان‌ها وجود دارد که هر کدام از مواد بخصوصی استفاده می‌کنند.

  • برخی از آنها پاک‌کننده لکه‌های سطحی که می‌توانند ناشی از خوردن انواع غذا و نوشیدنی باشند بوده که با صیقل دادن ملایم، دندان‌ها را سفید می‌کنند.
  • برخی دیگر، دارای مواد سفیدکننده‌ای هستند که واقعا رنگ دندان‌های شما را تغییر می‌دهند. این خمیردندان‌ها معمولا سریعتر عمل کرده و نتایج طولانی‌تری دارند.

هنگام انتخاب خمیردندان سفیدکننده مناسب به چه چیزی دقت کنیم؟

در هنگام خرید خمیردندان سفیدکننده باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • به دنبال برندی باشید که دارای مهر تایید از یک سازمان دندانپزشکی معتبر، مانند نشان fdi باشد. این مهر و موم نشان می‌دهد که خمیر دندان در از بین بردن لکه‌های سطحی ایمن و موثر بوده و موجب سفید شدن دندان‌ها می‌شود.
  • مقدار فلوراید موجود در خمیردندان‌ها مهمترین فاکتور انتخاب آنهاست. زیرا فلوراید مینای دندان را تقویت کرده و از آن در برابر اسیدها و لکه‌ها محافظت می‌کند.
  • حداقل مقدار ترکیبات ساینده و سفیدکننده در این خمیردندان‌‌ها بسیار مهم می‌باشد. این خمیردندان‌ها برای از بین بردن لکه‌ها باید حاوی ترکیباتی چون پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید باشند.

آیا استفاده روزانه از خمیردندان سفیدکننده بی‌خطر است؟

دستورالعمل روی خمیردندان سفیدکننده را حتما بخوانید. اگر خمیر دندان شما دستور استفاده روزانه را برای بهترین نتیجه داده است، طبیعتا مجاز هستید روزانه از آن استفاده کنید. اگر حساسیت دندان‌‌هایتان افزایش یافت، ترجیحا بطور متناوب از خمیردندان معمولی و سفیدکننده یک روز در میان استفاده کنید یا اینکه به دنبال یک خمیردندان سفیدکننده فرموله شده برای دندان‌های حساس باشید. همچنین از آنجاییکه خمیردندان سفیدکننده سطح مینای دندان شما را ساییده می‌کند، لذا باید مینای دندان خود را بعد از سفید شدن تقویت نمایید.

لبخندی زیبا و درخشان با خمیردندان‌های مو تن رو

لبخندی زیبا و درخشان با خمیردندان‌های مو تن رو

خمیردندان‌های سفیدکننده با اثر سفیدکنندگی فوق‌العاده‌ای که دارند مزایای خمیردندان‌های معمولی را نیز ارائه می‌دهند. بنابراین مسواک زدن حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه را فراموش نکنید که خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد، نفس را تازه کرده و لثه‌های شما را سالم نگه می‌دارد. علاوه‌بر‌آن، سفیدی و جلای زیادی به دندان‌های شما می‌بخشد. البته به یاد داشته باشید اگر دندان پرشده، روکش‌دار یا ایمپلنت دارید قبل از استفاده از خمیردندان سفیدکننده حتما با دندان‌پزشک خود مشورت نمایید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا