بهداشت و سلامت

کدام یک از انواع جراحی بینی برای بینی‌ گوشتی و استخوانی مناسب است؟

انتخاب روش جراحی باز یا بسته به نظر پزشک جراح و میزان تسلط وی بر آن روش جراحی بستگی دارد و نمی‌توان گفت که دقیقاً کدام روش عمل بینی بهتر است. هر یک از این روش‌ها با توجه به نوع بینی فرد ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در ادامه سعی داریم در ابتدا مدل ها و انواع جراحی بینی را توضیح داده و سپس روش­های مناسب برای کوچک کردن بینی های گوشتی و استخوانی را معرفی کنیم:

در مورد مدل ها و انواع جراحی بینی بیشتر بدانیم

سوالات بسیاری قبل از انجام انواع جراحی بینی برای متقاضیان پیش می آید. اینکه این سوالات برای شما پیش بیاید طبیعی است. بنابراین سعی کنید پیش از عمل در مورد تمامی آن ها از جراحتان سوال کنید تا با اطمینان خاطر بیشتری به اتاق عمل بروید. بخشی از این سوالات در مورد مدل های مختلف و روش های متفاوت این جراحی زیبایی است. در ادامه به بخشی از سوالات شما در رابطه با روش ها و مدل های جراحی بینی پاسخ می دهیم:

انواع جراحی بینی برای بینی طبیعی چیست؟

بینی یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین اجزاء صورت است که در تعاملات اجتماعی بسیار مورد توجه قرار می­گیرد. امروزه هدف بیشتر انواع جراحی‌ بینی بارزتر کردن ویژگی‌های طبیعی در بینی افراد است. به‌ طوری‌که با سایر بخش‌های صورت به ‌خوبی سازگاری داشته باشد. جراحی بینی که با رعایت این اصول انجام‌ شده باشد، جراحی بینی طبیعی نامیده می‌شود که امروزه در بین بسیاری از بیماران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

تکنیک‌های عمل بینی طبیعی

برای انجام یک عمل بینی طبیعی توجه به موارد زیر مورد نیاز است:

  • تنظیم اندازه بینی با توجه به ساختار صورت و ارزیابی آن ( به‌ عنوان مثال برای بانویی با صورت گرد یک بینی نوک‌تیز مناسب نمی‌باشد.)
  • در انواع جراحی بینی طبیعی از برداشتن بیش‌ازحد بافت بینی اجتناب می‌شود.
  • در این نوع جراحی از مواد مصنوعی مانند تفلون، گورتکس، ایمپلنت های سیلیکون و… اجتناب می‌شود.
  • در این نوع جراحی از شکل‌دهی بیش‌ازحد غضروف با بخیه‌های غیر جذبی اجتناب می‌شود و همچنین از گرافت‌های غضروفی بیش‌ازحد استفاده نمی‌شود.
  • در جراحی زیبایی بینی طبیعی یکی از مهم‌ترین فاکتورها حفظ آناتومی طبیعی بینی است. زیرا اگر آناتومی بینی بیش‌ازحد تغییر کند برگرداندن آن به حالت اولیه تقریباً غیرممکن خواهد شد.
کدام یک از انواع جراحی بینی برای بینی‌ گوشتی و استخوانی مناسب است؟

جراحی بینی با مدل فانتزی چه ویژگی هایی دارد؟

بسیاری از بانوان هنگام آرایش کردن سعی می‌کنند با ایجاد سایه بر روی بینی و دیگر تکنیک‌های آرایشی، به بینی خود زاویه بیشتری بدهند تا نوک آن تیزتر و خوش فرم تر به ‌نظر برسد. اما یک راه بهتر برای کنار گذاشتن تمام این دردسرها و داشتن یک بینی زیبا در واقعیت که چنین ویژگی‌هایی را از لحاظ کانتور و دیگر مشخصه‌های زیبایی داشته باشد، انجام انواع جراحی بینی فانتزی است. این نوع جراحی امروزه در بین بانوان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده­است.

داشتن ارتفاع استاندارد از مشخصه‌های این نوع جراحی بینی است. علاوه ‌بر ارتفاع استاندارد باید به ویژگی‌های دیگری نیز در این نوع جراحی بینی توجه داشت. این ویژگی‌ها شامل یک هارمونی کلی و طبیعی است که در آن خطوط صاف از پیشانی تا بینی و سپس تا لب‌ها و چانه ایجاد شده باشد که این عوامل از دلایل منحصربه‌فرد بودن بینی فانتزی هستند. با توجه به این‌که در این مدل جراحی بینی نیاز به زاویه سازی است درنتیجه از چهار نوع ایمپلنت شامل ایمپلنت سیلیکون، ایمپلنت سیلیکون فوق نرم، ایمپلنت گورتکس و ایمپلنت سیلیتکس استفاده می‌شود. 

چه زمانی به انواع جراحی بینی ترمیمی نیاز داریم؟

افرادی که از جراحی اولیه بینی خود ناراضی هستند یا دچار عوارض شده‌اند برای ترمیم شکل و عملکرد بینی خود تحت انواع جراحی بینی ترمیمی قرار می‌گیرند. رینوپلاستی (rhinoplasty) ترمیمی یک جراحی پیچیده ‌است که حتما باید توسط یک پزشک باتجربه، ماهر و کاردان انجام شود.

تکنیک‌های جراحی بینی ترمیمی

همان‌طور که گفتیم جراحی بینی ترمیمی بسیار چالش‌برانگیز بوده و نیاز به یک جراح ماهر دارد. گاهی جراح برای حفظ آناتومی بینی در کیس­های ترمیمی پیچیده و همچنین جلوگیری از آسیب بافتی و حذف جای زخم نوک بینی، تکنیک جراحی بسته را انتخاب می‌کند. از پیچیدگی‌ها و سختی‌های این نوع جراحی این است که ساختار داخلی بینی به ‌خوبی مشاهده نمی‌شود. به ‌همین دلیل تجربه زیاد جراح، دانش عمیق او از کل آناتومی بینی و همچنین استفاده از به­روزترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های آندوسکوپیک امری ضروری است.

بینی کج چیست و انواع جراحی بینی برای درمان آن کدام است؟  

دو نوع بینی کج در بیماران وجود دارد:

در نوع اول مشکل از عواملی مانند پیچیده و شکننده بودن چارچوب غضروف، بافت و استخوان بینی است که در اثر عواملی مانند جراحی قبلی بینی، تومور، نواقص مادرزادی و… به وجود آمده‌است. علت کج شدن بینی در S، C یا I بودن شکل آن دخیل است.

علت دوم کجی بینی، کج بودن سپتوم (septum) آن است. سپتوم بینی درواقع دیواره جداکننده بین دو سوراخ بینی است. کج بودن سپتوم بینی باعث متمایل شدن دیواره بینی به یک طرف می‌شود و این امر علاوه‌ بر این‌که باعث ظاهری ناخوشایند در بینی می‌شود، می‌تواند مشکلاتی مانند آپنه ( apnea ) خواب، دشوار شدن تنفس و خون‌دماغ شدن را به ‌همراه داشته باشد.

انواع جراحی بینی برای رفع عیوب بینی کج

انواع جراحی بینی کج با دو روش سپتوپلاستیseptoplasty )  (یا رینوپلاستی انجام می‌شود:

  • سپتوپلاستی: اگر سپتوم بینی کج، علت انحراف بینی شما باشد جراحی سپتوپلاستی توصیه می‌شود. در این روش جراح با شکل‌دهی مجدد به دیوار بینی و مجاری عبور هوا در بینی انحراف بینی شما را برطرف می‌کند.
  • رینوپلاستی: این روش بیشتر بر جنبه‌های زیبایی تمرکز دارد. البته در این روش علاوه ‌بر تمرکز بر جنبه‌های زیبایی مشکلات عملکردی بینی نیز برطرف و درمان می‌شوند.

انواع جراحی بینی مناسب برای بینی گوشتی و استخوانی

حتما شما نیز با مراجعه به پزشکان جراح مختلف، از زبان آن ها اصطلاحات مختلفی مانند بینی استخوانی یا بینی گوشتی را شنیده اید. تشخیص نوع بینی شما کار ساده ای نیست و تنها باید از پزشکی ماهر بخواهید به شما در این زمینه کمک کند. اما برای اینکه اطلاعات مختصری در این زمینه به دست بیاورید، در ادامه به اختصار در مورد آن ها توضیح داده و مدل ها و انواع جراحی بینی مناسب برای هر کدام را نیز معرفی خواهیم کرد:

خصوصیات بینی استخوانی

به دلیل نازک بودن پوست، جزئیات استخوان بینی از زیر پوست مشخص است. از مزایای عمل بینی استخوانی می‌توان به این اشاره کرد که خلاقیت جراح به ‌خوبی نمایان است. البته باید به این‌موضوع توجه داشته باشید که در صورت بروز کوچک‌ترین خلل در غضروف یا استخوان بینی به راحتی این مشکل زیر پوست دیده می‌شود. لذا این جراحی مستلزم ظرافت کار و دقت جراح بینی است.

فرم دادن بینی‌های استخوانی به ‌راحتی امکان‌پذیر است و این بینی‌ها را می‌توان به هر کدام از مدل‌های طبیعی فانتزی و نیمه فانتزی جراحی کرد.

خصوصیات بینی گوشتی

غضروف نوک بینی پهن و بزرگ است و در زیر پوست میزان زیادی بافت همبند وجود دارد. در بخش تحتانی بینی، غضروف‌های بزرگی دیده می‌شود که استحکام آن­ها بسیار کم است. به دلیل ضخیم بودن پوست بینی جزئیات استخوان و غضروف بینی به‌ راحتی قابل‌رؤیت نیست. ضخامت پوست و همچنین چربی آن باعث می‌شود که انواع جراحی بینی گوشتی دشوارتر باشد. زیرا پوست بر غضروف و استخوان بینی غالب است. هدف از عمل زیبایی بینی گوشتی، تقویت پایه‌ی بینی و تقویت غضروف نوک آن است. برای این کار بافت مورد نیاز از یک بخش از بینی ( غالباً از سپتوم ) برداشته می‌شود و به قسمتی که نیاز به تقویت داشته اضافه می‌گردد.

تفاوت انواع جراحی بینی گوشتی و استخوانی

بینی‌های استخوانی به دلیل ساختار غضروفی مستحکم خود میزان آسیب‌پذیری و تغییرات بعد از عمل آن‌ها بیشتر از بینی‌های گوشتی است و با گذشت زمان دچار تغییرات می‌شوند. درصورتی‌که بینی‌های گوشتی این‌گونه مشکلات را نخواهند داشت. هرچند که جراحی بینی‌های گوشتی دشوارتر از بینی‌های استخوانی است. بینی گوشتی به ‌خاطر ساختاری که دارد تغییرات ظریف بعد از جراحی معمولاً نشان نمی‌دهد به ‌همین دلیل بیشتر به فرم جراحی طبیعی جراحی می‌شود درحالی‌که بینی استخوانی می‌تواند به انواع مختلف طبیعی، عروسکی و نیمه فانتزی عمل شود. 

چطور بدانیم کدامیک از انواع جراحی بینی برای ما مناسب است؟

بینی یک فرد مشکلات متعددی دارد و هیچگاه خود فرد نمی تواند بهترین روش برای بر طرف کردن عیوب بینی خود را انتخاب کند. تشخیص نوع و روش صحیح عمل نسبت به مشکلاتی که در بینی شما وجود دارد نکته بسیار مهمی است که تنها از یک پزشک و جراح ماهر و با تجربه بر می آید. دکتر شیما حاجی بگلو با سابقه درخشان انجام انواع جراحی بینی زیبایی و ترمیمی بینی، دارای مهارت کافی در انجام انواع جراحی­های بینی است. برای معاینه با گرفتن وقت قبلی می­توانید به کلینیک دکتر شیما حاجی بگلو مراجعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال نیز می­توانید به سایت ایشان مراجعه کرده و با ایشان تماس بگیرید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا