ترفندتکنولوژی

انواع روش های طراحی سایت کدامند؟ جدیدترین آموزش راه اندازی سایت

انواع روش های طراحی سایت + راه اندازی سریع سایت

انواع روش های طراحی سایت کدامند؟ در این مقاله می‌خواهیم کمی راجع به روش‌های طراحی سایت با یکدیگر صحبت کنیم و شما را با روش‌ها، متدهای آن آشنا کنیم. همچنین در انتها نیز برخی پرسش‌های متداول و نیز کاربرد هوش مصنوعی در انواع روش های طراحی سایت را بیان می‌کنیم.

طراحی سایت چیست؟

انواع روش های طراحی سایت چیست؟ قبل از اینکه بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، لازم است راجع به طراحی وب و چیستی آن صحبت کنیم. در این خصوص باید گفت طراحی سایت، فرآیند ایجاد و طراحی برای ایجاد یک چیدمان بصری و زیبایی وب سایت‌ها می‌باشد. این کار معمولا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل برنامه ریزی، ایجاد و اجرای طرح، درنظر گرفتن رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و رابط کاربری کلی یک وب سایت برای ارائه یک تجربه کاربری جذاب و شهودی است. طراحی وب همچنین شامل استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ایجاد وب سایت های تعاملی و پاسخگو است که با دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه سازگار می‌شوند. در انواع روش های طراحی سایت خوب باید به انی نکته توجه کنید که نه تنها باید از نظر بصری، سایت شما جذاب باشد، بلکه باید برای موتورهای جستجو نیز در دسترس بوده و بهینه باشد. به عنوان مثال، دیزاین جذاب، فونت‌هایی با اندازه مناسب، سرعت بالا از ویژگی‌های این بخش هتسند.

طراحان وب وظیفه دارند تا از آخرین گرایش‌ها، استانداردها و فناوری‌های طراحی وب برای ایجاد وب‌سایت‌هایی بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو، بارگذاری سریع و سازگار با موبایل استفاده کنند. این کار می‌تواند شامل استفاده از تکنیک‌های مختلفی در طراحی باشد که از جمله آن می‌توان گفت:

  • طراحی واکنش گرا،
  • پیاده سازی رمزگذاری SSL برای محافظت از داده‌های کاربر،
  • یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی و سایر ویژگی‌های تعاملی.

همچنین در مورد انواع روش‌های طراحی سایت باید بدانید طراحی وب می‌تواند از صفحات ثابت ساده تا وب سایت‌های تجارت الکترونیک پیچیده با محتوای پویا و ویژگی‌های تعاملی متغیر تشکیل شده باشد. بسیاری از طراحان وب به صورت تیمی کار می‌کنند و با توسعه دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و دیگر متخصصان برای ایجاد یک وب سایت منسجم و موثر همکاری می‌کنند.

طراحی سایت چیست؟
شنایی با طراحی سایت

انواع روش های طراحی سایت کدامند؟

راه های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارند که می توانید براساس تجربه و ترجیحات شخصی خود، از آنها استفاده کنید. برخی از آنها عبارتند از:

  • طراحی با کدنویسی: یکی از اصولی‌ترین انواع روش های طراحی سایت، با استفاده از کدنویسی است که در آن می‌بایست از طریق دانش کدنویسی خود، این کار را انجام دهید. در این حالت، لازم است افراد زبان‌های مختلفی را یاد بگیرند. طراحی یک وب سایت با کدنویسی می‌بایست از طریق زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ایجاد عناصر بصری و تعاملی وب سایت انجام گردد. همچنین برای بخش بک اند که در آن اطلاعات گردآوری و نگهداری می‌شوند، لازم است از زبان php استفاده شود. هنگام طراحی یک وب سایت با کدنویسی، طراحان معمولا ابتدا یک ماکت یا وایرفریم از طراحی وب سایت ایجاد می‌کنند و سپس کد HTML و CSS را می نویسند تا طرح را پیاده سازی کنند. آنها همچنین می توانند از چارچوب های CSS مانند Bootstrap یا Foundation برای سرعت بخشیدن به روند توسعه کار خود استفاده کنند. طراحی وب سایت با کد نویسی نیازمند دانش و تجربه برنامه نویسی است. با این حال، منابع آنلاین و آموزش‌های زیادی برای کمک به طراحان برای یادگیری نحوه کدنویسی وب سایت وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای دیزاین سریعتر سایت خود استفاده کنید.
  • طراحی سایت با CMS: یکی دیگر از انواع روش های طراحی سایت، از طریق استفاده از CMS یا سیستم مدیریت محتوا است که می‌تواند شامل استفاده از یک پلتفرم از قبل طراحی شده برای ایجاد و مدیریت محتوای وب سایت باشد. در این حالت، نیازی به دانستن کدنویسی یا دانش برنامه نویسی نخواهید داشت. CMS یک نرم افزار کاربردی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای وب سایت را از طریق یک رابط کاربری آسان ایجاد، ویرایش و مدیریت نمایند. پلتفرم‌های CMS‌ای که محبوب هستند را می‌توان شامل انواع سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، دروپال و جوملا دانست. این پلتفرم‌ها دارای قالب‌ها و پلاگین‌های از پیش ساخته شده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد کدنویسی یا توسعه، وب‌سایتی را به سرعت ایجاد کنند. کاربران می توانند یک قالب از پیش طراحی شده را انتخاب کنند یا با استفاده از ویرایشگرهای درگ و دراپی در آن، یک طرح سفارشی ایجاد کنند. سیستم CMS اغلب دارای سبک‌ها، طرح‌بندی‌ها و برنامه‌های افزودنی از پیش ساخته شده است که کاربران به راحتی می‌توانند به وب‌سایت خود اضافه کنند.
  • استفاده از سایت سازها: از دیگر مواردی که می‌بایست آن را جزو انواع روش های طراحی سایت دانست و معمولا زمان بسیار کمی را می‌گیرد، استفاده از سایت‌ سازها‌ است. وب سایت‌های سایت ساز آنلاین، یک پلتفرم مبتنی بر وب هستند که به کاربران اجازه می‌دهند بدون نیاز به دانش یا تجربه کدنویسی یک وب سایت طراحی کنند. به طور معمول، سازندگان وب سایت قابلیت درگ و دراپ را دارند که به کاربران امکان می‌دهد عناصر وب سایت مانند متن، تصاویر و فرم ها را انتخاب کرده و قرار دهند. این پلتفرم‌ها اغلب از قالب‌ها یا تم‌های از پیش ساخته شده استفاده می‌کنند که می‌توان آن‌ها را متناسب با نیازهای فردی تغییر داد. برخی از محبوب‌ترین این وب سایت سازهای آنلاین عبارتند از Wix، Weebly، شاپیفای.
انواع روش های طراحی سایت
متدهای مختلف طراحی سایت

انواع روش های طراحی سایت و راه اندازی آن در سریع ترین زمان ممکن؟

اگر شما هم به دنبال انواع روش های طراحی سایت هستید که بتوانید از طریق آن در سریع‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید، می‌توان به متدهای زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • استفاده از قالب‌های آماده: شما می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای که برای سیستم های مدیریت محتوا توسعه داده شده اند استفاده کنید. در این حالت، کافیست از این طریق اقدام به دانلود و خرید این قالب‌ها نموده و آنها را بر روی پلتفرم cms سایت خود قرار دهید. به این نکته توجه کنید که راه اندازی این قالب‌ها خود نیاز به یکسری تنظیمات دارد که باعث می‌شود تا زمانگیر بده ولی می‌تواند تا حد بسیار خوبی کار شما را در طراحی سایت آسان‌تر کند.
  • استفاده از بسته‌های نصبی: مورد دیگری از انواع روش های طراحی سایت در سریع‌ترین زمان ممکن، استفاده از بسته‌های نصبی است. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از بسته‌های نصبی که یک سایت کامل در آن توسط خود طراحان قالب راه اندازی شده‌اند، کار طراحی سایت را در مدت بسیار کمتری انجام دهید. به این نکته توجه کنید که این کار کار بایستی توسط یک متخصص انجام شود تا تمام فایل‌ها، داده‌ها و موارد اضافه حذف شوند. شما می‌توانید به کمک این فایل‌ها، تمام صفحاتی که لازم هستند را به صورت پیش ساخته شده داشته باشید و تایم خود را برای طراحی‌های تکراری حفظ کنید.
  • استفاده از سایت سازها: شما می‌توانید از طریق سایت سازها و وب سایت هایی که به صورت آنلاین این نوع وب سایت‌ها را طراحی می‌کنند، اقدام به طراحی سایت خود در کمترین زمان ممکن نمایید. سازندگان وب سایت هایی از جمله Wix، Squarespace و Weebly می‌توانند کار طراحی را با ساخت المان‌های از پیش ساخته شده و درگ و دراپ کردن آنها، انجام دهند. مجموعه های طراحی از پیش ساخته شده و بسیاری از گزینه‌های از پیش پیکربندی شده را ارائه می دهند که ساختن یک وب سایت را سریع و آسان می کند. این کار نیازی به دانش کدنویسی ندارد.

روش طراحی سایت سریع با کدنویسی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چه روشی برای طراحی سایت با کدنویسی این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد. در پاسخ به این پرسش می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • از Frameworks استفاده کنید: فریمورک‌هایی مانند Bootstrap، Materialize و Foundation وجود درند که دارای بلوک و کدهای از پیش ساخته شده هستند. بنابراین شما می‌توانید آنها را به راحتی به وب سایت خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که دیگر نیازی به کدنویسی همه چیز از ابتدا نداشته باشید.
  • از کیت UI استفاده کنید: کیت‌های رابط کاربری مانند UXpin و InVision می‌توانند به شما رابط‌های کاربری از پیش ساخته شده‌ای را بدهند که در این حالت می‌توانید برای ساخت وبلاگ و وبسایت‌های تجاری خود از آنها استفاده کنید.
  • برنامه نویسی یا طراحی برون سپاری: استخدام یک طراح یا توسعه دهنده وب با تجربه می‌تواند روند را تسریع کند و به شما کمک کند تا وب سایت خود را سریع و کارآمد، بدون خراب شدن فرآیند طراحی و عملکرد آن راه اندازی کنید.
  • ساخت نمونه‌های آماده و استفاده از آن: اگر از المان‌های خاصی از پیش ساخته شده استفاده می‌کنید، می‌توانید کدهای آن را نگهداشته و در طراحی سایت‌های خود در پروژه‌های مختلف و در زمان خود استفاده کنید.
روش های طراحی سایت سریع
راهکارهای طراحی سایت

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سایت

در میان انواع روش های طراحی سایت، شما می‌توانید از هوش مصنوعی نیز برای طراحی استفاده کنید که این یک مقوله بسیار جدید به خصوص بعد از آمدن ابزارهایی مانند ChatGPT است. از جمله ایده‌هایی که می‌توان برای استفاده از این ربات‌ها در طراحی سایت اشاره کرد، می‌توان گفت:

  • طراحی صفحات استاتیک: در صورتی که می‌خواهید برای طراحی صفحات استاتیک اقدام کنید، این ابزارها بسیار جذاب خواهند بود. شما می‌توانید به راحتی با ورود به ابزار چت جی پی تی، امکان استفاده از آن را داشته باشید و با شرح ویژگی‌ها و توضیحاتی که برای دیزاین صفحه مدنظر خود ارائه می‌کنید، طراحی صفحات استاتیک را انجام دهید. به عنوان مثال، زمانی که وارد اکانت شدید، به او بگویید تا یک صفحه ورود و ثبت نام را برای شما طراحی کند. در این حالت احتمالا با 2 قطعه کد روبرو می‌شوید که شامل بخش HTML و نیز CSS است. همچنین شما می‌توانید با درخواست بیشتر از این ربات، کد جاوااسکریپت آن را نیز برای دریافت ورودی از کاربر بگیرید.
  • ساخت یک شماتیک از صفحه: اگر ایده‌ای از ساختار یک صفحه ندارید، کافیست از چت جی پی تی بخواهید تا آن را برای شما ترسیم کند. در نسخه 3 این کار با استفاده از خط چین‌هایی انجام می‌شود و ربات تلاش می‌کند آن را ایجاد کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از چت جی پی تی بینگ، امکان تولید تصویر و در نتیجه طرح‌های ساخت صفحات مختلف وب را داشته باشید.
  • طراحی لوگو: شما می‌توانید از هوش مصنوعی مانند میدجرنی بخواهید تا برای شما، لوگو و تصاویری که برای سایت خود نیاز دارید را ایجاد کند. این کار می‌تواند زمان لازم برای ساخت چنین پروژه‌هایی را ازنظر طراحی رابط کاربری به شدت کاهش دهد.
  • ایده دادن: شما می‌توانید از هوش مصنوعی‌هایی که امکان تولید تصویر و یا کد را دارند، برای ایده گرفتن در ساخت صفحات مختلف سایت خود استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر اینکه انواع روش های طراحی سایت را بهینه سازی کنید، بتوانید این کار را تسریع ببخشید.
کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سایت
کاربرد هوش مصنوعی و طراحی سایت

پرسش های متداول

در رابطه با انواع روش های طراحی سایت می‌توان به چند پرسش متداول اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • روش‌های طراحی سایت به چند بخش تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی، می‌توان طراحی سایت و روش های آن را به 3 بخش عمده تقسیم کرد که شامل طراحی سایت با کدنویسی، طراحی سایت با سیستم‌های آماده مانند cms های وردپرسی، جوملا و غیره و نیز طراحی سایت با استفاده از سایت سازهای آنلاین تقسیم کرد. شما می‌توانید در این میان، برحسب خواسته و بودجه‌ای که دارید، از این روش‌ها استفاده کنید.

  • مزیت‌های طراحی سایت با کد نویسی را نام ببرید.

از جمله مزایای آن می‌توان گفت: کنترل کامل که شما می‌توانید در طراحی با کد کنترل کاملی بر طراحی و عملکرد وب سایت فراهم می کند. سفارشی سازی و ایجاد طرح‌های منحصر به فرد با کد آسان تر است. وب سایت می‌تواند سریع و کارآمد طراحی شود که برای یک تجربه کاربری خوب بسیار مهم است.

  • مزیت‌های طراحی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا یا cms را نام ببرید.

CMS به روز رسانی و مدیریت محتوای وب سایت را بدون کدنویسی یا دانش فنی بسیار آسان می کند. با CMS، می‌توانید به سرعت یک وب سایت را بدون شروع از ابتدا راه اندازی کنید، که می‌تواند در زمان زیادی صرفه جویی کند. همچنین باید بدانید که این سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار مقیاس پذیر هستند و می‌توانید در طول زمان با رشد وب سایت خود، ویژگی‌های بیشتری را اضافه کنید.

  • مزیت‌های طراحی سایت با وب سایت سازها را نام ببرید.

سازندگان وب سایت ها با ابزارهای آنلاین می‌توانند بدون یک خط کدنویسی و با درگ و دراپ کردن، تمام سایت خود را بسازند. همچنین نیازی نیست دیگر تنظیمات سایت‌ را همانند کارهایی که در cms انجام می‌دهید، تکرار کنید. این کار می‌تواند دانش فنی بسیار کمی نیاز داشته باشد.

 

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا