بهداشت بانوانبهداشت و سلامتبهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

بررسی علائم سرطان رحم و روش های درمانی آن

حداقل 2.8 درصد زنان حداقل یک بار به سرطان رحم مبتلا می شوند. اما در صورت تشخیص سریع و به موقع این بیماری به احتمال نود درصد می‌توانند بیش تر از پنج سال زندگی کنند. پس اگر سرطان رحم دارید یا یکی از بستگان و نزدیکانتان به این بیماری دچار شده است. داشتن این اطلاعات میتواند بیشتر به شما کمک کند و ساده تر با آن مواجه شوید. و حال این مقاله را بخوانید تا بیشتر با این بیماری و راههای تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

همچنین در این مقاله به صورت کامل در خصوص علائم سرطان رحم صحبت می کنیم و شما را با عوامل زمینه ای و خطرساز این بیماری آشنا می کنیم.

چند نوع سرطان وجود دارد؟ - بیماری سرطان

حقایقی در مورد سرطان رحم که باید بدانید!

  • رحم اندامی تو خالی در زنان است که در لگن قرار دارد . این اندام معمولا بچه دان نیز گفته می شود. عملکرد رحم این است که جنین را تا زمان تولد رشد دهد. میتوان گفت رحم مانند یک گلابی سر و ته می باشد . که بالای آن فوندوس ،در وسط جسم رحم و در پایین آن گردن رحم می‌باشد؛ لایه داخلی رحم آندومتر و لایه ی خارجی ان از ماهیچه تشکیل شده است.
  • سرطان رحم یعنی رشد بی رویه هر کدام از سلول های که بافت رحم را تشکیل می دهند. ازدیاد سلول های سرطانی باعث به وجود آمدن توده (تومور بدخیم ) می شود. و سلول های غیر سرطانی که در رحم توده ایجاد میکنند تومور خوش خیم گفته میشوند.
  • حال باید گفت عواملی همچون: چاقی، رشد بیش از حد اندومتر، قاعدگی قبل از سن ۱۲ سالگی، درمان با استروژن، مصرف داروی تاموکسفین، سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان رحم از جمله دلایل و عوامل خطر زا و نشانه های این بیماری می‌باشند.

در مورد سرطان رحم بیشتر بدانید!

رحم، اندامی توخالی در بدن زنان است که جنین در آن پرورش پیدا می‌کند. زمانی رحم دچار سرطان می‌شود که سلول‌های سالم در داخل لوله‌های رحم به دلایل مختلف و گاهی نامعلوم، به سلول‌های بیمار تبدیل شوند.

سلول‌های بیمار به تدریج رشد غیرطبیعی دارند که تبدیل به سرطان می‌شود. سرطان دهانه رحم یا سرطان آندومتر، بر اثر دلایل کاملا ناشناخته‌ای در بدن ایجاد می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی علائم و دلایل در میان زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم مشترک بوده است. آگاهی از دلایلی که ریسک ابتلا به این سرطان را بالا می‌برد، می‌تواند در پیشگیری و درمان آن کمک کند.

سرطان رحم یا آندومتر چیست و علائم سرطان رحم چیست ؟ | مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی بصیر

عوامل سرطان رحم

  1. خونریزی غیر طبیعی از واژن
  2. ترشحات واژنی
  3. درد هنگام ادرار و رابطه جنسی
  4. درد لگن
  • مراحل سرطان رحم معمولا با عکس برداری سینه، ام آر ای، و سی تی اسکن و همچنین نمونه برداری مشخص میشود.
  • سرطان رحم معمولا به وسیله معاینه لگن، آزمایش پاپ اسمیر،سونوگرافی و نمونه برداری تشخیص داده می شود . و گاهی اوقات ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر ای نیز استفاده شود.
  • درمان با جراحی منجر به برداشتن تخمدان ها ،رحم، لوله های فالوپین،گروه های لنفاوی نزدیک به آن و بخشی از واژن ها می شود.
  • گزینه های درمان می‌توانند شامل پرتودرمانی،جراحی ،هرمون درمانی و همچنین شیمی درمانی باشند. باید گفت که درمان رحم وابسته به سن و سلامتی عمومی فرد بستگی دارد . سرطان رحم در مرحله چهارم معمولا بدترین نوع سلول سرطانی می‌باشد. و شما میتوانید با کمک پزشک معالج تان بهترین روش درمان را در پیش گیرید‌.
  • پرتو درمانی احتمال دارد باعث به وجود آمدن تشعشع های داخلی و خارجی شود .
  • شیمی درمانی معمولا برای تزریق وریدی دارویی است. که برای کشتن سلول های سرطانی طراحی شده است. بیشتر دورهای شیمی درمانی به صورت منظم انجام میشوند که بعد از دوره استراحت است.
  • پزشک شما میتواند متخصصین دیگری نیز در شهر و مناطق اطرافتان به شما معرفی نماید. که از نظرات آنها نیز استفاده کنید.
  • باید گفت در درمان سرطان راههای دیگری نیز وجود دارد که مشکلات را باید سریع پیدا و آن را درمان کرد . و فورا بازگشت سرطان را تشخیص داد.

عوامل خطر ساز

یادتان باشد که داشتن هر کدام از عوامل دلیلی براین نیست که شما سرطان میگیرید و یا اینکه سرطان نمیگیرد . بهترین کا این است که عامل به وجود آمده را با دکتر خود تماس بگیرید . عوامل خطر ساز برای سرطان آندومتر شامل موارد زیر است:

  1. چاقی بیش از حد
  2. فشار خون بالا
  3. دیابت قندی
  4. استفاده از داروی تاموکسفین برای درمان سرطان سینه یا فقط استروژن

سرطان آندومتر ممکن است در بیماران مبتلا به سرطان سینه ایجاد شود که در حال درمان با تاموکسفین هستند. بیماری که از این دارو استفاده کند باید هر سال معاینه لگن انجام دهد. و اگر به جز خونریزی پریود دچار خونریزی واژن شد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. و زنانی که فقط از استروژن استفاده کنند بیشتر با بیماری سرطان مواجه می شوند. اما اگر در کنار استروژن از یک هورمون دیگر به نام پروژسترون استفاده کنند . خطر ابتلا به سرطان در زنان را افزایش نمی دهند.

نشانه ها و علائم سرطان آندومتر

این موارد ممکن است به دلیل سرطان آندومتر به وجود بیایند. پس اگه هر کدام از این موارد را داشتید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

  1. درد هنگام رابطه جنسی؛
  2. درد در ناحیه لگن.
  3. رحم سخت یا دردناک؛
  4. خونریزی یا نرخ که اصلا به پریود مربوط نمی شود.

آزمایش های بررسی آندومتر برای تشخیص سرطان رحم

چون سرطان آندومتر در داخل رحم شروع میشود . معمولا با آزمایش پاپ اسمیر مشخص نمی شود. به همین دلیل است که با نمونه برداری از بافت آندومتر و بررسی آن در زیر میکروسکوپ، وجود سلول های سرطانی را تعیین کرد. می توان یکی از اقدامات زیر را انجام داد:

  • بیوپسی آندومتر : در این مورد یک لوله نازک را که از طریق گردن رحم وارد رحم میشود. این لوله کمی از بافت را می تراشد و نمونه بافت را خارج می کند . و حال فرد بافت را زیر میکروسکوپ نگاه کرده، و به دنبال سلول های سرطانی میگردد.
  • معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی: در این مورد پزشک سابقه سلامت بیمار و همچنین بیماری های که از گذشته تا کنون بیمار داشته ، ثبت و بررسی میکند. و جستجو میکند نشانه های بیماری و برآمدگی و هر چیزی که غیر طبیعی باشد.
  • معاینه سونوگرافی ترانس واژینال: چرخه ای که برا معاینه کردن واژن ،مثانه، لوله های فالوپ و رحم به کار برده می شود. در این شیوه یک پرویز همان مبدل سونوگرافی وارد واژن میشود و امواج صوتی در انرژی به بافت ها و اندام ها می تاباند. این انعکاس تصویری از بافت های بدن ایجاد می کند که سونوگرام نامیده می شود. و اصولاً پزشک ها با دیدن سونوگرام میتوانند تومور ها را تشخیص دهند.
  • دیلاتاسیون و کورتاژ: در این فرایند باید بافت را از داخل رحم خارج کرد تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد . این فرایند(دی اند سی) نام دارد. که می توان گفت در این حالت گردن رحم باز شده و ابزاری قاشق مانند برای خارج کردن بافت وارد رحم میشود .
  • سی تی اسکن( کت اسکن): فرایندی است که در آن اعضای مختلف داخلی بدن را از زاویه های مختلف عکس برداری کرده، و تصاویر آن در کامپیوتر نشان داده میشود که به یک دستگاه اشعه ایکس متصل است که این اشعه رنگی را به داخل رگ تزریق می‌کند که کمک می کند اندام ها و بافت ها واضح تر نشان داده شوند. که این فرایند توموگرافی کامپیوتری نام دارد.

عوامل مشخص و اثر گذار بر پیش بینی بیماری و مراحل درمان آن

پیش بینی بیماری و گزینه های درمان به موارد زیر بستگی دارد:

  • آیا بیماری فقط در آندومتر است ،کل رحم را درگیر کرده یا در بخش های دیگر بدن پخش شده است.
  • سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ چطور به نظر می رسند ؛
  • سلول های سرطانی تحت تاثیر استروژن قرار میگیرند یا نه.

سرطان آندومتر تا حد زیادی قابل درمان می باشد . بعد از تشخیص این نوع سرطان ، با آزمایشاتی که انجام میشود معلوم میشود که آیا سرطان در داخل بدن پخش شده است یا نه، فرایند تشخیص منتشر شدن سلول های سرطانی در داخل رحم و بخش های دیگر، مرحله بندی نام دارد.

باید گفت که این فرایند مرحله بیماری را تعیین میکند شما می تواند با استفاده از این فرایند متوجه شوید که به چه میزان بیمارستان پیشرفت کرده است. که برا ی میزان پیشرفت سرطان از هیسترکتومی استفاده می شود .

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا