سینمای جهانفرهنگ و هنر

15 تا از بهترین انیمیشن های دنیا

اگر به دنبال بهترین انیمیشن های دنیا هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. انیمیشن، یک دسته مستقل از صنعت فیلم‌سازی است که سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی آن انجام شده است. در طول سالیان‌ سال گذشته با ساخت انیمیشن‌های 2 بعدی مانند پینوکیو، سفید برفی، رابین‌هود و … این صنعت جایگاه و پیشرفت بسیاری کرده است. این پیشرفت را می‌توان به خصوص در ده سال گذشته شاهد بود که منجر به ایجاد انیمیشن‌های بسیار باکیفیتی هستیم. همه اینها را می‌توان در اثر توجه و جذب مخاطب بسیار بالای این نوع نمایش‌ها دانست. در ادامه لیستی را از بهترین انیمیشن های دنیا به شما معرفی می‌کنیم که حتما می‌تواند شما را در خود غرق تماشا، لذت و هیجان کند.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن، یک شبیه‌‌سازی از حرکت است که توسط مجموعه‌ای از تصاویر یا عکس‌ها به صورت متوالی نمایش داده می‌شود. در حالی که فیلم‌برداری حرکت مداوم تصاویر را ثبت می‌کند و آن را به فریم‌های مجزا تقسیم می‌کند‌. در رابطه با انیمیشن، چون مانند فیلم‌برداری در دنیای واقعی انجام نمی‌شود، بنابراین باید گفت این نوع نمایش، با تصاویر مستقل ایجاد می‌شود و آنها را در کنار هم قرار می‌دهد تا توهم حرکت مداوم را ایجاد کند.

انیمیشن فرآیند زنده کردن تصاویر است. تصاویر طوری دستکاری ‌شده‌اند که انگار در حال حرکت هستند. اکثر مردم انیمیشن را با فیلم‌های متحرک مرتبط می‌دانند. با این حال، انیمیشن بسیار فراگیر شده است. انیمیشن نه تنها در قالب فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های بلند و مجموعه‌های تلویزیونی، بلکه در رسانه‌های دیگر مانند GIF های متحرک، بازی‌های ویدئویی، موشن گرافیک، رابط کاربری و جلوه‌های بصری نیز وجود دارد.

گرافیک متحرک را می‌توان با دست کشید یا از تصاویر کامپیوتری (CGI) با نرم افزار انیمیشن برای زنده نگه داشتن شخصیت‌ها و اشیاء استفاده کرد. توهم حرکت با ترسیم یک تصویر پی‌در‌پی و با کوچکترین تفاوت بین هر یک ایجاد می‌شود. وقتی این تصاویر به عنوان یک دنباله با هم ادغام می‌شوند، این تفاوت‌های کوچک مغز ما را فریب می‌دهد و فکر می‌کند که تصویر در حال حرکت است. انیمیشن‌ها معمولاً یا دو بعدی (2D) یا سه بعدی (3D) هستند. در حالت سنتی، تا قبل از به کارگیری از تکنولوژی 3D، انیمیشن‌های دو بعدی برای تبلیغات، بازاریابی و حتی سرگرمی بیشتر رواج داشت و هنوز نیز شاهد آن هستیم.

بازی‌های ویدئویی از نظر رسانه‌ای، متحرک هستند و انیمیشن از نظر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به عنوان یک ژانر فیلم در نظر گرفته می‌شود. اولین جایزه اسکار بهترین انیمیشن در سال 2002 به سازندگان Shrek (2001) اهدا شد. قبل از اینکه در این مقاله به معرفی بهترین انیمیشن های دنیا بپردازیم، لازم است در رابطه با رده‌بندی انیمیشن‌ها نیز یک دسته‌بندی کلی را تعریف کنیم.

انیمیشن چیست؟

رده‌بندی انیمیشن‌ها

انواع مختلفی از سبک‌های انیمیشن وجود دارد، اما دسته‌های اصلی عبارتند از:

  • مطابق با تحقیقات، می‌توان گفت که انیمیشن به سبک Flipbook اولین شکل از این نوع نمایش است‌؛ زیرا مورخان فناکیستوسکوپ (یک دیسک چرخشی با تصاویری که هنگام چرخش یک حلقه متحرک ایجاد می‌کند) معتقدند که تاریخچه انیمیشن‌ها با این نوع نمایش، به دهه 1830 برمی‌گردد.
  • انیمیشن استاپ موشن از یک سری عکس (برخلاف تصاویر) برای ایجاد جلوه حرکت استفاده می‌کند. Claymation که از مجسمه‌های سفالی در آن استفاده می‌شود، نوعی انیمیشن استاپ موشن است که برخی از فیلم‌های بلند محبوب را ایجاد کرده است، از جمله این نوع انیمیشن‌ها می‌توان به the Wallace and Gromit franchise، The Nightmare Before Christmas در سال (1993) و Coraline در سال (2009) اشاره نمود.
  • انیمیشن دو بعدی با استفاده از ابزارهای تصویرسازی سنتی مانند طراحی مداد و کاغذ یا برنامه‌های کامپیوتری مانند Adobe Animate و Toon Boom Harmony ایجاد می‌شود. اگرچه امروزه هنوز هم گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما انیمیشن دو بعدی بیشتر در کارتون‌های ساخته شده قبل از دهه 2000 مانند علاءالدین (1992)، شارلوت وب (1973) و باب اسفنجی شلوار مکعتبی (1999- 1999) استفاده شده است.
  • انیمیشن سه بعدی به یک انیمیشن دو بعدی عمق می‌بخشد تا به نظر برسد که در دنیای واقعی وجود دارد. یکی از اشکال برجسته انیمیشن‌های سه‌بعدی، تصاویر کامپیوتری (CGI) است که از فناوری chroma-key برای استفاده از گرافیک سه بعدی در فیلم‌های ویدئویی موجود استفاده می‌کند.
  • موشن گرافیک انیمیشن‌هایی هستند که هیچ معنای روایی ندارند. آنها داستانی یا موضوعی را به طور مستقل ارائه نمی‌دهند، اما معمولاً در مواردی همچون تبلیغات دیجیتال و بازاریابی به عنوان راهی برای ارائه اطلاعات متنی به صورت بصری پویا به شدت استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از موشن گرافیک عبارتند از انتقال بین اسلاید‌ها در یک ارائه، تبلیغات تلویزیونی در فیلم و رسانه‌ها یا لوگوی متحرک هنگام باز کردن یک برنامه تلفن همراه، لوگو موشن‌ها و … .
رده‌بندی انیمیشن‌ها

بهترین انیمیشن های دنیا کدام اند؟

اگر بخواهیم برمبنای نظرسنجی‌ها در سطح جهانی، لیستی از بهترین انیمیشن های دنیا را تفکیک و به شما ارائه کنیم، بایستی گفت:

The Simpsons – سیمپسیون‌ ها

به طور قطع، یکی از پرحاشیه‌ترین و بهترین انیمیشن های دنیا، سیمپسون‌ها نام دارد. این مجموعه، در 32 فصل و 706 قسمت ساخته شده است که ساخت کشور آمریکا و به زبان انگلیسی می‌باشد. سیمپسون‌ها یک کمدی انیمیشنی آمریکایی است که توسط مت گرونینگ برای شرکت پخش فاکس ایجاد شده است. این انیمیشن، سریالی با درونمایه طنز از زندگی آمریکایی است که توسط خانواده سیمپسون، که شامل کاراکترهایی به نام هومر، مارج، بارت، لیزا و مگی است، به تصویر کشیده شده است. این نمایش در شهر تخیلی اسپرینگفیلد تنظیم می‌شود و به تقلید از فرهنگ و جامعه آمریکایی، تلویزیون و وضعیت انسان می پردازد. از زمان شروع آن در 17 دسامبر 1989، 706 قسمت از برنامه پخش شده است. این سریال طولانی‌ترین سریال انیمیشن آمریکایی، طولانی‌ترین سریال طنز آمریکایی و طولانی‌ترین سریال تلویزیونی آمریکایی با سناریوی اولیه، هم از نظر فصل و هم از نظر تعداد قسمت شناخته می‌شود. برهمین اساس، یک فیلم بلند به نام The Simpsons Movie، در 27 ژوئیه 2007 در سینماهای جهان اکران شد و بیش از 527 میلیون دلار فروش داشت و دنباله آن در سال 2018 ساخته شد.

سیمپسون‌ها از بهترین انیمیشن های دنیا، از زمان شروع به کار خود به عنوان یک مجموعه تلویزیونی و به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های در دنیا، ده‌ها جایزه از جمله 34 جایزه Emmy، 34 جایزه Annie و یک جایزه Peabody دریافت کرده‌اند. مجله تایم در شماره 1999 خود که بزرگترین دستاوردهای قرن بیستم را در هنر و سرگرمی جشن می‌گرفت، سیمپسون‌ها را بهترین مجموعه تلویزیونی قرن نامید. در همان شماره، تایم بارت یکی از شخصیت‌های این سریال را در Time 100، فهرست نشریه 100 فرد تأثیرگذار قرن  قرار داد. بارت تنها شخصیت داستانی در لیست بود. در 14 ژانویه 2000 ، سیمپسون‌ها در قسمت پیاده‌روی مشاهیر هالیوود یک ستاره دریافت کردند. همچنین در سال 2000، کن تاکر ، منتقد تلویزیونی مجله Entertainment Weekly ، سیمپسون‌ها را بزرگترین برنامه تلویزیونی دهه 1990 نامید. علاوه بر این، بینندگان کانال تلویزیونی بریتانیا کانال 4 به سیمپسون‌ها در بالای دو نظرسنجی رای داده اند. هومر، یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته این انیمیشن، همچنین در فهرست “50 تا از بزرگترین نمادهای تلویزیونی” در Entertainment Weekly در رتبه نهم قرار گرفت. در سال 2002، سیمپسون‌ها در 50 برنامه تلویزیونی برتر تمام دوران تلویزیون Guide TV در رتبه 8 قرار گرفتند و در سال 2004 در رتبه ششم برنامه ششم قرار گرفتند. در سال 2007 ، در لیست برنامه های فرقه ای Guide TV به رتبه 8 منتقل شد و در تایم گنجانده شد. منتقدان تلویزیونی آلن سپین وال و مت زولر سیتز در کتاب تلویزیونی 2016 خود (The Book)، سیمپسون‌ها را به عنوان بزرگترین مجموعه تلویزیونی آمریکایی تمام دوران معرفی کردند.

  • ژانر: انیمیشن سریالی، کمدی
  • کارگردان: مت گرینیگ
  • رتبه IMDB: 8.6

Soul (2020) – انیمیشن روح

“روح” یک انیمیشن ساخت شرکت پیکسار است که داستان آن درباره یک پیانیست جاز می‌باشد. این داستان زندگی و تجربه‌ای نزدیک به مرگ این شخصیت را روایت می‌کند که در زندگی پس از مرگ گیر می‌افتد. جو نام شخصیت اصلی داستان است که به عنوان یک معلم موسیقی در زندگی خود فعالیت می‌کند ولی آرزوی او، شرکت در یک گروه جاز می‌باشد. در رسیدن به این آرزو، در اثر اتفاقی به کما می‌رود و روح او در جهانی دیگر با ماجراهای بسیاری روبرو می‌شود.

این انیمیشن، یکی از ساخته‌های عمیق شرکت پیکسار است که توانسته است از محیط بچه‌گانه، به دنیای بزرگسالان وارد شده و در کنار ترغیب و راضی نگه‌داشتن مخاطب خود در طول انیمیشن، درونمایه‌ای مفهومی را به مخاطب خود ارائه کند.

این انیمیشن ابتدا در جشنواره فیلم لندن در تاریخ 11 اکتبر سال 2020 اکران شد و توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی و موسیقی فیلم شده و از جمله افتخارات دیگر آن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا، باید به تحسین و تقدیر از صداپیشگی و موسیقی آن اشاره نمود. این فیلم نود و سومین دوره جوایز اسکار را با سه نامزدی (برنده شدن دو مورد) رهبری کرد و جوایز متعددی را دریافت نمود.

همچنین جالب است بدانید “روج” اولین فیلم پیکسار است که یک قهرمان آمریکایی – آفریقایی تبار را نشان می‌دهد. پیکسار به تاریخچه تصاویر نژادپرستانه در انیمیشن توجه داشت و قصد داشت شخصیت‌هایی را خلق کند که در عین حال از کلیشه‌های موجود در کارتون‌های قدیمی اجتناب می‌کردند. با اذعان به این تلاش، انیمیشن فیلم دارای “تاریخ طولانی و دردناکی از طرح‌های نژادپرستانه کاریکاتور شده” است که آمریکایی‌های آفریقایی تبار را مسخره می‌کرد. در این انیمیشن، پیکسار به دنبال جزییات دقیق این شخصیت‌های سیاه پوست، از جمله بافت موهای مشکی و نحوه پخش نور در رنگ‌های مختلف پوست سیاه است.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، درام، خانوادگی، فانتزی و موسیقی
  • کارگردان: پیتر داکتر
  • رتبه IMDB: 8.1

Coco  (2017) – کوکو

کوکو پیکسار یک فانتزی است که بر اساس سنت های مکزیکی پیرامون روز مردگان ساخته شده است. داستان این فیلم از بهترین انیمیشن های دنیا، در رابطه با میگل، پسر جوانی است که به موسیقی علاقه زیادی دارد و امیدوار است مانند قهرمان هنرمند خود، ارنستو د لا کروز، به حرفه‌ای در این رابطه مشغول شود. اگرچه خانواده او که علاقه‌ای به موسیقی ندارند و آن را نسل‌ها در خانواده خود ممنوع کرده‌اند، امیدوارند که بتوانند به این رویا پایان دهند، اما میگل در روز مردگان، پس از آنکه در کنار قبر ارنستو می‌رود، وارد سرزمین مردگان می‌شود. او امیدوار است موزیسین مورد علاقه خود را پیدا کند.

آمیزه کوکو به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا، از موسیقی و فولکلور فرهنگی، از ساختار و فرمول موفقیت‌آمیز انیمیشن موانا، یکی دیگر از بهترین انیمیشن های دنیا را ادامه داد و با اجرای طرح‌های ضرب آهنگی که طرفداران از دیزنی و پیکسار انتظار داشتند و در عین حال با تنوع مکانی و مردمان جدید، توانست رضایت مخاطبین خود را جلب کند. از جمله افتخارات این فیلم به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا، می‌توان گفت کوکو برنده نودمین دوره اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن با موضوع روز پیکسار است. کوکو دیزنی پیکسار، همچنین به هفتاد و پنجمین جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم متحرک دست یافته است. این انیمیشن در حدود 6 سال طول کشید تا تولید آن را به پایان برساند.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، خانوادگی، فانتزی، موسیقی، معمایی
  • کارگردان: آدریان مولینا، لی آنکریچ
  • رتبه IMDB: 8.4
بهترین انیمیشن های دنیا کدام اند؟

بررسی لیستی از بهترین انیمیشن های دنیا

Inside Out (2015) – درون بیرون

این کمدی در سال 2015 داستان دختری جوان به نام رایلی را روایت کرد که از یک شهر کوچک در مینه سوتا به شهر شلوغ سان فرانسیسکو نقل مکان می‌کند. با این حال، پیکسار به جای تمرکز بر وقایع بیرونی در این انیمیشن، تصمیم گرفت داستان را حول درون این شخصیت و پیرامون پنج نماینده از احساساتی که در ذهن رایلی تأثیر می‌گذارد، پیش ببرد. این احساسات شامل شادی، غم، ترس، انزجار و خشم هستند.

این احساسات، و به طور خاص غم و شادی، در طی داستان وارد ماجراجویی عجیب و غریب مارک تجاری پیکسار می‌شوند تا به رایلی کمک کنند تا با زندگی جدیدش کنار بیاید. در ادامه داستان اما شاهد این هستیم  که همه چیز کمی در هم پیچیده می‌شود. تمرکز بسیار واقعی بر احساسات به Inside Out کمک کرد تا به یکی از احساسی‌ترین آثار تاریخی پیکسار تبدیل شود، تلخ‌ترین لحظات آن شاید حتی بیشتر از بچه‌ها به بزرگسالان ضربه بزند.

انیمیشن Inside Out در شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن در 18 مه 2015 آغاز شد و در 19 ژوئن در سینماهای ایالات متحده اکران شد. این فیلم به دلیل هنرنمایی، فیلمنامه، موضوع، طرح و اجرای موسیقی مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت. سازمان‌هایی مانند National Board of Review و موسسه فیلم آمریکایی Inside Out را به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2015 معرفی کردند. این فیلم 858.8 میلیون دلار در سراسر جهان درآمد داشت و هفتمین فیلم پرفروش سال 2015 شد. دو نامزدی (برنده شدن یکی) و دریافت جوایز متعدد از دیگر افتخارات این انیمیشن است.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، درام، خانوادگی، فانتزی
  • کارگردان: پیتر داکتر، رونی دل کارمن
  • رتبه IMDB: 8.1

Zootopia (2016) – زوتوپیا

جودی هاپس، یک شخصیت کارتونی،  اولین خرگوشی می‌شود که در شهر پر جنب و جوش Zootopia عهده‌دار شغلی پلیسی می‌شود و دیری نمی‌گذرد که او وارد یک پرونده سنگین می‌گردد. این خرگوش چابک و زرنگ، با توجه به جثه کوچکی که دارد و چندان مورد توجه افسران پلیس آن شهر قرار نمی‌گیرد، از یک موضوع ساده در شهر سرنخ‌هایی را با کمک یک روباه به نام نیک دنبال می‌کند که حاکی از وقوع یک اتفاق مهم در شهر است.

ارجاعات بی‌پایان فرهنگ پاپ، موضوعات اجتماعی و طنزهای خنده‌دار این انیمیشن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا، تاثیر زیادی در اکران داشت. زوتوپیا توسط والت دیزنی پیکچرز ساخته شده است و در لیست انیمیشن‌های والت دیزنی، رتبه 55 فیلم پویانمایی را دارد. از جمله افتخارات این فیلم به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا، می‌توان به ترانه پایانی فیلم با خوانندگی شکیرا که نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه برای رسانه تصویری شد، فروش یک میلیارد دلاری در گیشه کشورهای مختلف و چهارمین فیلم پرفروش در سال 2016 را ذکر کرد.

همچنین می‌توان در مورد خبری که در این انیمیشن ارائه شده است پرداخت که حاکی از انتشار یک سریال به نام زوتوپیا + است که ماجراهای موجودات باورنکردنی کلان شهر زوتوپیا را روایت می‌کند. این انیمیشن برای بهار سال 2022 برنامه ریزی شده است و در رابطه با آن می‌توان گفت این مجموعه تلویزیونی عمیق‌‌تر وارد زندگی برخی از جذاب‌ترین شخصیت‌های فیلم بلند می‌شود، از جمله Fru Fru، تنبل، فلش و … .

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، جنایی، خانوادگی، اسرارآمیز
  • کارگردان: بایرون هاوارد، ریچ مور
  • رتبه IMDB: 8

Big Hero 6 (2014) – شش قهرمان بزرگ

این فیلم ابرقهرمانی در سال 2014، که به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا شناخته می‌شود، داستانی از یک نابغه 14 ساله فناوری به نام هیرو را روایت می‌کند که در شهر آینده سان فرانسوکیو زندگی می‌کند. در این انیمیشن، او برای ایجاد میکروبات‌های شهودی وارد دانشگاه رویاهایش می‌شود، اما پس از مرگ برادرش تاداشی در آتش سوزی، جهان و رویای او متلاشی می‌شود. ممکن است آینده مبهم به نظر برسد، اما یک چیز به هیرو کمک می‌کند، Baymax، روبات مراقبت‌های بهداشتی که تاداشی از قبل آن را ایجاد کرده است.

پس از اینکه هیرو متوجه شد که آتش‌سوزی تاداشی ممکن است تصادفی نبوده باشد، او و دوست جدیدش به دنبال کشف حقیقت و از بین بردن افراد شرور هستند. بنابراین ممکن است فیلم برای برخی کمی معمولی به نمایش درآید، اما بسیاری از طرفداران این انیمیشن از جذابیت کاراکتر بایمکس و داستان فیلم به شدت رضایت دارند.

در مورد افتخارات 6 قهرمان بزرگ بایستی گفت این برنامه امتیاز بالایی در IMDB کسب کرده است، واکنش مثبتی را در راتن تومیتوز دریافت نموده است، این فیلم با موفقیت‌های انتقادی و تجاری خوبی روبرو شد و بیش از 657.8 میلیون دلار در سراسر جهان درآمد داشت و پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن سال 2014 شناخته شد. این فیلم برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند و جایزه انتخاب کودکان برای مورد علاقه‌ترین فیلم متحرک شد. همچنین نامزدی جایزه Annie برای بهترین انیمیشن و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم بلند انیمیشن را دریافت کرد. همچنین نامزد دریافت جایزه BAFTA برای بهترین فیلم متحرک شد، اما در مقابل فیلم لگو شکست خورد.

در رابطه با این برنامه، از آنجایی که به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا شناخته می‌شود، سریال انیمیشنی نیز ساخته شده است. یک مجموعه تلویزیونی، که داستان فیلم را ادامه می‌دهد، از سال 2017 تا 2021 از کانال دیزنی و دیزنی XD پخش شد. مجموعه دیگری به نام Baymax! قرار است در اوایل سال 2022 در دیزنی پلاس نمایش داده شود.

  • ژانر: انیمیشن، اکشن، ماجراجویی، کمدی، درام، خانوادگی، علمی و تخیلی
  • کارگردان: دان هال، کریس ویلیامز
  • رتبه IMDB: 8

SpongeBob SquarePants (1999) – باب اسفنجی شلوار مکعبی

باب اسفنجی پادشاه انیمیشن Nickelodeon است. “باب اسفنجی شلوار مکعبی” اولین بار در سال 1999 منتشر شد. این مجموعه که به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا شناخته می‌شود، یک سریال کمدی متحرک آمریکایی است که روایت‌گر شخصیت‌های آبزی زیر آب را نشان می‌دهد. محبوبیت بالای آن، این مجموعه را به عنوان پنجمین سریال با زمان بلند در بین انیمشین‌های متحرک آمریکایی معرفی کرده است. جالب است بدانید تا سال 2019، این سریال توانسته است بیش از 13 میلیارد دلار درآمد تجاری داشته باشد.

ایده ساخت این فیلم را می‌توان از کتاب دانست. The Intertidal Zone نام یک کتاب آموزشی منتشر نشده است که هیلنبورگ در سال 1989 ساخته شد تا به دانش آموزانش زندگی در زیر دریا را آموزش دهد. این مجموعه، موفق به کسب انواع جوایز از جمله شش جایزه Annie ، هشت جایزه حلقه طلایی، چهار جایزه Emmy، 18 جایزه تحت عنوان بهترین انتخاب کودکان و نوجوانان، و دو جایزه در قسمت BAFTA کودکان دریافت کرده است.

این کارتون شخصیت محور، داستان ماجراهای دریایی و اغلب بدون هدف باب اسفنجی را روایت می‌کند. باب اسفنجی یک اسفنج دریایی خوش‌بین و جدی است که در کنار دوستان خود در زیر آب ماجراهای مختلفی را دارد. باب اسفنجی که در زیر جزیره گرمسیری Bikini Atoll در شهر زیر سطحی Bikini Bottom، در یک خانه به شکل آناناس دو طبقه زندگی می‌کند. باب اسفنجی به جای اتخاذ رویکرد منطقی در برابر چالش‌های روزمره، به شیوه‌ای عجیب و غیر متعارف به زندگی پرداخته و با چالش‌ها روبرو می‌شود. این رویکردها باعث ایجاد چالش‌ها و ماجراهایی می‌شود که این کاراکتر، به همراه پاتریک و پلانکتون، موجودی که در جستجوی فرمول همبرگر خرچنگی است، در آن نقش دارند.

  • ژانر: انیمیشن، کمدی، خانوادگی و فانتزی
  • کارگردان: استفن هیلنربورگ، تیم هیل، نیک
  • رتبه IMDB: 8.2
بررسی لیستی از بهترین انیمیشن های دنیا

کدام انیمیشن ها را در 1400 ببینیم؟

YOUR NAME (2016) – نام تو

در ادامه بررسی لیستی از بهترین انیمیشن های دنیا، بایستی از انیه زیبای “نام تو” نام برد که ماجرای عاشقانه فانتزی، به کارگردانی ماکوتو شینکای است. این انیمیشن به داستان یک دختر نوجوان به نام میتسوها میامیزو در یک روستای دورافتاده و یک پسر نوجوان به نام تاکی تاچیبانا از شهر شلوغ توکیو می‌پردازد که متوجه می‌شوند که بعد از یک روز به طور ناگهانی، جسم آنها عوض شده است. این انیمیشن در نهایت سومین فیلم پرفروش ژاپن می‌شود.

“نام تو” در نمایشگاه انیمیشن 2016 در لس آنجلس در 3 ژوئیه 2016 به نمایش درآمد و در ژاپن در 26 اوت 2016 و در ایالات متحده در 7 آوریل 2017 به صورت تئاتر به نمایش درآمد. نظرات به طور کلی پیرامون این فیلم مثبت بوده است، با ستایش از انیمیشن، موسیقی و وزن احساسی که در این انیمیشن جای داده شده است. این فیلم بیش از 41.44 میلیارد پوند (380.15 میلیون دلار آمریکا) در سراسر جهان به دست آورد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم ژاپنی سال 2016 شد. ایده این داستان برمی‌گردد به زمانی که یوریاگه، از ناتوری در استان میاگی در ژوئیه 2011، پس از وقوع زمین لرزه بزرگ ژاپن شرقی دیدن کرد. او گفت که می‌خواهد فیلمی بسازد که در آن موقعیت افرادی که در این منطقه بودند با بینندگان عوض شود. این فیلم از مکان‌های واقعی الهام گرفته است که زمینه‌ای برای شهر فراهم کرده است. چنین مکان‌هایی شامل شهر هیدا در استان گیفو و کتابخانه آن، کتابخانه شهر هیدا است.

از جمله افتخارات این فیلم می‌توان گفت این فیلم برنده بهترین فیلم بلند انیمیشن در چهل و نهمین جشنواره فیلم Sitges، جوایز انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس 2016 و 71امین جایزه فیلم Mainichi شد و در چهلمین جایزه اسکار ژاپن نامزد بهترین انیمیشن سال نیز گردید.

  • ژانر: انیمیشن، درام، فانتزی، رمانتیک
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • رتبه IMDB: 8.4

Pinocchio (1940) – پینوکیو

در لیست بهترین انیمیشن های دنیا، انیمیشن‌های بسیاری وجود دارد که سال ساخت آنها بسیار قدیمی‌تر است. یکی از این موارد، انیمیشن پینوکیو است. پینوکیو جادویی‌ترین فیلم انیمیشنی است که می‌تواند نمایانگر نقطه اوج اختراع سینمایی در آن زمان باشد. داستان این انیمیشن بدین گونه است که مخترع گپتو، یک مارینت چوبی به نام پینوکیو خلق می‌کند. آرزوی او برای اینکه پینوکیو یک پسر واقعی باشد به طور غیر منتظره‌ای توسط یک پری برآورده می‌شود. این پری به جیمینی وظیفه‌ای محول می‌کند تا به عنوان وجدان پینوکیو، این نقش را برعهده گرفته و او را از دردسر دور نگه دارد. جیمینی در این تلاش چندان موفق نیست و بیشتر فیلم با پینوکیو در مشکل به سر می‌برد. این اثر از جمله اولین انیمیشن‌های متحرک بود که موفق به دریافت جایزه اسکار رقابتی شد که شامل دو جایزه برای بهترین موسیقی، موسیقی اصلی و بهترین موسیقی آهنگ اصلی برای “When You Wish Upon a Star می‌شود. این فیلم در انتشار مجدد خود در سال 1945 سود کرد و یکی از بزرگترین فیلم‌های انیمیشنی است که تا به حال ساخته شده است. با گذشت سال‌ها اما همچنان این فیلم و شخصیت‌های آن هنوز در فرهنگ عامه رایج هستند و در پارک‌های مختلف دیزنی و انواع دیگر سرگرمی‌ها حضور دارند. در سال 1994، پینوکیو به دلیل “مهم بودن از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناسی” به ثبت ملی فیلم ایالات متحده اضافه شد.

  • ژانر: انیمیشن، کمدی، خانوادگی، فانتزی، موزیکال
  • کارگردان: Ben Sharpsteen, Hamilton Luske, Bill Roberts, Norman Ferguson, Jack Kinney, Wilfred Jackson and T. Hee
  • رتبه IMDB: 7.4

The Breadwinner (2017) – نان آور

نان آور (به انگلیسی: The Breadwinner) یک انیمیشن درام محصول سال 2017 از استودیوی پویانمایی ایرلندی Cartoon Saloon به کارگردانی نورا توومی و تهیه کننده اجرایی میمی پولک گیتلین و آنجلینا جولی است. این فیلم بر اساس رمان پرفروش دبورا الیس، یک محصول مشترک بین المللی کانادا، جمهوری ایرلند و لوکزامبورگ بود و در 17 نوامبر 2017 به صورت محدود اکران شد.

این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو 2017 در ماه سپتامبر انجام داد. The Breadwinner در نودمین دوره جوایز اسکار نامزدی بهترین فیلم متحرک را دریافت کرد.

در مورد داستان این انیمیشن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا باید گفت این فیلم داستان پروانه یک دختر 11 ساله را روایت می‌کند که در سال 2001 در زمان طالبان در افغانستان بزرگ شده است. وقتی پدرش به اشتباه دستگیر می‌شود، پروانه موهای خود را کوتاه می‌کند تا مانند یک پسر لباس پویشده و بتواند برای خانواده‌اش امرار معاش کند. پروانه که در کنار دوستش شوزیا کار می‌کند‌، دنیای جدیدی از آزادی و خطر را کشف می‌کند. پروانه با شجاعت بی‌دریغ‌، از داستان‌های خارق العاده‌ای که اختراع می‌کند‌، نیرو می‌گیرد؛ زیرا در تلاش برای یافتن پدرش و اتحاد مجدد خانواده‌اش است. در واقع نان آور را می‌توان از جمله داستان‌ها و انیمیشن‌های الهام بخش دانست که راجع به حفظ امید و گذراندن یک دوران تاریک ساخته شده است.

  • ژانر: انیمیشن، درام، خانوادگی، جنگ
  • کارگردان: نورا تومی
  • رتبه IMDB: 7.7

Spirited Away (2001)  – شهر اشباح

انیمه Spirited Away که در سال 2001 در سبک خیال‌پردازی توسط نوشیو سوزوکی در شرکت استودیو جیبلی ساخته شد، از جمله انیمیشن‌های برتر در تمام تاریخ است که از جمله افتخارات آن می‌توان به دریافت جوایز اسکار در هفتادوپنجمین دوره بهترین فیلم‌های پویانمایی، برنده خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که در سال 2002 برگزار شد اشاره نمود.

ممکن است شما هم این فیلم را دیده باشید. به طور قطع باید آن را در لیست بهترین انیمیشن های دنیا دسته‌بندی کنیم. داستان این فیلم در مورد یک دختر به نام چیهیرو در ژاپن است. چیهیرو و والدینش به شهر کوچکی از ژاپن در حومه شهر نقل مکان می‌کنند. پدر چیهیرو در راه خانه جدید خود مسیر ​​اشتباهی را طی می‌کند و در جاده‌ای تنها و یک طرفه که در جلوی تونل بن بست دارد، حرکت می‌کند. والدین او تصمیم می‌گیرند ماشین را متوقف کرده و منطقه را کاوش کنند. آنها از تونل می‌گذرند و یک شهربازی متروکه را در طرف دیگر پیدا می‌کنند. وقتی والدینش رستورانی را می‌بینند که غذاهایی با بهترین رایحه را دارد، اما کارمندی در آن وجود ندارد، تصمیم می‌گیرند غذا بخورند و بعداً پول بپردازند. با این حال، Chihiro از خوردن غذا امتناع می‌کند و تصمیم می‌گیرد کمی بیشتر در پارک کاوش کند. او با پسری به نام هاکو آشنا می‌شود که به او می گوید چیهیرو و والدینش در خطر هستند و آنها باید فوراً آنجا را ترک کنند. او به رستوران می‌دود و متوجه می‌شود که والدینش به خوک تبدیل شده‌اند. علاوه بر این‌، به نظر می‌رسد که پارک محلی است که شیاطین، ارواح و خدایان شیطانی در آن زندگی می‌کنند. در مرکز شهر حمامی وجود دارد که این موجودات برای استراحت به آنجا می‌روند. صاحب حمام جادوگر شیطانی یوبابا است که قصد دارد همه متجاوزان را به عنوان کارگران اسیر از جمله چیهیرو نگه دارد. چیهیرو باید با کمک هاکو راهی را پیدا کند تا والدینش را به امید بازگشت به دنیای آنها نجات دهد.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، خانوادگی، فانتزی، اسرار آمیز
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • رتبه IMDB: 8.6
کدام انیمیشن ها را در 1400 ببینیم؟

جدیدترین انیمیشن های سینمایی 2021

در انتهای این بخش، نام چهار انیمیشن دیگر از بهترین انیمشین های دنیا را معرفی می‌کنیم که قطعا می‌تواند اثر ماندگاری را در ذهن شما خلق کند. این موارد عبارتند از:

Shrek (2001) – انیمیشن شرک

حتما شما هم نام انیمیشنی به نام “شرک” را شنیده‌اید. شرک نام یک مجموعه انیمشین است که برای اولین بار در سال 2001 در آمریکا پخش شد. این مجموعه شامل 3 نسخه دیگر است. داستان این انیمیشن راجع به یک غول به نام “شرک” است. هنگامی که یک شکارچی سبز به نام شرک متوجه می‌شود که مرداب او توسط لرد فرکواد حیله گر با انواع موجودات افسانه‌ای درگیر و اشغال شده است، تصمیم می‌گیرد تا با الاغ خاص خود ماجراجویی را شروع کند تا “فرکواد” را متقاعد کند تا مردابش را پس دهد. در عوض، یک معامله منعقد می‌شود. فارکواد، که می‌خواهد پادشاه شود، شرک را برای نجات پرنسس فیونا می‌فرستد‌، که در یک برج محافظت شده توسط اژدهای نفس گیر منتظر عشق واقعی خود است و گرفتار شده است. اما هنگامی که آنها با فیونا بازگشتند‌، مشخص می‌شود که شرک و فیونا عاشق می‌شوند و رازهایی در دل آنها پنهان است.

از جمله افتخاراتی که در مورد این فیلم می‌توان گفت بایستی به دریافت جایزه نخل طلا در سال 2001، سودسازی 484.4 میلیون دلاری تنها با صرف 60 میلیون دلار، نامزد بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، دریافت اولین جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن و شناخته شدن به عنوان یکی از 10 فیلم در سبک انیمیشن بلند در جهان توسط انجمن فیلم آمریکا اشاره نمود.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، خانوادگی، فانتزی
  • کارگردان: ویکی جنسون، آندرو آدامسون
  • رتبه IMDB: 7.9

How to Train Your Dragon (2010) – اژدهای خود را چگونه تربیت کنید

“اژدهای خود را چگونه تربیت کنید”، اولین بار در 21 مارس 2010 در آمفی تئاتر گیبسون به نمایش دآمد. این فیلم از نظر تجاری موفقیت آمیز بود و نزدیک به 500 میلیون دلار در سراسر جهان درآمد داشت. از جمله دلایلی که می‌توان گفت این فیلم می‌تواند در لیست بهترین انیمیشن های دنیا قرار گیرد، باید به انیمیشن‌، صداپردازی‌، موسیقی‌، و سکانس‌های سه بعدی مورد ستایش قرار گرفته آن اشاره نمود. این فیلم توانست جایزه بهترین موسیقی متن اصلی و نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن را در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار دریافت کند. همچنین “چگونه اژدهای خود را تربیت کنید” ده جایزه آنی از جمله بهترین انیمیشن را دریافت کرد.

این انیمشین دو دنباله دیگر نیز در سال های 2014 و 2019 منتشر کرده است. همچنین یک سریال نیز برای آن ساخته شده است که همه آنها مورد استقبال گسترده قرار گرفتند و به موفقیت‌های گیشه تبدیل شدند.

داستان این فیلم به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دنیا مربوط به مدتها پیش در شمال در جزیره برک  می‌شود که در آن وایکینگ جوان، هیکاپ، می‌خواهد به جنگ شهر خود در برابر اژدهایی که دائماً به شهر آنها حمله می‌کند، بپیوندد. با این حال، پدر ماچو و رهبر روستا، اجازه نمی‌دهد پسر کوچک، دست و پا گیر، اما مبتکر او این کار را انجام دهد. صرف نظر از این موضوع، هیکاپ با اختراع خود وارد جنگ می‌شود و اژدهای مرموز Night Fury را سرنگون ‌می‌کنند‌، اما نمی‌تواند خود را مجبور به کشتن آن کند. در عوض، هیکاپ و اژدها‌، که او را بی‌دندان می‌نامد‌، دوستی‌ای را آغاز می‌کنند که هر دو دنیای آنها را به یک ماجراجویی تازه هدایت می‌کند.

  • ژانر: انیمیشن، اکشن، ماجراجویی، درام، خانوادگی، فانتزی
  • کارگردان: کریس سندرز، دین دبلوا
  • رتبه IMDB: 1

Frozen (2013) – فروزن

فروزن یکی از فانتزی‌ترین و مورد استقبال‌ترین انیمیشن‌ها از دیزنی است که افتخارات زیادی را نصیب خود کرده است. از جمله آن می‌توان به برنده شدن جایزه بهترین فیلم پویانمایی و نیز جایزه اسکار بهترین ترانه اشاره نمود.

داستان فیلم در یک منطقه سردسیر است که در آنجا یک شهر به نام آندرال وجود دارد. در این شهر 2 شاهزاده در یک کاخ زندگی می‌کنند که “آنا” و “السا” نام دارند. السا قدرتی ماورایی با برف‌ها دارد. زمانی که این دو خواهر بازی می‌کنند، ناگهان اتفاقی برای آنها می‌افتد. این فیلم یک شاهزاده خانم را به تصویر می‌کشد که همراه با یک آدم برفی، گوزن شمالی راهی سفر می‌شوند تا خواهر جدا شده خود را بیابند، که قدرت‌های یخی او به طور ناخواسته پادشاهی آنها را در زمستان ابدی به دام انداخته است. فروزن در واقع یک فیلم فانتزی متحرک کامپیوتری آمریکایی محصول سال 2013 است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید شده و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شده است.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، خانوادگی، فانتزی، موزیکال
  • کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
  • رتبه IMDB: 4

Moana (2016) – موانا

موانا یکی دیگر از فیلم‌های دیزنی در مورد شاهزاده خانم‌ها است که به عنوان بهترین انیمیشن های دنیا شناخته می‌شود. موانا، یک دختر، رئیس آینده‌دار جزیره موتونوی است. موانا وایالیکی از علاقه‌مندان به سفر دریایی و تنها دختر یکی از فرماندهان در جمع بسیاری از دریانوردان است. وقتی ماهیگیران جزیره‌اش نمی‌توانند ماهی بگیرند و محصول از بین می‌رود  او می‌فهمد که مائویی ( یک نیمه خدا که کنترل باد و دریا را دارد ) با دزدیدن قلب الهه، باعث ایجاد بیماری شد. تنها راه برای درمان جزیره این است که مائویی را متقاعد کنید تا قلب الهه ته فیتی را برگرداند، بنابراین موانا سفری حماسی را در سراسر اقیانوس آرام آغاز می‌کند. این فیلم بر اساس داستانهایی از اساطیر پلینزی ساخته شده است.

این فیلم پر از آهن‌گهای جذاب، با موسیقی و شعرهای نوشته شده توسط لین-مانوئل میراندا، ستاره همیلتون است. این انیمیشن در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، دو نامزد بهترین انیمیشن بلند و بهترین آهنگ اصلی را دریافت کرده است.

  • ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی، خانوادگی، فانتزی، موزیکال
  • کارگردان: ران کلمنتس، جان موسکر
  • رتبه IMDB: 7.6
جدیدترین انیمیشن های سینمایی 2021

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا