بیماری‌ها و راه درمان

برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی چه کار کنیم؟ ۶ راهکار کاربردی

چرا موهای ما در جوانی سفید می‌شود؟ روش‌های پیشگیری از آن

همین ابتدا دقت کنید این مورد اصلاً بد نیست که شما به‌ظاهر خودتان اهمیت بدهید. زیرا علاوه بر اینکه مردم ابتدا ظاهر شما را می‌بینند و اگر مرتب و آراسته باشید می‌توانید تأثیر خوبی در ذهن دیگران در نگاه اول بگذارید، بلکه وقتی به پوست و موی خود برسید، حس خوبی می‌گیرید و می‌توانید هرروز را پر از شور و نشاط آغاز کنید. موهای سفید روی سر در سنین جوانی برای برخی از افراد ناخوشایند است. ولی شما همراهان عزیز باید بدانید که با افزایش سن مقدار رنگ‌دانه‌ای که به هر تار مو تزریق می‌شود، کاهش یافته و درنتیجه موهای شما خاکستری و سفید می‌شود. همچنین سفیدی مو یکی از عوارض زندگی مدرن است که باید با روش‌های پیشگیری از آن آشنا باشید تا بتوانید از شر موهای سفید خلاص شوید. در ادامه این مطلب از جوان ایرانی به روش‌های جلوگیری از سفیدی مو در سنین پایین پرداخته و عواملی که باعث ایجاد آن می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

۱۳ علت سفیدی موها در جوانی

هرچند سفید شدن موها نشانه پیری هست ولی در هر سنی ممکن است موهای شما سفید شود. همچنین اگر موهای تیره دارید، باید بدانید که موهای سفید در ظاهر شما بیشتر به چشم می‌خورد. پیشگیری از این وضعیت به علت آن بستگی دارد. این دلایل را در ادامه بررسی می‌کنیم که تا جای ممکن بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید و یا اگر بیماری دارید آن را درمان کنید.

۱) نقش ژنتیک

ژنتیک عامل اصلی تعیین رنگ‌دانه موهای شما است. موهای برخی از افراد قبل از ۲۰ سالگی سفید می‌شود، درصورتی‌که برخی دیگر در سال‌های بالاتر نیز دچار سفیدی مو می‌شوند. دقیقاً مانند قد، رنگ چشم و سایر عواملی که ما هیچ کنترلی بر روی آن نداریم، اگر والدین یا پدربزرگ، مادربزرگ شما دچار سفیدی زودرس مو هستند احتمال ایجاد این وضعیت در شما هم افزایش می‌یابد.

همچنین نژاد یا قومیت نیز در سفیدی موها نقش دارد. مثلاً بر اساس برخی از تحقیقات، آسیایی‌ها در سن ۲۵ سالگی دچار سفیدی مو می‌شوند، در حالیکه آفریقایی و آمریکایی‌ها معمولاً در سن ۳۰ سالگی موهایشان سفید می‌شود.

۲) کمبود ملانین

همان‌طور که می‌دانید ملانین به مکمل‌های پروتئینی و تغذیه مناسب بستگی دارد. اگر شما دچار کمبود آن شوید، موهای شما زودتر سفید می‌شود‌.

۳) عدم تعادل هورمون

طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، عدم تعادل در هورمون‌ها باعث می‌شود که موهای شما زود سفید شود. اگر نمی‌دانید که عدم تعادل هورمونی دارید یا خیر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۴) کمبود ویتامین ها

کمبود ویتامین B12، ویتامین D، فولات، آهن و سلنیوم باعث سفیدی زودرس مو می‌شود. به‌ویژه کمبود اسیدفولیک، ویتامین B12 و سطوح پایین بیوتین در بسیاری از افرادی که به سفیدی زودرس مو دچار هستند، دیده‌شده است.

در این بین، کمبود ویتامین ب ۱۲ علت بسیار مهمتری هست، زیرا باعث کم‌خونی خطرناک نیز می‌شود. در این نوع کم‌خونی بدن نمی‌تواند ویتامین جذب کند، درنتیجه ملانین موجود در مو ضعیف می‌شود.

۵) استرس زیاد

اگر مبتلا به استرس عاطفی و روانی هستید، موهای شما زودتر سفید می‌شود. همچنین اگر بیش‌ازحد کار می‌کنید، مدام خسته و مضطرب هستید باید بدانید که احتمال ایجاد موی سفید در دوران جوانی و سنین پایین در شما بیشتر است. بنابراین باید برنامه زندگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا بتوانید بر استرس خود غلبه کنید.

۶) مواد شیمیایی

برخی از صابون‌ها، شامپو و رنگ مو می‌تواند باعث سفیدی زودهنگام موها شود. توصیه مجله جوان ایرانی این است که بیش‌ازحد موهایتان را رنگ نکنید، زیرا رنگ مو مواد شیمیایی فراوانی دارد که بر رنگ‌دانه‌های مو اثر گذاشته و آن‌ها را سفید می‌کند. به‌ویژه اگر موهای کودک شما سفید شده، هرگز از رنگ مو برای پوشاندن سفیدی آن‌ها استفاده نکنید، زیرا باعث حساسیت‌های پوستی و آسیب‌های تنفسی می‌شود. حتماً در اسرع وقت نزد پزشک متخصص پوست و مو بروید.

۷) پراکسید هیدروژن

فولیکول‌های مو، پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که روی ساقه‌های مو انباشته می‌شود، درنتیجه باعث خاکستری شدن و سفیدی موها می‌شود. همچنین در برخی از رنگ موها پراکسید هیدروژن وجود دارد که باعث سفید شدن موها می‌شود.

۸) کم‌کاری تیروئید

کمکاری تیروئید یک بیماری مزمن است که ممکن است باعث از بین رفتن رنگدانه موهای شما شود، درنتیجه دچار سفیدی زودرس مو می‌شوید. حتماً رژیم غذایی مناسب داشته باشید و یا اگر دچار علائم این بیماری هستید به پزشک مراجعه کنید تا برای کنترل سطح تیروئید از مکمل‌های هورمونی استفاده کنید.

درواقع بیماری‌های خود ایمنی باعث افزایش خطر زودهنگام سفیدی موها را در بردارد. علاوه بر کمکاری تیروئید، آلوپسی آره آتا نیز یک بیماری خود ایمنی هست که باعث ریزش موهای بدن می‌شود. به دلیل کمبود ملانین بعد از رویش مو، آن‌ها تمایل به سفیدی دارند.

۹) اشعه فرابنفش خورشید

دقت کنید نور خورشید باعث روشن شدن و یا قرمزی موها می‌شود، تحقیقات بیشتری نیاز است که ثابت شود باعث سفیدی موها می‌شود یا خیر. محض احتیاط هنگام بیرون رفتن از منزل حتماً از روسری و یا کلاه مناسب استفاده کنید.

۱۰) مصرف زیاد کافئین و الکل

مصرف بیش از حد الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای باعث آسیب رساندن به پوست و مو شده، همچنین یکی از دلایلی است که باعث می‌شود رنگ‌دانه‌های مو‌ از بین رفته و زودتر گرد سفید پیری را نسبت به دیگران مشاهده کنید.

۱۱) سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم

اگر از شامپوهای نامناسب و آب داغ برای شستشوی موهای خود استفاده می‌کنید، همچنین تغذیه نامناسب داشته و بیشتر فست‌فودها و غذاهای چرب و شور در برنامه غذایی خود دارید، در این صورت شما زودتر دچار موهای سفید خواهید شد.

۱۲) سیگار کشیدن

علاوه بر تمام مضرات سیگار از جمله مشکلات قلبی عروقی و سرطان، یکی از دلایل اصلی سفیدی زودرس موها نیز سیگار کشیدن است. زیرا سیگار باعث گرفتگی و کوچک شدن رگ‌های خونی شده، درنتیجه جریان خون به فولیکول‌های مو کاهش پیداکرده، در این صورت رنگ‌دانه‌های مو نیز کاهش یافته و سفید می‌شود.

با علائم گرفتگی رگ قلب و یا بیماری عروق کرونر در این مقاله آشنا شوید:

علائم گرفتگی رگ قلب

۱۳) عوارض مصرف داروهای خاص

عوارض برخی از داروهای خاص ممکن است باعث سفیدی موها شود. در برگه راهنمای داروها در مورد عوارض آن توضیح داده شده است. هر موقع که طول دوره درمان شما تمام شد و داروها را قطع کردید سفیدی موها نیز متوقف می‌شود. البته در اکثر مواقع، دیگر موهای سفید شده‌ی قبلی، تیره نمی‌شوند.

داروهایی نظیر:

  • کلروکین
  • اترتینات
  • هالوپریدول
  • والپروات
  • وراپامیل
  • فلور
  • بوتیروفنون
  • تریپارانول
  • بلئومایسین

اگر سفیدی موهای شما به دلیل ژنتیک و وراثت باشد، برای کاهش و یا پیشگیری از آن کار زیادی نمی‌توان انجام داد. ولی اگر به دلیل سایر مشکلات سلامتی باشد، حتماً با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک دستورالعمل‌هایی تجویز کند که حتی بتواند رنگدانه موهای شما را بازگرداند، ولی نمی‌توان این مورد را تضمین کرد. در ادامه این مقاله از جوان ایرانی برای شما راهکارهایی بیان می‌کنیم تا بتوانید از سفید شدن موها پیشگیری کنید.

جلوگیری از سفیدی مو در جوانی (۶ راهکار مهم)

در دهه ۲۰ و حتی زیر ۲۰ سال اگر موهای شما سفید شد و در عین حال سابقه خانوادگی سفیدی زودرس مو نداشتید، در این صورت جای نگرانی دارد و باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی و درمان شوید. در ایران و سایر کشورهای آسیایی معمولاً موها در اواخر دهه ۳۰ سفید شده و بعد از ۵۰ سالگی سرعت آن بیشتر می‌شود. توصیه ما این است که تا جای ممکن از سفید شدن موها با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود پیشگیری کنید.

۱) شناسایی زودهنگام

بسیار مهم است که اگر سن شما کم هست و موی سفید در روی سر خود دیدید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا چکاب کامل شوید. البته شناسایی زودهنگام به این معنی نیست که به‌محض دیدن اولین مو نگران شوید، اگر یک رشته موی سفید غیرمعمول در روی سر خود مشاهده کردید که به‌طور ناگهانی ایجادشده حتماً پیگیری کنید.

۲) اصلاح شرایط خود

شما عزیزان باید توجه داشته باشید که اگر در سنین پایین دچار سفیدی زودرس موهای خود شده‌اید، این موضوع قابل درمان است. در اکثر مواقع این وضعیت قابل اصلاح و ترمیم است، البته باید علت آن شناسایی شود و برای رفع آن تلاش زیادی کنید. مثلاً اگر کمبود ویتامین B12 دارید آن را اصلاح کنید، اگر سیگار می‌کشید ترک کنید، اگر کمبود هورمون و یا کمبود تغذیه‌ای دارید آن را جبران کنید.

۳) کاهش استرس

اگر می‌خواهید حداقل تا زمانی که به سن ۳۰ سالگی می‌رسید موهای یکدست و تیره داشته باشید و موهای شما سفید نشود‌، سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. حتی اگر با موهای سفید مواجه شدید آرامش خود را حفظ کنید و درصدد تغییر سبک زندگی و پیگیری آن باشید. همچنین خواب منظم و کافی داشته و از درمان‌های شیمیایی و مواردی از این قبیل اجتناب کنید. به‌طورکلی از موهای خود مراقبت کنید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا در سفیدی موهای شما تأخیر ایجاد شود.

۴) ماساژ روغن کدوحلوایی

کدو حلوایی برای تحریک ریشه مو کاربرد زیادی دارد، همچنین رنگدانه مو را برمی‌گرداند. درنتیجه ماساژ منظم روغن کدو حلوایی از سفید شدن موها پیشگیری می‌کند‌.

۵) ورزش منظم

شاید باورتان نشود ولی اگر ورزش کنید جریان خون در بدن از جمله کف سر بهبود یافته، درنتیجه رنگ طبیعی موهای شما حفظ می‌شود‌. همچنین می‌توانید کف سر را با روغن‌های تقویت‌کننده ماساژ دهید تا به بهبود جریان خون کمک کند.

۶) مصرف آب و آبرسانی به مو

با مصرف آب و همچنین با آب‌رسانی به موها و حفظ رطوبت آن‌ها، سلامت فولیکول‌های مو حفظ شده درنتیجه باعث جلوگیری از سفیدی موها خواهد شد و رنگ‌دانه‌های طبیعی مو حفظ می‌شود‌.

نکته: شامپوهای سیاه کننده تنها برای مدت کوتاهی باعث تیره شدن موهای سفید می‌شود، ولی به‌عنوان درمان شناخته نمی‌شود. دقت کنید روش‌های ذکرشده برای پیشگیری از سفید شدن موها است و نه ترمیم آن! البته اگر سفیدی موها به دلیل ژنتیک باشد نمی‌توان از آن پیشگیری کرد.

دلایل و درمان های ریزش مو را در این مقاله بخوانید:

دلایل و درمان های ریزش مو

خوراکی های پیشگیری از موهای سفید

ابتدا بررسی کنید اگر موهای سفید شما به دلیل کمبود ویتامین B12 هست، خوراکی‌هایی که در ادامه بیان می‌شود را بیشتر مصرف کنید. همچنین باید بدانید کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث کم‌خونی خطرناک نیز می‌شود. این خوراکی‌ها شامل غذاهای دریای، تخم‌مرغ، گوشت مانند گوشت گاو یا بره می‌شود. همچنین اگر رژیم خام گیاهخواری دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا مکمل‌های حاوی ویتامین ب ۱۲ را به شما معرفی کند.

♦ محصولات لبنی مانند شیر و پنیر را بیشتر مصرف کنید

♦ خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند انگور، انواع توت‌ها و سبزی‌ها با برگ سبز و چای سبز

به‌طورکلی لیست خوراکی‌هایی که سفیدی زودرس مو را به تأخیر انداخته و همچنین به رشد مو کمک می‌کند شامل:

♦ جگر گوشت که کم‌خونی و کمبود آهن را در بدن جبران می‌کند.

♦ هویج که سرشار از ویتامین A هست.

♦ توت‌ها که سرشار از ویتامین C هستند.

♦ اسفناج که به تولید ملانین کمک می‌کند.

♦ تخم‌مرغ سرشار از ویتامین B12 است

♦ تخم آفتابگردان که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

♦ لوبیا که منبع غنی از پروتئین است.

♦ گردو که سرشار از مس بوده و به تولید ملانین کمک می‌کند.

♦ برگ کاری که حاوی ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند سلنیوم، روی و آهن است.

♦ مصرف ویتامین B5 را افزایش بدهید. خوراکی‌های غنی از ویتامین B5 شامل جگر گاو، تخم‌مرغ، غلات، قارچ، کلم بروکلی و تخمه آفتابگردان هست.

♦ منابع غنی از مس: خوراکی‌هایی که به مقدار زیادی مس دارند به پیشگیری از سفیدی زودرس موها کمک می‌کند. منابع سرشار از مس شامل: جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

مصرف آنتی‌اکسیدان بیشتر

برخی از تحقیقات نشان داده به دلیل اینکه چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است درنتیجه به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های مو و درنتیجه سفیدی زودرس مو کمک کرده و باعث درخشندگی موهای شما می‌شود.

سایر خوراکی‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هست شامل:

  • روغن زیتون
  • ماهی
  • میوه‌ها و سبزی‌های تازه

خلاصه

تصور کنید در سنین جوانی به آئینه نگاه کنید و اولین موی سفید را در بین موهای خود ببینید. چه احساسی دارید؟ حتماً به مادر خود میگویید این موی سفید را با موچین از روی سر شما جدا کند، ولی مادر شما اغلب می‌گوید نه! اگر مو را بکنید به‌جای آن سه موی سفید درمی‌آید. یکی از دلایل مشخص و واضح سفیدی مو این است که رنگدانه‌ای به نام ملانین در فولیکول‌های مو وجود دارد که به‌مرور زمان از بین می‌رود و درنهایت مو سفید می‌شود. اگر کنجکاو هستید که بدانید تمام عواملی که باعث سفیدی مو می‌شود چه هستند و چگونه می‌توانید از سفید شدن موها جلوگیری کنید، در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم و تغذیه مفید برای پیشگیری از سفیدی زودرس را برای شما بیان کردیم.

هرگونه نظر و یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای همین مقاله پیام خود را ثبت کنید‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا