بهداشت و سلامتتغذیه سالم

خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست؟ میوه‌ای تلخ که کام بیماران را شیرین می‌کند

فواید + عوارض میوه خربزه تلخ چیست؟

میوه کارلا یا خربزه تلخ به خانواده کدو تعلق داشته و بسیار شبیه به کدوسبز و یا خیار است. گونه چینی آن بلند و دارای برجستگی‌هایی مانند زگیل است، ولی گونه هندی آن بسیار باریک‌تر بوده و انتهای آن تیز است. فواید چشمگیر خربزه تلخ را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

ترکیبات میوه خربزه تلخ

میوه خربزه تلخ سرشار از ویتامین‌های زیادی است شامل:

  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • ویتامین
  • آهن
  • کلسیم
  • مس
  • روی
  • فسفر

 

فواید کارلا یا خربزه تلخ چیست؟

خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست
خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست

خربزه تلخ منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین A، فولات، ویتامین C و فیبر است که فواید بسیار زیادی دارد‌.

کاهش قند خون

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی خربزه تلخ از گذشته در سراسر جهان برای کمک به درمان بیماری‌های مرتبط با دیابت استفاده شده است. آزمایشات مکرری که بر روی بیماران مبتلا به دیابت انجام داده‌اند، نشان داده آن‌هایی که هرروز به مدت چهار هفته مصرف می‌کردند، سطح قند خون آن‌ها کاهش پیدا کرده است. درواقع خربزه تلخ انسولین را افزایش داده و نحوه استفاده از قند را در بافته‌ای شما بهبود می‌بخشد. البته تحقیقات بسیار زیادی همچنان ادامه دارد تا تأثیر این میوه تلخ بر روی سطح قند خون مشخص شود.

مبارزه با سرطان

تحقیقات بسیاری نشان داده که خربزه تلخ دارای ترکیبات خاصی است که با سرطان مبارزه می‌کند. درواقع این میوه سلول‌های سرطانی معده، روده بزرگ و نازوفارنکس را کشته و باعث پیشگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین رشد سلول‌های سرطانی سینه را کاهش می‌دهد.

کاهش سطح کلسترول خون

همان‌طور که می‌دانید کلسترول بالا باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود، زیرا پلاک‌های چربی در شریان‌های خونی ایجاد شده و درنتیجه قلب شما مجبور می‌شود برای اینکه خون بیشتری پمپاژ کند بیشتر کار کند. تحقیقات بسیار زیادی بر روی حیوانات انجام شده نشان داده که خربزه تلخ کلسترول خون را کاهش دهد، درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند. البته در این مورد هنوز تحقیقات بر روی انسان‌ها صورت نگرفته است.

کاهش وزن و لاغری

ازآنجایی‌که خربزه تلخ کالری بسیار کم و درعین‌حال فیبر بالایی دارد، برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است. زیرا باعث می‌شود که برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید، درنتیجه اشتهای شما کاهش پیدا کرده همچنین از دستگاه گوارش به راحتی عبور می‌کند. بنابراین این میوه برای کاهش وزن بسیار مناسب بوده و باعث چربی سوزی و  کاهش چربی‌های دور شکم نیز می‌شود.

استفاده در بسیاری از غذاها

هرچند خربزه تلخ را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید، اما بسیاری از افراد آن را سرخ می‌کنند و یا بخارپز کرده و میل می‌کنند. البته این مورد بستگی به سلیقه و ذائقه افراد مختلف دارد. برخی از افراد این میوه را در کنار گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز تفت می‌دهند و یا اینکه داخل آن را با گوشت چرخ‌کرده و سبزیجات پر کرده و میل می‌کنند.

درمان یبوست خفیف کودکان

اگر کودک شما دارای یبوست خفیف است، می‌توانید به او کمی خربزه تلخ بدهید تا درمان شود. این میوه در نیجریه به عنوان ضد یبوست مصرف می‌شود.

کاهش چربی در موهای چرب

افرادی که موهای آن‌ها بسیار چرب است، می‌توانند مقداری آب‌میوه خربزه تلخ را با سرکه سیب مخلوط کرده و روی موهای خود بمالند. در این صورت چربی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پیشگیری از سفیدی زودرس موها

موهای برخی از افراد به صورت غیرطبیعی سفید می‌شود، درواقع مبتلا به سفیدی زودرس مو می‌شوند. این‌گونه افراد می‌توانند موهای خودشان را با آب خربزه تلخ به مدت ۱۰ روز بشویند تا از ابتلا به سفیدی زودرس پیشگیری شود.

نرم کننده مو

شما عزیزان می‌توانید موهای خود را با یک فنجان آب خربزه تلخ شسته و اجازه دهید که به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی موهای شما بماند، سپس آبکشی کنید. در این صورت مشاهده می‌کنید که موهای خشک و زبر شما بسیار نرم و ابریشمی می‌شود.

درمان ریزش مو

افرادی که مبتلا به ریزش مو هستند، می‌توانند به صورت طبیعی آن را درمان کنند. مقداری آب خربزه تلخ را با کمی اندکی شکر مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. مشاهده خواهید کرد که ریزش موهای شما کاهش پیدا می‌کند.

کاهش خارش و خشکی پوست سر

بسیاری از افراد از خارش و خشکی پوست سر خود شکایت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند یک تکه تازه از خربزه تلخ را روی پوست سر به حالت دورانی ماساژ داده، سپس با آب شستشو دهند. این کار برای درمان خشکی پوست سر بسیار مناسب است. همچنین برای اینکه خارش پوست سر کاهش پیدا کند، می‌توانید مقداری آب خربزه تلخ را با موز و یا آووکادو مخلوط کرده و سپس روی پوست سر بمالید. اگر این روش را حداقل یک‌بار در هفته تکرار کنید، خارش پوست سر شما بسیار کاهش پیدا می‌کند.

درمان اگزما

همان‌طور که می‌دانید اگزما یا درماتیت آتوپیک به دلیل کمبود روی در بدن ایجاد می‌شود. برای این بیماری خربزه تلخ بسیار مناسب است، زیرا حاوی مقادیر بسیار خوبی از روی است.

جوان‌سازی پوست

ازآنجایی‌که خربزه تلخ دارای ویتامین c بسیار زیادی است، به کاهش چین‌وچروک پوست کمک کرده و باعث  کاهش پیری زودرس پوست شما می‌شود. همچنین به افزایش درخشندگی پوست کمک بسیار زیادی کرده و باعث زیبایی بیشتری می‌شود.

کاهش فشارخون

افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، می‌توانند خربزه تلخ مصرف کنند تا فشارخون آن‌ها  کاهش پیدا کرده و تنظیم شود.

درمان بیماری افسردگی

با توجه به مشکلات زندگی و شرایطی که افراد دارند ممکن است مبتلا به برخی از اختلالات روحی روانی مانند افسردگی شوند. این‌گونه افراد اگر در رژیم غذایی خود میوه خربزه تلخ را قرار دهند، علائم اضطراب و افسردگی آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. زیرا این میوه حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین b۹ است.

 

۱۷ خواص گیاه بارهنگ (همه فن حریف) و محدودیت مصرف آن را در این مقاله بخوانید:

خواص بارهنگ چیست؟

درمان مشکلات کبدی

خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست
خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست

افرادی که دارای مشکلات کبدی هستند، اگر به صورت روزانه یک لیوان آب خربزه تلخ را به مدت یک هفته مصرف کنند، مشکلات کبدی آن‌ها درمان می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر گیاه کارلا یا خربزه تلخ را در رژیم غذایی خود اضافه کنید، سیستم ایمنی بدن شما بسیار تقویت‌شده و درنتیجه از ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌شوید.

درمان بواسیر

افرادی که مبتلا به درد و خونریزی ناشی از بواسیر هستند، می‌توانند از خربزه تلخ بهره ببرند. برای درمان بواسیر ابتدا ریشه این گیاه را کوبیده، سپس خمیر حاصل از آن را به صورت موضعی بر روی محل موردنظر قرار دهید تا باعث کاهش عوارض آن شود. همچنین می‌توانید آب خربزه را نیز میل کنید تا درد و خونریزی ناشی از بواسیر کمتر شود.

کاهش خطر بروز نقرس

اگر شما عزیزان به صورت روزانه میوه کارلا مصرف کنید، درنتیجه خطر ابتلا به نقرس تا حدود ۵۰ درصد در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

درمان بیماری‌های تنفسی

جالب است بدانید که خربزه تلخ برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آسم بسیار مفید است. شما عزیزان می‌توانید آن را بکوبید و با برگه کوبیده شده ریحان مخلوط کرده و صبح‌ها با عسل میل کنید.

افزایش انرژی بدن

اگر آب خربزه تلخ را به صورت منظم مصرف کنید، استقامت بدن شما افزایش پیدا کرده و درنتیجه بسیار انرژی‌بخش است. بنابراین افرادی که در طی روز نیاز به فعالیت‌های زیادی دارند، بهتر است میوه خربزه تلخ را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

رفع جوش و آکنه

به دلیل اینکه خربزه تلخ خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی دارد، درنتیجه برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه کمک بسیار زیادی می‌کند. برای این منظور به مدت ۶ ماه هرروز باید آب‌میوه خربزه تلخ را به صورت ناشتا مصرف کنید.

افزایش درخشندگی موها

برخی از افراد شکایت دارند که موهای آن‌ها به مرور زمان پژمرده و کدر شده است. این‌گونه افراد می‌توانند از خربزه تلخ بهره ببرند، زیرا این میوه باعث افزایش درخشندگی مو می‌شود.

درمان اختلالات چشمی

ازآنجایی‌که میوه کارلا دارای بتاکاروتن و برخی ترکیبات مفید دیگر است، درنتیجه برای بعضی از انواع اختلالات چشمی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد

درمان اختلالات قاعدگی

اگر زنان در رژیم غذایی خود میوه خربزه تلخ را قرار دهند، برای سلامتی آن‌ها بسیار کمک‌کننده است‌. این میوه اختلالات قاعدگی را درمان کرده و برای بهبود دستگاه تناسلی زنان مؤثر است.

کاهش التهاب معده

طی تحقیقات بسیار زیادی که انجام شده، میوه خربزه تلخ خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش التهاب معده و استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی می‌کند.

رفع سنگ کلیه

با پودر خربزه تلخ می‌توانید یک دمنوش سالم تهیه کرده و سنگ کلیه خود را درمان کنید. علاوه بر اینکه این میوه بسیار تلخ است، اما نیازی به شیرین کردن ندارد.

درمان زخم‌های پوستی

برای پیشگیری از زخم‌های پوستی می‌توان از میوه خربزه تلخ بهره برد. زیرا این میوه خاصیت ضد باکتری قوی دارد و برای درمان سریع مشکلات پوستی بسیار مناسب است.

 

چگونگی مصرف خربزه تلخ

خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست
خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست

♦ همان‌طور که ذکر شد گیاه کارلا یا میوه خربزه تلخ را می‌توان به صورت خام و پخته شده مصرف کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که این گیاه را پودر کرده و به ماست اضافه نمود و به همراه غذا آن را مصرف کرد.

♦ البته کپسول و قرص‌هایی نیز وجود دارد که حاوی این گیاه است.

♦ گیاه کارلا را می‌توان به عنوان دسر نیز بهره برد. سالادها و ترشی‌هایی که از این گیاه تازه تهیه می‌شود در کشور هند طرفداران بسیار زیادی دارد.

♦ همچنین افراد دیابتی می‌توانند از دمنوش آن نیز ببرند تا قند خونشان کاهش پیدا کند‌. البته فراموش نکنید که باید حتماً تحت نظر پزشک مصرف کنید. زیرا افراد دیابتی به دلیل مصرف داروهای کاهش‌دهنده قند خون پس از مصرف خربزه تلخ ممکن است قند خون آن‌ها به شدت افت کند. بنابراین مشورت با پزشک در این مورد الزامی است.

 

طرز تهیه آب کارلا یا خربزه تلخ

از ترکیب میوه خربزه تلخ با آب یا آب‌میوه، آب کارلا تهیه می‌شود. ازآنجایی‌که این میوه طعم تند و تلخی دارد، بنابراین برای خوش‌طعم شدن آن می‌توانید به آن میوه‌های مختلفی نیز اضافه کنید‌.

برخی از افراد آب کارلا را دوست دارند اما برخی دیگر طعم تلخ آن را دوست ندارند. شما عزیزان به راحتی می‌توانید نوشیدنی کارلا را در منزل تهیه کنید.

ابتدا آن را با آب سرد شسته و روی تخته برش‌های طولی دهید. دانه‌های آن را با قاشق برداشته و دور بریزید.

مقداری آب یا آبمیوه را درون مخلوط‌کن ریخته، سپس تکه‌های خربزه تلخ را اضافه کرده و مخلوط کنید. چندین قطره آب‌لیمو و نصف قاشق چای‌خوری عسل یا نمک اضافه کنید. سپس از روی صافی عبور داده تا تکه‌های میوه جدا شود، سپس سرو کنید. خربزه‌هایی که بزرگ‌تر هستند تلخی کمتری دارد‌، همچنین برای کاهش تلخی آن می‌توانید این میوه را در نمک بخوابانید.

خواص و مضرات بلوبری برای سلامتی چیست؟

خواص و عوارض بلوبری چیست؟

عوارض جانبی خربزه تلخ چیست؟

خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست
خواص کارلا یا خربزه تلخ چیست

اگر در مصرف کارلا و یا خربزه تلخ زیاده‌روی نکنید، برای سلامتی شما بسیار مفید بوده و یک رژیم غذایی مقوی محسوب می‌شود. اما مقادیر زیاد این میوه عوارض نامطلوبی را به همراه دارد‌.

  • اگر به مقدار زیاد از خربزه تلخ استفاده کنید ممکن است مبتلا به اسهال استفراغ و درد معده شوید.
  • مادران باردار به‌هیچ‌وجه نباید از این میوه استفاده کنند، زیرا خطر سقط جنین، خونریزی و ایجاد انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد.
  • با توجه به اینکه خربزه تلخ قند خون را کاهش می‌دهد، بنابراین قبل از مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر هرگونه بیماری زمینه‌ای دارید و یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کرده و طبق دستور او پیش بروید.
  • مصرف زیاد گیاه کارلا ممکن است باعث ایجاد آسیب کبدی شود.
  • افرادی که اخیراً جراحی کرده‌اند، اگر از این میوه زیاد استفاده کنند ممکن است مبتلا به مشکلات در کنترل قند خون شوند.
  • زیاده‌روی در مصرف این میوه ممکن است ابتلا به خونریزی غیرطبیعی واژینال را افزایش دهد.

 

سخن پایانی

گیاه کارلا یا میوه خربزه تلخ درواقع به عنوان یک دارو استفاده می‌شود که بیشترین کاربرد آن برای کاهش قند خون افراد دیابتی است. اما همان‌طور که ذکر قبل از مصرف این میوه تلخ حتماً با پزشک مشورت کنید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا