تغذیه سالم

خواص + مضرات بلوبری برای سلامتی چیست؟

آشنایی با فواید و مضرات بلوبری: بیماران دیابتی می‌توانند مصرف کنند یا خیر

بلوبری یا زغال اخته آبی یک میوه بسیار خوشمزه است که ارزش غذایی فراوانی دارد و رنگ آن از قرمز و بنفش تا سیاه موجود است. این میوه را می‌توانید در طرز تهیه اسموتی های مختلف به کار ببرید و یا اینکه آن را به تنهایی مصرف کنید. بسیاری از افراد با خواص بسیار زیاد این میوه آشنایی ندارند. در این مقاله از جوان ایرانی شما را با انواع خواص شگفت انگیز بلوبری آشنا می‌کنیم.

 

خواص بلوبری

تحقیقات زیادی برای میوه بلوبری انجام گرفته تا خواص بسیار زیاد آن کشف شده است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مبارزه با فرایند پیری

ازآنجایی‌که بلوبری شامل آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است، بنابراین باعث می‌شود که فرایند پیری به تعویق بیفتد. این میوه خوشمزه به دلیل داشتن پروآنتوسیانیدین باعث کاهش التهاب در بدن شده و درنتیجه خاصیت ضد پیری دارد.

مبارزه با سرطان

طی تحقیقات انجام شده، غذاهای غنی از گالیک اسید مانند بلوبری می‌تواند باعث از بین رفتن سرطان شود.

کمک به دستگاه گوارش

این میوه کمک به هضم بیشتر کرده و درنتیجه به تنظیم سیستم گوارشی کمک می‌کند. به دلیل اینکه این میوه سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است برای سیستم گوارشی مفید است.

کمک به سلامت قلب

این میوه بسیار خوشمزه فشارخون را کاهش داده و همچنین سطح کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد، بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفید است.

کاهش وزن با بلوبری

بلوبری به دلیل کالری اندکی که دارد، همچنین سرشار از فیبر است به افراد کمک می‌کند که وزن خود را کاهش دهند. همچنین به دلیل اینکه شاخص گلیسمی پایینی دارد به آرامی جذب شده و درنتیجه برای سیستم گوارشی بسیار مفید است. بنابراین شما عزیزان می‌توانید برای مدیریت وزن خود بلوبری را در رژیم روزانه قرار دهید. همچنین مصرف بلوبری ابتلا به بیماری مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد.

کمک به جوان‌سازی پوست

بسیاری از مشکلات پوستی به این دلیل بوده که بدن شما بیش‌ازحد اسیدی است. اگر بلوبری را در برنامه روزانه خود قرار دهید، به دلیل اثر قلیایی که دارد از لک، التهاب و قرمزی پوست پیشگیری می‌کند. این میوه باعث گردش خون بهتر شده و درنتیجه باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. همچنین فراموش نکنید که علاوه بر این‌که بلوبری دوست پوست شما است، تأثیر بسیار مثبتی بر روی موهای شما نیز دارد.

کنترل دیابت با بلوبری

هرچند حجم قابل‌توجهی از این میوه را قند تشکیل می‌دهد، اما بیماران دیابتی می‌توانند این میوه را مصرف کنند. زیرا در کنترل قند و کنترل گلوکز بسیار مؤثر است.

کاهش استرس و اضطراب

محققان توصیه می‌کنند که اگر شما در طی روز بلوبری مصرف کنید، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از اعصاب شما محافظت کرده و درنتیجه استرس را کاهش می‌دهد.

 

خواص سیب چیست؟ آیا می‌‎دانید در مصرف آن نباید زیاده روی کنید؟ در این مقاله بخوانید:

خواص میوه سیب

مراقبت از چشم‌ها

همان‌طور که می‌دانید هویج تأثیر بسیار زیادی بر بینایی شما دارد، اما باید بدانید که بلوبری و یا زغال اخته آبی نیز باعث مراقبت از چشم‌ها و بهبود بینایی می‌شود. این میوه می‌تواند شب‌کوری و اختلالات چشمی را درمان کند. ازآنجایی‌که این میوه خوشمزه رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، بیماری‌های چشم نظیر آب‌مروارید، آب‌سیاه و رتینوپاتی دیابتی را بهبود می‌دهد.

کاهش درد دوران قاعدگی

ازآنجایی‌که این میوه بلوبری مقدار بسیار زیادی فیبر دارد، بنابراین برای کاهش درد دوران قاعدگی مفید بوده و همچنین به تنظیم آن کمک می‌کند‌.

پیشگیری از افزایش وزن در دوران بارداری

یکی دیگر از خواص بلوبری این است که از افزایش وزن در دوران بارداری پیشگیری می‌کند. همچنین این میوه باعث کاهش فشارخون در دوران بارداری می‌شود. همچنین استرس اضطراب و افسردگی‌های ناشی از بارداری را کاهش می‌دهد.

مقابله با کرونا

به دلیل اینکه بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است، درنتیجه برای تقویت سیستم ایمنی مفید بوده و با بیماری‌هایی مانند کرونا مبارزه می‌کند.

درمان التهاب و زخم

ازآنجایی‌که بلوبری خواص ضدالتهابی دارد، درنتیجه باعث کاهش التهاب و جوش ها شده و درمان را تسهیل می‌کند. همچنین به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد برای درمان ورم ملتحمه بسیار کاربردی و مفید است.

پیشگیری از سنگ کلیه

بلوبری اگزالات کلسیم را حذف کرده و درنتیجه مانع تشکیل سنگ کلیه می‌شود. همچنین افرادی که بی‌اختیاری ادرار دارند، آب بلوبری برای آن‌ها بسیار مفید است.

 

آیا بلوبری خشک نیز مفید است؟

بله بلوبری خشک نیز برای بهبود سلامتی افراد بسیار مفید بوده و سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است.

 

مضرات بلوبری چیست؟

اگر از داروهای ضد انعقاد ازجمله وارفارین مصرف می‌کنید، باید بدانید که بلوبری به دلیل داشتن ویتامین K ممکن است با این داروها تداخل ایجاد کند. همچنین برخی از افراد ممکن است به میوه بلوبری حساسیت و آلرژی داشته باشند و به‌محض مصرف آن دچار تنگی نفس شوند، این‌گونه افراد باید از مصرف بلوبری پرهیز کنند.

 

سخن پایانی

درگذشته افراد تصور می‌کردند که میوه بلوبری یک میوه خارجی است و حتی به فرزندان خود اجازه دست زدن به آن را نمی‌دادند، زیرا بر این اعتقاد بودند که این میوه بسیار سمی است، اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که خواص فراوانی دارد که در این بخش از جوان ایرانی برای شما بیان کردیم.

اگر شما عزیزان نیز با خواص بلوبری آشنا هستید، می‌توانید در بخش پایانی این مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا