تغذیه سالم

خواص بلدرچین و تخم بلدرچین: نظر طب سنتی چیست؟

هر آنچه در مورد خواص بلدرچین و تخم آن باید بدانید

خواص بلدرچین (تخم و گوشت) چیست؟ تخم و گوشت بلدرچین یکی از مقوی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید آن را هضم کرده و از فواید و خواص آن بهره ببرید. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی برخی از خواص گوشت بلدرچین در مردان، زنان، کودکان، افراد باردار و غیره بپردازیم و شما را با بهترین مزایای این نوع ماده مغذی آشنا بسازیم.

خواص گوشت بلدرچین و تخم بلدرچین چیست؟

یکی از انواع مواد غذیی خوشمزه، تخم بلدرچین است که در کنار آن گوشت بلدرچین نیز استفاده می‌شود و می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد. در این راستا می‌خواهیم به بررسی این ماده بپردازیم و شما را با خواص آن آشنا سازیم. به طور خلاصه می‌توان ابتدا در مورد خواص بلدرچین گفت:

  • گوشت بلدرچین در 100 گرم دارای ارزش غذایی 134 کیلوکالری، 0 گرم کربوهیدرات، 21.76 گرم پروتئین، 1.17 گرم چربی چنداشباع، 1.32 گرم چربی اشباع، 70 میلی گرم کلسترول، (فیبر ندارد)، 1.28 گرم چربی تک غیراشباع، 237 میلی گرم پتاسیم، 51 میلی گرم سدیم و نیز 70 میلی گرم کلسترول است.
  • از خواص بلدرچین (گوشت آن) این ماده می‌توان به درمان کم خونی، تقویت قدرت استخوان‌ها، مراقبت از پوست، کمک به سلامت قلب، ترمیم بافت بدن اشاره نمود که البته مصرف بیش از اندازه آن نیز دارای ضررهای مختلفی است.
  • تخم بلدرچین نیز از جمله مواد پرمصرف است که ارزش غذایی آن در 100 گرم به شرح روبرو است که شامل آب 74.35 گرم، کربوهیدارت 0.41 گرم، پروتئین 13.05 گرم، انرژی 158 کیلوژول، لیپید 11.09 گرم، چربی ندارد، قند 0.4 گرم، کلسیم 64 میلی گرم، آهن 3.65 میلی گرم، فسفر 226 میلی گرم، منیزیم 13 میلی گرم، پتاسیم 132 میلی گرم و سدیم 141 میلی گرم است.
  • از فواید و خواص بلدرچین (تخم آن) می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد استخوان آسیب دیده، تامین ویتامین و مواد معدنی، درمان سرفه و آسم، کاهش ابتلا به بیماری لاعلاج، تقویت سلول های بدن در خون رسانی، افزایش سطح بینایی و بهبود آن و نیز افزایس سطح انرژی و غیره اشاره نمود.

در ادامه با ما باشید تا کم کم به بررسی خواص بلدرچین بپردازیم.

خواص بلدرچین و تخم بلدرچین چیست؟
فواید بلدرچین و تخم آن

خواص بلدرچین برای کرونا

در مورد خواصی که بلدرچین در رابطه با کرونا دارد، می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما می‌توانید از آن برای زمانی که مبتلا به کرونا شده‌اید و در هفته اول استفاده کنید؛ چراکه توصیه شده است (متخصص تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) که سوپ‌هایی از جمله گوشت سفید مرغ، بلدرچین، کبک، ماهی، بوقلمون و نیز سبزیجات پخته شده می‌توانند به عنوان غذاهایی با هضم آسان مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین استفاده از گوشت بلدرچین می‌تواند به علت سرشار بودن آن از موادی همچون پروتئین، به منظور تقویت سیستم ایمنی در بدن مصرف شود که برای تقویت بیمار در مقابل کرونا مفید است. از مصرف غذاهای سنگین در این دوره کرونایی اجتناب کنید. همچنین قابل توجه است که عصاره گوشت بلدرچین می‌تواند برای بیماران کرونا برای تقویت سیستم ایمنی آنها مناسب باشد. استفاده از عصاره بلدرچین با مواد زیر تهیه می‌شود:

  • 6 – 5 عدد هویج، 1 عدد شاخه کوچک کرفس، نمک، آبلیمو و فلفل به اندازه کافی، تخم گشنیز کامل.

خواص بلدرچین برای دیابت

از جمله خواصی که از بلدرچین برای افرادی که دچار دیابت هستند، بیان شده است می‌توان گفت:

  • تامین انرژی بدن: شاید بتوان گفت مهم‌ترین مورد از خواص بلدرچین برای کسانی که دیابت دارند، آن است که شما می‌توانید از خواص بلدرچین (گوشت آن) برای تامین ویتامین B2 استفاده کنید که در این حالت می‌تواند کربوهیدرات را به قند تبدیل کند. در این حالت قند در بافت به عنوان عنصری انرژی زا تشکیل می‌شود و می‌تواند برای افرادی که در پی تامین انرژی بدن خود هستند، مفید باشد.
  • سلامتی چشمها: با نشت مایعات در عدسی که می‌تواند در بیماران دیابتی به علت قند خون بالای آنها ایجاد شود، فرد می‌تواند دچار تاری در بینایی گردد. در این حالت بایستی با مصرف بلدرچین، بتوانید از ویتامین A آن استفاده کنید که می‌توان در تقویت سلول‌های مخروطی در چشم‌های شما مفید باشد و بینایی را در وضوح آن تقویت کند.
  • تامین مواد معدنی: شما می‌توانید از خواص بلدرچین برای تامین پتاسیم استفاده کنید. این ماده در میوه‌هایی قرار دارد که شکر آن می‌تواند برای افراد دیابتی ممنوع باشد. در این حالت
  • تنظیم قند خون: شما می‌توانید با مصرف تخم بلدرچین، از آن برای تامین اسید آمینه‌ای به نام لئوسین استفاده کنید. این ماده سبب می‌شود تا قند خون و نیز سطح انسولین را پس از مصرف موادی که دارای کربوهیدرات هستند بتوانید کنترل و تنظیم کنید.
خواص بلدرچین برای کرونا
فواید بلدرچین در درمان کرونا

خواص بلدرچین برای مو

استفاده از تخم بلدرچین نسبت به تخم مر‌غ‌های معمولی، به علت داشتن موادی از جمله امگا 3 و امگا 6 بیشتر، بسیار توصیه شده است. با توجه به اینکه بلدرچین می‌تواند با داشتن مواد معدنی مختلف از جمله آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها، پلی فنول‌ها و غیره خاصیت‌های بسیاری داشته باشد، توصیه به استفاده از آن برای رشد موها و نیز جلوگیری از ریزش مو، از خواص آن است.

در واقع آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در تخم بلدرچین سبب گردش خون شده و در اثر این حالت، ریشه موها تقویت می‌شود. از سوی دیگر، شما می‌توانید رشد فراوانی را در موهای خود داشته باشید که ناشی از پروتئین، مس، روی در آنها است. رفع شوره سر خاصیت دیگری از بلدرچین برای موها است که در این حالت منجر به کاهش آسیب به اکسیداتیو شده و با گردش خون در رگ‌ها، به تقویت موهای شما کمک می‌نماید. رشد و جلوگیری از مو می‌تواند 2 خاصیت مهم بلدرچین برای موها باشد.

در این قسمت با خواص گردو ناشتا و خیس خورده آشنا شوید.

خواص بلدرچین برای کودکان

در مورد خواص بلدرچین برای کودکان می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که تغذیه مناسبی را برای آنان فراهم می‌کند. از جمله این فواید می‌توان گفت:

  • رشد کودکان: کودکان می‌توانند به واسطه وجود پروتئین و نیز انواع اسید آمینه‌های این نوع گوشت، در رشد قدشان بسیار سود کنند.
  • کم خونی: شما می‌توانید از خوردن این نوع گوشت برای درمان کم خونی نیز استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، این نوع گوشت می‌تواند منبع غنی از آهن باشد که سبب می‌شود تا در رفع کم خونی نیز موثر باشد.
  • تقویت سیستم دفاعی در کودکان: شما می‌توانید به دلیل وجود اسید آمینه و ویتامین‌های مختلفی که در این گوش وجود دارد، از آن برای قدرتمند کردن سیستم بدنی خود در مقابل بیماری‌های مختلفی از جمله سرماخوردگی، گرمازدگی و یا ضعف کودکان استفاده نمایید.
خواص بلدرچین برای کودکان
فواید بلدرچین برای کودکان

خواص بلدرچین برای زنان

از جمله خواصی که می‌توان برای بلدرچین در زنان بیان کرد، می‌توان گفت:

  • استفاده از تخم بلدرچین می‌تواند در کاهش فشار خون و نیز تقویت بینایی موثر باشد. همچنین از خواص بلدرچین می‌توان به تنظیم کلسترول خون نیز اشاره کرد.
  • نسبت به تخم مرغ، خواص تخم بلدرچین بیشتر است و این باعث می‌شود تا بتوانید از مشکلات و بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید.
  • تحریک کننده مغز است و می‌تواند در تنظیم سیستم عصبی و نیز افزایش فعالیت مغزی موثر باشد.
  • استفاده از تخم بلدرچین می‌تواند در کم خونی زنان موثر باشد که این مورد بیشتر برای زنان باردار مفید است.

خواص بلدرچین برای مردان

از جمله مواردی که در حوزه خواص بلدرچین برای مردان بیان شده است، باید گفت:

  • استفاده از این ماده می‌تواند با داشتن مواد مغذی در سلامت دستگاه تناسلی آنها مفید باشد. استفاده از پروتئین و نیز فسفر به شما کمک می‌کند تا در حفظ سلامتی پروستات موثر عمل کنید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص بلدرچین برای مردان است.
  • استفاده از این نوع ماده غذایی به واسطه داشتن ویتامین‌هایی مانند d و e می‌تواند به شما کمک کند تا در اختلال نعوظ بهتر عمل کنید؛ چراکه جریان خون در بدن را افزایش داده و در درمان این مشکل می‌تواند کمک کننده باشد.

از دیگر خواص تخم بلدرچین می‌توان به درمان آسم و سرفه، سرطان‌ها، ورم، تقویت سیستم ایمنی بدن هم اشاره کرد.

خواص بلدرچین برای اسپرم

از جمله مواردی که در خصوص خواص بلدرچین برای اسپرم بیان شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • همانطور که گفتیم، خواص بلدرچین (گوشت) می‌تواند در رفع مشکلات مربوط به پروستت، تقویت سیستم ایمنی بدن و اختلال نعوظ موثر باشد. از این رو می‌توانید از مزیت آن برای تقویت تولید اسپرم هم استفاده کنید.
  • استفاده از گوشت بلدرچین می‌تواند برای داشتن یک رابطه جنسی مناسب و نیز تقویت قدرت باوروی یک ماده غذایی مفید باشد.
خواص بلدرچین برای مردان
بهبود پروستات در مردان با بلدرچین

خواص بلدرچین برای سرطان

به این نکته اشاره کردیم که استفاده از بلدرچین می‌تواند در سرطان نیز مفید باشد. اما این مورد از خواص بلدرچین چگونه قابل توصیف و امکان است؟ در این خصوص باید گفت گوشت بلدرچین برخلاف قرمز که می‌تواند در اثر حساسیت معده (در اثر شیمی درمانی) افراد سرطانی، ملتهب شود، در دفع مواد سرطان زا، تامین پروتئین بالا و نیز چربی کم برای این دسته از افراد مفید باشد.

شما می‌توانید با توجه به طبع گوشت بلدرچین که گرم و خشک است، از آن به صورت سرخ شده با روغن استفاده کنید. در واقع گوشت پرندگانی مانند سنیه مرغ، بوقلمون و گوشت جوجه در کنار این غذا می‌تواند منابع خوبی برای بیماران سرطانی باشد. سادگی در هضم غذا حتی در حالتی که به صورت کبابی پخت شود از دیگر دلایل خواص بلدرچین برای افراد سرطانی است.

خواص بلدرچین در بارداری

از جمله غذاهایی که در حین بارداری توصیه شده است، بلدرچین است که از جمله فواید آن می‌توان گفت:

  • پروتئین: وجود پروتئین در این نوع غذا می‌تواند به شما کمک کند تا در قسمت‌های مختلفی از بدن مانند رشد جنین، سینه، بافت‌های رحمی و نیز خونرسانی بیشتر به فرزند تقویت شود.
  • تامین مواد مغذی: گوشت بلدرچین خواص مختلفی دارد و می‌تواند با تامین منابع مختلفی از کلسیم، پروتئین، فسفر به شما کمک کند تا بتوانید نیاز مادر و فرزند را تامین کنید.

از دیگر خواص بلدرچین برای بارداری می‌توان گفت:

  • افزایش رشد قد و نیز قدرت جسمانی جنین
  • بهبود سیستم عصبی در مادرانی که شیرده هستند
  • استفاده از بلدرچین می‌تواند در تنظیم زمان خواب و سیکل زمانی آن بسیار موثر باشد
  • تسریع در روند درمان پس از سزارین و یا جراحی
  • تقویت توان جنسی در عین عدم ایجاد حساسیت
خواص بلدرچین در بارداری
بهترین فواید بلدرچین برای زنان حامله

خواص بلدرچین در طب سنتی

استفاده از گوشت بلدرچین در طب سنتی هم توصیه شده است. به عنوان مثال موارد استفاده از خواص بلدرچین در طب سنتی به شرح زیر است:

  • استفاده از تخم آن برای تغذیه فرزندان می‌تواند در رشد و تکلم آنها مفید باشد
  • استفاده از ترشی و نیز روغن که می‌تواند برای اصلاح آن مفید باشد
  • طبیعت گرم و خشک
  • چاق کننده
  • یکی از خواص بلدرچین در نرم کنندگی پوست است
  • تقویت و تحریک قوای جنسی در زنان
  • بهتر است آن را بپزید؛ چراکه بهتر از حالت کبابی آن است.

خواص تخم بلدرچین خام

در مورد خواص بلدرچین (تخم آن) به صورت خام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • برخی از افراد برای حفظ خاصیت‌های کامل این نوع غذا از حالت خام آن استفاده می‌کنند.
  • در برخی از مراجع توصیه شده است برای جلوگیری از مسمومیت و مشکلات گوارشی، خوردن آن به صورت همان پخت تخم مرغ انجام شده و خام مصرف نشود؛ از سوی دیگر اما به علت وجود لیزوزیم که یک نوع باکتری کش می‌باشد، برخی مصرف خام آن را بی خطر می‌دانند.
  • خوردن آب پز این ماده می‌تواند کالری کمتری داشته باشد.
خواص تخم بلدرچین خام
فواید بلدرچین خام

طرز پخت تخم بلدرچین

اگر می‌خواهید یک خوراک بلدرچین خوشمزه تهیه کنید تا از خواص بلدرچین در آن بهره مند شوید، می‌توانید از دستورالعمل زیر برای تهیه ساندویچ تخم بلدرچین استفاده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
تخم بلدرچین 30
پیازچه 20 گرم
ساقه کرفس 30 گرم
خیار شور سرکه‌ای 40 گرم
پوست لیمو رنده شده 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
پودر چیلی ¼ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار موردنیاز
سس مایونز 3 – 4 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
سس خردل 1 قاشق مرباخوری

برای طرز پخت و تهیه یک ساندویچ مقوی داریم:

  • ابتدا تخم آن را کامل بشورید. با آب ولرم بر روی اجاق در یک قابلمه تخم‌ها را گذاشته و زمانی که جوش آمد 3 دقیقه صبر نمایید. زمانی که پخته شد، در یک ظرف جدا کنید و داخل آن آب سرد بریزید. حال زمانی که سرد شد، پوست آن را جدا کنید.
  • حال بایستی خیارشور، ساقه کرفس را به همراه پیازچه خرد کنید و پوست لیمو رنده را به آن بیفزایید. همچنین جعفری‌ها را خرد کرده و به آن اضافه کنید.
  • همه مواد در یک ظرف ریخته شده و نمک و فلفل را اضافه کنید. مخلوط را کامل هم بزنید.
  • حال بایستی سس مایونز، آبلیمو، سس خردل را با هم ترکیب کنید. مواد را کامل هم زده و آن را 15 دقیقه در یخچال بگذارید.

حال ترکیب ساندویچ شما آماده است و می‌توانید از خواص بلدرچین آن استفاده کنید.

طرز پخت تخم بلدرچین
طرز پخت ساندویچ تخم بلدرچین

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا