بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

درمان رحم سرد چیست؟ نشانه‌های آن چیست؟

علائم رحم سرد + رحم گرم (بهترین درمان رحم سرد)

سردی رحم یک بیماری بسیار شایع است که باعث ناباروری در زنان و سایر عوارض می‌شود. این بیماری باید در همان مراحل اولیه تشخیص داده شده و سریع درمان شود تا احتمال ناباروری در زنان کاهش یابد. به‌طورکلی آیا می‌دانید اگر رحم شما سرد باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه سرد بودن رحم را درمان کنیم؟ در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی علائم این بیماری پرداخته و سپس به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم که درمان رحم سرد چیست.

 

نشانه‌های رحم سرد چیست؟

برخی از نشانه‌ها به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که مبتلا به سردی رحم شده‌اید.

علائمی مانند درد یا ناراحتی لگن، پریودهای نامنظم، پریودهای دردناک، مشکلات بارداری، نوسانات خلقی و درد هنگام مقاربت نشان‌دهنده سرد بودن رحم شما است.

سایر نشانه‌های رحم سرد شامل:

  • اطراف چشم
  • ترشح شفاف بیش از اندازه
  • ترشح سفید و پنیرکی
  • قارچ در ناحیه واژن و رحم
  • دست و پاهای سرد
  • زانوی ضعیف و سرد
  • خون قاعدگی قرمز تیره لخته
  • دوره‌های قاعدگی دردناک
  • داشتن اسهال همراه با قاعدگی
  • کمردرد
  • فیبروئید رحم
  • آندومتریوز
  • ناباروری
  • قاعدگی زودهنگام
  • لکه بینی مکرر
  • کیست تخمدان
  • ورم تخمدان
  • بوی دهان
  • تیروئید کم‌کار
  • سکس‌های قلبی و مغزی
  • ایجاد تهوع و درد زیر دل
  • عدم علاقه به روابط جنسی
  • زود ارضایی در نزدیکی
  • خارج شدن باد از رحم
  • بالا رفتن پرولاکتین خون

احتمالاً این سؤال برای شما ایجادشده که از کجا بدانیم رحم گرمی داریم؟ در ادامه به بررسی علائم رحم گرم می‌پردازیم.

 

نشانه‌های رحم گرم چیست؟

برخی از علائم نشان‌دهنده این است که شما رحم گرم دارید. نشانه‌هایی مانند تعادل هورمونی، منظم بودن چرخه‌های پریودی همچنین دردهای دوره قاعدگی سبک، نشان‌دهنده این است که سردی رحم شما رفع شده و شما دارای رحم گرمی هستید. البته برای اطمینان بیشتر نیاز است که به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

۴ علت ابتلا به رحم سرد

طی مطالعات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، سبزیجات نپخته یا سالاد خام، همچنین نوشیدنی‌های یخی ممکن است باعث سردی رحم شود.

 

۱) مصرف نوشیدنی‌های سرد

درست است که در هوای گرم و تابستانی نیاز به نوشیدنی‌های سرد دارید، اما دقت کنید همین نوشیدنی‌های به ظاهر بی‌ضرر اما سرد باعث سردی رحم شما می‌شود.

حتی نوشیدنی‌های سرد برای مردان نیز مضر است. با توجه به اینکه باعث کیفیت ضعیف اسپرم می‌شود، تأثیرات مضری بر بارداری می‌گذارد.

 

۲) شنا در دوران قاعدگی

یکی دیگر از عوامل سردی رحم این است که این افراد در زمان عادت ماهانه، شنا می‌کنند. شما عزیزان باید بدانید که شنا در دوران قاعدگی بسیار مضر است. سرما به طور مستقیم یا غیرمستقیم وارد رحم شده و باعث سردی آن می‌شود.

 

۳) خیس شدن در زیر باران

یکی دیگر از دلایل سردی رحم این است که افراد در زیر باران لباس‌هایشان خیس می‌شود، اما آن را عوض نمی‌کنند. آن‌ها برای مدت طولانی این لباس خیس را بر تن دارند.

 

۴) عدم گرم نگه داشتن بدن

برخی از افراد در آب و هوای سرد صندل و شلوارک می‌پوشند یا حتی لباس‌هایی می‌پوشند که ناف و کمر آن‌ها را نمی‌پوشاند. شما باید بدانید که سرما می‌تواند از پاها به شکم و رحم برسد.

حتی اگر در بارداری معده، پشت و پاهای خود را گرم نگه ندارید با مشکل مواجه خواهید شد.

 

عوارض سردی رحم چیست؟

سردی رحم باعث پیری زودرس رحم شده و درنتیجه شما مبتلا به یائسگی زودرس می‌شوید. همچنین کیست و فیبروم از دلایل دیگر سردی رحم است.

رحم سرد قادر به نگه داشتن نطفه نخواهد بود و شما نمی‌توانید باردار شوید‌

افرادی که دچار رحم سرد هستند ممکن است خون حیض آن‌ها بند آمده باشد و درنتیجه نازا شوند.

 

تأثیر رحم سرد بر ناباروری

همان‌طور که می‌دانید رحم سرد باعث تنگ شدن رگ‌های خون رسان در اطراف رحم شما می‌شود. به دلیل این تنگ شدن لوله‌های رحمی اسپرم به‌سختی وارد رحم می‌شود. همچنین مزاج سرد باعث سردی رحم می‌شود. قطع قاعدگی و فاصله طولانی بین دوره‌های قاعدگی نیز باعث ناباروری خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید بارداری موفقی داشته باشید، ابتدا باید سردی رحم خود را از بین ببرید.

علائم سرطان رحم و روش های درمانی آن را در این مطلب بخوانید:

علائم سرطان رحم

راهکارهای پیشگیری از رحم سرد

قبل از اینکه شما عزیزان مبتلا به رحم سرد شوید، بهتر است از ابتلا به آن پیشگیری کنید. روش‌های پیشگیری از رحم سرد را در ادامه این مطلب از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

 

♦ از لباس‌های تنگ و گن برای مدت‌زمان طولانی، به هیچ وجه استفاده نکنید. زیرا در این صورت خون‌رسانی به رحم شما مختل می‌شود.

♦ در دوران قاعدگی با آب سرد حمام نکنید. حتما زمان حمام را کوتاه کرده و با آب گرم دوش بگیرید.

♦ برخی از مواد غذایی باعث تجمع چربی در اطراف لگن می‌شود. از خوردن این‌گونه غذاهای سرد پرهیز کنید‌.

♦ حتماً روزانه برای مدت نیم ساعت هم که شده پیاده‌روی کنید یا اگر علاقه به رشته ورزشی خاصی دارید آن را دنبال کنید‌.

♦ حتماً رحم خود را گرم نگه دارید، در فصل زمستان جوراب بپوشید. همچنین ناف و کمر خود را گرم نگه‌داشته تا مانع نفوذ سرما به رحم شوید.

♦ پس از دوش گرفتن حتماً کل بدن خود را کامل خشک کنید.

♦ برای مدت طولانی در معرض بادهای سرد قرار نگیرید یا در مکان‌های سرد و جای خیس مانند چمن به مدت طولانی نشینید.

♦ سعی کنید ناحیه شکم و زیر آن را به مدت طولانی خیس نگه ندارید. این موضوع در دوران پریودی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و شما باید در هنگام استحمام و شستن در دستشویی از آب کمتری استفاده کرده و شستشوی شما در زمان کمتری انجام شود.

♦ دقت کنید غذاهای خام و سبزیجات و سالاد خام باعث سردی رحم می‌شود. همچنین اگر قهوه را به صورت روزانه مصرف کنید، باعث ایجاد رحم سرد شده و کل بدن شما با طبع سردی روبرو خواهد شد. بنابراین از این موارد نیز پیشگیری کنید.

 

درمان رحم سرد (توصیه‌های پزشکی و خانگی مهم)

همان‌طور که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده شد، رحم سرد دارای عوارض بسیار زیادی است. شما باید بتوانید با راهکارهایی که در ادامه این بحث آورده می‌شود، رحم خود را گرم نگه دارید.

 

  • غذاهای سرد و خام را از رژیم غذایی خود حذف کنید. سپس غذاهای گرمی که در زمستان معمولاً از آن استفاده می‌کنید، جایگزین کنید. به عنوان مثال سوپ مرغ یا سبزی‌ها، آبگوشت قلم و انواع خورشت‌ها را میل کنید.
  • به طور کلی نوشیدنی‌های سرد را حذف کنید. حتی در آب و هوای گرم به هیچ وجه نوشیدنی خنک ننوشید. زیرا بر بارداری شما نیز تأثیر منفی می‌گذارد.
  • به جای نوشیدنی‌های خنک، چای زنجبیل خانگی مصرف کنید. البته دقت کنید که باید اجازه دهید چای به دمای اتاق برسد، سپس بنوشید. به هیچ وجه آبجوش و یا چای خیلی داغ مصرف نکنید.
  • همیشه سعی کنید پاهای خود را گرم نگه دارید، روی کاشی بتن و یا کف چوبی به هیچ وجه پابرهنه راه نروید. اگر پای شما سرد باشد، سرمای کف پا به طور مستقیم به رحم نفوذ می‌کند.
  • هنگام قاعدگی به هیچ وجه شنا نکنید، زیرا در زمان عادت ماهانه دهانه رحم شما باز بوده و سرما مستقیماً وارد رحم می‌شود.
  • بدن خود را خیلی سرد نکنید، در واقع سعی کنید همیشه لباس گرم بپوشید و به گرم نگه داشتن شکم و کمر خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • روی زمین‌های سرد به هیچ وجه ننشینید، زیرا در این صورت سرما از قسمت پایین‌تنه شما به رحم نفوذ می‌کند.
  • در هوای سرد جوراب و کفش بپوشید، همچنین لباس‌هایی بپوشید که ناف و پشت کمر شما را بپوشاند.
  • اگر در فصل پاییز یا زمستان در زیر باران خیس شدید، حتماً در اسرع وقت لباس‌های خود را عوض کنید.
  • پس از دوش گرفتن از حمام، موهای خود را به خوبی خشک کنید‌.
  • از خوردن غذاهای منجمد شده و همچنین آب سرد به ویژه در دوران قاعدگی اجتناب کنید. همچنین اگر معده شما خالی است نوشیدنی‌های سرد مصرف نکنید.
  • پاهای خود را هرروز به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب داغ قرار داده و سپس آن‌ها را به خوبی خشک کنید.
  • هر روز روی شکم و همچنین ناحیه پشت خود یک کیسه آب گرم قرار دهید.

 

خواص لوبیا سبز برای کلیه، رحم و لاغری چیست؟ عوارض آن را در این مطلب از جوان ایرانی بخوانید:

خواص لوبیا سبز چیست؟

تغذیه مناسب برای درمان سردی رحم

اگر رحم شما سرد است حتماً تغذیه خود را اصلاح کنید از مصرف غذاهایی که گوشت مرغ و ماهی دارد پرهیز کنید، همچنین از مصرف کاهو، هندوانه و شیر نیز اجتناب کنید.

♥ مصرف غذاهای گرم

طب سنتی پیشنهاد داده است که گوشت گوسفند، میوه، خرما، عسل طبیعی، بادام‌زمینی، بادام درختی، موز، انگور، کشمش، برنج کته‌ای و انواع دم‌نوش‌ها برای گرم نگه داشتن رحم بسیار مفید است. این نوع تغذیه باعث از بین رفتن علائم سردی رحم می‌شود.

♥ مصرف دارچین و زنجبیل

دارچین و زنجبیل افزودنی‌های فوق‌العاده مفیدی هستند. از بلغور جو دوسر نیز استفاده کنید زیرا باعث گرم شدن رحم می‌شود.

♥ مصرف دمنوش رازیانه

فراموش نکنید که رازیانه خواص بسیار زیادی دارد. درگذشته از آن برای افزایش شیر مادر و همچنین رفع نفخ بسیار زیاد استفاده می‌شد. امروزه پس از تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که دمنوش رازیانه برای درمان سردی رحم در زنان بسیار مفید است. البته نیاز است که این دمنوش را ۱ تا ۳ ماه مصرف کنید‌‌. مصرف این نوع دمنوش در طولانی‌مدت تأثیر خود را نشان می‌دهد. البته دقت کنید قبل از مصرف دمنوش رازیانه حتماً با پزشک متخصص زنان مشورت کنید‌.

♥ مصرف چای‌های گیاهی

برخی از متخصصان طب سنتی نیز پیشنهاد می‌کنند که برای درمان رحم سرد چایی‌های گیاهی بنوشید که طبع آن‌ها گرم است‌. مثلاً معتقد هستند که دمنوش بابا آدم همراه عسل و یا دمنوشی که ترکیبی از زعفران و هل و چای کوهی باشد تأثیر بسیار خوبی بر روی درمان سردی رحم دارد. همچنین دمنوش‌های ترکیبی از زنجبیل، دارچین و چای کوهی بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند مشکل رحم سرد را تا حدی رفع کند.

♥ مصرف غذاهای حاوی امگا ۳

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله پزشکی جوان ایرانی برخی از پزشکان مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ را برای درمان رحم سرد مفید می‌دانند. روغن ماهی، جلبک سبز، تخم‌مرغ، سوپ قلم، چغندر، سبزیجاتی با برگ سبز بسیار خوب است و منابع بسیار خوبی از امگا ۳ هستند که باعث درمان رحم سرد می‌شوند.

♥ سوپ حاوی سبزیجات

هرچند سالادها باعث افزایش مصرف سبزی می‌شوند، اما باید بدانید که سبزیجات پخته بسیار فوق‌العاده هستند. سعی کنید سبزیجات را در قالب خورشت و سوپ استفاده کنید و سبزیجات پخته شده را در رژیم غذایی خود به کار ببرید.

 

سخن پایانی

احتمالاً از مادربزرگ‌های خود بسیار شنیده‌اید که در قدیم انقدر بیماری وجود نداشت و مردم زندگی سالم‌تری داشتند. در واقع می‌توان گفت بله درست است زیرا درگذشته مردم بیشتر بدن خودشان را گرم نگه می‌داشتند و بیشتر مراقب سلامتی خودشان بودند. امروزه با توجه به مشکلات و درگیری‌های زندگی توجه به سلامتی بسیار کمتر شده است همچنین افراد دقتی به نوع تغذیه خود ندارند. ابتلا به رحم سرد و علائم آن در این مطلب برای شما به طور کامل بیان شد. همچنین روش‌های پیشگیری و درمان آن را به طور کامل شرح دادیم.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا