بیماری‌ها و راه درمان

هرگز از این موارد برای درمان شپش سر استفاده نکنید

درمان شپش سر با سرکه، اسپند، حنا، آبلیمو و ...

یک عفونت شایع و بسیار مسری که همه از آن فراری هستند شپش سر یا پدیکولوز کاپیتس است. این عفونت تاریخچه دیرینه دارد و در سراسر جهان و همه نژادها دیده‌شده است. این بیماری به علت مسری بودن بیشتر در مکان‌های عمومی که افراد در کنار یکدیگر معاشرت می‌کنند رخ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال مهدکودک‌ها، مراکز مراقبت‌های شبانه‌روزی، پادگان‌های نظامی و این‌گونه مکان‌ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. یکی از نشانه‌های این بیماری خارش سر شدید است؛ یعنی شما با خارش شدید سر متوجه خواهید شد که درگیر این عفونت شده‌اید. اگر عفونت در سر شما پیشرفت کرده باشد حشرات بسیار کوچک بدون بال و شش پایی را نزدیک به پوست سر خود خواهید دید. این حشرات از خون انسان تغذیه می‌کنند به همین علت است که خارج از پوست سر نمی‌تواند بیش از 2 روز زنده بماند. این حشرات نزدیک به پوست سر تخم‌گذاری می‌کنند و 7 تا 10 روز بعد شپش‌ها از تخم بیرون می‌آیند. این بیماری از طریق اشتراک بالشت، شانه، برس و حوله و همچنین نزدیک شدن به فرد آلوده به شپش منتقل می‌شود. در گذشته‌های دور به دلیل بهداشت ضعیف این بیماری شیوع بیشتری داشت اما امروزه به دلیل اینکه تمام افراد دسترسی به بهداشت کافی و حمام دارند شپش سر کمتر دیده می‌شود.

 

شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

همان‌طور که می‌دانید شپش سر از عفونت‌هایی است که بسیار آزاردهنده می‌باشد و تمامی افراد از آن فراری هستند. اگر احساس کردید خود یا کودکانتان به این عفونت دچار شده‌اید باید هرچه سریع‌تر به فکر درمان شپش سر باشید. ازآنجایی‌که این بیماری مسری است به‌سرعت می‌تواند دیگر افراد خانواده و تمامی وسایل فرد را آلوده کند. همچنین به‌سرعت در سر پیشرفت کرده و شپش‌ها در سر تخم‌گذاری کرده و زیاد می‌شوند. درنتیجه درمان و از بین بردن آن بسیار سخت خواهد شد. برای از بین بردن و درمان شپش سر راه‌کارهای مختلفی وجود دارد. البته اولین پیشنهاد مجله جوان ایرانی به شما این است که به پزشک و متخصص زیبایی و پوست و مو مراجعه کنید؛ زیرا میزان شدت بیماری و نوع پوست سر هر فرد در درمان مؤثر است. شپش سر را با انواع داروهای خانگی، بدون نسخه و نسخه‌ای می‌توان درمان کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جدا کردن تخم‌های شپش با شانه مخصوص ضد شپش
  • درمان شپش سر با سرکه
  • از بین بردن شپش سر به کمک مایونز
  • روغن نارگیل برای از بین بردن شپش سر
  • از بین بردن شپش سر با آب‌لیمو
  • درمان با استفاده از حنا
  • استفاده از پیرترین‌ها
  • استفاده از لوسیون پرمترین 1%
  • درمان شپش سر با اسپینوزاد
  • شامپوی لیندن 1%

درمان شپش سر با سرکه

درمان شپش سر با سرکه

گزارش‌ها حاکی از آن است که عفونت آزاردهنده شپش سر را می‌توان با سرکه درمان کرد. علت آن نیز بیشتر اسید استیک موجود در سرکه است که می‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد. همچنین سرکه برای حل کردن و جدا کردن تخم‌های شپش مرده از مو کاربرد دارد. سرکه به‌تنهایی نمی‌تواند بیماری را به‌طور کامل بهبود بخشد زیرا سرکه نمی‌تواند شپش‌های بالغ را بکشد؛ بنابراین از سرکه برای یک درمان کامل‌کننده استفاده کنید. قبل از آن می‌توانید توسط یک شانه مخصوص ضد شپش شپش‌های بالغ را تا جای ممکن از سر خارج کنید. همچنین می‌توانید از شامپوهای ضد شپش برای کشتن حشرات شپش استفاده کنید. از سرکه نیز برای از بین بردن تخم شپش‌ها کمک بگیرید تا درمان شما کامل شود. مراحل زیر را برای درمان شپش سر با سرکه انجام دهید:

  • موهای خود را کمی خیس کنید، به‌اندازه‌ای که نم داشته باشند.
  • سرکه را باید به‌طور مستقیم روی پوست سر خود و موهای خود بریزید به‌طوری‌که سرکه تمام موهای شما را پوشش دهد. چشم‌های خود را در این مرحله ببندید.
  • 5 تا 10 دقیقه به سرکه فرصت دهید تا پوشش محافظ تخم‌ها را از بین ببرد.
  • بعدازآن موهای خود را توسط یک شانه مخصوص ضد شپش شانه بزنید. این کار را با دقت انجام دهید و تمام موها را از ریشه تا انتهای ساقه شانه بزنید تا تمام تخم‌ها از مو جدا شوند.
  • بعد از چند دقیقه موهای خود را با آب بشویید.

شپش‌ها از تخم‌ها بعد از 7 تا 10 روز بیرون می‌آیند بنابراین اگر حتی یک تخم هم باقی بماند بازهم عفونت تکرار می‌شود. درنتیجه درمان با سرکه را به‌دقت و روزانه یک‌بار انجام دهید تا نتیجه مثبت بگیرید.

درمان شپش سر با اسپند

درمان شپش سر با اسپند

اسپند یکی از گیاهانی است که همه ما ایرانی‌ها با آن آشنایی کافی داریم. جالب است که بدانید از این گیاه علاوه بر ضدعفونی هوا، دور کردن حشرات، خوشبو کردن فضا و خنثی کردن چشم‌زخم، در درمان شپش سر استفاده می‌شود. استفاده از اسپند برای از بین بردن شپش سر یکی از راه‌های خانگی و بی‌خطر است که در برخی از افراد نتیجه مثبت آن مشاهده‌شده است. حتی برخی از افراد برای جلوگیری از عفونت شپش سر نیز از اسپند استفاده می‌کنند. برای درمان شپش سر با اسپند مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کنید و درون یک لیوان آب جوش بریزید. این ترکیب باید به مدت 15 دقیقه بجوشد. این میزان اسپند برای موهای کوتاه است. در صورت بلند بودن موها مقدار آن را دو تا سه برابر کنید.
  • این ماده را روی موهای خود ریخته و سعی کنید تمام موها به این ماده آغشته شوند.
  • 45 دقیقه فرصت لازم است تا اسپند درمان را انجام دهد.
  • بعد از آن می‌توانید موهای خود را با آب بشویید.
  • به مدت یک هفته این روش را هرروز انجام دهید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

اسپند برخلاف سرکه حشرات شپش را از بین موهای شما از بین خواهد برد و نمی‌تواند تخم شپش را از بین ببرد؛ بنابراین برای درمان کامل می‌توانید از سرکه و اسپند باهم کمک بگیرید. یک روز برای از بین بردن شپش‌ها از اسپند کمک بگیرید و روز بعد توسط سرکه تخم‌ها را از بین ببرید.

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا

از زمان‌های قدیم از حنا برای درمان مشکلات پوست و مو استفاده می‌شده است که یکی از کاربردهای آن از بین بردن شپش سر بود. حنا خاصیت‌های بی‌شماری دارد به همین علت است که در بین مردم محبوبیت دارد و افراد برای رفع مشکلات خود آن را انتخاب می‌کنند. با توجه به تجربیات و گزارش‌ها استفاده از حنا یک راهکار درمانی سنتی برای از بین بردن شپش سر است که در ادامه مراحل درمان با حنا را آورده‌ایم:

  • یک فنجان پودر حنا را داخل ظرف مناسبی بریزید. توجه داشته باشید که حنا با فلز واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین از ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی استفاده کنید.
  • نصف لیوان آب گرم به حنا اضافه کنید.
  • ترکیب را خوب به هم بزنید تا یکدست شود و گلوله‌های حنا داخل آن دیده نشود. همچنین ترکیب شما نباید رقیق باشد.
  • حال توسط یک برس رنگ مو تمام موهای خود را به این ماسک حنا آغشته کنید. مطمئن شوید که حنا به تمام قسمت موهای شما رسیده باشد.
  • موهای خود را توسط یک پلاستیک پوشش دهید و به مدت 3 ساعت به آن استراحت دهید.
  • در مرحله آخر به هنگام آبکشی باید موهای خود را مرتباً با شانه مخصوص شانه بزنید تا تخم‌ها و شپش‌های مرده از مو جدا شوند.

می‌توانید در ماسک حنایی که برای درمان شپش سر درست کرده‌اید مقداری لیموترش نیز بریزید زیرا لیموترش نیز برای درمان مؤثرتر کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که برای درمان کامل باید همچنان تا بهبود کامل و از بین رفتن تمام تخم‌ها از ماسک حنا استفاده کنید.

درمان شپش سر با آب‌لیمو

درمان شپش سر با آب لیمو

آب‌لیمو دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی است که می‌تواند در درمان شپش سر بسیار مؤثر عمل کند. علاوه بر آن می‌تواند عفونت پوست سر را که به دلیل خارش ایجادشده است را درمان کند. مراحل زیر را برای درمان انجام دهید:

  • لیموهای بزرگ و آبدار را برای آب گرفتن انتخاب کنید. لیموها را آب بگیرید.
  • آب‌لیموها را روی پوست سر خود بمالید.
  • 15 دقیقه زمان لازم است تا آب‌لیمو اثر کند.
  • موهای خود را پس از 15 دقیقه با شانه مخصوص شانه بزنید. توجه کنید که تمام موها را به‌دقت شانه بزنید تا به حد ممکن شپش‌ها و تخم‌ها از موی شما جدا شوند.

درمان شپش سر با رنگ مو

درمان شپش سر با رنگ مو

به نظر شما رنگ کردن مو به درمان شپش سر کمک می‌کند؟ بله رنگ کردن مو در از بین بردن این عفونت بی‌تأثیر نیست. موادی که برای رنگ کردن مو از آن‌ها استفاده می‌شود بیشتر برای شپش سر سمی هستند و آن‌ها را از بین می‌برند. البته این مواد نمی‌توانند به درون تخم شپش‌ها نفوذ کنند بنابراین نمی‌توانند تخم‌ها را از بین ببرند. درنتیجه رنگ کردن مو و تغییر رنگ موهای خود فقط به‌منظور از بین بردن شپش سر، راهکار جالبی نیست.

درمان شپش سر با نوشابه

درمان شپش سر با نوشابه

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که نوشابه می‌تواند در درمان شپش سر مؤثر باشد بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنند که نوشابه را روی سر خود خالی کرده و موهای خود را با این ماده مضر بشویید. به همین علت محققان تصمیم گرفتند تا اثر نوشابه را بر روی شپش مشاهده کنند. نتیجه برای متخصصان جالب بود. شپش در مجاورت با نوشابه تنها کمی از قدرت حرکت آن‌ها کم شد و بعد از بیرون آمدن از نوشابه با سرعت و انرژی بیشتری شروع به حرکت کردند. شاید این موضوع به دلیل قند موجود در نوشابه است که برای شش‌ها حکم دوپینگ را دارد. توصیه مجله جوان ایرانی این است که هرگز از نوشابه برای درمان شپش سر خود کمک نگیرید.

 

درمان فوری ریزش مو با روش‌های خانگی و یا با دارو را می‌توانید در این مقاله بخوانید:

درمان ریزش مو

درمان شپش سر با روغن‌زیتون

درمان شپش سر با روغن زیتون

شاید شنیده باشید که روغن‌زیتون نیز در درمان شپش سر می‌تواند کاربردی باشد. محققان نیز با تحقیقات خود متوجه شدند که شپش‌ها بعد از دو ساعت که در روغن‌زیتون غوطه‌ور باشند خفه می‌شوند. از بین بردن شپش‌ها به کمک روغن‌زیتون به این صورت است که شپش‌ها را از اکسیژن محروم می‌کند و درنهایت آن‌ها از بین خواهند رفت. برای این روش لازم است که از روغن‌زیتون مرغوب استفاده کنید. موهای خود را با دقت به روغن‌زیتون آغشته کنید و با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. در مرحله آخر نیز بعد از 8 ساعت موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید.

درمان شپش سر در کودکان

درمان شپش سر در کودکان

برای از بین بردن شپش سر در کودکان تمام روش‌هایی که تا اینجا بررسی کردیم را می‌توانید به‌کارگیرید. البته به علت حساس بودن پوست سر کودکان باید با مراقبت‌های بیشتری درمان را انجام دهید. برای کودکان بهترین راه مراجعه به پزشک پوست و مو و درمان بیماری است. در غیر این صورت راه‌حل بعدی درمان روش‌های خانگی هستند که برای پوست سر کودک شما ضرر کمتری دارند. از داروهای شیمیایی تا حد امکان استفاده نکنید زیرا دوزهای زیاد ممکن است برای کودک شما خطرناک باشند. از چند روش نیز باهم برای درمان کمک نگیرید زیرا پوست ممکن است نسبت به یکی از مواد حساسیت نشان دهد. در این صورت می‌توانید درمان را توسط آن ماده حساسیت‌زا قطع کنید.

درمان شپش سر کودکان زیر 2 سال

مشاهده شپش سر در کودکان مخصوصاً در کودکان زیر 2 سال بسیار وحشتناک است؛ اما این به این معنا نیست که این بیماری مسری قابل‌درمان نیست. اگر موهای کودک خود را کوتاه کنید روش‌های درمان بهتر عمل خواهند کرد اما در غیر این صورت نیز می‌توان به از بین بردن شپش سر پرداخت. بهترین کار مراجعه به متخصص پوست و مو است تا کودک خود را از واکنش‌های احتمالی که قرار است پوست سر او نسبت به روش‌های درمان خانگی بدهد، ایمن کنید. همچنین لباس‌ها و تمام وسایل کودک را ضدعفونی کنید تا هم‌زمان با طول درمان شپش‌ها تکرار نشوند. از اسپند، سس مایونز، روغن‌زیتون و درمان‌هایی که می‌دانید خطر کمتری ایجاد خواهند کرد برای درمان شپش سر کودکان زیر 2 سال استفاده کنید.

درمان شپش سر در بارداری

درمان شپش سر در بارداری

بارداری یکی از مراحل پرخطر زندگی خانم‌ها است که اگر در این دوران دچار مشکلی شوند درمان و رفع آن مشکل به‌آسانی دوران عادی زندگی آن‌ها نخواهد بود. سؤالی که در درمان شپش سر در بارداری پیش می‌آید این است که آیا می‌توان از داروهای شیمایی و لوسیون‌ها استفاده کرد؟ برای استفاده از داروهای شیمیایی مطمئن شوید که هیچ‌کدام از درمان‌های طبیعی و خانگی برای شما مؤثر نبوده‌اند. برای این منظور ابتدا روش‌های دیگر مانند روغن درخت چای، شانه کردن با شانه مخصوص، روغن‌زیتون و … را امتحان کنید. در صورت نتیجه نگرفتن از درمان‌های خانگی بی‌خطر، می‌توان از لوسیون دایمتیکون 4 درصد کمک گرفت. البته قبل از استفاده بهتر است با پزشک مشورت شود.

شامپو برای درمان شپش سر

اگر از درمان‌های خانگی ناامید شده‌اید و به فکر داروی بی نسخه هستید ما برای شما پیشنهاداتی داریم. شامپوهای ضد شپش مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای از بین بردن شپش‌ها از آن‌ها کمک بگیرید. بهترین شامپو باید بتواند در سه مرحله تمام شپش‌ها را از بین ببرد. در اینجا چند نمونه از این شامپوها را معرفی کرده‌ایم:

  • شامپو و روغن ضد شپش نلا
  • شامپو پرمترین
  • شامپو لیندان
  • لوسیون نایلیس
  • سرم مو پریم
  • شامپو لایس فری سریتا

کلام آخر

درست است که شپش سر از بیماری‌هایی است که برای همه ما وحشتناک خواهد بود اما نکته مثبت این است که این بیماری قابل‌درمان است. باید دقت داشته باشید که درمان را به‌سرعت آغاز کنید تا جلوی پیشروی این عفونت را بگیرید تا درمان آن سخت نشود. همچنین با درمان سریع از انتقال این بیماری به دیگر افراد خانواده کمک خواهید کرد. در این مقاله از مجله جوان ایرانی سعی کردیم روش‌های درمان شپش سر را که مؤثر هستند معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به بهبود بیماری شما کمک کرده باشیم.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 11

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا