بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

درمان قطعی پیش دیابت چیست؟ جدیدترین توصیه‌های خانگی + پزشکی

درمان قطعی پیش دیابت چیست؟ علائم + نحوه تشخیص آن

لیست مطالب این مقاله

همان‌طور که می‌دانید در سراسر جهان افزایش شروع تعداد افرادی که مبتلا به دیابت می‌شوند در حال افزایش است. افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند باید هرچه سریع‌تر آن را درمان کنند تا از ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض قلبی عروقی ناشی از آن در امان بمانند. در این مطلب از جوان ایرانی به علائم پیش دیابت اشاره کرده و نحوه تشخیص آن را برای شما بیان می‌کنیم. در پایان، درمان قطعی آن را به طور کامل را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که اگر  اضافه وزن دارید، برای پیشگیری از ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ قبل از ۳۵ سالگی غربالگری دیابت انجام دهید. اگر شما قبلاً هنگام بارداری، دیابت بارداری داشته‌اید، پزشک شما حداقل در هر ۳ سال یک‌بار سطح قند خون شما را بررسی می‌کند.

 

علائم پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت هیچ نشانه و علائم مشخصی ندارد، ممکن است شما مبتلا به آن باشید اما خودتان اطلاع نداشته باشید. شما عزیزان باید بدانید که تقریباً افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند، قبل از آن پیش دیابت داشتند. درواقع پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی بوده، اما انقدر بالا نیست که به عنوان دیابت شناسایی شود. اما صرفاً ابتلا به پیش دیابت به این معنا نیست که حتماً به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوید.

شما عزیزان ممکن است برخی از علائم دیابت و عوارض جانبی آن را تجربه کنید. بنابراین اگر فکر می‌کنید که پیش دیابت دارید و یا حتی اگر در خانواده شما فردی به این بیماری مبتلا است، حتماً با پزشک مشورت کنید.

اگر احساس کردید قند خون شما بالاتر از حالت نرمال است و برخی از شرایط یا علائم آن را داشتید، هیچ‌وقت روحیه خود را نبازید، آرامش داشته باشید و بدانید که پیش دیابت به این معنا نیست که شما حتماً به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهید شد. شما اگر از یک برنامه درمانی مشخص پیروی کنید، همچنین رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب داشته باشید، ممکن است از دیابت پیشگیری کنید و یا آن را به تأخیر بیندازید.

اگر برایتان سؤال شده که عوامل خطر پیش دیابت چیست، در ادامه این مقاله از جوان ایرانی با ما همراه باشید تا به طور کامل شرح دهیم.

 

عوامل خطر پیش دیابت چیست؟

درمان قطعی پیش دیابت چیست
درمان قطعی پیش دیابت چیست

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، بیماری پیش دیابت با ژنتیک و سبک زندگی افراد مرتبط است. مهم‌ترین عوامل خطر آن را در این بخش بررسی می‌کنیم.

سن افراد

معمولاً افراد بالای ۴۵ سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و باید آزمایش‌های مکرر را انجام دهند.

وزن بدن

اگر شاخص توده بدنی شما (BMI) عدد ۲۵ است، ممکن است پزشک از شما درخواست کند که از نظر پیش دیابت آزمایش‌های منظم را انجام دهید.

اندازه دور شکم

شما عزیزان باید دقت کنید که ایجاد چربی زیاد در اطراف شکم، خطر دیابت را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر در دور شکم شما چربی بسیار زیادی وجود دارد، ممکن است پزشک شما را از نظر پیش دیابت نیز بررسی کند.

نژاد و قومیت افراد

بیماری پیش دیابت در افرادی که آسیایی، آمریکایی، آفریقایی، اسپانیایی هستند رواج بسیار بیشتری دارد.

رژیم غذایی روزانه

گوشت‌های فرآوری شده، گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین با قند بالا خطر ابتلا به پیش دیابت را بسیار افزایش می‌دهد.

عدم تحرک بدنی

اگر شما در هفته ورزش نکنید و هیچ نوع تحریک بدنی نداشته باشید، باید بدانید خطر ابتلا به دیابت در شما بسیار بالا است. اما ورزش منظم کمک می‌کند که وزن شما در محدوده متعادل قرار بگیرد.

سابقه پزشکی

اگر مبتلا به هرکدام از بیماری‌هایی مانند دیابت، بارداری، فشارخون بالا و افزایش سطح کلسترول یا تری گلیسیرید بالا بودید، باید بدانید که در خطر بالاتر مقاومت به انسولین و پیش دیابت قرار دارید.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از بستگان نزدیک شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، باید بدانید که شما نیز در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستید. بنابراین مراقب باشید!

مصرف دخانیات و الکل

مصرف سیگار، دخانیات و مشروبات الکلی باعث افزایش خطر مقاومت به انسولین شده و همچنین سایز دور شکم شما نیز افزایش پیدا می‌کند که تمامی موارد از عوامل خطر پیش دیابت هستند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

خانم‌هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، مستعد ابتلا به پیش دیابت نیز می‌شوند. علائم این سندروم شامل اضافه وزن یا چاقی، پرمویی و عادت ماهیانه نامنظم است.

دیابت دوران بارداری

یکی دیگر از عواملی که شما و فرزندتان در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت هستید، دیابت بارداری است. بنابراین باید بسیار مراقب باشید.

 

نحوه تشخیص پیش دیابت چگونه است؟

چندین آزمایش برای تشخیص دیابت وجود دارد که با توجه به شرایط شما، پزشکان آن را تجویز می‌کنند. در ادامه این بخش از جوان ایرانی به بررسی این آزمایش‌ها می‌پردازیم.

آزمایش هموگلوبین

این آزمایش، میانگین سطح قند خون شما را در ۲ یا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد.

میزان هموگلوبین

اگر این میزان زیر ۵.۷٪ باشد طبیعی است. بین ۵.۷٪ تا ۶.۴٪ به عنوان پیش دیابت شناخته می‌شود. ۶.۵٪ و یا بیشتر در دو آزمایش جداگانه نشان‌دهنده این است که شما دیابت دارید. البته برخی از شرایط، نتیجه آزمایش را جابجا می‌کند مانند بارداری.

آزمایش قند خون ناشتا

برای تشخیص پیش دیابت و یا دیابت پزشک نمونه خونه شما را در هنگام ناشتایی می‌گیرد. درواقع باید بدانید ۸ ساعت ناشتایی نیاز است.

اگر میزان قند خون شما کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد طبیعی است. اگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد به عنوان پیش دیابت شناخته شده، اگر ۱۲۶ یا بالاتر برود، در دو آزمایش جداگانه هم همین مقدار باشد به عنوان دیابت در نظر گرفته می‌شود.

تست تحمل گلوکز خوراکی

این تست را پزشکان در دوران بارداری کمتر از سایر موارد تجویز می‌کنند. برای آزمایش تحمل گلوکز خوراکی باید یک شب ناشتا باشید و سپس در آزمایشگاه یک مایع شیرین به شما داده می‌شود. سطح قند خون شما به طور دوره‌ای برای دو ساعت آزمایش گرفته می‌شود.

اگر میزان قند خون شما کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، طبیعی است. اگر بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد نشان‌دهنده این است که شما پیش دیابت دارید. اگر ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر باشد، پس از دو ساعت نشان‌دهنده دیابت است.

 

علائم دیابت خاموش نوع ۱ + نوع ۲ را در این مطلب بخوانید:

علائم دیابت چیست؟

جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع ۲

درمان قطعی پیش دیابت چیست
درمان قطعی پیش دیابت چیست

اگر پیش دیابت دارید، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم تا شما به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید.

رژیم غذایی سالم

غذاهای سالم بخورید. رژیم غذایی شما باید سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه، آجیل، غلات و روغن زیتون باشد. همچنین مواد غذایی کم‌چرب اما پر فیبر را مصرف کنید. سعی کنید در هفته غذاهای متنوع بخورید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید.

انجام فعالیت بدنی

حتماً در طول روز فعال‌تر شوید. فعالیت بدنی علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند وزن خود را کنترل کنید، باعث می‌شود تا انسولین به طور موثر‌تری در بدن شما مصرف شود. سعی کنید ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط و یا اینکه ۷۵ دقیقه ترکیبی از ورزش‌های هوازی متوسط و شدید را انجام دهید.

 کاهش وزن اضافی

اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید‌.

حتی اگر ۵ یا ۷ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش پیدا می‌کند. احتمالاً این سؤال برای شما ایجاد شده که چگونه می‌توان وزن خود را کاهش داد. برای این منظور می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر داده و عادت غذایی خود را تنظیم کنید، همچنین بر روی ورزش تمرکز کافی داشته باشید.

سیگار و الکل را ترک کنید

اگر سیگار می‌کشید برای اینکه نحوه عملکرد انسولین بهبود یابد حتماً آن را ترک کنید. در این صورت سطح قند خون شما در محدوده نرمال قرار می‌گیرد. همچنین مصرف الکل بسیار مضر است. اگر نمی‌توانید به طور کامل الکل را ترک کنید، اگر خانم هستید نباید بیشتر از یک‌بار و اگر آقا هستید نباید بیشتر از دو بار در طول روز مصرف کنید.

مصرف دارو

اگر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما بسیار بالا باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که شما باید دارو مصرف کنید. معمولاً پزشکان متفورمین را تجویز می‌کنند‌، همچنین داروهایی برای کنترل فشارخون بالا و کلسترول بالا تجویز می‌شود.

البته برای کودکان معمولاً مصرف دارو توصیه نمی‌شود.

پیگیری سطح قند خون

پزشکان توصیه می‌کنند که افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند به صورت سالانه سطح گلوکز قند خون را آزمایش دهند و تحت نظارت باشند. در این صورت اگر قند خون شما افزایش یابد به تشخیص زودهنگام آن کمک فراوانی می‌کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دیابت را دارید، هرگونه عوامل خطر و سابقه خانوادگی ابتلا به این‌گونه بیماری‌ها را دارید، باید تحت نظر پزشک باشید و آزمایش‌های مکرر را انجام دهید. همچنین افرادی که ۴۵ سال و یا بیشتر دارند، باید از نظر پیش دیابت و همچنین دیابت نوع ۲ بررسی شوند. شما عزیزان باید بدانید که تشخیص زودهنگام پیش دیابت به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک فراوانی می‌کند. درواقع شما هنگامی‌که متوجه شوید پیش دیابت دارید باید سبک زندگی خود را تغییر داده و راهکارهایی که پزشک به شما آموزش می‌دهد، همچنین نکته‌های مهم که در این مطلب از جوان ایرانی آورده شده است را در زندگی خود رعایت کنید. در این صورت باعث پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی شامل آسیب عصبی، نابینایی و همچنین بیماری‌های قلبی می‌شوید. بنابراین علائم پیش دیابت را جدی بگیرید.

 

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید

قبل از قرار ملاقات با پزشک، علائمی که دارید را یادداشت کرده و تمام داروها، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی را که مصرف می‌کنید با خود به همراه ببرید و یا اینکه لیست آن را یادداشت کنید.

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید را در ادامه این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم:

  • چگونه می‌توان از تبدیل‌شدن پیش دیابت به دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد؟
  • آیا باید دارویی مصرف کنم که عوارض جانبی پیش دیابت را تجربه نکنم؟
  • آیا در هفته چه مقدار باید ورزش کنم؟
  • از چه غذاهایی باید پرهیز کنم؟ چه مقدار قند و شکر می‌توانم مصرف کنم؟
  • آیا باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنم؟
  • آیا برنامه خاصی برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کنید؟
  • پدرم دیابت دارد آیا من هم باید به‌طور منظم از نظر پیش دیابت غربالگری شوم؟ من قبلاً دیابت بارداری داشتم، آیا باید به طور منظم و از نظر پیش دیابت آزمایش‌های مختلف را انجام بدهم؟
  • آیا رژیم غذایی وجود دارد که من باید رعایت کنم تا به دیابت مبتلا نشوم؟
  • بهترین سبک زندگی و بهترین گام برای پیشگیری از ابتلا به دیابت چیست؟
  • آیا من که پیش دیابت دارم، حتماً به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوم؟

پزشک ممکن است این سؤالات را از شما بپرسد:

  • آیا به طور منظم ورزش می‌کنید؟ برای چه مدت و چند بار در هفته؟
  • آیا سابقه خانوادگی دیابت دارید؟ یعنی در خانواده شما فردی وجود دارد که مبتلا به دیابت باشد؟!
  • آیا این اواخر وزن شما تغییر کرده است؟!

 

پیش دیابت در کودکان

نوزادان و کودکان نیز ممکن است به پیش دیابت مبتلا شوند. افزایش وزن در دوران کودکی یکی از دلایل بسیار مهم درگیر شدن با پیش دیابت در آن‌ها است. چند عامل خطر دیگر وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • وزن کم هنگام تولد
  • به دنیا آمدن از مادری که دیابت بارداری دارد
  • سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲

دقت کنید کودکانی که مبتلا به پیش دیابت هستند، باید هرسال آزمایش دیابت نوع دو را انجام دهند. هرگونه تغییر وزن و یا علائم دیگری مانند افزایش ادرار، خستگی و یا تاری دید را جدی بگیرید.

 

آیا پیش دیابت درمان قطعی دارد؟

اگر پیش دیابت دارید باید آن را جدی بگیرید؟ پیش دیابت زمینه ساز دیابت نوع ۲ است. در دیابت نوع دو بدن نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند و یا اینکه نمی‌تواند به درستی از انسولینی که در بدن تولید شده استفاده کند. اگر بدن نتواند به درستی از انسولین خود استفاده کند، انسولین به جای اینکه در بدن شما مصرف شود، در خون شما تجمع پیدا کرده و این قند اضافی باعث مشکلات و عوارض جدی برای سلامتی شما می‌شود. بنابراین ممکن است مبتلا به عوارض بیماری‌های قلبی نیز بشوید. بنابراین هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید، همچنین توصیه‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شده را به خوبی مطالعه کنید.

هرچند پیش دیابت درمان قطعی ندارد، اما می‌توان نتیجه آن را معکوس کرد. خبر خوب برای شما این است که اکثر افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند می‌توانند با انجام راهکارهای مؤثر از مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ پیشگیری کنند یا اینکه آن را به تأخیر بیندازند.

 

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی: بایدها و نبایدها + حکم شرعی آن را در این مقاله بخوانید:

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی

زندگی با پیش دیابت چگونه است؟

درمان قطعی پیش دیابت چیست
درمان قطعی پیش دیابت چیست

اگر شما پیش دیابت دارید، باید بر روش‌های پیشگیری از دیابت کاملاً آشنا باشید. قدم‌های کوچک بردارید. تغییر سبک زندگی شما نیاز به زمان و تلاش بسیار زیاد دارد. شما نمی‌توانید تمام تغییرات را یک‌روزه و یکجا انجام دهید، بنابراین می‌توانید از کارهای کوچک شروع کنید. به عنوان مثال نوشابه را کنار بگذارید و به جای آن آب آشامیدنی مصرف کنید. یا اینکه هرروز به پیاده‌روی بروید تا این‌که بتوانید ورزش هوازی را شروع کرده و در پایان روز تغییراتی که ایجاد کرده‌اید را جشن بگیرید.

ناامید نشوید

اجازه ندهید که شکست‌ها و یا علائمی که دارید، شما را از مسیر خود خارج کند. شما عزیزان باید بدانید که هیچ انسانی در روی کره زمین نیست که کاملاً سالم باشد. هر فردی ممکن است دچار بیماری باشد، اما سعی می‌کند اطلاعات خودش را از آن بیماری بالا ببرد تا بتواند به بهترین کیفیت زندگی برسد. شما هم یک انسان هستید، اگر در طول مسیر لغزش کردید و دچار شکستگی شدید، هیچ‌وقت ناامید نشوید. سعی کنید در اسرع وقت به سبک زندگی سالم خود برگردید تا سلامتی شما بهبود یابد.

از دیگران درخواست کنید که شما را حمایت کنند

انجام کارهای مربوط به پیشگیری از دیابت به تنهایی سخت است. شما می‌توانید از افراد دیگر کمک بخواهید تا به شما ایده بدهند، شما را تشویق کنند تا در ادامه مسیر بتوانید زندگی بهتری داشته باشید.

اطلاعات خود را بالا ببرید

در مورد اینکه چه نوع غذایی برای شما خوب است و باید آن را بیشتر مصرف کنید، اطلاعات خود را بالا ببرید. حتماً از متخصص تغذیه درخواست کنید که برای شما مشاوره تغذیه ترتیب بینند و توصیه‌های لازم را به شما بدهند. همان‌طور که می‌دانید غذاهای پر فیبر و کم‌کالری بهترین نتیجه را برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ دارند.

 

 

رژیم غذایی دیابت چیست؟

احتمالاً نام رژیم غذایی دیابت را بسیار شنیده‌اید، اما باید به شما عزیزان بگوییم که هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد. درواقع شما عزیزان باید غذاهای خاصی را در اولویت قرار دهید. شما باید رژیم غذایی سالمی که سرشار از غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، لبنیات کم‌چرب است را در برنامه خود قرار دهید. درواقع مواد غذایی که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. همچنین چربی و انرژی بسیار کمتری دارند برای شما بسیار مفید است. شما باید از چربی‌های اشباع‌شده، کربوهیدرات‌هایی مانند نان سفید و ماکارونی را کاهش دهید. همچنین میوه‌ها و غذاهای شیرین را مصرف نکنید. خوردن آن‌ها در برخی مواقع اشکالی ندارد، اما شما عزیزان باید بدانید که همیشه نباید از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید برخی از برنامه‌ها را بر روی موبایل خود نصب کنید تا بتوانید کربوهیدرات‌های مصرفی خود را اندازه‌گیری کنید.

به بشقاب خود هنگام غذا خوردن سبزیجات تازه اضافه کنید. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را در خانه درست کرده و میل کنید، همچنین به جای نوشابه از آب و یا آبمیوه استفاده کنید.

تمام این مراحل را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید

تغذیه غنی از فیبر باعث می‌شود احساس سیری بیشتری کنید. دفع راحت‌تری داشته و حرکات روده را آسان‌تر می‌کند. همچنین فیبر باعث پیشگیری از پرخوری شما می‌شود. فراموش نکنید که غذاهای سرشار از قند، انرژی زیادی به شما وارد کرده و باعث می‌شود به سرعت احساس خستگی کنید.

فیبر بالا شامل:

  • غلات مانند کینوا و جو
  • نان سبوس‌دار
  • لوبیا و حبوبات
  • میوه‌ها و سبزیجات

 

به حداقل رساندن مصرف کربوهیدرات

به‌طورکلی مواد غذایی که شاخص گلیسمی بالاتری دارند، قند خون شما را سریع‌تر افزایش می‌دهند. در مقابل غذاهایی با کربوهیدرات کمتر تأثیر کمتری بر روی قند شما خواهد گذاشت. بنابراین بر رژیم غذایی خود بسیار حساس باشید و غذاهایی که کربوهیدرات پایین دارند، برای شما مناسب‌تر هستند. البته افرادی که پیش دیابت دارند غذاهای با کربوهیدرات متوسط نیز می‌توانند مصرف کنند که در این راستا می‌توان به برنج قهوه‌ای و ذرت اشاره کرد.

مصرف مقدار زیادی آب

همان‌طور که می‌دانید آب بخش بسیار مهمی از هر رژیم غذایی است. اگر شما در طول روز آب کافی مصرف کنید، برای بدن بسیار مفید بوده و از کم‌آبی پیشگیری می‌شود. درواقع به جای نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های شیرین و یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب گزینه بسیار سالم‌تری است. البته مقدار آبی که هرروز می‌نوشید بستگی به سطح فعالیت بدن شما دارد. اگر بر حجم ادرار خود نظارت داشته باشید، می‌توانید متوجه شوید که آیا آب کافی می‌نوشید یا خیر. دقت کنید ادرار شما باید زرد کمرنگ باشد.

گوشت بدون چربی

هرچند که گوشت‌ها، حاوی کربوهیدرات نیستند اما می‌توانند سرشار از چربی در رژیم غذایی شما باشند. اگر شما چربی‌های ناسالم مصرف کنید، مبتلا به پیش دیابت شده و همچنین کلسترول شما بالا رفته و مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌شوید.

منابع سرشار از پروتئین شامل:

  • لوبیا و حبوبات
  • محصولات سویا
  • تخم‌مرغ
  • جوجه و بوقلمون
  • ماهی‌هایی مانند ماهی تن و قزل‌آلا
  • میگو
  • گوشت گاو بدون چربی
  • ماست یونانی

حتماً قبل از پخت مرغ و بوقلمون پوست آن را بگیرید تا چربی کمتری داشته باشد.

نظارت بر روی مقدار وعده‌های غذایی

اگر پیش دیابت دارید الزامی است به اندازه وعده‌های غذایی خود نظارت زیادی داشته باشید. توصیه نمی‌کنیم که به طور کامل کربوهیدرات‌ها را حذف کنید، اما مصرف آن را به میزان حداقل برسانید. آیا می‌دانستید که اگر کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن خود مصرف کنید، این کالری‌ها به صورت چربی ذخیره شده و باعث افزایش وزن شما می‌شوند؟ درواقع کالری اضافه باعث ایجاد چربی در اطراف شکم شده و همین مورد یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت است.

ترکیب ورزش و رژیم غذایی

فراموش نکنید اگر پیش دیابت دارید حتماً در کنار رژیم غذایی ورزش هم باید انجام دهید. درواقع این دو باید در کنار همدیگر باشند. در این مطلب از جوان ایرانی به صورت جداگانه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

 

بررسی دیابت شیرین + بی مزه + عصبی + نوع ۱ و ۲ را در این مقاله بخوانید:

دیابت چیست؟

پیش دیابتی ها چه نوع ورزشی انجام دهند؟

درمان قطعی پیش دیابت چیست
درمان قطعی پیش دیابت چیست

احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده که چه ورزشی برای شما مفید است. شما می‌توانید حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش‌های هوازی را در اکثر روزهای هفته انجام دهید. حتی اگر خسته می‌شوید می‌توانید آن را به سه تا ده دقیقه تقسیم کرده و در طول روز پخش کنید‌.

سعی کنید تمرینات خود را با گرم کردن و فعالیت‌های سبک به آرامی شروع کنید. برخی از ورزش‌ها برای افراد لذت زیادی دارد و آن‌ها از انجام آن بسیار هیجان‌انگیز می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است شما از دوچرخه‌سواری در محیط باز لذت ببرید و از این‌که باد در موهای شما جریان پیدا می‌کند بسیار شاد شوید. برخی از افراد شنا کردن برایشان دل‌چسب است‌. حتی برخی از افراد تمایل دارند یک موزیک پخش کرده و با آن برقصند. به‌طورکلی هر فعالیتی را که دوست دارید انجام دهید بیشتر در برنامه روزانه خود قرار دهید تا روحیه شما حفظ شود.

فراموش نکنید که قبل از شروع انجام فعالیت‌های ورزشی باید با پزشک خود صحبت کنید تا به شما توصیه کند چه میزان از شدت برای ورزش شما مناسب است. آیا صبح بهتر است ورزش کنید و یا اینکه بعدازظهر را برای فعالیت خود انتخاب کنید!

اگر روحیه ورزش کردن ندارید، می‌توانید در اطراف منزل یا بلوک خود قدم بزنید، کم‌کم مسافت پیاده‌روی خود را افزایش داده و یا اینکه کمی بدوید.

 

پیش دیابتی ها از استرس دوری کنند

اگر پیش دیابت دارید باید از عوامل استرس‌زا دوری کنید، زیرا سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده و درنتیجه قند شما افزایش پیدا می‌کند. در این صورت مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوید! برای اینکه بتوانید استرس خود را مدیریت کنید، حتماً باید همان‌طور که گفتیم ورزش کنید، همچنین داروهایی مصرف کنید که نتیجه درمان آن زودتر حاصل شود.

 

آیا پیش دیابت به دیابت تبدیل می‌شود؟

شما می‌توانید به طور کلی نسبت به سبک زندگی و رژیم غذایی که در نظر می‌گیرید، نتیجه را معکوس کرده و هیچ‌وقت مبتلا به دیابت نوع ۲ نشوید. درواقع مدت‌زمان ابتلا به دیابت کاملاً بستگی به سبک زندگی شما دارد. به طور کلی اگر علائمی مانند تشنگی زیاد، تکرر ادرار، تاری دید و خستگی زیاد دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اما برخی از علائم وجود دارد نشان‌دهنده این است که شما به سمت دیابت نوع دو در حال پیشرفت هستید. این نشانه‌ها شامل ادرار زیاد، افزایش تشنگی و خستگی بیش‌ازحد و همچنین تاری دید است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که شرح دادیم بیمارانی که پیش دیابت دارند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند‌. افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند، گلوکز پلاسمای آن‌ها بالاتر از محدوده طبیعی است، اما کمتر از مقداری است که به عنوان دیابت نوع ۲ شناسایی کنیم. در این مطلب از جوان ایرانی هر آنچه را که باید در مورد پیش دیابت بدانید را برای شما بیان کردیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا